2020-03-20, 22:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Om detta var sant. Varför väljer då jordens troligen mest omänskliga nation att stänga en stor del av sin produktion i en hel månad och därigenom ta en enorm ekonomisk smäll?

Ja precis, Kinas agerande säger allt. De stoppade produktioner i 2 månader och de bryr sig inte ett piss om sina slavar.
Citera
2020-03-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Farbror Fri slänger in handduken och "tar paus" från bloggandet.

https://enkelboning.com/2020/03/20/vi-tar-blogg-paus/

Är väl inte så enkelt att blogga om ekonomiskt oberoende i dessa tider, kan jag tänka. Personligt tips: bloggen kommer inte att starta igen, och Farbror Fri och Tant Fri får ta olika påhugg för att överleva.

Absolut ingen skadeglädje från min sida, men jag har alltid varit skeptisk till dom här FIRE-snubbarna som baserar sin frihet på börsutvecklingen.

Jag noterar att de under "Vår Ekonomi" har listat sitt hus som en tillgång tillsammans med sina aktier... Är det en bostad eller en investering kan man ju undra.
Citera
2020-03-20, 23:29
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jätte tråkigt svar men det är så här

På börsen kommer alltid köparna finnas , det ligger i sakens natur
(Nästan) alla vill tjäna pengar och få det bättre
Därför har vi nåt dom kallas tillväxt , du kan inte radera det ur människans hjärna

Sen har vi dom som tror att det är en smart affär att sälja
Det är det ibland , men det är en svår konst , lätt att gå bort sig på grund av ovanstående fakta om tillväxt

Men när det blir panik och alla ska sälja så ser det det ut som nu
Priset sjunker
Till slut ger säljarna upp
Det spelar ingen roll längre
Skit samma
Då försvinner ”alla” säljare och kvar finns bara köpare kvar för det finns alltid pengar
Hört talas om lån och kredit ?
Då vänder det
Det finns alltid lönsamma case
Köparna driver priset uppåt
Ingen vill ju missa tjäna-pengar-tåget , fler vill köpa igen

När ger säljarna upp då ???
Ingen jävla aning , fråga mig om 6 månader
Det vet vi efteråt ...
Läs den här tråden så förstår du hur lätt det är att förstå hur folk tänker , helt omöjligt

Därför köper du när det går ner
Regelbundet

Tålamod tålamod tålamod , det är ett långt jävla marathon

Så vi når botten och det vänder när fler vill köpa än sälja?

Skönt att du rede ut det.
Citera
2020-03-20, 23:40
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Så vi når botten och det vänder när fler vill köpa än sälja?

Skönt att du rede ut det.

Det är ju helt korrekt.
Vad är din skarpsinniga analys om när botten är nådd?
Citera
2020-03-20, 23:52
Medlem
Jahopp då var veckan slut och börsen ner 25%. Är detta början, i mitten eller i slutet? Jag tror vi endast är i början av raset. I USA är det panik, kina, italien och norden likaså. Alla större företag börjar stänga ner sina verksamheter och varslar folk. Småföretagare är redan körda. Stimulanspaketen varade en dag sedan var raset åter. En kompis som är daytrader har inte svarat på mina samtal på ett par dagar, frågan är om han har förlorat hus och hem? Ni som ser köplägen, vart ser ni dem?
Citera
2020-03-21, 00:03
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jahopp då var veckan slut och börsen ner 25%. Är detta början, i mitten eller i slutet? Jag tror vi endast är i början av raset. I USA är det panik, kina, italien och norden likaså. Alla större företag börjar stänga ner sina verksamheter och varslar folk. Småföretagare är redan körda. Stimulanspaketen varade en dag sedan var raset åter. En kompis som är daytrader har inte svarat på mina samtal på ett par dagar, frågan är om han har förlorat hus och hem? Ni som ser köplägen, vart ser ni dem?

Bure, Sandvik, Swedish Match, Latour, Atlas Copco, HM, Tomra, ABB och Elkem ASA.
Citera
2020-03-21, 00:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Hur sannolikt är det alla de behöver intensivvård samtidigt. Vi har inte ens sammanlagt i hela världen så många smittade (på pappret i alla fall, i verkligheten så har vi förmodligen det).
Gör man inget utan låter spridningen ske exponentiellt så får hela befolkningen smittan på mycket kort tid.

Antalet fall i världen är 275.000 trots alla åtgärder.
Citera
2020-03-21, 00:49
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Farbror Fri slänger in handduken och "tar paus" från bloggandet.

https://enkelboning.com/2020/03/20/vi-tar-blogg-paus/

Är väl inte så enkelt att blogga om ekonomiskt oberoende i dessa tider, kan jag tänka. Personligt tips: bloggen kommer inte att starta igen, och Farbror Fri och Tant Fri får ta olika påhugg för att överleva.

Absolut ingen skadeglädje från min sida, men jag har alltid varit skeptisk till dom här FIRE-snubbarna som baserar sin frihet på börsutvecklingen.
Det står ju att de har tre årsutgifter utanför börsen sedan i februari mot två normalt. Det visar att de försöker tajma börsen.
Citera
2020-03-21, 01:02
Medlem
Sandvik och atlas drar ner på sina verksamheter en tid framöver.
Citera
2020-03-21, 06:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Bure, Sandvik, Swedish Match, Latour, Atlas Copco, HM, Tomra, ABB och Elkem ASA.

Fortsätter det som hittills kommer samtliga av de bolagen vara betydligt billigare om en månad än idag så jag förstår inte vem som kastar sig på köpknappen redan nu?
Citera
2020-03-21, 07:30
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus

Intressant, varför är det köpläge nu och inte om en månad eller sex månader?
Citera
2020-03-21, 07:34
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Intressant, varför är det köpläge nu och inte om en månad eller sex månader?
Nja det är aldrig köpläge förrns man bestämmer det själv, vill nog tycka att en bestämd summa regelbundet är en utmärkt idé! Men visst, har själv pytsat in en del när jag tyckt det var läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in