Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Allt annat än hagelpatroner och konserver är väl gambling i någon mening?
Jo visst, men
sucuk använde termen för att differentiera mellan sin egen strategi och andras. Vi kan ju diskutera vad värde och investering faktiskt är också... förmodligen utan någon större framgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är ju exempelvis enorma mängder pengar som trycks i snabb takt nu för stödköp av olika slag. Det som är unikt är att en hel del av de pengarna sannolikt kommer att gå som direkt stöd till folks privatekonomi. För att folk skall behålla sin köpkraft samtidigt som produktionen sjunker. Det skulle mycket väl kunna bli så att inflationen tar fart rejält och de likvida medel som sitter på bankkontot börjar sjunka i värde snabbare än aktierna?
Ja, helt riktigt och det är en svår balansgång precis efter att man infört QE∞ (oändlig QE i praktiken). Det är ett intressant fenomen att man trycker upp pengar och trycker (via värdepapper) in direkt på privatpersoners konton...
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Eller så börjar centralbanker sälja guld för att täcka upp akuta kostnader för import? Mer guld på marknader kan ju ha effekt där också. Poängen är bara att behålla kontanter är också gambling. Kanske mindre risk fylld sådan men man vet inte...
Det tror jag faktiskt inte!
Jag håller med om att man k an kalla det för gambling att vara likvid också, och det är lite det jag försöker kommunicera till
sucuk - att det handlar om vad man tror på och vilka risker man ser; det är inte så att det ena är rätt och det andra fel.
Inflation är en reell risk men jag tror risken för det är mindre än för fortsatt nedgång en kort period - på sikt tror jag dock uppgången är starkare än inflationskostnaden och därför agerar jag ju som jag gör.
Bra inlägg oavsett, som pekar ut risken åt andra hållet.