2020-03-11, 15:59
Medlem
Trenbologneses avatar
Tjenare allihopa. Risk för ett långt inlägg men jag kommer summera frågorna i slutet utav inlägget.

Jag började blandmissbruka kraftigt för ca 8 år sedan, hade körkort, jobb, bostadsrätt, sexsiffrigt sparkapital och trodde som de flesta att "jag hade kontroll". Hade även icke missbrukande vänner vid den tidpunkten.
Sakta men säkert förvärrades min situation, i början nöjde jag mig med att landa på dolcontin och xanor, men efter ett år eller två så skiftade allt drastiskt.
Amfetaminet slutade fungera, tog slut med flickvännen, blev av med körkortet, tappade alla "vettiga" vänner, bränt igenom alla sparade pengar och fick börja springa nere på soc för att kunna betala hyran.
Min huvuddrog skiftade till opium, metadon, subutex och H då och då för att "lyxa till det".

Vid denna tidpunkten i mitt liv som ni alla förstår så kan man inte finansiera ett opiatberoende på pengarna från soc, så jag utnyttjade mitt kontaktnät och började sälja benso eftersom det efterfrågades kraftigt och inte så många becknare var schyssta eller hade bra priser.

Efter något år av denna misär och allt som den kriminella världen innebär så utvecklade jag en social fobi och PTSD bl.a. Och sen slutade det hela med att jag hade varit vaken i flera nätter och p.g.a bens och dåligt omdöme överdoserade jag två gånger på en vecka, hade tydligen gått mot polisen med en yxa och låst in mig i lägenheten efter ambulanspersonalen hade återupplivat mig..
Det resulterade i som tur är inte fängelse utan polisen orosanmälde mig och inom ett par veckor så blev jag tvångsomhändertagen och åkte in på LVM.

Nu har jag varit relativt nykter i ett år, mestadels p.g.a. att jag inte kan få hit droger via post.
Jag har den under den senaste tiden tagit 2 lättare återfall och min hjärna går konstant på högvarv.
Drömmer fortfarande om metadon flera gånger i veckan

Hur fan ska jag klara det här när jag ska bo själv?
Jag är så jävla rädd för att fucka upp allt som jag har byggt upp under detta året som nykter.
Har på senare tid börjat tänka på om LARO kanske hade varit någonting för mig, jag är rätt så säker på att jag skulle komma in, men samtidigt vet jag vad det innebär.
Jag är nästan helt säker på att jag kommer falla tillbaks i samma vanor när jag flyttar och bor själv, det är så jävla lätt hänt. Så jag har några frågor till er kära flashbackare.

1. Hur lång tid brukar väntetiden ligga på att få gå med i programmet?
2. Måste man prova sub innan man får chansen att prova metadon?
3. Hur länge är man tvungen att åka och hämta medicinen dagligen?
4. Kan man komma in även fast jag inte har missbrukat senaste året? (Officiellt)

Vad tror ni..? Vad rekommenderar ni mig att göra?
Uppskattar alla svar, tack på förhand.
/Orolig man i 30årsåldern.
Senast redigerad av Trenbolognese 2020-03-11 kl. 16:02.
Citera
2020-03-11, 16:17
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacSub
Du tycker dom är sträng för du ska få lämna prover i 8 veckor? Jag ska få lämna i 3 månader! 😑😔

Jag har stått i kö för att ens bli bedömd sedan i somras...
Citera
2020-03-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Läste lite bakåt i tråden och hitta några inlägg om det jag Brev om innan, Buvidal, alltså injektion med burpenofin. Fungerar det bra? Måste vara väldigt skönt att inte behöva springa på teamet titt som tätt. Hoppas att dom utvecklar samma sak för metadon.

Hur lång tid sitter en dos Buvidal i?

Det är verkligen individuellt...men man kan säga 50/50 att det fungerar ...vissa tycker att medicinen är kanon men jag tycker inte alls den funkar bra..jag svettas och fryser, mår illa..är totalt orkeslös och har drogsug hela tiden ..men det skiter min mottagning i för vi är tvingade till att ta detta så funkar det inte så blir vi väll utan meidicin

Den sitter i olika ..i början kan du bli då9if efter nån dag bara...en kompis till mig har börjat med månasainjektipnen och den behöver han ta varannan vecka för han mår så dåligt

Det där med att inte behöva springa på mottagningen lika ofta är bara bullshit...för sprutan är aldrig någon medicin som du kommer få ta med hem som du kan med metadon och buprenorfin ..har det gått ett tag så kan du få hämta ut själv på apoteket men med sprutan så kommer du aldrig att få ta den själv så du blir ALDRIG av med mottagningen + du kan inte resa någonstans och bada norra längre än en månad då det bara finns månadsinjektion
Citera
2020-03-12, 20:47
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chooosan66
Det är verkligen individuellt...men man kan säga 50/50 att det fungerar ...vissa tycker att medicinen är kanon men jag tycker inte alls den funkar bra..jag svettas och fryser, mår illa..är totalt orkeslös och har drogsug hela tiden ..men det skiter min mottagning i för vi är tvingade till att ta detta så funkar det inte så blir vi väll utan meidicin

Den sitter i olika ..i början kan du bli då9if efter nån dag bara...en kompis till mig har börjat med månasainjektipnen och den behöver han ta varannan vecka för han mår så dåligt

Det där med att inte behöva springa på mottagningen lika ofta är bara bullshit...för sprutan är aldrig någon medicin som du kommer få ta med hem som du kan med metadon och buprenorfin ..har det gått ett tag så kan du få hämta ut själv på apoteket men med sprutan så kommer du aldrig att få ta den själv så du blir ALDRIG av med mottagningen + du kan inte resa någonstans och bada norra längre än en månad då det bara finns månadsinjektion

Så dom tvingar er att få den, låter ju galet, borde vara valfritt!
Citera
2020-03-13, 13:20
Medlem
Står på 70mg metadon, hur jobbigt är det att få halvdos en dag?
Citera
2020-03-13, 14:16
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Står på 70mg metadon, hur jobbigt är det att få halvdos en dag?

Inte speciellt om du frågar mig, men alla är olika.
Citera
2020-03-13, 14:43
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
1. Hur lång tid brukar väntetiden ligga på att få gå med i programmet?
2. Måste man prova sub innan man får chansen att prova metadon?
3. Hur länge är man tvungen att åka och hämta medicinen dagligen?
4. Kan man komma in även fast jag inte har missbrukat senaste året? (Officiellt)

Vad tror ni..? Vad rekommenderar ni mig att göra?
Uppskattar alla svar, tack på förhand.
/Orolig man i 30årsåldern.

1. För min del tog det ca 2 månader. Jag hade nästan inga bevis på mitt missbruk mer än en psykolog som jag valde att berätta för hur mitt missbruk såg ut, jag visade henne massa knark när jag var där då hon var nyfiken. Jag bad henne att inte skriva ner det jag berättade för henne då jag var nojig över en del saker. När jag väl tog kontakt med LARO så hade jag ingen dokumentation över mitt knarkande (så jävla korkat att man ska behöva dokumentera det men ja så är/var det). Jag tipsade om min psykolog som visste om att jag injicerade droger och hon berättade allt för dem. Sen gav jag även LARO-mottagningen lov att få kolla mina besök på sprutbytet och därefter tog de beslutet att jag behövde hjälp.

2. Psykiatrikern gör en bedömning baserat på din missbrukshistoria om h*n vill sätta in sub eller metadon. Jag har sett folket som går på metadon och varje gång de kommer till mottagningen så sprutar det svett ur pannan på dem, de klarar sig knappt 24h utan att få en mild avtändning. Med sub (vilket jag fick) så hade jag inte några sådana problem, likadant med de andra som fick sub. Jag kunde gå en hel dag utan att få min dos och ändå inte få några symptom på avtändning. Sedan är det så djävulskt svårt att sluta med metadonet, ruskig jävla avtändning.

3. 6 månader var det på min mottagning, därefter fick man ta med sig hem över helgen. Skötte man sig ytterligare så utökades det till att få hem grejerna även under vardagar. Sköter man sig snyggt, med rena prover så får man till slut hämta ut sina grejer direkt från apoteket, och man kommer ner någon gång i veckan/varannan vecka för att lämna urinprov.

4. Jag tror att det blir svårt om jag ska vara ärlig. Du ska vara i ett aktivt missbruk vid tiden då du söker. Men det skadar absolut inte att försöka.

Jag rekommenderar dig att på egen hand att försöka motstå alla droger så mycket du kan, svårt jag vet. Finns även samtalsgrupper för folk med missbruksproblem där man kan få hjälp, träffa andra i samma sits och få prata ut sig.
Senast redigerad av Flufffen 2020-03-13 kl. 14:47.
Citera
2020-03-13, 15:23
Medlem
Hur gör era mottagningar angående Covid-19 hysterin? Jag var snorig idag (sjukanmäld från jobb igår samt idag) och ringde och berättade. Vill inte utsätta någon annan i ett väntrum eller att någon annan kanske bär på viruset? En sjuksköterska fick springa ner och lämna till mig när jag stod utanför. Vad händer om man hamnar i karantän i hemmet? Jag hämtar 2 ggr i veckan just nu. Någon som blivit satt i karantän som kan berätta hur dom gör på eran mottagning då? Mvh
Citera
2020-03-13, 15:37
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexamera
Hur gör era mottagningar angående Covid-19 hysterin? Jag var snorig idag (sjukanmäld från jobb igår samt idag) och ringde och berättade. Vill inte utsätta någon annan i ett väntrum eller att någon annan kanske bär på viruset? En sjuksköterska fick springa ner och lämna till mig när jag stod utanför. Vad händer om man hamnar i karantän i hemmet? Jag hämtar 2 ggr i veckan just nu. Någon som blivit satt i karantän som kan berätta hur dom gör på eran mottagning då? Mvh
Samma sak på min mottagning, och en del andra i samma stad kör samma rutin. Minsta lilla tecken på förkylning och man får inte komma in, då springer sköterskan ner med medicinen till en. Tror inte man blir utan medicin om man blir satt i karantän. Då får man väl skicka en sjuksyrra i hazmat uniform .
Citera
2020-03-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Samma sak på min mottagning, och en del andra i samma stad kör samma rutin. Minsta lilla tecken på förkylning och man får inte komma in, då springer sköterskan ner med medicinen till en. Tror inte man blir utan medicin om man blir satt i karantän. Då får man väl skicka en sjuksyrra i hazmat uniform .
Tack för svar! Bra att de gör så. Men hur blir det med urinprov då?
Hahaha, ja det får de fan göra. Om man inte får hem för 2 veckor eller liknande
Citera
2020-03-13, 17:23
Medlem
KringExs avatar
Håller på att pissa in mig. Ska på Läkarbesök den 23:e. Förutom Subutex i systemet har jag även haft Metylfenidat, Pregabalin och Amfetamin. Lämnade Urinprov senast idag och det vet jag bara kommer visa på Subutex. Ska sköta mig så att jag bara pissar Subutex också innan läkarmötet och hoppas på det bästa.
Förmodligen så kommer jag att få lämna salivprov i 4 veckor till, och om dom är fläckfria så får jag börja med Buprenorfin i Laro.
Amfetaminet och Metylfenidaten är ju svårt att prata bort, men Lyrica har jag dels tagit när det har varit ont om Subutex för att lindra abstinens. Jag hoppas att dom köper den förklaringen, men man vet ju inte.
Hur hårda var dom med er när ni skulle pissa in er?
Citera
2020-03-13, 18:14
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Håller på att pissa in mig. Ska på Läkarbesök den 23:e. Förutom Subutex i systemet har jag även haft Metylfenidat, Pregabalin och Amfetamin. Lämnade Urinprov senast idag och det vet jag bara kommer visa på Subutex. Ska sköta mig så att jag bara pissar Subutex också innan läkarmötet och hoppas på det bästa.
Förmodligen så kommer jag att få lämna salivprov i 4 veckor till, och om dom är fläckfria så får jag börja med Buprenorfin i Laro.
Amfetaminet och Metylfenidaten är ju svårt att prata bort, men Lyrica har jag dels tagit när det har varit ont om Subutex för att lindra abstinens. Jag hoppas att dom köper den förklaringen, men man vet ju inte.
Hur hårda var dom med er när ni skulle pissa in er?

Jag har dokumenterat sen 23år tillbaka.. tog mej 8 månader från när jag ansökte tills jag kom in. Men i länet som jag bor i är det sjukt svårt att få en plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in