2020-03-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Corona har en dödlighet som är minst tio gånger så stor som en influensa. Det är ungefär som att säga att det inte är någon skillnad mellan en division två-spelare och Lionel Messi, att Samir Badrans språkliga nyans är lika god som Ernest Hemingway eller att topphastigheten hos det där gettot i kassan på ICA är likvärdig med Usain Bolt i sina glansdagar.

0,7% dödlighet i Sydkorea där man har testat överlägset flest människor.
Citera
2020-03-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det är ett problem att många hittar på eller medvetet feltolkar det han har sagt.

Det är också ett problem att folk tar myndigheternas, i synnerhet Tegnells, bedömningar av det aktuella läget som absoluta och permanenta sanningar. Folk måste förstå att läget ändras hela tiden beroende av spridningen i världen, och att bedömningarna kommer justeras över tid.

Sedan är det en annan viktig fråga att myndigheterna inte har lyckats förklara på ett pedagogiskt sätt hur de arbetar.

Den enda jag sett såhär långt som varit stabil är social ministern. Tydliga besked. Är du sjuk gå inte ut. Du har ett ansvar.
Citera
2020-03-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Region Skåne rapporterar nu att man senaste dygnet fått in 41 nya fall av corona (Aftonbladets livestream). Eftersom man sedan några dagar tillbaka har slutat med smittspårning och allmän provtagning, och bara tar prov på de som kommer in allvarligt sjuka till sjukhus, så kan man befara att det är helt kört.

Tidigare hade de 131 kända fall, så det är upp 31% på ett dygn trots att det alltså bara handar om folk som söker sig till sjukvården för att de är allvarligt sjuka.

Räkna med samhällskollaps under nästa vecka.

Sannolikt flera hundra dolda fall som sedan sprids vidare i större omfattning, det är uppenbart att staten måste genomföra fler tvångsåtgärder.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det går åt helvete med ekonomin om tillräckligt många blir sjuka samtidigt.

Det är ju det man försöker förhindra just nu. Alla förutom Sverige verkar det som.

Om alla blir sjuka samtidigt så ligger ekonomin nere i två veckor. Om vi gör som ni alarmister vill så är ekonomin nere i flera år. Vi går mot ekonomisk depression och vi får leva i ett helvete i 10 år.

Hellre att Gösta 90 år med underliggande sjukdom dör än att 99% av befolkningen får ett helvete i 10 år.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Spanien stoppar allt flyg

https://www.thesun.co.uk/news/11172628/jet2-cancels-all-spain-flights-coronavirus-lockdown/?utm_medium=browser_notifications&utm_source=pushl y
Citera
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Så är det i stora drag. Det är egentligen ett enkelt val, men i synnerhet SD-väljare försöker framställa regeringen som inhumana som hittills väljer detta, självklart beroende på deras iver att alltid vara emot precis allt regeringen gör. Om regeringen gör det rätta och prioriterar de 99 procenten, så är det ett rationellt beslut där man får konstatera att även en trasig klocka står rätt någon gång.

Flera unga som dör i Italien som annars har varit friska. Viruset kan ha muterats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
0,7% dödlighet i Sydkorea där man har testat överlägset flest människor.
De hade en mildare variant har jag för mig.
Citera
Medlem
Spänn av!

Det rör sig om en influensa som är starkare.
Jag handlar som vanligt

Världen går inte under som media blåser upp, några kommer att dö precis som med hjärtinfarkt och cancer

Om du jobbar inom logistik och transporten, vården, it så ta det lugnt! Det är främst sköra branscher som turism och restauranger drabbas hårdast då de är beroende av kunder som handlar för stunden

Jag hittade massvis med toalettpapper, köp kan Jang, sluta festa och lev i nuet.

Ta det lugnt!
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det stämmer inte. Möjligen att dödligheten är lite större en vid en vanlig influensa, men aldrig tio gånger större. Finns hur många lindriga fall som helst som aldrig hamnar i någon statistik, som drar ner dödligheten.
Influensan har 0.2% dödlighet, covid-19 3.4% sluta sprid desinformation.
Citera
2020-03-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Är du seriös...?
Ja alla säger det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Skolor ska och kommer stängas i någon omfattning. Det är bara en tidsfråga. Punkt.

Politiskt käbbel kan vi väl lämna till efter denna extrema kris.
Jag hade också den åsikten fram till att hela anledningen till att inte stänga skolor är pga politisk ideologi.
Att det är en tidsfråga är jag inte längre övertygad om och om så vore fallet är det idioti att avvakta med den åtgärden.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det låter som en stor risktagning, det bästa vore väl under det rådande osäkra läget att fördröja smittspridningen tills ett eventuellt vaccin kan frambringas.
Det är vad jag också tror. Fördröja så mycket som möjligt. Det forskas intensivt nu, och det kommer alldeles säkert komma användbara resultat så småningom.

Det vi bör försöka undvika, det är en situation som i (norra) Italien eller i den kinesiska storstaden Wuhan, där sjukvården blev helt överbelastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in