2020-03-13, 21:42
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Jag förstår och du har tolkat mina tankar och känslor helt rätt kring detta. Jag sk stänka på hur jag uttrycker mig, jag menar inget illa egentligen och det är komplicerat. Det är bara så svårt att förstå om det nu varit så katastrofalt att soc inte tagit dem alla tre direkt. Jag har svårt att se hur tre barn ( framförallt en 14åring) sitter i en lägenhet dygnet runt. Antagligen jobbade grannarna och rörde sig där på helt andra tider.

Jag har även svårt att se hur de droger alla tre barnen kontinuerligt länge utan att det uppdagades. Jag tror fortfarande att de var helt okej och att R hade verkligen försökt men att det spårade ur efter jul. De började knarka kontinuerligt och behövde att barnen skulle sova då

På riktigt? LÄS alla dokument.... jag hoppas det väcker dig ur din fantasivärld...
Citera
2020-03-13, 21:49
Medlem
Citat:
Jag förstår och du har tolkat mina tankar och känslor helt rätt kring detta. Jag sk stänka på hur jag uttrycker mig, jag menar inget illa egentligen och det är komplicerat. Det är bara så svårt att förstå om det nu varit så katastrofalt att soc inte tagit dem alla tre direkt. Jag har svårt att se hur tre barn ( framförallt en 14åring) sitter i en lägenhet dygnet runt. Antagligen jobbade grannarna och rörde sig där på helt andra tider.

Jag har även svårt att se hur de droger alla tre barnen kontinuerligt länge utan att det uppdagades. Jag tror fortfarande att de var helt okej och att R hade verkligen försökt men att det spårade ur efter jul. De började knarka kontinuerligt och behövde att barnen skulle sova då

Jag har också svårt att förstå hur deras vardag såg ut och varför inte fler reagerade. En sak jag tyvärr. Missbrukare blir experter på att lura sig själva och omgivningen. De kan vara så övertygande om att rött är vitt så att man själv börjar stå där och tvivla på allt man ser. Framför allt om man inte är van vid att människor ljuger för en.
Citera
2020-03-13, 22:05
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Beskrivningar som har gjorts av barnen både innan och efter flickans död medför en stor oro för hur barnen haft det i hemmet och vad de sett och upplevt. Både A och S uppvisar symptom på långvariga omsorgsbrister, vilket även deras syster enligt orosanmälningar gjorde.”

Finns det någon med tillräcklig erfarenhet eller utbildning som kan förklara detta för mig?

Viktnedgång, smutsiga, trasiga kläder?
Psykiska symptom - sena i utvecklingen?
Eller en kombination?

Har varken erfarenhet el utbildning men bristande tandhygien, blöjeksem, viktnedgång/näringsbrist, slutar växa o utvecklas i förväntad takt, förändrat beteende/inåtvända/utåtagerande/avvikande beteende.

Äldsta sonen visade ett avvikande sexuellt beteende i rätt tidig ålder (6 år tror jag) o har varit placerad större delen av tiden sedan dess i hvb-hem. När han flyttades hem igen i samma veva som dottern så visste R o P att han hade ett psykiatriskt vårdbehov som dom struntade i att tillgodose... det är oxå en omsorgsbrist.
Citera
2020-03-13, 22:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Beskrivningar som har gjorts av barnen både innan och efter flickans död medför en stor oro för hur barnen haft det i hemmet och vad de sett och upplevt. Både A och S uppvisar symptom på långvariga omsorgsbrister, vilket även deras syster enligt orosanmälningar gjorde.”

Finns det någon med tillräcklig erfarenhet eller utbildning som kan förklara detta för mig?

Viktnedgång, smutsiga, trasiga kläder?
Psykiska symptom - sena i utvecklingen?
Eller en kombination?
En kombination skulle jag säga.
Varje gång ett utlåtande skrivs är det dock upp till utredaren/teamet och det finns ingen riktlinje för hur man skall skriva för att få fram vad. Det är subjektivt - och därför också svårbedömt.
Citera
2020-03-13, 22:09
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
Har varken erfarenhet el utbildning men bristande tandhygien, blöjeksem, viktnedgång/näringsbrist, slutar växa o utvecklas i förväntad takt, förändrat beteende/inåtvända/utåtagerande/avvikande beteende.

Äldsta sonen visade ett avvikande sexuellt beteende i rätt tidig ålder (6 år tror jag) o har varit placerad större delen av tiden sedan dess i hvb-hem. När han flyttades hem igen i samma veva som dottern så visste R o P att han hade ett psykiatriskt vårdbehov som dom struntade i att tillgodose... det är oxå en omsorgsbrist.

Det är ju ganska stor skillnad på en 14-åring o en ettåring, så en kombination av fysiska o psykiska tecken borde vara rimligast?

Har detta ”avvikande sexuella beteende” bekräftats av någon eller är det bara P och R som påstår att det var så?
Så många frågor.
Citera
2020-03-13, 22:11
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Om jag minns rätt så var det 2015, vilket innebär att han var nio år.
Citera
2020-03-13, 22:14
Medlem
Citat:
På riktigt? LÄS alla dokument.... jag hoppas det väcker dig ur din fantasivärld...

Hur menar du? Och jag har läst många av dokumenten
Citera
2020-03-13, 22:14
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Möjligen halvt off-topic, men ändå.

För det första måste det vara ett av landets svåraste jobb att arbeta med barnärenden på socialtjänsten. Vad man än gör så får man skit. Så att kalla dem för kärringar, batikhäxor eller annat valfritt epitet tycker jag är riktigt lågt.

Samma personer som kallar socialtjänstens representanter för allehanda öknamn förväntar sig samtidigt att de ska agera rätt i alla tänkbara fall, trots att det är fullständigt omöjligt.

I just detta fall blev det helt fel, det tror jag alla är överens om. Men hur tar vi reda på hur det faktiskt gick helt fel?

Många skribenter i den här tråden uttrycker totalt förakt för de som använder droger, alkohol och mediciner. Det säger mig att de endera är mycket unga och saknar erfarenhet, eller att de helt enkelt har haft tur i livet.

Med tanke på hur förtjusta somliga är i att identifiera skribenter på FB kan jag helt vagt uttrycka att jag helt teoretiskt har personlig erfarenhet av hur det är att vara barn till en bensotorsk och en alkoholist. Och barn till en bipolär total dåre, barn till en kroniskt deprimerad person och barn till en elak jävla sadist.

Den enda jag skulle, så här 30-40 år senare, ha valt ut för omplacering vore sonen till sadisten. Vi andra älskade våra föräldrar och klarade oss okej, och tog hand om våra småsyskon.
Word! Som en extra svårighet är barn handläggarna ofta unga tjejer, ny ut exade från soppis. En överhängande majoritet är mellan 25-30, många har ännu inga egna barn. Jag tror att så gott som 100% av dom vill väl. En av anledningarna till att många kan tycka att att soc tar oskyldiga barn i vanliga familjer. Är att dessa unga ställs inför svåra beslut varje dag, och ofta känna det nog som om risken att det blir fel är mindre om man agerar än om man inte agerar.

Anledning till att de myndighetsutövande jobben på socialtjänsten ofta innehavs av dessa unga tjejer är att ingen annan med utbildning vill ha dom. Lönen är ganska dålig och det sliter på psyket att ständigt utreda barn i ofta väldigt utsatta situationer. Det finns heller inte mycket den stackars myndighetsutövande handläggaren får av glädje. Om det börjar gå bra för faniljen/barnet så försvinner ju handläggarens jobb. De lyckade går vidare med sina liv och den stackars handläggaren får bita tag i nästa stackars utsatta barn.

Personer i yrket som är duktiga på sitt jobb går ganska snabbt vidare från det jobbet. Det finns så många mycket mera givande jobb för en socionom. Jobb som är mindre tärande och bättre betalda.

Har du inte hittar vad som gick fel i alla domar som finns att tillgå, kanske du ka hitta det här.
https://www.dagensarena.se/redaktionen/lilla-hjartat-och-det-egna-ansvaret/?fbclid=IwAR0WcU1p4b7lgKU3neDWQziIxQS-zsd26NMX7sDOjSUZ8zL6XbzCsRzLIhs
Citera
2020-03-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag var säkert onödigt hårt mot dig. Ber om ursäkt. Men det var viktigt för mig att föra fram att jag inte tycker att det är rätt att blanda in eller fördöma anhöriga. Jag märker att du verkligen mår dåligt av det som har hänt och det har vi och många andra gemensamt. Jag har läst genom hela tråden, gått in varje dag och lusläst varje inlägg för att kunna komma till någons slags insikt över hur detta har kunnat ske. Ibland tror jag att vi människor blir besatta av mörkret hos andra för att vi är rädda för att det ska finnas någonstans där gömt hos oss också. Framför allt om man är föräldrar själv. Jag tror att det beror på att upplevelsen att vara mamma ofta beskrivs som något universellt i vårt samhälle (”en mamma känner si eller så eller en mamma gör si eller så”). Och om det finns mammor som är kapabla till ett sådant mörker, vad betyder det då? Att begreppet ”mamma” kan inhysa detta mörker? Finns det då potentiellt inom mig med? Eller är en person som är kapabel till något sådant inte en mamma? Det finns inga enkla svar på det. Även om de flesta av oss aldrig kan föreställa sig att vi skulle kunna vara kapabla till att så fundamentalt skada våra barn omskakas man.

Det som vi ofta inte kan få ihop är att inget är svart eller vitt. Människor drivs av många olika och ofta motstridiga behov. Jag tror att Es föräldrar älskade henne, eller att de åtminstone blandade ihop sina känslor för henne med kärlek. Jag tror också att de säkert försökte göra sitt bästa ett tag men att situationen samtidigt spårade ur utan att de var kapabla till att känna insikt om detta.

Tack och jag förstår. Någonstans hoppas jag på att de ändå var kärleksfulla på något vis. Jag hoppas den stora pojken höll hårt i sina småsyskon och att de hade trygghet i varandra.

Barn skapar snabbt strategier, speciellt om de är små och det smyger sig på. Men är med intresserad av vad de menar med omsorgsbrist, men detta visste ju soc så det kan inte vara något nytt. Min tro är att det spårade ur och att barnen hade blivit tagna inom snar framtid igen och denna gången för gott!

Tack för ditt inlägg iaf, det känns bra.
Citera
2020-03-13, 22:21
Medlem
Ni som skriver att en orosanmälan inte behöver betyda att socialen gör något eller åker hem till dem.
Vad är det för felutbildad socialtjänst som jobbar där uppe? Föräldrarna har ÅR av orosanmälningar, missbrukarproblem, barnen föds med abstinens, domarna på dem etcetc. Varför skulle dem INTE åka dit omgående när ett barn som farit illa återigen gör kraftiga avvikelser? Varför skulle polisen inte ta detta på största allvar och slå in dörren och hämta ungen?

Det är nog därför många av oss är helt förkrossade och står här med en känsla av tomhet i bröstet och ilska i hela kroppen med den här händelsen. Allting står där på svar och vitt och ingen gör nånting. Hela samhället har kostat henne livet. Folk hon ska kunna lita på om något går fel svek henne och idag är hon död.

Jag kan inte sluta gråta av händelsen. Jag önskade att detta uppmärksamades när rättegången var. När advokaten helt plötsligt bytte bana. Så hade vi alla kunnat hjälpa den här stackars flickan för vårat rättsystem gjorde det inte. Och jag tror det är därför det här tar så hårt på oss, alla frågor.. alla dessa tusen frågor. Nu är det för sent.
Citera
2020-03-13, 22:22
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:

Tidigare i tråden har några berättat mindre trevliga egenskaper hos R.. hon har även bott på något ungdomshem (drogrelaterat) i Stockholm... detta står tidigare i tråden
Citera
2020-03-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ni som skriver att en orosanmälan inte behöver betyda att socialen gör något eller åker hem till dem.
Vad är det för felutbildad socialtjänst som jobbar där uppe? Föräldrarna har ÅR av orosanmälningar, missbrukarproblem, barnen föds med abstinens, domarna på dem etcetc. Varför skulle dem INTE åka dit omgående när ett barn som farit illa återigen gör kraftiga avvikelser? Varför skulle polisen inte ta detta på största allvar och slå in dörren och hämta ungen?

Det är nog därför många av oss är helt förkrossade och står här med en känsla av tomhet i bröstet och ilska i hela kroppen med den här händelsen. Allting står där på svar och vitt och ingen gör nånting. Hela samhället har kostat henne livet. Folk hon ska kunna lita på om något går fel svek henne och idag är hon död.

Jag kan inte sluta gråta av händelsen. Jag önskade att detta uppmärksamades när rättegången var. När advokaten helt plötsligt bytte bana. Så hade vi alla kunnat hjälpa den här stackars flickan för vårat rättsystem gjorde det inte. Och jag tror det är därför det här tar så hårt på oss, alla frågor.. alla dessa tusen frågor. Nu är det för sent.

På pricken! Exakt så känner jag! Men tänk på de andra två barnen med, det finns en stackars bebis och en pojke som jag har börjat utveckla väldigt mycket empati för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in