Citat:
Ursprungligen postat av
miss.G
Okej jag ser vad ni läser. Hela poängen är bara att egentligen hoppas jag att hon verkligen älskade Esmeralda och att hon fick kärlek. Och jag hoppas någonstans att Putte inte var där alltid och att Rebecka hade verkligen skärpt till sig även om vi vet att det alltid är tillfälligt. Då känns det bara bättre. Jag som mamma kan ju inte sätta mig in i något annat. Jag bara hoppas!
Jag älskar mina barn mer än något annat och denna historien har slagit ner mig totalt så jag inte riktigt fungerar i vardagen så jag måste lämna denna tråden. För min egen skull
Jag förstår din önskan om att det fanns kärlek och omtanke i familjen. Det blir lite mer hanterbart om man tänker att det nog var bra ända fram till de sista veckorna, och att E ”bara” drogades en gång o somnade in i stillhet.
Men tyvärr så tror jag inte att det var så i detta fall.
Rebecka hade såvitt jag förstår problem med droger långt innan hon träffade Putte. Jag tror inte att hon var rädd eller styrd av honom (även om hon såklart kommer hävda det nu när han är död).
Att hela tiden framställa kvinnor som svaga offer som gör som de blir tillsagda av elaka män, är att förringa den ondska som vissa kvinnor besitter.
Jag tror inte, och har hittills inte sett någon som tyder på, att även R är ett offer i detta.
Och även om vi ponerar att hon var ett offer, så är en mors främsta jobb att skydda sina barn från fara - även om faran är deras egen far.
Rebecka hade flera chanser att rädda barnen. När de blev omhändertagna så kunde hon bara låtit det vara. Om hon var en kärleksfull, ”ren o städad” mor så borde hon förstått att barnen hade det bättre i fosterfamilj.
Om Putte ensam (eller ens tillsammans med Rebecka) hade krävt tillbaka E, så hade det inte gått igenom, det är jag 99% säker på.
Kanske offTopic, fast ändå i genren ”föräldrar som mördar sina barn” : jag kikar just nu på
’Fallet Gabriel Fernandez - mordet på en pojke’ (finns på Netflix).
Där har du en morsa som är minst lika ond som styvfadern (jag är förvisso bara på avsnitt tre än så länge).
Gabriel blev lämnad på BB, fick sedan bo hos sin morbror o efter några år flyttade han till sin mormor och morfar fram till han var ca sju år, sedan ville biomamman ha tillbaka honom pga bidrag. Åtta månader senare var han död. Det är väl likheterna i fallen - jag hoppas/tror inte att så mycket annat överensstämmer.