2020-03-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har glömt alla specifika fall förutom det senaste med en mamma som dödade sin 4-åring. Rätten beordrade en RPU så de sista rättegångsdagarna har skjutits upp.

Jag ser det inte som en omöjlighet att det görs även här om SD fortsätter med sitt sätt. Som sagt det är en samhällsfara att en obehandlad psykiskt störd människa kommer ut från fängelse efter 15-16 år.
P7:an genomfördes tidigt, och RMV ansåg henne inte vara allvarligt psykiskt störd varken vid mordtillfället eller vid undersökningstillfället och kan därmed dömas till fängelse. Att hon nu genomgår en RPU trots detta är jättebra - hon verkar inte frisk och de har fram till 30 mars på sig att komma med ett utlåtande.

SDs arrogans kommer inte betraktas som nån allvarlig psykisk störning. No way. Han åker in i fängelse utan pardon.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-11 kl. 15:11.
Citera
2020-03-11, 15:09
Medlem
<Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? Han har genomgått en P7:a och kommer dömas till fängelse om han blir fälld. Det finns ingen anledning att psykundersöka honom vidare.>

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kanske du har rätt i.
Tror å min sida att Picasso2 har helt fel.
SD uppvisar såpass mycket av abnormitet, så att det nog med säkerhet blir en RPU om det landar i en fällande dom.
Där sätter jag mina 5 Krùgerrand..
Citera
2020-03-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
<Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? Han har genomgått en P7:a och kommer dömas till fängelse om han blir fälld. Det finns ingen anledning att psykundersöka honom vidare.>

Tror å min sida att Picasso2 har helt fel.
SD uppvisar såpass mycket av abnormitet, så att det nog med säkerhet blir en RPU om det landar i en fällande dom.
Där sätter jag mina 5 Krùgerrand..

Aldrig, utlåtandet var klart och tydligt på P7:an. Arrogans är ingen sjukdom. Och definitivt inte "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening. Men störd är han - han är definitivt inte normal nånstans. Men för det är han inte i behov av vård i stället för fängelse.
Citera
2020-03-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Från FUP: Kvitto (2018-05-11 15:46) på inköp av hantlar på Intesport fanns bland BO:s tillhörigheter i en ryggsäck. Bild på kvittot + bild på hantlar bifogas. Enligt Intersport är vikten på hantlarna 20kg.

https://minfil.com/t3SeZ2g6o1/kvitto_hantlar_png

https://minfil.com/79SdZ5gaod/hantlar_png

4x1,25 kg + 4x2,75 kg + 2 stänger med låsskruvar x 2 kg.

Fick inte A hantlar i födelsedagspresent?
Citera
2020-03-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Från FUP: Kvitto (2018-05-11 15:46) på inköp av hantlar på Intesport fanns bland BO:s tillhörigheter i en ryggsäck. Bild på kvittot + bild på hantlar bifogas. Enligt Intersport är vikten på hantlarna 20kg.

https://minfil.com/t3SeZ2g6o1/kvitto_hantlar_png

https://minfil.com/79SdZ5gaod/hantlar_png

Tack för hjälp! Vet du om dessa fanns hos Lena eller om de inte återfunnits?
Citera
2020-03-11, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Handen på hjärtat Pablo, skulle du ha trott på några tårar från MGM oavsett om du varit närstående eller ej?

Tjena Reimer.
Har äntligen traglat igenom alla 14.000 sidorna. Och slutsatsen av det blir samma jävla fråga:
Hanna Davidsson.....????
Att Stefan har hamnat på en rättegång för mordet är solklart, men vår kära lilla Hanna borde sitta vid samma bord och försvara sin delaktighet.
Läser man mellan raderna så kan man ganska enkelt se Hannas inblandning.
Jag ställde en fråga till Åsa om detta för nån timma sen.
Och just när jag skriver detta så får jag svar från Åsa Hiding............

Hej!

Det finns inga kvarstående misstankar mot Hanna Davidsson.

Mvh Åsa Hiding

Åsa Hiding
Kammaråklagare

Åklagarområde Bergslagen | Åklagarkammaren i Örebro
Box 1634 | 701 16 ÖREBRO
Tel exp 010-562 66 40 | Växel 010-562 66 00
www.aklagare.se

Se där ja, då fick jag det svart på vitt. (precis just nu faktiskt)
I vilket fall som helst så lyser Hannas anstiftan, ev medhjälp och skyddande klart igenom på många punkter.
Citera
2020-03-11, 15:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Misstänker hans brist på självkontroll och grandiosa personlighet avslöjat mordvapnet tidigare idag.

Citat Ab
”– Varför behövde du bättre lampa den här gången?
– Det fanns en risk att något skulle hända igen. Då vinner någon som har en lampa inte snorungar som inte har en.”

För er som inte är bekanta med att ficklampor typ ”Maglits” används som självförsvar/vapen:

(FB) Vilket är det bästa vapnet för självförsvar? Ej skjutvapen

Till och med märkena på trädet kan överensstämma med skaftet.

https://imgur.com/VomENct

https://imgur.com/ZoMYJnD

”– Blev det någon kontroll ute på plats?
– Ja. Jag hade lampa första gången också för att gå i skogen. Men jag tog på mig bättre pannlampa och en ficklampa och cyklade bort dit.”

Skummade i beslagen med kan inte se att man tagit beslag av någon lampa där i. Någon som läst annat?
Inte heller sett beslag av ficklampa, har ngn annan sett det i FUP?

Kanske läge att höra av dig till åklageriet om detta, tycker det var en intressant iakttagelse!
Citera
2020-03-11, 15:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tjena Reimer.
Har äntligen traglat igenom alla 14.000 sidorna. Och slutsatsen av det blir samma jävla fråga:
Hanna Davidsson.....????
Att Stefan har hamnat på en rättegång för mordet är solklart, men vår kära lilla Hanna borde sitta vid samma bord och försvara sin delaktighet.

Hej!

Mvh Åsa Hiding

Åsa Hiding
Kammaråklagare

Box 1634 | 701 16 ÖREBRO
www.aklagare.se

I vilket fall som helst så lyser Hannas anstiftan, ev medhjälp och skyddande klart igenom på många punkter.

Hallå där, djävlar vilket sisyfos jobb det har varit att traggla sig hjälpligt genom denna abnorma FUP och likt sisyfos arbete känns det liksom meningslöst, svaren finns inte där på något vis.

Jepp, vår lilla MGK borde sitta bredvid MGM och försöka trassla sig ur sina motsägesfulla förhör men du fick ju svar från åklagaren hur det ligger till.

Hiding och Johansson får inte ihop sin ekvation om MGK ska vara med så enkelt är det så hon måste bort och bort for hon ur fallet, inte bra anser ju jag men som sagt linjen Hiding och Johansson har gör att MGK inte får vara med.
Citera
2020-03-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tjena Reimer.
Hanna Davidsson.....????

Hej!

Mvh Åsa Hiding

Åsa Hiding
Kammaråklagare

Box 1634 | 701 16 ÖREBRO
www.aklagare.se

All respekt att du orkat med 14.000 sidor! Men hon skall inte sitta som medhjälpare till mord. Däremot borde misstanke delges ang skyddande av brottsling. Jag är övertygad om att hon vet en del, eller åtminstone kan misstänkas tro att SD begått det här mordet och hjälpt honom genom att berätta om Lena och dennas berättelse om blod etc i SDs bostad. Redan där ljuger hon när hon säger att LW berättat. Det var SD. Men det är inte förbjudet att ljuga i förhör. Det blir värre i vittnesförhören i domstolen - där SKA man tala sanning, men hon kan inte lagföras för att hon ljuger eftersom hon är nära anhörig.

Hanna måste granskas noggrannare.
Citera
2020-03-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Herr Grandios fattar inte bättre, skulle jag tro. Han kan inte (och vill sannolikt inte) sätta sig hur andra mår eller hur de uppfattar saker och ting.

Att poolen var flyttad har jag helt missat. Någon som har information om det? Finns det i FUP:et? I så fall, i vilken aktbilaga?

#TeamÅsaHiding

"J uppger också att S*tefan verkar bygga någon typ av pool nu också, på baksidan, en sån där jacuzzi variant"
A:151 S.209

Hon pratar om iakttagelser i juli 2018, men vet inte om hon menar att han byggde den DÅ eller om hon menar nutid. Tycker ibland att formuleringarna i vissa förhör är oklara (Just det förhöret äger rum i november 2018, men jag gissar att hon menar i juli?).

För övrigt tycker jag att hennes vittnesförhör innehåller mycket information. Det är hon som noterat att belysningen i hans trädgård är släckt just den natten. Också hon som ser HD bakom ett träd i skogen och sedan gå in på SD's tomt 15e maj på eftermiddagen.
Så läs hennes förhör med start på sida: 204 A:151
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-11 kl. 15:51.
Citera
2020-03-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Aldrig, utlåtandet var klart och tydligt på P7:an. Arrogans är ingen sjukdom. Och definitivt inte "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening. Men störd är han - han är definitivt inte normal nånstans. Men för det är han inte i behov av vård i stället för fängelse.

Kan då säga att ute på våra anstalter sitter många som av vanligt folk skulle klassas som grovt psykiskt störd, men. Idagens läge måste man vara så sjuk att man inte kan genomföra en rättegång i stort sätt för å dömas till RSP.
Citera
2020-03-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Kan då säga att ute på våra anstalter sitter många som av vanligt folk skulle klassas som grovt psykiskt störd, men. Idagens läge måste man vara så sjuk att man inte kan genomföra en rättegång i stort sätt för å dömas till RSP.
Vad folk inte begriper är vad "allvarligt psykiskt störd" betyder. Det inbegriper att man skall varit under psykos i princip. Så här skriver man:

Den som har begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning får inte dömas till fängelse

SD är möjligen personlighetsstörd, men det gills inte. Man skall ha ungefär samma kriterier som vid Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård. Ganska allvarliga grejer alltså. Vi pratar om en juridisk benämning som infördes i början av 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in