Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminalen-nu
Möjligen halvt off-topic, men ändå.
För det första måste det vara ett av landets svåraste jobb att arbeta med barnärenden på socialtjänsten. Vad man än gör så får man skit. Så att kalla dem för kärringar, batikhäxor eller annat valfritt epitet tycker jag är riktigt lågt.
Samma personer som kallar socialtjänstens representanter för allehanda öknamn förväntar sig samtidigt att de ska agera rätt i alla tänkbara fall, trots att det är fullständigt omöjligt.
I just detta fall blev det helt fel, det tror jag alla är överens om. Men hur tar vi reda på hur det faktiskt gick helt fel?
Många skribenter i den här tråden uttrycker totalt förakt för de som använder droger, alkohol och mediciner. Det säger mig att de endera är mycket unga och saknar erfarenhet, eller att de helt enkelt har haft tur i livet.
Med tanke på hur förtjusta somliga är i att identifiera skribenter på FB kan jag helt vagt uttrycka att jag helt teoretiskt har personlig erfarenhet av hur det är att vara barn till en bensotorsk och en alkoholist. Och barn till en bipolär total dåre, barn till en kroniskt deprimerad person och barn till en elak jävla sadist.
Den enda jag skulle, så här 30-40 år senare, ha valt ut för omplacering vore sonen till sadisten. Vi andra älskade våra föräldrar och klarade oss okej, och tog hand om våra småsyskon.
Word! Som en extra svårighet är barn handläggarna ofta unga tjejer, ny ut exade från soppis. En överhängande majoritet är mellan 25-30, många har ännu inga egna barn. Jag tror att så gott som 100% av dom vill väl. En av anledningarna till att många kan tycka att att soc tar oskyldiga barn i vanliga familjer. Är att dessa unga ställs inför svåra beslut varje dag, och ofta känna det nog som om risken att det blir fel är mindre om man agerar än om man inte agerar.
Anledning till att de myndighetsutövande jobben på socialtjänsten ofta innehavs av dessa unga tjejer är att ingen annan med utbildning vill ha dom. Lönen är ganska dålig och det sliter på psyket att ständigt utreda barn i ofta väldigt utsatta situationer. Det finns heller inte mycket den stackars myndighetsutövande handläggaren får av glädje. Om det börjar gå bra för faniljen/barnet så försvinner ju handläggarens jobb. De lyckade går vidare med sina liv och den stackars handläggaren får bita tag i nästa stackars utsatta barn.
Personer i yrket som är duktiga på sitt jobb går ganska snabbt vidare från det jobbet. Det finns så många mycket mera givande jobb för en socionom. Jobb som är mindre tärande och bättre betalda.
Har du inte hittar vad som gick fel i alla domar som finns att tillgå, kanske du ka hitta det här.
https://www.dagensarena.se/redaktionen/lilla-hjartat-och-det-egna-ansvaret/?fbclid=IwAR0WcU1p4b7lgKU3neDWQziIxQS-zsd26NMX7sDOjSUZ8zL6XbzCsRzLIhs