2020-03-14, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sluta sprid dynga.

Vi vet ingenting om "varianter".

Det är idioter som du som sprider skräck helt i onödan.

Det finns otaliga artiklar i ämnet. Sluta vara dryg och sök själv.
Citera
Bannlyst
Konstigt att stänga gymmet, jag gymmar själv och det är helt jävla tomt i mitt gym, ingen tar sig till gymmet för att dom är rädda för corona, det är större risk att gå till en vanlig butik eller ute på stan.

Kan tillägga att för några veckor sedan var det såpass mycket folk på gymmet så det knappt gick att träna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Fan folk hispar sönder. Ni gör mer skada än nytta. Ekonomin kommer gå sönder pga alla Doomers.

Det här dött typ 5000 Pers på 3 månader medans det dör i snitt 5000-8000 barn om dagen pga svält.

Jag känner denna killen som har haft Corona och numera är friskförklarad.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...est-1.25105636

Han var sjuk i 3 dagar med feber sen var han på benen igen och tyckte inte att det var värre än en förkylning.

Sluta hetsa folk det är inte end of Days.
Ja, de flesta klarar sig bra. Men dödlighetn är ändå 20 gånger högre.
Citera
2020-03-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Danmark gjorde det för 14 min sen.
Jobbigt sitta fast i landet. Tjeckien bannar svenskar. Turkiet med.
Citera
Medlem
Jag kan inte förstå att tex Sälens skidanläggning inte stängs ned tillfälligt, där måste det ju samlas väldigt många från olika delar av Sverige.

Att slussa in 499 personer åt gången på tex diskotek och klubbar känns inte som en lösning för att minska smitt risken.

Sverige går verkligen emot vad andra länder gör för att begränsa smittan.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag hade också den åsikten fram till att hela anledningen till att inte stänga skolor är pga politisk ideologi.
Att det är en tidsfråga är jag inte längre övertygad om och om så vore fallet är det idioti att avvakta med den åtgärden.

FHM verkar vilja ha 100% bekräftelse på att okontrollerad smittspridning pågår i landet innan de t ex stänger skolor.

Personligen tror jag en sådan smittspridning inte är långt bort, bara är en tidsfråga, om svenskar fortsätter negligera och kalla alltsammans för en överdriven influensa.
Citera
2020-03-14, 12:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Öar ligger bra till. Vad gör Gotland?
Gotland lär väl göra det FHM tillåter dem att göra, dvs ingenting alls.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Nä är du frisk stanna hemma, är du frisk ge fan i att träffa människor, är du frisk se till att isolera dig och dina kära med nog mat och vatten samt diverse andra artiklar så länge som möjligt. Ansvaret ligger hos oss som är friska att hålla oss undan för att stoppa spridningen, inte dom som är sjuka.

Dom som är sjuka däremot ska enbart uppsöka vård och sedan ska dom egentligen bli inlåsta i karantän av staten tills dess att dom är friska och smittfria, men pågrund av just staten och myndigheternas totalt efterblivna sätt att "hantera" detta så blir det tyvärr varje sjuk individs eget ansvar att isolera sig själva.

Undergången är inte nära och att påstå det är lite väl naivt. Men att samtidigt påstå att vi ska lyssna på myndigheterna är lika jävla naivt då Sverige är det enda land i världen som gjort så pass korkade beslut angående smittspridningen av Covid-19 vilket i slutändan kommer få extremt förödande konsekvenser för vårt land.

Sveriges hantering av denna pandemi kan jämföras med när Amerikanska barn under kalla kriget fick lära sig att ducka under skolbänken för att klara sig om en atombomb skulle detonera... Men vad hade vi ens att förvänta oss från en regering som hellre bjuder mördare och terrorister på pizza och pratstund istället för att bara avrätta dom på plats.

De flesta av länderna som stängt skolorna har en statlig skola. Då är det politikerna som bestämmer om de ska stängas.
I Sverige har vi ett annat system där det är myndigheter som mer eller mindre bestämmer vilka åtgärder som krävs. Myndigheter som består av erfarna tjänstemän och experter. Att låta politiker(en del folkvalda utan någon som helst utbildning eller ingen övrig arbetserfarenhet (t ex JÅ)) bestämma är inte så smart anser jag.

Lita på vår expertis och inte politiker som försöker göra politiska poäng utifrån situationen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, de flesta klarar sig bra. Men dödlighetn är ändå 20 gånger högre.
Högre än vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Sydkorea har betydligt bättre sjukvårdskapacitet än Sverige...

Går inte att jämföra.

Sverige går mer att jämföra med Italien eller nej, vi har det värre än Italien för vi har inte ens locked down this fucking country yet.
Precis. Trots Italiens åtgärder fortsätter nya fall att ÖKA.
Citera
2020-03-14, 12:19
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://www.mallorcanyheter.com/coronaviruset-stanger-ner/
Rejäla åtgärder på Mallorca trots sammanlagt endast 26 fall på ön, tillsammans med Ibiza och Menorca. Den stora invasionen av turister drar igång om en månad så vi får se hur det utvecklas. Men snart är det iallafall över 25 grader dygnet runt.

Kommer bli katastrof eftersom turismen är oerhört viktig för Mallorca. Nu får även alla som har protesterat mot massturismen på ön den senaste tiden som de ville. De kanske inte hade räknat med detta dock.

https://www.aftonbladet.se/a/zGkp9v
Citera
2020-03-14, 12:19
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
0,7% dödlighet i Sydkorea där man har testat överlägset flest människor.
Och också ett land där de som insjuknat varit jämförelsevis unga.

Själv tycker jag att frågan om dödlighet fått alldeles för stor uppmärksamhet.
Merparten av de som dött hade i vilket fall som helst inte haft så många år kvar i livet.

Den fråga som jag, personligen, ser som mycket viktigare, det är att försöka undvika att sjukvården blir överbelastad. Då riskerar vi en situation då människor med andra sjukdomar eller vårdbehov, exempelvis trafikolycksfall, inte längre kan få den behandling de behöver.

Dessutom riskerar överbelastad sjukvård leda till att förtroendet för samhällsinstitutionerna försämras, vilket aldrig är bra för en nation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in