2020-03-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ärligt talat så fascinerar du faktiskt mig. Trodde inte att det fanns någon som inte hade någon som helst erfarenhet av personer med beroenden.

Alla har en kompis, kusin eller annan närstående i en sådan familj - trodde jag. Fast somliga är ju förstås mer hysch-hysch än andra, förstås.

Så ... rimligen har du någon i din närhet som är alkoholist, beroende av något (droger, mediciner, hasardspel, alkohol) som du inte kan identifiera.

För vi finns där, det kan jag nästan lova.

Men du som har insyn i livet hos dessa personer, hur tror du dagarna såg ut eg?
Citera
2020-03-13, 22:39
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Det är ju ganska stor skillnad på en 14-åring o en ettåring, så en kombination av fysiska o psykiska tecken borde vara rimligast?

Har detta ”avvikande sexuella beteende” bekräftats av någon eller är det bara P och R som påstår att det var så?
Så många frågor.

Självklart är det skillnad o jag klantade mig som inte förtydliga att jag utgick från små barn när jag skrev vad som kunde vara tecken på omsorgsbrist rent allmänt. Vad dessa 2 små exakt visade mer än näringsbrist har väl eg inte framgått?

Jag antar att han utreddes när han hamnade på hvb.. där bör det framgått vilken problematik som uppvisades. Minns inte exakt vad som står i den handlingen heller... men någonstans i tråden ska nog den finnas om du orkar leta :-D

Citat:
Om jag minns rätt så var det 2015, vilket innebär att han var nio år.

Ja du har alldeles rätt!
Citera
2020-03-13, 22:40
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tidigt i tråden talas oxå om att ett av hennes/deras motiv med att få hem barnen kunde vara ekonomiska. Jag förkastade det helt. Men i går på radion så talade de om det. De sa att den här mamman kunde tjäna uppåt 12000 i månaden på att få hem sina barn. Genom barnbidrag, flerbarnsbidrag, underhåll, bostadsbidrag etc. Så nu, med tanke på vetskapen om att barnen medvetet drogades, så vet i fan. Tolv tusen är mycket pengar för en heroinist.

Även jag förkastade den tanken, främst för att jag utgick ifrån att hon levde på socialbidrag och att ett par barn hit eller dit inte skulle skilja så många hundralappar i månaden.
Men iom att hon var sjukskriven så blir det nog större skillnad. Bara barnbidrag, flerbarnstillägg o underhållsstöd blir 9349/månad om jag räknar rätt.
Bostadsbidrag på det = rimligt med ca 12000.
Om ungarna hade trasiga gamla kläder o knappt fick någon mat, så blir det såklart mer över till moderns missbruk.

Detta fall ger så blandade känslor - sorg, hat och äckel.

Min första tanke när jag läste att Rebecka var släppt var ”hoppas att hon dör av en överdos redan ikväll”, men nu när jag tänkt efter en stund så hoppas jag att hon får leva några år till. Helt nykter så att hon verkligen får tänka över vad hon har gjort.
Citera
2020-03-13, 22:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ni som skriver att en orosanmälan inte behöver betyda att socialen gör något eller åker hem till dem.
Vad är det för felutbildad socialtjänst som jobbar där uppe? Föräldrarna har ÅR av orosanmälningar, missbrukarproblem, barnen föds med abstinens, domarna på dem etcetc. Varför skulle dem INTE åka dit omgående när ett barn som farit illa återigen gör kraftiga avvikelser? Varför skulle polisen inte ta detta på största allvar och slå in dörren och hämta ungen?

Det är nog därför många av oss är helt förkrossade och står här med en känsla av tomhet i bröstet och ilska i hela kroppen med den här händelsen. Allting står där på svar och vitt och ingen gör nånting. Hela samhället har kostat henne livet. Folk hon ska kunna lita på om något går fel svek henne och idag är hon död.

Jag kan inte sluta gråta av händelsen. Jag önskade att detta uppmärksamades när rättegången var. När advokaten helt plötsligt bytte bana. Så hade vi alla kunnat hjälpa den här stackars flickan för vårat rättsystem gjorde det inte. Och jag tror det är därför det här tar så hårt på oss, alla frågor.. alla dessa tusen frågor. Nu är det för sent.
socialtjänsten hade ju fort allt som stod i deras makt. Lilla pojken var inte ett år, om honom vet vi inte så mycket. Men de Esmeralda och hennes bror var ju LVUade länge. Esmeralda är den som föräldrars först försöker få hem. Då finns inte lillebror och storebror bor på ett HVB- hem med LVU.
I första instansen går förvaltningsrätten på socialtjänstens linje och dömmer till fortsatt vård. I överklagan till kammarrätten förlorar socialtjänsten. De överklagar då till högsta förvaltningsdomstolen, som inte tar upp ärendet. Trotts att kammarrätten har har givet föräldrarna villkorslöst rätt. Det vill säga soc har inget mandat att göra uppföljningar eller kräva drogtester.
Trotts detta så åker soc dit flera gånger för att orosanmälningar inkommet. Ibland blir de insläppta ibland inte. När de inte blir insläppta kommer de tillbaka med poliser. Poliserna går inte med våld in, vad tänker ni att handläggarna ska göra? Slå ner den våldsamma och hotfulla pappan och springa in.

Är det några ens tankar ska gå till i detta läge så är det självklart anhöriga och familjehemmet. Men oxå Esmeraldas handläggare. De har stångat sig blodiga i detta ärenden och vad det verkar som ovanligt mycket rätt. Jag lovar att de sörjer, de har haft oro och omsorg för dessa barn under väldigt många år.
Citera
2020-03-13, 22:42
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Hur menar du? Och jag har läst många av dokumenten

Och ändå förstår du inte att båda föräldrarna var totalt värdelösa? Båda tänkte bara på sig själva... satte deras egna behov före barnens... kärlek? Tror fan inte det!
Citera
2020-03-13, 22:47
Medlem
Citat:
socialtjänsten hade ju fort allt som stod i deras makt. Lilla pojken var inte ett år, om honom vet vi inte så mycket. Men de Esmeralda och hennes bror var ju LVUade länge. Esmeralda är den som föräldrars först försöker få hem. Då finns inte lillebror och storebror bor på ett HVB- hem med LVU.
I första instansen går förvaltningsrätten på socialtjänstens linje och dömmer till fortsatt vård. I överklagan till kammarrätten förlorar socialtjänsten. De överklagar då till högsta förvaltningsdomstolen, som inte tar upp ärendet. Trotts att kammarrätten har har givet föräldrarna villkorslöst rätt. Det vill säga soc har inget mandat att göra uppföljningar eller kräva drogtester.
Trotts detta så åker soc dit flera gånger för att orosanmälningar inkommet. Ibland blir de insläppta ibland inte. När de inte blir insläppta kommer de tillbaka med poliser. Poliserna går inte med våld in, vad tänker ni att handläggarna ska göra? Slå ner den våldsamma och hotfulla pappan och springa in.

Är det några ens tankar ska gå till i detta läge så är det självklart anhöriga och familjehemmet. Men oxå Esmeraldas handläggare. De har stångat sig blodiga i detta ärenden och vad det verkar som ovanligt mycket rätt. Jag lovar att de sörjer, de har haft oro och omsorg för dessa barn under väldigt många år.

Det är med så, vi får tänka på handläggarna med och Es familj i Vadstena! Det är dessa som ska ha all kärlek de kan få. Men jag tycker att polisen borde slagit in dörren ja. Och de gånger de blivit insläppta, sitter barnen och leker då eller ser man inte omsorgsbristen då med?
Skulle vilja veta vilka som haft insyn och hur ofta. Men säkert att det började spåra efter jul och att R gick med på öppna förskolan pga hon märkte att vindarna börjat vända
Citera
2020-03-13, 22:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Men du som har insyn i livet hos dessa personer, hur tror du dagarna såg ut eg?
Men ge dig!!! Varför fortsätter du? De flesta av oss verkar tro att barnen haft det mycket svårt. Vad ska det tjäna till att spekulera i? Hur tror du det känns för alla som är drabbade i första hand om vi spekulera kring det? Sluta tro att du är värst drabbad av det här.
Du kan upprepas hur många gånger som helst att de nog hade en trygghet i varandra, att pojken med ett sexuellt avikande beteende redan som sexåring var ett stoet stöd för sina småsyskon. Det kommer inte att göra det mera sant.
Det här handlar faktiskt inte heller om dig och dina känslor. Det handlar om Esmeralda en flicka som inte fick bli 4 år, för att hennes föräldrar dödade henne genom att ge henne ett flertal narkotiska preparat. Du kanske helt enkelt ska sluta läsa här om du inte kan först skillnaden mellan tragedin som drabbade henne och att detta känns jobbigt för dig.
Citera
2020-03-13, 22:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Även jag förkastade den tanken, främst för att jag utgick ifrån att hon levde på socialbidrag och att ett par barn hit eller dit inte skulle skilja så många hundralappar i månaden.
Men iom att hon var sjukskriven så blir det nog större skillnad. Bara barnbidrag, flerbarnstillägg o underhållsstöd blir 9349/månad om jag räknar rätt.
Bostadsbidrag på det = rimligt med ca 12000.
Om ungarna hade trasiga gamla kläder o knappt fick någon mat, så blir det såklart mer över till moderns missbruk.

Detta fall ger så blandade känslor - sorg, hat och äckel.

Min första tanke när jag läste att Rebecka var släppt var ”hoppas att hon dör av en överdos redan ikväll”, men nu när jag tänkt efter en stund så hoppas jag att hon får leva några år till. Helt nykter så att hon verkligen får tänka över vad hon har gjort.
Jag håller med, ens första tanke är att man vill att hon ska dö, men jag hoppas att hon får stå till svar så pass att det blir en förundersökning. Det känns som det finns människor som förtjänar att få veta vad som hände.
Citera
2020-03-13, 22:56
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ni som skriver att en orosanmälan inte behöver betyda att socialen gör något eller åker hem till dem.
Vad är det för felutbildad socialtjänst som jobbar där uppe? Föräldrarna har ÅR av orosanmälningar, missbrukarproblem, barnen föds med abstinens, domarna på dem etcetc. Varför skulle dem INTE åka dit omgående när ett barn som farit illa återigen gör kraftiga avvikelser? Varför skulle polisen inte ta detta på största allvar och slå in dörren och hämta ungen?

Det är nog därför många av oss är helt förkrossade och står här med en känsla av tomhet i bröstet och ilska i hela kroppen med den här händelsen. Allting står där på svar och vitt och ingen gör nånting. Hela samhället har kostat henne livet. Folk hon ska kunna lita på om något går fel svek henne och idag är hon död.

Jag kan inte sluta gråta av händelsen. Jag önskade att detta uppmärksamades när rättegången var. När advokaten helt plötsligt bytte bana. Så hade vi alla kunnat hjälpa den här stackars flickan för vårat rättsystem gjorde det inte. Och jag tror det är därför det här tar så hårt på oss, alla frågor.. alla dessa tusen frågor. Nu är det för sent.

Eftersom socialtjänsten blev överkörda av både Es advokat och kammarrätten, så kände de kanske att de måste ha mycket på fötterna innan de försökte få igenom ännu ett lvu. För att försäkra sig om att det skulle gå igenom och att föräldrarna inte skulle få tillbaka barnen på länge.

Jag antar att de tidigare anmälningarna och brotten inte kunde ”räknas in” iom att det var saker som hade inträffat innan kammarrättens beslut.

Jag hoppas att det var så iaf. Men det är kanske mest ett försök att trösta mig själv och försöka förstå.
Citera
2020-03-13, 22:58
Medlem
Citat:
Men ge dig!!! Varför fortsätter du? De flesta av oss verkar tro att barnen haft det mycket svårt. Vad ska det tjäna till att spekulera i? Hur tror du det känns för alla som är drabbade i första hand om vi spekulera kring det? Sluta tro att du är värst drabbad av det här.
Du kan upprepas hur många gånger som helst att de nog hade en trygghet i varandra, att pojken med ett sexuellt avikande beteende redan som sexåring var ett stoet stöd för sina småsyskon. Det kommer inte att göra det mera sant.
Det här handlar faktiskt inte heller om dig och dina känslor. Det handlar om Esmeralda en flicka som inte fick bli 4 år, för att hennes föräldrar dödade henne genom att ge henne ett flertal narkotiska preparat. Du kanske helt enkelt ska sluta läsa här om du inte kan först skillnaden mellan tragedin som drabbade henne och att detta känns jobbigt för dig.

Hoppas någon börjar prata av R och A så vi får veta
Citera
2020-03-13, 23:00
Medlem
Citat:
Eftersom socialtjänsten blev överkörda av både Es advokat och kammarrätten, så kände de kanske att de måste ha mycket på fötterna innan de försökte få igenom ännu ett lvu. För att försäkra sig om att det skulle gå igenom och att föräldrarna inte skulle få tillbaka barnen på länge.

Jag antar att de tidigare anmälningarna och brotten inte kunde ”räknas in” iom att det var saker som hade inträffat innan kammarrättens beslut.

Jag hoppas att det var så iaf. Men det är kanske mest ett försök att trösta mig själv och försöka förstå.

Jag tror nog de samlade bevis. Jag gör kanske som du och försöker trösta mig men ett nytt lvu kändes inte långt borta. Inte enligt mig iaf
Citera
2020-03-13, 23:01
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Det har tidigare framkommit att en släkting kontaktat familjehemsmamman runt jul 2019. Det skulle kunna vara ena brodern. Sedan vet vi inte vem som kom till lägenheten och larmade polisen, men det mest rimliga är väl också P's ena bror.

Vad gäller R's familj så verkar det som att dom bor på annan ort. Troligen ingen insyn i situationen.
Det är inte bröderna som kontaktat familjehemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in