2020-03-11, 19:50
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Ur ordningslagen:
2 kap. Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
1 § Med allmän sammankomst enligt denna lag avses
2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning

Det borde innebära att utbildning i mindre klasser fortsatt är OK men att stora samlingar inom skolor och andra utbildningsväsen ej är OK.
I mitt tycke så borde det vara svårt att i praktiken att särskilja sådant på en vanlig högstadie eller gymnasieskola. Hos mina närstående som går i skolan (en väldigt stor skola) så äter man ju i en matsal med kanske (?) 500 personer och är säkert flera hundra i cafeterian - även om man bara är runt 30 i lektionssalen.
Citera
Medlem
I Varberg har sjukvårdspersonal smittats, och flertal kollegor satts i karantän för dom jobbat med den sjuka vårdaren. Jävla idioter som går sjuka till jobbet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angela Merkel berättade idag i det Tyska parlamentet idag att man antar att 60-70% av den tyska befolkningen kommer att insjukna i corona (det stämmer med en svensk uppskattning jag hörde för några dagar sedan på 50-80% av svenska befolkningen)

https://www.businessinsider.com/angela-merkel-estimates-coronavirus-will-hit-large-majority-german-population-2020-3?r=US&IR=T

En sådan siffra skulle, lågt räknat, innebära att 0.25-0.5 miljoner tyskar kommer att dö i pandemin, men sannolikt fler. En sådan siffra innebär också total apokalyps i den tyska sjukvården (och givetvis också den svenska). Allt kommer att kollapsa.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Helvete vad överdriven denna skiten är överallt.

Gå och bli smittad med flit, kom tollbala, säg hur din upplevelse var när det är över.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ytterst få serious där. Under 5%. Lite märkligt.

Nä eg inte, långsam ökning från 5,10,25.. osv.
Det tar ett par vågor av sjukdomen innan de trillar av pinn, så säg det stannar på 700 att de inte var fler ombord så kommer den springa ikapp.. många äldre på kryssningar så definitivt högrisk patienter.
Citera
2020-03-11, 19:51
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Var det nu det skulle peaka?
Eller var det nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jo såklart.
När sommaren är här är detta över, det är därför skrämselpropagandan är så hård nu så att alla ska rusa till vc när vaccinet som ett urverk är klart om några veckor.
Vänta och se

Folk lär sig aldrig,
Och vallade som korkade får blir vi om och om och om igen.
Denna tråden är ett bevis på det.
Jag skulle inte utgå ifrån det. Smittan trivs fint i Iran just nu, de har ungefär "svensk sommarvärme" i Qom. En forskare spekulerade i att smittbarheten (R0) skulle sjunka ifrån 3,0 till 2,5 pga sommarvärmen.
Citera
Medlem
Går det att stoppa coronaviruset helt tillslut på något sätt?
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
En lika övervägande del är ju ganska så unga i så fall
Tror inte så många måste var särskilt unga även medianen är 65 år. Några är det säkert men det kan också betyda många i t ex spannet 55-65.
Fast eb median på 65 år visar ändå att det inte alls bara är mycket gamla.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Går det att stoppa coronaviruset helt tillslut på något sätt?
Vaccin!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
Läkaren tycker inte att jag ska åka in utan försätta hemma karantän och ta Alvedon vid behov. Han är informerat om att Alvedon inte hjälper mot min feber, att hostan sitter kvar och att på nätterna vaknar jag upp av känslan som att man blir strypt och att man inte kan andas. Åka in kommer jag göra och antingen på lördag eller söndag!

Du kanske svarat på detta, men jag är nyfiken. Hur tusan kunde du åka på semester? Om du nyligen fått det var du förmodligen på semester i slutet av februari elller i början av mars. Då var viruset redan ganska stort runt om i världen? Jag menar inget illa, men hur tänkte du? Hur kan man ta den risken?
Citera
Medlem
Scenario: Utan att försöka koppla till panik, förnekelse etc. så tror jag detta kommer pågå riktigt länge. Det enda sättet att stoppa det kommer vara sträng karantän, ytterligare stränga regler såsom att stänga ställen som inte är av samhällsnytta, utan att ta till drastiska åtgärder kommer det öka exponentiellt. Det här kommer påverka samhället som helhet t.ex. ekonomin, jobb, sociala aspekten osv. Själv tror jag att det kan pågå flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in