2020-03-12, 10:14
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vi talar alltså här om händelsen natten mellan den 11-12/5 2018. Man kan hoppa in direkt på sid.314 i aktbil.147, där SD börjar berätta om den här natten då han skulle träffa LW. Förhöret är rörigt pga. kommunikationsproblem, men läser man vad SD faktiskt säger så är det inte svårt att förstå. Min egen bedömning är att hans berättelse i grunden är väl sammanhållen och fri från motsägelser, och jag kan inte se att han skulle ha kunnat beläggas med någon lögn.

Vad jag däremot har svårt att begripa är alltså på vilket sätt åklagaren menar att händelserna den här natten skulle ingå i en mordplan. Ingen annan verkar heller ha förstått riktigt hur hon resonerar.
Det är nog faktiskt bara du och kanske ett par till som inte förstår. Han är smart men tror han är smartare än han är, samt dummare än du tror han är, så han försöker bygga upp ett slags anti-alibi med mystiska män, som han ringer in under falskt namn. Dessa kan han sen skylla på. Han uttrycker själv förvåning över att de faktiskt rycker ut och polisen uppfattar honom som väldigt märklig. Även hans granne uppfattar honom som märklig, eftersom att SD försöker kartlägga hans rörelsemönster i området.

Sen har han ju av någon anledning inte med sig mobilen vid dessa tillfällen, som aldrig händer annars. Varför då undrar du förstås och kan inte komma fram till något. Vi andra förstår att det återigen handlar om alibi - hans mobil ska visa att han är hemma.

Är det klarare nu?
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ha ha du är bara för mycket!
Men kul att du ändå har lite humor, det ger jag dig cred för 👍🏻
han trollar ju bara nu va? 😅
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-12 kl. 10:18.
Citera
2020-03-12, 10:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, det har ju sagts om åklagarens teori att den är så komplex och svårbegriplig att den handfull personer som förstår den aldrig får sitta i samma flygplan, så kanske är det ungefär så där hon resonerar. Detta skall alltså ställas mot SD:s egen berättelse, som är enkel och fullt logisk.

Ha ha du är bara för mycket!
Men kul att du ändå har lite humor, det ger jag dig cred för 👍🏻
Citera
2020-03-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att hon hade gamla vänninor
kvar från tiden när hon och UW var
gifta. Då sågs hon inte som ett hot
av andra kvinnor.

Men singelkvinnor, som dessutom är
flirtiga, vilket jag tror att LW var, ses
som ett hot av andra kvinnor.

Ännu mer så om det kommer ut att hon
har haft ett förhållande med en gift man.
Inlägg från 8/10 2018 kl 13.29

Din uppfattning ang om LW kan ses som ett hot... det var ju precis det jag skrev som du för ett par timmar ifrågasatte.
Citera
2020-03-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra jobbat, tack för sanningen.
Det är många som gör det motsatta.

Att gifta män som LW raggade på hamnat i slasken är anmärkningsvärt och någonting för försvaret att ta fasta på.

Varför har dom med en aktiv handling tagits bort från FUP om Åkl påstår hon sökt brett?

LW,s sexuella gränslöshet innebar att hon inte bara raggade på dom hon kände attraktion till utan till alla hon kunde få.

LW brann av ett behov av att ständigt testa och bekräfta sin attraktionskraft. Motorn till hennes gränslöshet var hennes djupa trauma att inte bli avvisad som hon vittnat om i tidiga år.

Ja just. Man "konstaterar" att det inte finns fler alternativa gärningsmän, men har inte ens undersökt alla
LW haft kontakt med.
Oavsett vad vi tror så borde de söka bredare. Om inte annat kan de tillföra något annat nytt av värde.
Citera
2020-03-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det går inte att komma ifrån att Stefan ljuger om det mesta. Och varje lögn gör att nätet dras åt lite till. Men han tror han står över lagen och att om de inte har regelrätta bevis så kommer han gå fri. Det kommer inte hända. Indiciemål sker och kan fälla. Och detta är ett sånt. Här finns ett helt smörgåsbord med indicium - och han klarar inte att bemöta frågorna. Om han inte fälls på det som vi redan vet, då är det fan skandal.

Häpnadsväckande om han inte fälls ..
Ett starkt indiciemål är ju detta. Frågan är då vem / vilka som kan ha varit medhjälpliga.
Då även HD var en konkurrent för JG kanske de två inte medhjälpte i överenskommelse,
utan ev en av dem,
om det nu är så att SD är GM och om det är så att han hade medhjälp..
Citera
2020-03-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja just. Man "konstaterar" att det inte finns fler alternativa gärningsmän, men har inte ens undersökt alla
LW haft kontakt med.

Oavsett vad vi tror så borde de söka bredare. Om inte annat kan de tillföra något annat nytt av värde.
Vad menar du, och hur vet du att man "inte ens undersökt alla"? Menar du att ICA-handlaren runt hörnet skall förhöras ang mordet?
Citera
2020-03-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
LW haft kontakt med.

Lite fakta vore bra gällande detta torftiga försök till skapa en trådsanning. Kom igen, vilken kunskap besitter du gällande vilka som kontrolleras eller inte kontrolleras.

Om inget svar eller stabil fakta kommer är du bara ett troll.
Citera
2020-03-12, 10:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, det går inte att komma ifrån att Stefan ljuger om det mesta. Och varje lögn gör att nätet dras åt lite till. Men han tror han står över lagen och att om de inte har regelrätta bevis så kommer han gå fri. Det kommer inte hända. Indiciemål sker och kan fälla. Och detta är ett sånt. Här finns ett helt smörgåsbord med indicium - och han klarar inte att bemöta frågorna. Om han inte fälls på det som vi redan vet, då är det fan skandal.

Instämmer fullständigt - OCH det tillkommer hela tiden nya (bort)förklaringar när de gamla blivit för...”övertydliga”. Men de nya förklaringarna/lögnerna är precis lika... övertydliga..

#TeamÅsaHiding 👍🏻
Citera
2020-03-12, 10:28
Bannlyst
Citat:
kortade ner ditt inlägg...osv...osv...Vore det då inte bättre att helt enkelt erkänna sin inblandning NU, under rättegången mot SD, och hoppas på att hennes erkännande och samarbetsvilja endast ger henne villkorligt istället för ett hårt straff som ett par år i fängelse - utan barnen.

Jag vet vad jag hade gjort.

Jag håller med dig !

Jag har läst ALLA förhör och ALLT om Hannas beteende i FUP.
Det är inget snack om att Hanna har satt ett ultimatum på Stefan innan mordet, och sen hjälpt honom efter mordet, vilket i sin tur även gör henne medskyldig till viss del.

Troligtvis så kommer hon på ett eller annat sätt att göra bort sig när hon väl sitter där inför publik.
- Varför kan du inte svara på hur det fick reda på att Lena var borta?? Vill inte svara på den frågan...
- Varför önskade du att Lena var död?? Vill inte svara på den frågan...
- Lena blödde inte när hon hade sex... Varför påstår du att hon har berättat det?? Vill inte svara på den frågan...
- Varför tror du att Jerry ringde polisen och ville att dom skulle leta efter Lena hemma hos dig ?? Vill inte svara på den frågan...

OCH HON BEHÖVER SÅKLART INTE SVARA PÅ NÅN AV DOM FRÅGORNA.

Men, tillslut så måste även Hanna inse att det finns massor med saker som är besvärande även för henne.
Eftersom hon är helt avskriven för själva mordet och således inte kan dömas för mord, så anser jag att det bästa Hanna kan göra är att lägga ALLA korten på bordet. Säg som det är istället så skall hon se att hon "kanske" kommer ha det till sin fördel när Åsa väl väljer att plocka in henne. Hon får ju världens chans att inför Åsa, Therese och Björn berätta allt som hon vet. Ta den chansen, så kommer även Hanna att kunna gå rak-ryggad genom Örebro en vacker dag.
Citera
2020-03-12, 10:30
Medlem
Ur förhör med L*ennart och K*atarina J*ohansson, Aktbilaga 150, sidan 436

L*ennart har känt till Lena ca 5-6 år. För ca 3 år sedan utvecklades en vänskap
i och med att de möttes allt oftare och började prata geocaching och cykling.
L*ennarts och hans fru K*atarinas relation till Lena har varit densamma.
/…/

Fortsatt förhör med paret J*ohansson, sidan 438:

Lena försvann på natten. Redan på morgonen vid ca kl. 10:00 skickade
J*erry G*ray ett meddelande till oss och undrade om vi visste var Lena var.
Det var i princip bara en fråga om var hon var. De blev förvånade och reagerade
starkt på det då de aldrig haft den typen av kontakt med J*erry som de bara hälsat
på vid event och tyckte att det var så konstigt att de nästan omedelbart ringde till
Lenas telefon.

L*ennart och K*atarina trodde att Lena var i Norge och de blev därför förvirrade.
Svarade att de visste inte var Lena var, de visste inte ens att hon var borta. De har
inte haft med kontakt med JG efter det tillfälllet. Meddelandet kom till L*ennart men
han minns inte om det var via Messenger eller via sms.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske kommit fram i tråden eller på annat ställe i FUP, men hur kunde JG
veta redan kl. 10 på morgonen den 15/5 att Lena var försvunnen? Hade SD
kontaktat honom om detta?
Citera
2020-03-12, 10:32
Medlem
Citat:

Ja, det är väl många gånger då ej fällande domar är skandal. Enligt min egen uppfattning, så känns det som att vårat system möjliggör och banar väg för ondska. Systemet tenderar att backa upp "bovarna" och låter offer och oskyldiga hänga löst. Jag tycker tex inte att det är speciellt konstigt att folk inte vill anmäla och tvingas vittna och sedan behöva titta sig över axeln resten av livet pga rädsla för att hämnd ska utövas eftersom ens namn och personuppgifter serveras på silverfat.
Kvinnor som utsätts för våld i nära relationer får med nöd och näppe igenom kontaktförbud om de vågar göra en anmälan (om alls). Och när kontalförbudet bryts, så leder det till nästintill noll konsekvenser och mannen kan i princip ränna raka vägen och dänga en yxa i huvudet på kvinnan som fruktar för sitt liv (ni vet kanske vilket fall jag pratar om).
Att man knappt får försvara sig om nån bryter sig in i ens hem - att man där och då måste avväga hur mycket våld som är nödvändigt: HUR gör man den avvägningen för att undvika att bli åtalad för grov misshandel då man är livrädd och hotad på den plats där man ska vara som tryggast?
Det är väldigt hårdraget, jag vet. Men att försöka måla i nyanser är svårt om man vill hålla det relativt kort och man vill framföra sin poäng. Och min poäng är att rättsväsendet är S K E V T.

Jag har mycket möjligt en felaktig och överdriven uppfattning om detta, men likväl MIN uppfattning och den skulle absolut färga av sig om jag stod inför en situation då jag måste välja mellan civilkurage och rädsla där jag själv inte är brottsoffer, skamligt nog. Och stämmer min uppfattning inte överens med verkligheten, så är det illa nog ändå.
Citera
2020-03-12, 10:34
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Jag tycker inte JG behöver ha dåligt
samvete för att han bröt kontakten med LW. Det var hon som gjort fel och det var
bra att någon vågade markera mot det.
Det gav henne en chans att göra om och
göra rätt. Tyvärr så tog hon inte den
chansen. Om flera hade vågat säga ifrån till
henne så kanske det hade slutat annorlunda.

Du menar att behålla vänskapen med den otrogna mannen är rättskaffens men den skild kvinnan ska man bryta med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in