Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Att förhindra spridningen är viktigare än ekonomin. Fråga föräldrar som vill hålla sina barn hemma från skolan. En stor del av befolkningen kan arbeta hemifrån en viss tid. Det är inte så att BÅDA föräldrar måste vara hemma när barnen inte går i skolan. Många skilda föräldrar har delad vårdnad, så även ensamstående mödrar kan gå till jobbet inom vården när pappan tar barnen. Det handlar förmodligen om några hundra i hela landet som behöver betala för barnpassning om det inte kan ordnas på annat sätt, och då finns som sagt äldre elever och studenter som kan passa barnen om staten stänger skolor och universitet. Sveriges välfärd är väl utbyggd, så jag är inte orolig för omfattande upplopp och plundring. Sverige har råd med en krisbudget för att bistå alla som behöver hjälp. Om USA, UK och andra länder kan investera miljarder för att bekämpa coronaviruset, varför skulle inte Sverige med den lägsta statsskulden i EU klara det?
Med tanke på våra stökskolor så tror jag idag att putta beslutet längre ned i näringskedjan var klokt. Det har ju låtit från en del håll att resursstarka föräldrar kommer att ta sina barn från skolor. Är meningen att viruset ska smetas jämnt över befolkningen?
Idiotiskt. Ju fler isolerar sig hemma med barnen desto färre är ute för att utsätta sig för smitta alt. smitta andra. Italienresenärerna är resursstarka och jag önskar att de isolerar sig själva minst en månad. På så sätt kommer de att bespara oss andra från mycket lidande. De som kan ska jobba hemifrån och inte bidra till trängsel på gator och torg och i allmänna kommunikationer.
FHM är helt fel ute att ens ha åsikter om att det inte är jämlikt att Spotify beordrar hemarbete. Spotify vet bäst för sin egen verksamhet. Att det finns jobb där man inte kan jobba hemifrån ska inte hindra dem att ta ett beslut om hemarbete. Eller andra arbetsgivare för den delen. Deras anställda är deras resurs och många går inte ens att ersätta med någon vikarie så om de ska hålla businessen igång är det nödvändigt att se till att de anställda håller sig friska.
Ett argument från FHMs fanclub är att det blir inte så effektivt om man jobbar hemifrån. Jag lovar att det blir 0 gjort om de anställda är sjuka. Många organisationer är så leana att om en faller ifrån så blir det förseningar. Och vad vet vi, de anställda kanske jobbar effektivare då fikarasterna inte blir så långa.