Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Tidigt i tråden talas oxå om att ett av hennes/deras motiv med att få hem barnen kunde vara ekonomiska. Jag förkastade det helt. Men i går på radion så talade de om det. De sa att den här mamman kunde tjäna uppåt 12000 i månaden på att få hem sina barn. Genom barnbidrag, flerbarnsbidrag, underhåll, bostadsbidrag etc. Så nu, med tanke på vetskapen om att barnen medvetet drogades, så vet i fan. Tolv tusen är mycket pengar för en heroinist.
Även jag förkastade den tanken, främst för att jag utgick ifrån att hon levde på socialbidrag och att ett par barn hit eller dit inte skulle skilja så många hundralappar i månaden.
Men iom att hon var sjukskriven så blir det nog större skillnad. Bara barnbidrag, flerbarnstillägg o underhållsstöd blir 9349/månad om jag räknar rätt.
Bostadsbidrag på det = rimligt med ca 12000.
Om ungarna hade trasiga gamla kläder o knappt fick någon mat, så blir det såklart mer över till moderns missbruk.
Detta fall ger så blandade känslor - sorg, hat och äckel.
Min första tanke när jag läste att Rebecka var släppt var ”hoppas att hon dör av en överdos redan ikväll”, men nu när jag tänkt efter en stund så hoppas jag att hon får leva några år till. Helt nykter så att hon verkligen får tänka över vad hon har gjort.