2020-03-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Okey. De testar många och de testar snabbt. De fångar insjuknade tidigt i förloppet. Men vad använder de för behandling i Sydkorea som håller nere dödstalet ? I Singapore har ingen dött. Så dessa länder gör någonting rätt eller så har de en lindriga variant.

Sen kan man jag undra varför inte Sverige var lika snabba på bollen. Vi har ju europeiska smittskyddsintistutet här.

Eller så har Singapore och andra välbärgade asiatiska länder (så utan Kina) en friskare befolkning utan onödiga(re) folksjukdomar. Skulle nog tro att t.ex. diabetes är lite av en sällan diagnostiserad sjukdom i Singapore.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
127 nya fall i Sverige idag enligt Worldometer.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Dessa är alltså riskgrupp? Hur många har vi inte totalt men som inte välja att testas?
Nej, det består av människor sjuka nog att söka sjukvård för sina besvär - dessa tillhör inte nödvändigtvis någon riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Det måste dock till en ökad medvetenhet. Kollar vi på skidresorterna just nu är folk dumma i huvet.

Ja så är det. Men att folk är dumma i huvudet är ju ingen nyhet. Egoism, naivitet och hänsynslöshet definierar svensken ganska bra.
Citera
Medlem
Det är bra att vi inte stänger ner samhället. Om alla tar sitt ansvar och stannar hemma när de är sjuka så kan vi ro detta i land.
Viruset kommer komma tillbaka igen och det är inte säkert att det finns något vaccin då heller. Har vi då redan en befolkning dom i stora delar blivit exponerade för viruset så kommer vi klara oss bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Om man vet att man redan haft Corona kan man ju slappna av och hjälpa till i samhället där det behövs. Detta under förutsättning att man blir immun mot detta virus.

Finns det metod att testa om man redan haft viruset? Dvs, det är ej längre aktivt i kroppen.

Har du haft det så finns det nog mikroogranismer kvar som upptäcks vid test. Dock blir ingen testad som inte har påtagliga symptom.
Citera
2020-03-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Barn kan inte driva någon smittspridning enligt Corona Bob Tegnell. Barn ska gå till skolan säger Tegnell. Tegnell har så befallit och enligt flåsläspande Carlson kan mormor inte vabba (sjuka) barn därför kan vi inte stänga ned förskola och skola. De som jobbar inom vården måste kunna jobba även när deras barn är sjuka i COVID-19. Ergo, (sjuka) barn ska till skolan.
Men det är ju helt rätt. Datan visar att friska barn, unga och vuxna överlever - dessutom utan står påfrestan på vården.

De som däremot ligger potentiellt risigt till är äldre och sjuka (gärna i kombination, så kallad riskgrupp), och de vill du ha hemma och passa smittade barnbarn istället för att de ska sitta på äldreboenden, sjukhem och sjukhus med hårda restriktioner? Eller i sin pensionärskarantän i lugnan ro.

Är du ute efter att ta livet av dem som slitit sitt anletes svett och burit detta land på deras numera krökta ryggar?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Rådfrågning här, min syrras son bor hos mig och han med flera polare åkte i måndags upp till Åre för att åka skidor. Jag vet att han inte tänker så mycket på det här eller oroar sig, men nu oroar jag mig för när han kommer hem. Gissningsvis tillhör jag riskgrupp eftersom jag för ca ett år sen fick instabil kärlkramp. Vad ska jag tänka på tycker ni?

Nu är ju inte Åre något smittcentrum, så risken att han ska bli smittad där är väl inte större än om han skulle vara hemma, gå i skolan, jobba..? Man kan försöka tänka på att inte använda samma glas, bestick, handdukar och sådant, men någon av våra experter - tror det var Agnes Wold - sa att det är praktiskt taget omöjligt att inte sprida smittan inom samma familj/hushåll, om någon har den.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilka länder ”besitter världsledande kompetens inom ämnet”, och på vad grundar du det?

Tänker du på UK? Jo, men är det inte så att vi svenskar placerar dem på en piedestal då vi inte vet bättre?
Eller menar du att Sverige är världsledande? Hur kommer det sig då att man skickar fram Tegnell vars uttalanden blir motbevisade några dagar senare?
Ok.. bemöt gärna resten också, hur har WHO mer rätt än Sverige, baserat på det jag skriver?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Haha, nä men seriöst.

Seriöst vet jag inte, kan tycka det är väldigt oansvarigt att åka i väg på något för nöjesskull för tillfället men det är ju inte mycket att göra åt nu.

Utöver det är det väl inget annat än försöka hålla extra god hygien och vara uppmärksam på symptom och i så fall försöka hålla dig isolerad från den sjuka i den mån som går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kommer definitivt komma tillbaka till tråden och se om vi är nära 550 000 dödsfall om några år. Skulle gladeligen sätta mkt pengar på att vi inte kommer vara i närheten. Och att antalet döda i Sverige inte kommer överskrida en helt normal influensa. Sätter du emot?
Jag spelar inte på sådant här. Det gäller liv och död för vissa människor och jag kan gärna ha fel och förlora, det skulle bara vara glädjande.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Vilken innebörd lägger du i ordet ”kan” här?

Jag litar mer på teknokratiska forskare (Corona Bob eller ej...) än folkvalda politiker, skrämmande om du tycker annorlunda.

Tegnell är en psykopat. Kina däremot är mer teknokratiskt och har mer erfarenhet av Corona så självklart lyssnar man på dem. Du har liksom inte förstått att Tegnell gör annorlunda än alla teknokratiska forskare.

Men Tegnell-minions är så blinda o följer sin "Jim Jones" överallt.
Citera
2020-03-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Finns ingen sån källa. De kanske blir sjuka men de dör inte. Mata inte trollet

Enligt italienska läkaren verkar riskgrupperna som far illa starta runt 40 års ålder. Jag skulle inte klassa dessa som unga. Åldrar under verkar kunna rida ut det oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in