2020-03-13, 21:26
Medlem
Vad händer om inflationen sticker iväg denna gång? De hade tur vid finanskrisen att den inte gjorde det. Men vad gör de om den gör det denna gång? Då är de körda. De måste höja räntan rejält då, men det kan de inte för då brakar hela korthuset ner.
Citera
2020-03-13, 21:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Folk har ju tappat förståndet. Upp eller ner en årsavkastning per dag.

Folk kastas mellan hopp och förtvivlan, vem kastar sig på köpknappen och handlar upp 10% med en hel helg framför sig där massor av skit kan hända innan börsen öppnar igen?
Citera
2020-03-13, 21:32
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Folk kastas mellan hopp och förtvivlan, vem kastar sig på köpknappen och handlar upp 10% med en hel helg framför sig där massor av skit kan hända innan börsen öppnar igen?
Samtidigt så var det märkligt på andra hållet igår. Stödpaket för miljarders miljarder, sänkta räntor och ingen brydde sig. Något som i vanliga fall inleder en börsfest i månader. Som att folk inte tar åt sig information just nu.
Citera
2020-03-13, 21:33
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Eller massor av trevliga händelser.
Citera
2020-03-13, 21:33
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vad händer om inflationen sticker iväg denna gång? De hade tur vid finanskrisen att den inte gjorde det. Men vad gör de om den gör det denna gång? Då är de körda. De måste höja räntan rejält då, men det kan de inte för då brakar hela korthuset ner.

Hela ekonomiska systemet är som gjort för att förr eller senare braka ihop fullständigt. Av intresse, vet du hur det kan komma sig att inflationen inte sticker iväg när pengatryckerierna går för fulla muggar?
Citera
2020-03-13, 21:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Samtidigt så var det märkligt på andra hållet igår. Stödpaket för miljarders miljarder, sänkta räntor och ingen brydde sig. Något som i vanliga fall inleder en börsfest i månader. Som att folk inte tar åt sig information just nu.

Pengar rår inte på pandemier är väl svaret på det? Hade det varit likviditetsproblem så visst, då hade åtgärderna funkat mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Eller massor av trevliga händelser.

Gillar din hoppfullhet men handen på hjärtat, tror du ens på det själv givet nyhetsflödet bara den senaste timmen? Danmark och Polen stänger sina gränser, Trump utlyser nationellt nödläge.
Citera
2020-03-13, 21:39
Medlem
Ingenting är rimligt just nu, allt kan hända uppenbarligen. Jag ligger fortfarande kvar och har slängts mellan hopp och förtvivlan under den här tiden, nu - även om jag är oerhört mycket back så känns det ändå rätt skönt att slippa ta beslutet när i helvete man ska hoppa in på börsen igen
Citera
2020-03-13, 21:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteinshejk
Ingenting är rimligt just nu, allt kan hända uppenbarligen. Jag ligger fortfarande kvar och har slängts mellan hopp och förtvivlan under den här tiden, nu - även om jag är oerhört mycket back så känns det ändå rätt skönt att slippa ta beslutet när i helvete man ska hoppa in på börsen igen

Det är ett trevligt "bekymmer" jag har eftersom jag sitter nästan helt likvid sedan slutet av februari, i valet mellan alternativen stora förluster eller problemet att pricka så nära botten som möjligt känns det som jackpot måste jag säga. Säkrast är att vänta tills det börjar komma in lite rapporter över första kvartalet åtminstone tror jag.
Citera
2020-03-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Hela ekonomiska systemet är som gjort för att förr eller senare braka ihop fullständigt. Av intresse, vet du hur det kan komma sig att inflationen inte sticker iväg när pengatryckerierna går för fulla muggar?

Min amatör gissning är att de pengarna främst kommer till några få enstaka personer och det når aldrig riktigt den riktiga ekonomin utan främst den finansiella ekonomin. Om myndigheterna hade tryckt pengar på samma sätt för finansiera välfärd etc, så hade det varit annorlunda, eller de hade kört med helikopter pengar till alla i samma omfattning.
Citera
2020-03-13, 21:55
Medlem
Raedas avatar
Trump har nu lovat 1,4 miljoner tester till nästa vecka och 5 miljoner under den närmsta månaden. USA är i dagsläget en misstänkt smitthärd och vi har bekräftade coronafall i Sverige från människor som återvänt från staterna.

Börserna lär ju knappast reagera positivt nästa vecka när antal fall ökar flerfaldigt från de nivåerna som USA redovisar idag. Undrar hur transparenta amerikanerna egentligen kommer att vara med att redovisa antal smittade
Citera
2020-03-13, 22:14
Medlem
Citat:
Det är ett trevligt "bekymmer" jag har eftersom jag sitter nästan helt likvid sedan slutet av februari, i valet mellan alternativen stora förluster eller problemet att pricka så nära botten som möjligt känns det som jackpot måste jag säga. Säkrast är att vänta tills det börjar komma in lite rapporter över första kvartalet åtminstone tror jag.

Jo, självklart hade jag hellre valt att sitta i din sits än i min egen just, snyggt av dig att tajma så väl.
Var också inne på att gå ur redan i december (iallafall allt i Sverige) men valde att hålla mig till min strategi, och oavsett i det långa loppet så kommer börsen att återhämta sig. Men ja - det har varit tuffa veckor för den långsiktige.
Hoppas du tajmar lika väl med ingången
och hittar din jackpot.
Senast redigerad av Proteinshejk 2020-03-13 kl. 22:17.
Citera
2020-03-13, 22:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteinshejk
Jo, självklart hade jag hellre valt att sitta i din sits än i min egen just, snyggt av dig att tajma så väl.
Var också inne på att gå ur redan i december (iallafall allt i Sverige) men valde att hålla mig till min strategi, och oavsett i det långa loppet så kommer börsen att återhämta sig. Men ja - det har varit tuffa veckor för den långsiktige.
Hoppas du tajmar lika väl med ingången är och hittar din jackpot.

Vet inte om det var så snyggt, mest erfarenheten som talade och fick mig att kliva av. När det var som värst 2008-2009 så låg jag back över 300k ett tag. Efter det kapar jag alltid förluster tidigt..

Likewise, har du stabila bolag så fyll på mer, det här kommer repa sig även om det kanske tar 2 år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in