2020-03-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Borde vara tvärtom.
Men till saken, satan vad de har det jävligt i Italien. 2 600 till med covid-19 idag.
Titta på de här kurvorna;
Daily New Cases in Italy
Det är det här vi är rädda för i Sverige, Norge, Schweiz etc och som USA kommer att få erfara också.
Hur kommer det att löpa ut i Indien? Kanske Kina har gjort något fantastiskt med sin stenhårda kontroll av befolkningen för att stoppa smittan. Kanske blir det ett värre förlopp i resten av världen så Kina får stänga sina gränser för att inte få tillbaka sars-cov-2 en andra omgång?

Vad säger att inte flera länder inte redan har det? Det är väl främst europa, sydkorea och så kina som har gjort många tester. Testar man inte så har man inga fall på pappret. Det enda som talar för Italien är värre än andra är dödsfallen egentligen, vilket antyder att mörkertalet är hög. Ska väl dock nämnas att vissa länder registrera dödsorsaken annorlunda.
Citera
2020-03-12, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KafkasKofta
Shit vilken rusning på DJI
Ja FED lassar ju in allt de har men nu susar det nerat igen. Du kann inte rädda att folk kommer dö som flugor med att kasta in lite pengar fran en centralbank
Citera
2020-03-12, 18:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Är det inte så att man blir immun mot det om man haft det?

Varför isf inte låta det härja fritt tills alla har fått det? Annars kommer det väl "leva" kvar mycket längre kan man tro?

Därför att rationellt tänk inte är förenligt med vad folk (den stora massan) kortsiktigt vill ha. Många av de åtgärder som nu genomförs är mer symbolisk än rationell.

// CC
Citera
2020-03-12, 18:53
Medlem
"The New York Federal Reserve moved to calm financial markets on Thursday, saying over the next 24 hours it will offer $1.5 trillion in repurchase operations for Treasury securities, where market liquidity had become strained"

-Fox news
Citera
2020-03-12, 18:56
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
60-70% kommer att få snuva. De flesta blir ju lätt sjuka som en vanlig förkyldning. Många blir inte ens sjuka i mening att de tänker sig själva som sjuka.

Ja, jag tror åtgärderna är för överdrivet löjliga.

Man borde inrikta sig på att skydda de äldre och andra riskgrupper.

Exakt. Konsekvenserna av åtgärderna börjar bli helt orimliga. 2000 varslade av Scandic. Turismen står för 10% av världsekonomin. Gissa om detta kommer att påverka oss och många miljoner fler människor betydligt värre än Corona självt.

// CC
Citera
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Därför att rationellt tänk inte är förenligt med vad folk (den stora massan) kortsiktigt vill ha. Många av de åtgärder som nu genomförs är mer symbolisk än rationell.

// CC

Det tänket är nog så rationellt https://twistedsifter.com/2020/03/flatten-the-curve/ Man låter helt enkelt liv gå före pengar, börsen och annan business som drabbas repar sig alltid förr eller senare.
Citera
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevindurant
Folk i min omgivning skrattade åt mig och kallade mig foliehatt när jag sålde av mitt innehav för 3 veckor sedan Sitt lugnt i båten!! Time in market beats timing in market osv osv

Ja, det är jobbigt, jag var alldeles blek när det började och sålde av direkt. Har varit med om de senare krascherna i modern tid. Varnade å det skarpaste de nära och kära... men blev bara avfärdad. Man kan ju inte tvinga någon att agera.
Citera
2020-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det tänket är nog så rationellt https://twistedsifter.com/2020/03/flatten-the-curve/ Man låter helt enkelt liv gå före pengar, börsen och annan business som drabbas repar sig alltid förr eller senare.

Borde man inte göra så vid varje influensaepidemi då? Det är många som dör vid varje influensa menar jag.

Och man kan ju tänka att detta bara är pengar, men de sociala efekterna av lågkonjunkturer är gigantiska pga neddragningar, arbetslöshet och allt som följer i dess spår som missbruk, våld och förstörda liv.

Jag vet inte om du är gammal nog att ha upplevt en riktigt låg lågkonjunktur, förra gången var på 90-talet.
Citera
2020-03-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Exakt. Konsekvenserna av åtgärderna börjar bli helt orimliga. 2000 varslade av Scandic. Turismen står för 10% av världsekonomin. Gissa om detta kommer att påverka oss och många miljoner fler människor betydligt värre än Corona självt.

// CC

Jag tycker alla foliehattar som har eldat på hysterin ska betala lönen till de som blir av med sina jobb som ett resultat av detta.
Citera
2020-03-12, 19:04
Medlem
0ldMans avatar
Neeej idag fick det vara nog. Har nu tagit mina likvider och börjat köpa fonder, planerar att sätta in 1 gång i veckan tills de är slut. Borde bli ca 1,5 år.
Citera
2020-03-12, 19:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Borde man inte göra så vid varje influensaepidemi då? Det är många som dör vid varje influensa menar jag.

Och man kan ju tänka att detta bara är pengar, men de sociala efekterna av lågkonjunkturer är gigantiska pga neddragningar, arbetslöshet och allt som följer i dess spår som missbruk, våld och förstörda liv.

Jag vet inte om du är gammal nog att ha upplevt en riktigt låg lågkonjunktur, förra gången var på 90-talet.

Oh ja, tippar på att vi är jämnåriga eller att jag kanske är äldre än dig. Visst har du teoretiskt rätt men i praktiken tvingas politikerna agera. De vet att om liksäckarna börjar staplas så är de fucked i nästa val...

Man får se det hela positivt, dagens marknad öppnar upp för yngre att anskaffa/påbörja sin förmögenhetsresa. Den enes död den andres bröd etc.
Citera
2020-03-12, 19:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Två frågor.

Anser du att 2:a världskriget varit positivt eller negativt för världen i stort?
Anser du att det ska (eller rent av finns) en gräns för vad ett människoliv är värt? Hur mycket i så fall?

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in