2020-03-14, 12:10
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är lärare och stöder öppethållande av skolan.
De flesta föräldrar är kloka nog att vid mista snuva hålla barnen hemma.
I detta läge tror, ja jag tror, detta är rätt väg.

Om det fungerar är det absolut bra. Men oroväckande många verkar ta för lätt på detta. Jag tror och hoppas polletten är på väg att trilla ner. Ministrarna har varit tydliga med budskapet att stanna hemma vid minsta lilla symptom.

Vi lever på hoppet att det följs. Vilket känns aningen bräckligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Nu är Löfvens och sossarnas största dröm i uppfyllelse, 2 döda pensionärer dessvärre och tyvärr kommer många äldre att dö utav COVID i Sverige, mindre pensionspengar att betala ut, fyfan säger jag bara.. må dom vila i frid!

Va!?! Har det dött två gamla och multisjuka gamlingar!?!
Du menar sådana som dör hela tiden året om oavsett influensatider eller inte, såna som riskerar att dö av maginfluensa, förkylning mm hela tiden och gör det också..

Omg! Störta regeringen omedelbart!
Citera
Medlem
Citat:
Nu är Löfvens och sossarnas största dröm i uppfyllelse, 2 döda pensionärer dessvärre och tyvärr kommer många äldre att dö utav COVID i Sverige, mindre pensionspengar att betala ut, fyfan säger jag bara.. må dom vila i frid!
De var ju redan döfärdiga båda två. Viruset snabbade bara på det litegrann.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
De hade en mildare variant har jag för mig.

Sluta sprid dynga.

Vi vet ingenting om "varianter".

Det är idioter som du som sprider skräck helt i onödan.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
ÄR DET SKILLNADEN MELLAN SVERIGE OCH ITALIEN?

Måste fråga detta.. Italien har ju haft enormt många dödsoffer. Vi har haft 1 än så länge på bekräftade 800 fal, som enligt alla är "10 gånger fler i verkligheten", alltså nästan 100 000 pers. Kan det vara så att virusets struktur och uppsättning är olika i Sverige jämfört med Italien? Är viruset som går i Italien kraftfullare än det vi har i Sverige?

Återigen, det kan inte upprepas nog. Detta är en pandemis matematik (applicerat på Corona):
- ca 1% dödlighet, genomsnitt över alla åldrar
- ca 17 dagar i genomsnitt från smitta till död, för de som dör
- ca 20% spridningstakt per dag.

Detta innebär att om 1 person har dött fram till nu, så var 100 personer smittade fram till för 17 dagar sen (1% dödlighet). Och sen dess har antalet smittade ökat med 20% per dag och är nu 2200 personer.

Det vill säga att så länge vi befinner oss i den exponentiella fasen, som både Sverige och Italien gör, så kommer det alltid att finnas ca 2200 gånger fler smittade än döda. Antalet bekräftat smittade i relation till antalet döda är inte intressant, då det bara visar hur stort testandet är.

Detta visar sig också i att länder med sämre sjukvård eller sämre testkapacitet har mycket högre antal döda i förhållande till antal bekräftat smittade.

I länder med extremt svag ordning (exempelvis Iran) så kan det även vara så antalet döda är mycket större än bekräftat, men i I-länder får man förmoda att vi åtminstone har koll på antalet dödsoffer.
Citera
2020-03-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Kina är opålitligt. I Italien dör massa gamlingar. Något mer?

Mycket kraftig hosta och två sidig inflammation i lungorna i längre än 6 veckor hos friska 30 åringar. Man tillfrisknar i princip inte och får ingen garanterad immunitet efter eventuellt tillfrisknande då viruset sitter kvar i alveolerna oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Man kommer förmodligen inte att stänga skolorna på grund av att SD kräver att skolorna ska stängas.

Så pass sjuka i huvudet är dessa globalister som styr Sverige just nu.

Då får ju SD rätt och kan säga: "vi sa det långt tidigare, varför dröjde det så länge".

Är inte argumentet "då har vi för lita sjukvårdspersonal om barnen är hemma" snedvridet egentligen? Det borde ju gå att lösa. För det första så borde ju barn över 13 år klara av att vara hemma själva en arbetsdag. Och för de som är i åldern 6-12 så kan man väll lösa det genom att den andra föräldern stannar hemma med barnet. Om morsan är sjuksyrra så kan farsan som är bilmekaniker eller ingenjör stanna hemma med ungen.
Och för de få där det inte finns någon lösning, så får väl man finna sig i att föräldern som jobbar inom vården är hemma med ungen. Det borde ju vara en överhängande minoritet som faller under denna kategorin.
Citera
Medlem
Inte kan ett eu land stänga gränsen till ett annat eu land
Citera
Medlem
Citat:

Helt obegripligt att det fortfarande finns de som tror att detta är bra för ekonomin. Har du inte läst om Scandics varsel? Om flygbolag som riskerar konkurs? De ekonomiska förlusterna som både viruset och åtgärderna leder till är minst lika farliga som viruset i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
De hade en mildare variant har jag för mig.

Det är rätt många som har för sig saker.
Citera
2020-03-14, 12:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men vad tråkigt att jag har sårat dina känslor igen, äckliga sossetroll. Hoppas du känner dig nöjd med att inte en enda krona satsas på att förbereda vårdsystemet för den anstormning av patienter som kommer.

Gratislån är ett lån med nollränta. Riksbankschefen själv kallar det för gratispengar:

https://www.svd.se/corona-atgard-fran-fi-sanker-buffertkrav-pa-bankerna-till-noll

Antal bekräftat smittade:
Sverige 821 (81,3 per miljon invånare)
Ryssland 45 (0,3 per miljon invånare)

Antal döda:
Sverige 2
Ryssland 0

Antal utförda tester:
Sverige Svårt att veta, eftersom FHM mörkar, men för några dagar sedan pratades om 3.000
Ryssland 76.963

https://ourworldindata.org/coronavirus-testing-source-data

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Man kan givetvis inte lita på några som helst siffror som kommer från Ryssland. Litar du på Nordkorea också?
Citera
2020-03-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
''Hjälpa grannar som inte kan gå till mataffären att handla, inte handla mer än vad vi behöver och framförallt – inte sprida panik i onödan.'' Läste du hela artikeln? Ni domedagsprofeter lyckas vinkla artiklar till höger och vänster oavsett vad det står. Det är en stor skillnad mellan att att vara förberedd och panikbunkra.

Vi kan inte rå för att du inte har lagringsutrymme. Hyr ett föråd eller någonting och börja stuva. Tyngst underst, ravoli, böner etc. Toppa med storpack av pasta och ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in