2020-03-13, 22:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteinshejk
Ingenting är rimligt just nu, allt kan hända uppenbarligen. Jag ligger fortfarande kvar och har slängts mellan hopp och förtvivlan under den här tiden, nu - även om jag är oerhört mycket back så känns det ändå rätt skönt att slippa ta beslutet när i helvete man ska hoppa in på börsen igen

Vilket skönt inlägg.. Den Svenska mentaliteten på pränt.

Ont.. Det kommer att rasa mer. Va fan, vi har sett facit i Italien.
Citera
2020-03-13, 22:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raeda
Trump har nu lovat 1,4 miljoner tester till nästa vecka och 5 miljoner under den närmsta månaden. USA är i dagsläget en misstänkt smitthärd och vi har bekräftade coronafall i Sverige från människor som återvänt från staterna.

Börserna lär ju knappast reagera positivt nästa vecka när antal fall ökar flerfaldigt från de nivåerna som USA redovisar idag. Undrar hur transparenta amerikanerna egentligen kommer att vara med att redovisa antal smittade
Det finn en avtrubbningseffekt som med allt i livet, och den är stark. Nu har vi varit oroliga först för varje hundratal som blir smittade och sen för varje 1000 tal. Kommer vi ens ta in om det är 18 000 eller 28 000 smittade i USA? Det viktiga som jag ser det är att fallen minskar eller ökar. Kommer vi få en negativ kurva för länder som italien nästa vecka och USA om 2 veckor så spelar det inte så stor roll vilken nivå det är ifrån.
Citera
2020-03-13, 22:42
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Samtidigt så var det märkligt på andra hållet igår. Stödpaket för miljarders miljarder, sänkta räntor och ingen brydde sig. Något som i vanliga fall inleder en börsfest i månader. Som att folk inte tar åt sig information just nu.

Eller att de flesta begriper vart vi är på väg? Det kommer att gå fortsatt söderut. Sanna mina ord.
Citera
2020-03-14, 00:45
Medlem
Bara i den här sjuka världen med centralbanker och hävstång kan en president utlysa nationellt nödläge och få börsen att stiga 10%...

S&P kommer avsluta det här året under 2000...
Citera
2020-03-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Hela ekonomiska systemet är som gjort för att förr eller senare braka ihop fullständigt. Av intresse, vet du hur det kan komma sig att inflationen inte sticker iväg när pengatryckerierna går för fulla muggar?

Inflationen är högre än vad makthavarna antyder, det är bara det att man mäter det på ett sådant sätt så att det blir lågt.

https://chapwoodindex.com/
Citera
2020-03-14, 00:53
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Inflationen är högre än vad makthavarna antyder, det är bara det att man mäter det på ett sådant sätt så att det blir lågt.

https://chapwoodindex.com/

Visst är det så. Även den Svenska KPI-korgen är ett skämt.
Citera
2020-03-14, 00:55
Medlem
Citat:
Samtidigt så var det märkligt på andra hållet igår. Stödpaket för miljarders miljarder, sänkta räntor och ingen brydde sig. Något som i vanliga fall inleder en börsfest i månader. Som att folk inte tar åt sig information just nu.

Det är inte märkligt, tvärtom logiskt och sunt beteende. Tänk om börsen vore ett företag...

Om mitt företag i tio år fått bidrag från staten och jag varje månad behöver högre belopp och nya skattelättnader för att klara den dagliga ruljansen, verkar det som ett lönsamt och välmående företag?
Citera
2020-03-14, 06:35
Medlem
Citat:
Det finn en avtrubbningseffekt som med allt i livet, och den är stark. Nu har vi varit oroliga först för varje hundratal som blir smittade och sen för varje 1000 tal. Kommer vi ens ta in om det är 18 000 eller 28 000 smittade i USA? Det viktiga som jag ser det är att fallen minskar eller ökar. Kommer vi få en negativ kurva för länder som italien nästa vecka och USA om 2 veckor så spelar det inte så stor roll vilken nivå det är ifrån.

Ja jag antar att det var anledningen till varför börsen reagerade positivt. Masstesten kan göra så att de får hyfsat kontroll över det, och det kan väl hjälpa till med uppfattningen av viruset. Det kan ha varit ett trendbrott, även om det lär fortfarande bli värre innan det blir bättre ett tag till. För i slutändan så måste man lätta på all restriktioner och återfå förtroendet för det är det som är skadligt. Sedan är det väl då en fördel om alla länder gör det.
Citera
2020-03-14, 08:57
Medlem
Eldamyckes avatar
Jag tror att börsen reagerade positivt för att väldigt många vill att raset ska vända och då överreagerar på stimulanspaketen. Många försöker slicka sina sår genom att köpa för skadebegränsa egna förluster och tänker kortsiktigt....

Jag kan inte så mycket om börs egentligen, hobbyintresserad på låg nivå, dock har jag ganska god insyn i sjukvård och kommunala verksamheter och resurser.....

Om smittan fortsätter att sprida sig (vilket den självklart kommer göra i Sverige och USA) spelar dödsfall inte så stor roll, snarare de sviktande samhällsfunktionerna såsom förskola (inga småbarnsföräldrar kommer kunna jobba) planerade operationer (sjukvårdens produktion stannar upp) och en överbelastning på öppenvård och allmän sjukvård kommer bli svårhanterliga för regionerna. Börjar dessutom vårdpersonal att bli sjuka och sättas i karantän kommer det ganska fort att balla ur fullständigt. Gårdagens uppgång kommer dödsslaktas så fort sjukdomsfallen ökar och stänger barnomsorg och större arbetsplatser, oavsett om folk dör eller inte. Uppgångarna nu bygger på falska förhoppningar
Citera
2020-03-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Jag tror att börsen reagerade positivt för att väldigt många vill att raset ska vända och då överreagerar på stimulanspaketen. Många försöker slicka sina sår genom att köpa för skadebegränsa egna förluster och tänker kortsiktigt....

Jag kan inte så mycket om börs egentligen, hobbyintresserad på låg nivå, dock har jag ganska god insyn i sjukvård och kommunala verksamheter och resurser.....

Om smittan fortsätter att sprida sig (vilket den självklart kommer göra i Sverige och USA) spelar dödsfall inte så stor roll, snarare de sviktande samhällsfunktionerna såsom förskola (inga småbarnsföräldrar kommer kunna jobba) planerade operationer (sjukvårdens produktion stannar upp) och en överbelastning på öppenvård och allmän sjukvård kommer bli svårhanterliga för regionerna. Börjar dessutom vårdpersonal att bli sjuka och sättas i karantän kommer det ganska fort att balla ur fullständigt. Gårdagens uppgång kommer dödsslaktas så fort sjukdomsfallen ökar och stänger barnomsorg och större arbetsplatser, oavsett om folk dör eller inte. Uppgångarna nu bygger på falska förhoppningar

Framförallt har vi haft en rejäl nedgång på börsen på mycket kort tid som saknar motstycke i modern tid. Nedgångar sker i etapper med rejäla upprekyler på vägen.

Lyssna på Bo och vänta åtminstone 6 månader från toppen Innan ni går in.
Citera
2020-03-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke

Eller så kliade pengarna i fickan...
Senast redigerad av Mrbosun 2020-03-14 kl. 11:18.
Citera
2020-03-14, 11:32
Medlem
Biggedys avatar
Det kommer inte komma några positiva nyheter under helgen. Måndagen kommer öppna på röda siffror. Förhoppningsvis köpte inte allt för många vid fredagens uppsving.

Tänker man långsiktigt och har en horisont på 5-10 år så bör man dock sitta kvar och ha is i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in