2020-03-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Går det att stoppa coronaviruset helt tillslut på något sätt?
Teoretiskt, om Kinas svetsa-dörrar-politik infördes för exakt alla människor.

Men aldrig i praktiken, inte utan exempelvis vaccin som faktiskt funkar.

Vissa experter tror att viruset kommer justera sin dödlighet nedåt (det gynnar ofta virus att inte döda sin värd för fort, rent evolutionärt). Personligen ser jag vissa skäl att ifrågasätta den förhoppningen, men stämmer det kan viruset sluta som många andra virus i sin stam - som ett mesigt förkylningsvirus.
Citera
Medlem
Michael Osterholm is an internationally recognized expert in infectious disease epidemiology. He is Regents Professor, McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP), Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Healt

Berättar om förfärliga skeenden via email från sina kollegor i Lombardiet.

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

00:10 Intro
0:40 How bad is Coronavirus
4:00 Is the virus an "old persons" disease
5:18 Incubation period
7:50 What can be done to prevent infection
13:45 Drug shortages
15:20 Sauna use effect on infections
18:00 Was Coronavirus man-made
22:00 American Wild Deer diseases and Prions
32:00 Is Corona seasonal
35:00 Corona could be 10 times worse than the flu
35:25 Corona will stay around for months
36:10 Coronavirus vs Spanish flu
38:30 How can we prepare our immune system
43:20 Do hand sanitizers and masks work
50:00 We stockpile weapons more than medical goods
54:30 Will people panic if they are told the truth
56:00 Vaccines
1:02:00 Why a virus would originate from China
1:11:30 What to do if you get the flu
1:15:45 Lime disease and ticks
1:23:00 Effects of fire suppression on ecosystem
1:30:00 Vaccine for Coronavirus
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-03-11 kl. 20:06.
Citera
Medlem
20:15, regeringen uttalar sig om corona.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Vår käre stadsminister håller presskonferens 20.15 i SVT 2
Citera
2020-03-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Scenario: Utan att försöka koppla till panik, förnekelse etc. så tror jag detta kommer pågå riktigt länge. Det enda sättet att stoppa det kommer vara sträng karantän, ytterligare stränga regler såsom att stänga ställen som inte är av samhällsnytta, utan att ta till drastiska åtgärder kommer det öka exponentiellt. Det här kommer påverka samhället som helhet t.ex. ekonomin, jobb, sociala aspekten osv. Själv tror jag att det kan pågå flera år.

1-2 år är nog inte omöjligt. Däremot får man mer information ju längre sjukdomen funnits om behandlingsmetoder etc. Inte omöjligt heller att någon form av vaccin kommer finnas 2021. Så behöver kanske inte vara riktigt såhär uppstressat i 2 hela år. Lär peaka såsmåningom - säkert ganska snart om det fortsätter i den här vansinnestakten...
Citera
2020-03-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Tja, Tegnell tror ju nu att detta kommer fortsätta till sommaren och sen en andra våg i höst, så..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
Haha "om det här blir en pandemi"... Så han kan inte förutspå samma dag att det ska förklaras en pandemi?
Citera
Medlem
Nu har WHO klassat smittan som en pandemi. Har försökt läsa mig till vad detta innebär. Någon med insikt som kan berätta ? Har inte längre enskilda nationer ansvaret för begränsning av smittspridning? Kommer alla att styras av direktiv från WHO?
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur många sjukvårdsbehövande fall klarar Sverige innan sjukvården faller ihop?

det är inhumant att prata om nummer... alla får plats!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vilken konsekvens får fri smittspridning i skolor? Ensamstående morsan lär kallas in på extrapass när vårdapparaten går på blödande knän. Då skickar hon Pelle, som har lite hosta, till skolan. Skolpersonal smittas och smittar vidare till sina nära och kära. Och. Så. Vidare.
Lönlöst att försöka få dessa personer att tänka logiskt i flera steg.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Knappast, men om du känner till några så kan du meddela dom att samtliga skidorter är stängda i hela Italien. Inte ens en liten knapplift går...

Hur vet du det? Hur ser det ut i Österrike?
Citera
2020-03-11, 20:05
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hon säger även att hela USA var ett riskområde där Corona sprids ohämmat, och att tjänstefolket där kommer smitta dig. The gift that keeps on giving...

Word.

Ja vafan säger man.

Katastrof?
Citera
2020-03-11, 20:05
Medlem
En liten fingervisning om vad näringslivet tror om framtiden....

Jobbat som konsult i Delft (nederländerna) sen Oktober och bor varje vecka i ett hotel som samägs av IKEA eftersom dom har ett world wide training center där 140 rum. Det är alltid fullt och jag bokar varje månad typ 16 nätter. Nu är det tomt och jag frågade och IKEA avbokade allt up till 1 Augusti!! Sa jag anntar att deras plan är att ligga lågt tills dess. Tror dom har hyfsad "inteligense" och en hel stab som jobbar bara runt risker.

Kan ju vara bra att tänka på om man ska planera resor etc Gör som dom som are smartare än dig och allt blir bra, har alltid varit min devis

Vore ju kul om någon här har lite inside i andra smart bolag??? Tror man ska titta på det i stället för våra idioter till ledare som står som fån........

Be more like Bob.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in