2020-03-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Bio Pappa har inte fb, men syns på vissa bilder genom sitt fd jobb som kock
Mamma har en låst fb och man ser inte mycket https://www.facebook.com/RullgardinaKrusmynta
Hon heter Rebecka Flowergirl på fb

Om det är hennes så har hon uppdaterat sin Spotify senast idag? Se skärmdump.
Får man ha tillgång till Spotify där hon sitter häktad?

https://forumbilder.com/i/roL0
Citera
2020-03-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heel46
Om det är hennes så har hon uppdaterat sin Spotify senast idag? Se skärmdump.
Får man ha tillgång till Spotify där hon sitter häktad?

https://forumbilder.com/i/roL0

Då har reglerna ändrats sjukt mycket sista året
Citera
2020-03-10, 20:18
Medlem
Känner att jag måste skriva några rader då det här fallet påverkat mig (som det säkert även gjort med många andra) något oerhört.
Efter att fostermamman gått ut med bilder och berättat om deras upplevelse så går mitt hjärta sönder ännu mer för den här lilla flickan. Så otroligt söt och liten och oskuldsfull. Att det kunde få bli såhär!? Man blir så jävla förbannad och ledsen på samma gång. Jag tänker på henne väldigt mkt. Jag har bott granne med huset där mordet skedde och även pratat med personer som var på plats när hennes kropp hittades så allting känns så väldigt nära. Lilla hjärtat vad rädd och ensam hon måste ha varit. Borta från den enda trygghet hon känt och vetat.
Citera
2020-03-10, 20:29
Medlem
Svaagdrickas avatar
Kan man göra en disciplinanmälan av advokat Bengtsson till Advokatsamfundet? Är det rimligt och vad ska en anmälan ta upp?
Citera
2020-03-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Förundersökning pågår fortfarande och det råder sekretess. Trots det så verkar det läcka information.

Vilken information tänker du på?
Citera
2020-03-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, jag håller med helt och hållet. Sedan tycker jag personligen att det är fel att vi i Sverige inte tar hänsyn till vart barnet har sin anknytning.

Men vad det hänger på här är att det är socialnämnden som har bevisbördan och måste styrka att problem finns. Det är alltså inte föräldrarna som måste styrka sin kompetens, utan nämnden som måste styrka brister. Detta lyckades inte nämnden göra. Även om det kan tyckas rimligt att frånvaro av drogtester är en indikation på pågående missbruk, så är det inte juridiskt hållbar bevisning för att missbruk föreligger. Bevisbördan är visserligen lägre i sådana här mål än i brottmål, men den är fortfarande högre än att avsaknad av bevis på drogfrihet får tolkas som pågående missbruk.

I de allra flesta situationer så skyddar de här reglerna människor från att behandlas felaktigt av myndigheter, och från att påtvingas integritetskränkande åtgärder. I vissa fall resulterar det istället i att människor lyckas dölja sina brister. Innan man ropar på en ändring av reglerna bör man reflektera över vilka effekter sådana ändringar får för alla de människor som inte har brister men som likväl kan ha svårt att bevisa sin oskuld i en rättssal, om väl socialtjänsten säger att de är dåliga. Förr i tiden såg bevisbördan ut så och följden av det var omhändertaganden av barn på dåliga grunder.

Ja. Precis. Alla beslut som tas gällande barn ska ju gynna barnet på bästa möjliga sätt.
I Sverige har vi synen på att det är för barnets bästa att växa upp med sina biologiska föräldrar. (Varför man nu anser det?) Därför ser man det som barnets rättighet och den rättigheten är väldigt stark. Fast det i slutändan, närdet rör väldigt små barn, mer blir en rättighet för föräldrarna.
I Lilla hjärtats fall så kan hon inte uttala själv vad hon tycker och tänker utan vuxna människor i hennes omgivning ska ta ställning till vad de anser vara bäst för henne.

Jag kan väl däremot anse att lagstiftningen kring LVU rörande små barn borde ändras. Har ett barn blivit omhändertagen och placerad vid väldigt ung ålder (typ nyfödd-5 års ålder) och placeringen har varat en viss tid. Säg 6 månader för en nyfödd eller 1 år för en 5 åring, så bör det anses vara för barnets bästa att stanna i familjehemmet tills barnet är nog stort att kunna yttra sig muntligt kring sin situation och vilja men att man under denna tid har mycket umgänge med sina biologiska föräldrar. Ett nyfött barn behöver sina anknytningspersoner och 1 år för en 5-åring är en lång tid.
Jag kan anse att har man underlåtit sig att ta hand om sitt barn så pass att det blir ett tvångsomhändertagande och en placering som går igenom i både Förvaltningsrätt och Kammarrätt och dessutom kvarstår under väsentlig tid har man förbrukat rätten att kunna ha sitt barn heltid hos sig tills denne är så stor att denne kan yttra sig.

Jag är väl också av den åsikten att har man fått sina barn omhändertagna blir man sällan/aldrig en 100% fungerande förälder igen. Då ska det vara väldigt speciella skäl. Kanske fall där partnervåld resulterar i ett omhändertagande pga att mamman/pappan inte lämnar en våldsam relation men sedan lämnar och skapar ett nytt liv kan vara bra förälder då.
Men är barnet omhändertaget pga missbruk, psykisk ohälsa, vanvård, våld gentemot barnet etc och vården kvarstår under lång tid tror jag sällan/aldrig att föräldrarna blir 100%-iga utan endast "good enough".
Det i sig blir en stor skillnad för barnet också. Att komma från ett fungerande familjehem (om man nu ser att barnet hamnar i ett bra familjehem och inte de shitty hemmen som begåe övergrepp etc på barnen) där man har struktur, rutiner, aktiviteter med familjen, sunda värderingar etc och ska tillbaka till biologiska föräldrarna som kanske lider av depression, orken tryter, de är liberala mot droger, kanske har lite mysko vänner som kommer på besök, kanske bipolära med skiftande humör. Familjehemmet kanske äter varierad kost, kanske hemlagad mat etc. Biologiska föeäldrarna kanske är mycket helfabrikat osv. Nu kanske jag låter fördomsfull men i många fall är det nog så.
I Lilla hjärtats fall tror jag definitivt att föräldrarna aldrig blivit 100% fungerande och inte alls höll samma klass som familjehemmet. Dels att bli uopsliten från tryggheten men också att hamna i ett hem som är raka motsatsen till det där man bott flera år är ju det också ett trauma.

Jag vet ett barn som varit placerad i 2 år och placerades vid 6 års ålder och flyttade hem vid 8 år. Detta barn bodde i ett familjehem som var fungerande, skolan funkade jätte bra, det var tryggt och stabilt. Biologiska föräldrarna var i missbruk. Försummade barnet.
Föräldrarna kom sedan med i något program för läkemedelsberoende, har diagnoser som kräver narkotikaklassade mediciner. Olika diagnoser som medför bristande impulskontroll, depressioner etc.
Barnet har det ärligt talat skit hemma. Föräldrarna har inte riktigt förmågan än, men tragglar på med stödinsatser från soc, har stora konflikter kring hur de ska dela på umgänget, är mer eller mindre påverkade pga alla mediciner, orkar inte riktigt med barnet då denne också har diagnos förmodligen ärvd från någon av dem. Barnet kommer försent till skolan. Barnet tycker inte om maten föräldrarna lagar då de inte lagar den på samma sätt som i familjehemmet. Barnet dividerar om regler etc som denne hade i familjehemmet. Vill vara ofta i familjehemmet som nu är kontaktfamilj. Uttrycker att denne inte vill bo med föräldrarna utan bo i familjehemmet etc. Men föräldrarnas rättigheter är störst. Nu tror jag inte detta barn kommer bli så försummad att denna dör, men den bristande omsorgen finns där och kommer förmodligen påverka barnet i vuxen ålder när barnet kanske skulle fått växa upp i familjehemmet.
Citera
2020-03-10, 21:12
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Föräldrar ska inte ha "rätt" till sina barn överhuvudtaget! Idag lever vi i ett samhälle där barn ses som föräldrarnas ägodelar. Det är på grund av den synen som det här hände och samma syn är orsaken till hederskultur, vaccinnekande och andra hemskheter!

Är av samma åsikt helt och hållet!
Citera
2020-03-10, 21:25
Medlem
Snyggingggs avatar
Måste bara få skriva av mig.
Denna hemska händelse har berört mig väldigt djupt. Speciellt när jag såg bilderna på den söta, oskyldiga lilla flickan. Mitt hjärta brister, vad har hon fått gå igenom?
Hur kunde det gå så fel?
Opiater i blodet. Förmodligen för att få tyst på henne och kunna knarka ifred.

Den hemska advokaten som svek henne. Kammarrätten. Systemet.

Helt sjukt. Hoppas "moren" också hittas död.

RIP, Lilla hjärtat:-(
Citera
2020-03-10, 21:48
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag anser att du svamlar här, och hans underlag till sitt beslut vet du inte ett skit om.
Nej, mamman behövde inte lämna fler drogtester enligt socialtjänsten, så läs på återkom.
Du var inte närvarande i hemmet och inte heller i domstolen eller i fosterhemmet. Du är inte part här öht så lägg ner att häng ut ombudet för barnet utan att du vet vad du talar om din jävla idiot.

Ojojoj så tuffa vi är ditt lilla kräk. Jag ska försöka besvara även din frågeställning så pass att även ett lågbegåvat inavel som du förstår.

1. Jag har god insyn i hans underlag på så sätt att han utifrån rådande situation inte har gjort korrekt bedömning. Jag har följt detta ärende lång tid innan varken du eller media vetat något om det.
2. Jo, både den biologiska mamman och pappan blev tillfrågade att lämna drogprov men valde att ej göra detta. Oavsett om ett krav fanns eller inte så skickar det tydliga signaler hur lämpad man är som förälder.
3. Hänga ut ombudet? En sak ska du ha jävligt klart för dig. Du kan tydligt läsa dig till hur Martin har agerat i detta fall. Han har gjort en kovändning trots att det inte finns någonting i rådande situation som underlag för att de biologiska föräldrarna bör anses som det korrekta och därmed mest lämpliga alternativet för flickan. INGENTING. Varför han har gjort detta kan bara han svara på, men det finns INGENTING för honom att luta sig mot ''utredningsmässigt''.
Svenska skattepengar har finansierat Martins arbete, självklart ska han då också stå till svars för sina beslut!
Ta ur Martins kuk ur stjärten och kom in i matchen.
Citera
2020-03-10, 21:50
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Måste bara få skriva av mig.
Denna hemska händelse har berört mig väldigt djupt. Speciellt när jag såg bilderna på den söta, oskyldiga lilla flickan. Mitt hjärta brister, vad har hon fått gå igenom?
Hur kunde det gå så fel?
Opiater i blodet. Förmodligen för att få tyst på henne och kunna knarka ifred.

Den hemska advokaten som svek henne. Kammarrätten. Systemet.

Helt sjukt. Hoppas "moren" också hittas död.

RIP, Lilla hjärtat:-(

Jag håller med dig. Få saker som har satt sig så hårt i mitt hjärta som detta.
Att det sker i Sverige 2019/2020 är galet.
Citera
2020-03-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Ojojoj så tuffa vi är ditt lilla kräk. Jag ska försöka besvara även din frågeställning så pass att även ett lågbegåvat inavel som du förstår.

1. Jag har god insyn i hans underlag på så sätt att han utifrån rådande situation inte har gjort korrekt bedömning. Jag har följt detta ärende lång tid innan varken du eller media vetat något om det.
2. Jo, både den biologiska mamman och pappan blev tillfrågade att lämna drogprov men valde att ej göra detta. Oavsett om ett krav fanns eller inte så skickar det tydliga signaler hur lämpad man är som förälder.
3. Hänga ut ombudet? En sak ska du ha jävligt klart för dig. Du kan tydligt läsa dig till hur Martin har agerat i detta fall. Han har gjort en kovändning trots att det inte finns någonting i rådande situation som underlag för att de biologiska föräldrarna bör anses som det korrekta och därmed mest lämpliga alternativet för flickan. INGENTING. Varför han har gjort detta kan bara han svara på, men det finns INGENTING för honom att luta sig mot ''utredningsmässigt''.
Svenska skattepengar har finansierat Martins arbete, självklart ska han då också stå till svars för sina beslut!
Ta ur Martins kuk ur stjärten och kom in i matchen.

Jag begriper inte heller hur han kom fram till sitt beslut. Vad hade han för motiv för att ändra uppfattning? Det hade väl varit lättast för honom att hålla med socialtjänstens bedömning? Vad är din teori?
Citera
2020-03-11, 07:13
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Jag kan delvis hålla med men också inte.
Jag kan absolut hålla med om familjehemmet kanske hade lite fel inställning.
Jag tycker som du att om man tar emot barn för familjehemsplacering behöver man leva med vetskapen om att målet alltid är att barnet ska återförenas med se biologiska föräldrarna. OAVSETT vad socialtjänsten tror sig kunna veta. Det är inte dem som fattar det slutgiltiga beslutet.
Därför kan man som familjehem inte uppfostra barnet som sitt eget. Absolut att man inte ska göra skillnad på egna barn och ett placerat barn. Absolut att man kan älska det som sitt eget. MEN man kan inte uppfostra barnet med att den lever med syskon. Att den inte vet vem som är dennes riktiga mamma. Någonstans behöver man ha en distans där man ofta pratar om den biologiska familjen, pratar om varför man inte bor med sin biologiska familj. Kanske pratar om syskon som bonussyskon etc. Barnet behöver alltid veta att det faktiskt finns en biologisk mamma och pappa någonstans. Inte liksom tycka upp i ansiktet att "Du är inte vårt barn", men på ett konstruktivt sätt uppfostra barnet med att den faktiskt har en annan familj någonstans.
För när dagen kommer, som det gjorde för Lilla hjärtat, är det svårt som familjehemsmamman beskriver att förklara varför denne ska slitas ifrån sin familj. Att hon ska behöva förklara för en 2 åring att denne kommer från någon annans mage osv. Vad har hon sagt under de timmarna mamman haft umgänge tidigare? Trodde Lilla hjärtat att familjehemsmamman var hennes riktiga mamma? Kallade hon henne för mamma?

All ära till att involvera barnet. Att denne lever med tron att det är dennes riktiga familj, riktiga syskon etc. MEN när sådant som detta händer blir det ett än större trauma för barnet. Den har inte bara blivit sviken av sina biologiska föräldrar utan blir nu också sviken av familjehemmet. Ett sådant litet barn måste känna ett otroligt svek att bli lämnad i ett otryggt, skrämmande hem av de enda personerna den litade på och kände sig trygg med.

Med detta sagt tycker jag inte att den biologiska mamman är särskilt smart heller. Hade hon brytt sig om barnet det minsta hade hon inte varit så egoistisk att kräva tillbaka denne utan nöjt sig med umgänge och låtit barnet bo kvar i sin trygga punkt tills barnet är större, förstår mer och går att resonera med. Dock kanske lite mer umgänge än tidigare. Men... Denna mamman hade ju inte alla egenskaper en förälder bör ha!

Jag är övertygad om att det är stor skillnad på att ta emot ett barn som är fem eller tio år jämfört med en nyfödd bäbis. Ett lite äldre barn har ju minnen av sina föräldrar och ev annan familj, men ett spädbarn vet inget annat än att det har människor runt sig, som de bor med, äter med, leker med osv.
Mina barn är otroligt intelligenta och tidiga i sin utveckling, men jag tror inte att jag (om vi ponerar att jag satt i samma sits som fosterfamiljen) skulle kunna förklara att de inte var mina barn, på ett sätt som en ett-tvååring skulle förstå. Även om de skulle förstå orden så skulle de inte förstå innebörden fullt ut.

Det är väl inget som säger att familjen inte försökt förklara, eller att de inte förstått att planen var/möjligheten fanns att Lilla Hjärtat skulle återförenas med sin biologiska familj? Att det krossar familjens hjärta är (enligt mig) ett sundhetstecken - familjen har älskat henne som om hon vore deras eget barn.
Och trots att E backade i utvecklingen - gick ned i vikt, fick börja använda blöja igen, skrek och protesterade högljutt när hon skulle åka till biofamiljen, så fullföljde fosterföräldrarna sin uppgift och tvingade dit henne, gång på gång på gång, enligt planen för långsam övergång.

Och vad skulle de säga när de berättade för E om varför hon var placerad/varför hon inte bodde med sina biologiska föräldrar? ”Tyvärr så var din far såpass galen att han, och hans egenköpta lustgas, kastades ut från BB, så han har aldrig träffat dig. Och din mor lämnade dig på BB när du var nio dagar gammal. Du hade abstinens, och kanske orkade hon inte lyssna på din gråt.”?
Jag kan inte komma på någon ålder som är passande för ett barn att höra det, och definitivt inget man säger till en 1-2-åring.

De flesta småbarn utgår ifrån att de bor med sina föräldrar. Den som väcker en på morgonen, ger en mat, kärlek och trygghet, busar, leker o läser godnattsaga på kvällen är högst troligt ”mamma och pappa”.
En tvååring förstår väl inte biologi, utan vet bara vem som finns där och tröstar en.
Och om de andra barnen som bor i huset kallar de vuxna för mamma och pappa, så är det inte jättekonstigt om även E gjorde det.

Faktiskt så hoppas jag att E5meralda kallade M3linda för mamma. För M är den enda som är värdig att kalla sig Es mamma. ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in