2020-03-13, 18:25
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag har dokumenterat sen 23år tillbaka.. tog mej 8 månader från när jag ansökte tills jag kom in. Men i länet som jag bor i är det sjukt svårt att få en plats.

Det var ju ett underbart bra svar på min fråga. Pucko!
Citera
2020-03-13, 19:10
Medlem
Trenbologneses avatar
Tack för det utförliga svaret.
Jag har tillräcklig dokumentation för att komma med, soc rekommenderade det till och med.
Jag kommer att fortsätta kämpa, ska försöka att ta bort mina LARO-tankar just nu.
Blir det mer och mer återfall för min del och jag börjar leva destruktivt igen så kommer jag att ha LARO som sista utväg, vilket det är till för.
Är så jävla trött på hela livsstilen som slukar en hel och finns fan ingenting jag saknar.
Hoppas jag får hjälp av vuxenpsykiatrin i form av rätt mediciner så min vardag fungerar någorlunda, vilket kommer resultera i mindre chans för återfall o.s.v.

Anyway, hoppas allt går bra för dig och tack igen för det genomgående svaret. Det är jävligt svårt att tänka klart när vardagen är så seg utan något att göra på dagarna, speciellt när man bor ute i skogen på ett familjehem.

EDIT: Jag tror nog allt jag behöver är att trappa ut alla SSRI, SNRI, olanzapin, haldol etc och sedan köpa på mig DMT och uppleva en riktigt ego-death för att sedan tänka om och tänka rätt. Det har fungerat tidigare när mitt liv varit kaotiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
[spoiler]

1. För min del tog det ca 2 månader. Jag hade nästan inga bevis på mitt missbruk mer än en psykolog som jag valde att berätta för hur mitt missbruk såg ut, jag visade henne massa knark när jag var där då hon var nyfiken. Jag bad henne att inte skriva ner det jag berättade för henne då jag var nojig över en del saker. När jag väl tog kontakt med LARO så hade jag ingen dokumentation över mitt knarkande (så jävla korkat att man ska behöva dokumentera det men ja så är/var det). Jag tipsade om min psykolog som visste om att jag injicerade droger och hon berättade allt för dem. Sen gav jag även LARO-mottagningen lov att få kolla mina besök på sprutbytet och därefter tog de beslutet att jag behövde hjälp.

2. Psykiatrikern gör en bedömning baserat på din missbrukshistoria om h*n vill sätta in sub eller metadon. Jag har sett folket som går på metadon och varje gång de kommer till mottagningen så sprutar det svett ur pannan på dem, de klarar sig knappt 24h utan att få en mild avtändning. Med sub (vilket jag fick) så hade jag inte några sådana problem, likadant med de andra som fick sub. Jag kunde gå en hel dag utan att få min dos och ändå inte få några symptom på avtändning. Sedan är det så djävulskt svårt att sluta med metadonet, ruskig jävla avtändning.

3. 6 månader var det på min mottagning, därefter fick man ta med sig hem över helgen. Skötte man sig ytterligare så utökades det till att få hem grejerna även under vardagar. Sköter man sig snyggt, med rena prover så får man till slut hämta ut sina grejer direkt från apoteket, och man kommer ner någon gång i veckan/varannan vecka för att lämna urinprov.

4. Jag tror att det blir svårt om jag ska vara ärlig. Du ska vara i ett aktivt missbruk vid tiden då du söker. Men det skadar absolut inte att försöka.

Jag rekommenderar dig att på egen hand att försöka motstå alla droger så mycket du kan, svårt jag vet. Finns även samtalsgrupper för folk med missbruksproblem där man kan få hjälp, träffa andra i samma sits och få prata ut sig.
Senast redigerad av Trenbolognese 2020-03-13 kl. 19:13.
Citera
2020-03-13, 20:12
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexamera
Tack för svar! Bra att de gör så. Men hur blir det med urinprov då?
Hahaha, ja det får de fan göra. Om man inte får hem för 2 veckor eller liknande
Jag vet faktiskt inte, jag ska fråga min behandlare nästa gång jag är där.
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
Tack för det utförliga svaret.
Jag har tillräcklig dokumentation för att komma med, soc rekommenderade det till och med.
Jag kommer att fortsätta kämpa, ska försöka att ta bort mina LARO-tankar just nu.
Blir det mer och mer återfall för min del och jag börjar leva destruktivt igen så kommer jag att ha LARO som sista utväg, vilket det är till för.
Är så jävla trött på hela livsstilen som slukar en hel och finns fan ingenting jag saknar.
Hoppas jag får hjälp av vuxenpsykiatrin i form av rätt mediciner så min vardag fungerar någorlunda, vilket kommer resultera i mindre chans för återfall o.s.v.

Anyway, hoppas allt går bra för dig och tack igen för det genomgående svaret. Det är jävligt svårt att tänka klart när vardagen är så seg utan något att göra på dagarna, speciellt när man bor ute i skogen på ett familjehem.

EDIT: Jag tror nog allt jag behöver är att trappa ut alla SSRI, SNRI, olanzapin, haldol etc och sedan köpa på mig DMT och uppleva en riktigt ego-death för att sedan tänka om och tänka rätt. Det har fungerat tidigare när mitt liv varit kaotiskt.
Tack!
Jag hoppas det går bra för dig med och att du får den hjälp du behöver, kämpa på! Jag började på 26mg sub för snart 6 år sedan och är nu nere på 4mg. Tanken är att jag ska sluta innan årets slut. Ser fram emot dagen då jag är helt fri från det, men avtändningen är något som skrämmer mig något fruktansvärt. Men det ska fan gå .
Citera
2020-03-14, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Inte speciellt om du frågar mig, men alla är olika.

Hoppas det, fick hem helgdosen idag och lyxade till det med att dricka två flaskor istället för en.

Har inte tagit återfall sen jag började metadon men har varit extremt pressad då jag har ett bäcken som roterat bak vilket gör att hela min kropp är förvriden åt olika håll med extrema smärtor som följd och ingen vårdgivare verkar lyckas fixa problemet och jag står lite mållös då jag älskar träning, samtidigt håller jag snart på att bli vräkt då soc vägrar ge mig försörjningsstöd och så svår C-PTSD på det så det vart som sagt lite pressat idag.

Imorgon har jag alltså 35mg istället för 70mg metadon och samma på söndag, hur tror ni jag kommer må grabbar o tjejer?
Citera
2020-03-14, 07:10
Medlem
KringExs avatar
Jag antar att detta är olika från län till län och mottagning till mottagning... men min plan är i alla fall att om jag kommer med i Laro så ska jag bara vara med i 1 eller 2 år och sen be om hjälp med långsam nedtrappning för att till sist sluta med Buprenorfin. Jag har hört att man på vissa ställen trappas ut på 1 eller 2 veckor. Det är helt sjukt enligt mig. Och dom klipper vid 4 mg sen får man klara sig själv.
Jag vill ha en nedtrappning på minst 2 månader, gärna 3. Och absolut inte klippa vid 4 mg utan vid 0,2 mg eller max 0,4 mg.
jag vet inte om det finns kvar några Buprenorfintabletter med 0,4 mg som styrka längre men Temgesic finns ju.
Jag har en vän som dom trappade ur på 2 veckor. Hon stod på 16 mg och dom klippte när hon var nere på 4 mg. Och anledningen till att dom klipper vid 4 mg är för att lägre doser kan trigga igång drogsug. Jag kan köpa det för att doser mellan 0,2 - 2 mg ger ett rus om man är ovan opioioder men det jag inte fattar är hur det skulle trigga igång någonting
när man har gått på höga doser och trappas ner. Man får ju inget rus då av låga doser Buprenorfin om man trappas ner från t ex 16 mg

Eller vad säger ni?
Citera
2020-03-14, 08:35
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det var ju ett underbart bra svar på min fråga. Pucko!

Tycker laro ska va för dom som går på H och inte bland missbruk eller att man är positiv på b8 som i ditt fall. Låter som ett skämt.
Citera
2020-03-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Håller på att pissa in mig. Ska på Läkarbesök den 23:e. Förutom Subutex i systemet har jag även haft Metylfenidat, Pregabalin och Amfetamin. Lämnade Urinprov senast idag och det vet jag bara kommer visa på Subutex. Ska sköta mig så att jag bara pissar Subutex också innan läkarmötet och hoppas på det bästa.
Förmodligen så kommer jag att få lämna salivprov i 4 veckor till, och om dom är fläckfria så får jag börja med Buprenorfin i Laro.
Amfetaminet och Metylfenidaten är ju svårt att prata bort, men Lyrica har jag dels tagit när det har varit ont om Subutex för att lindra abstinens. Jag hoppas att dom köper den förklaringen, men man vet ju inte.
Hur hårda var dom med er när ni skulle pissa in er?
Går själv o pissar inne på 5 veckan där jag går får du vara positiv på alla opiater/opioder under utredningen men om du är positiv på benzo eller thc, kokain ja då är det själ till att inte bli antagen. Kan ju vara olika beroende på vart du går.
Citera
2020-03-14, 09:00
Medlem
Citat:
Tycker laro ska va för dom som går på H och inte bland missbruk eller att man är positiv på b8 som i ditt fall. Låter som ett skämt.
Håller med till 100 % de som försöker fuska sej in är de som gör laro till ett fängelse för oss som behöver det.
Citera
2020-03-14, 09:03
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Håller med till 100 % de som försöker fuska sej in är de som gör laro till ett fängelse för oss som behöver det.

Exakt och snubben skriver att han går på b8 och söker laro plus att han tar amfetamin och lyr.. laro ska va för dom som går på H eller oxy.. Ett skämt att bara söka laro för att få gratis knark. Gör ju så det blir svårare för alla som behöver en plats..
Citera
2020-03-14, 09:14
Medlem
Citat:
Exakt och snubben skriver att han går på b8 och söker laro plus att han tar amfetamin och lyr.. laro ska va för dom som går på H eller oxy.. Ett skämt att bara söka laro för att få gratis knark. Gör ju så det blir svårare för alla som behöver en plats..
Enligt socialstyrelsen riktlinjer så måste folk som bara har problem med sub genomgå en vanlig behandling innan laro kan bli aktuellt vilket jag tycker är skitbra då dessa bara har ekonomiska motiv. Personligen tycker jag inte att subtorskar ska ha laro.
Citera
2020-03-14, 09:26
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Enligt socialstyrelsen riktlinjer så måste folk som bara har problem med sub genomgå en vanlig behandling innan laro kan bli aktuellt vilket jag tycker är skitbra då dessa bara har ekonomiska motiv. Personligen tycker jag inte att subtorskar ska ha laro.

Enda rätta om man har b8 som huvuddrog ska man testa allt i behandlingsväg innan man får laro. Laro ska vara för fullblods heroinister inte för blandmisbruk.. känner folk som kämpar och kämpar för att komma in i laro, som går på heroin men som får vänta för att folk som tar upp plats son egentligen inte ska ha laro.
Citera
2020-03-14, 09:33
Medlem
KringExs avatar
Citat:

Jag har Buprenorfin som min huvuddrog. Har gått på det sedan 8-9 år tillbaka. Och ja, jag tar andra droger ibland, Vem fan gör inte det? Jag söker in till Laro för att jag vill få Buprenorfin lagligt och slippa göra kriminella saker för att skaffa fram pengar till Buprenorfin. Sen tar jag Lyrica ibland för att dämpa abstinens om Buprenorfin ej finns att tillgå.
Just nu går jag i och för sig dagligen på Lyrica men det var bara för att jag kom över ett stort parti i princip gratis. Är bara två kartor nu. Ska nog spara dom om Buprenorfinet tar slut.
Hur som helst... att ha ett dokumenterat opiat/opioidmissbruk (där buprenorfin ingår) sedan ett år så kan man söka till Laro. Och jag har testat 3 olika behandlingshem, inget fungerar, så nu hoppas jag verkligen på Laro.

Varför ska bara Horsare få söka och vara med i Laro? Buprenorfin är en ännu jävligare drog tycker jag. Avtändningen är fan så mkt mer utdragen och vidrig.
Samma sak om du är torsk på Oxikodon, ska man inte kunna söka in då heller?

Det finns fler opiat/opioiddroger än Heroin om du inte visste det? Ska inte alla som har problem inom den kategorin få hjälp tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in