2020-03-11, 20:00
Medlem
Skönt att våren och sommaren snart är här det hjälper att kväva sjukan.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Redan varit smittad och suttit i karantän så been there done that. Var som en vanlig influensa.

Vet inte om du är en typiskt förnekelse 100% istället för vara öppen sinnad. Vet inte hur mycket du har läst om covid-19. Men ett tips är att du borde göra det för mer sanning.

Ursprungligen postat av*NoraTulpanen

Mår sådär. Är rökare så på mig har andningen påverkats mycket och hosta. Febern kommer och går. Tar alvedon när febern ligger på 39 grader sen går det ner för att sedan stiga upp igen till 39 grader mindre än 2 timmar efteråt, så är väldigt svårt iallafall för mig att få ner febern och ha kontroll över hostan och andningen. Fick ligga inne för att få hjälp med att andas sen blev det hemma karantän, detta är inte som en vanlig förkylning alls och jag känner mig mycket sämre än en vanlig förkylning och det känns i varenda cell i kroppen att detta är något svårt att slå ut ur kroppen. Kontakt med läkare har jag varje dag men är inte mycket hjälp man får på den fronten! Jag har bestämt mig att mår jag inte lite bättre på söndag så åker jag in med ambulans då jag känner att hemma karantän och alvedon inte kanske är något för mig!

Detta är bara en av exempel och det finns många, så bara för du är sån cool människa skiter i alla andra attityd betyder det inte att alla andra klarar sig lika bra. Står till och med dina lungor kan ta stryk livet ut, samt hjärta och hjärna. Och det heter covid-19 influensa är bara missledande just nu. Det är ej influensa.
Senast redigerad av kungen101 2020-03-11 kl. 20:05.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Scenario: Utan att försöka koppla till panik, förnekelse etc. så tror jag detta kommer pågå riktigt länge. Det enda sättet att stoppa det kommer vara sträng karantän, ytterligare stränga regler såsom att stänga ställen som inte är av samhällsnytta, utan att ta till drastiska åtgärder kommer det öka exponentiellt. Det här kommer påverka samhället som helhet t.ex. ekonomin, jobb, sociala aspekten osv. Själv tror jag att det kan pågå flera år.

Tja, Tegnell tror ju nu att detta kommer fortsätta till sommaren och sen en andra våg i höst, så..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du kanske svarat på detta, men jag är nyfiken. Hur tusan kunde du åka på semester? Om du nyligen fått det var du förmodligen på semester i slutet av februari elller i början av mars. Då var viruset redan ganska stort runt om i världen? Jag menar inget illa, men hur tänkte du? Hur kan man ta den risken?

Jag åkte till ett land där det inte var reseförbud och där endast ett fåtal fall cirka 3 personer hade Corona, landet jag besökte pratas det inte ens om så trodde inte att jag satte mig i någon risk när vi lyfte från arlanda den dagen!
Citera
2020-03-11, 20:01
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Kan du förklara vad CFR är för något och hur det funkar?

CFR/dödlighet/letalitet är antal som dött i förhållande till antalet friskförklarade.

döda/(döda+friskförklarade)
Citera
2020-03-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Tyvärr åker idioter nu till norra italien på skidsemestrar med hela familjen!

Knappast, men om du känner till några så kan du meddela dom att samtliga skidorter är stängda i hela Italien. Inte ens en liten knapplift går...
Citera
2020-03-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Å herre jävlar.......Vad ska man säga.. Hoppas att du trollar.

Jag önskar verkligen detta var ett troll. Men tyvärr är hon så jävla envis.

Vi båda jobbar inom vården förresten och såklart bor vi tillsammans. Har hon Corona så har jag tyvärr också det.

Endast hon som har rättighet enligt sjukhuset att testa sig då hon har rejäl hosta och haft det i snart 6 veckor.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Fast tänk då återigen på den lugnande information FHM och Tegnell gett och hur det kan ha påverkat folk som övervägt och slutligen valt att resa. Om dödligheten är låg och de betalar stora pengar, varför skulle de inte resa. Dessutom är folk inte pålästa om viruset. Jag menar statsministern vet knappt om det är ett baciller eller ett virus.

Detta är regeringen och FHM fel, de skulle räknat på allt detta i sina kalkyler, istället för de drömscenarion som de målat upp. Det måste du ändå fatta..

Instämmer att FHM påverkar individers val, men vad har gett inkompetens hos FHM? Kan vi angripa en som får jobbet och tar det? Har det att det röstas vänster eller på flumpartier spelat in? Varför röstas det så? Invandrare? Knappast deras fel (de har ju också bara fått en chans att invandra och tagit den). Kvinnor? Ser så ut, eftersom de röstar MP och på flum. Men de har ju också bara fått chansen att rösta och tagit den. Ah, där har vi svaret! Eller? Ett olyckligt rösträttsbeslut? Liberalism sen franska revolutionen dessförinnan, som ledde fram till detta och sedermera feminism och diverse uppror mot normalitet?
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-11 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Redan sjuka har ingen nytta av ett vacccin..Det skall tas veckor innan man utsätts för en smitta för att fungera.

Öh. Vilken idiotkommentar. Åt dom som inte blivit sjuka. Svara istället för att dumma dig.
Citera
Medlem
Hur många sjukvårdsbehövande fall klarar Sverige innan sjukvården faller ihop?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror att de flesta av oss i tråden har förstått det. Problemet är att våra myndigheter inte fattar eller bryr sig.

Alltså måhända att de är något slapphänta och för långsamma men "inte fattar eller bryr sig"? Du tror de kraschar hela eventindustrin, skjuter till extra pengar till vården, slopar karensdagen och allt det för med sig ekonomiskt för att de "inte bryr sig"?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
En jämförelse bara.

Polen 31 bekräftade fall.

Allt stängs ned i 14 dagar.
Skolor, biografer, teatrar, museum. Rubbet.

Gränsskydd införs på ett helt annat sätt än här.

Polsk media ger också en helt annan bild av smittsamheten och vad gäller barn så säger man att barn klarar viruset bättre men smittar desto mer. Därav nedstängning av skolor.

Belägg för att barn smittar vuxna, tack!

Men Polen kom in i leken senare än Sverige. Tyvärr så tror jag att de polska siffrorna kommer att öka kraftigt. Det här viruset går inte och stoppa, bara fördröja. Detta gäller även Kina. Man kommer att åka på hemvändande smittade kineser. Framförallt så kommer man att drabbas av den kommande smittvågen som kommer att dra igång ifrån det södra halvklotet till sommaren, då det blir lite svalare dör. Detta givet Kinas stora engagemang i Afrika.

Dock verkar Ryssland klarat sig ovanligt bra på det norra halvklotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in