Citat:
Ursprungligen postat av
eao2017
Vet att detta har skrivits i tråden tidigare, men nu när vi är på ämnet igen... Ur wikipedias beskrivning av handlingen i filmen:
”Gothel stjäl därför den lilla prinsessan och flyr in i skogen, där hon gömmer sig i ett högt torn och uppfostrar flickan som om hon var hennes egen. Då Gothel använt håret för att hålla sig ung lät hon det växa till ofantliga längder.”
Detta är för mig en tydlig koppling till R och P’s syn på M och ett tecken på hur deras hat mot henne tog över - det gick så långt att E blev en avbild av henne och en förlängning av deras hat, eftersom E och M älskade varandra. Dessutom gav den sista meningen mig en klump i magen. E’s fina hår som blev tunnare och tunnare under tiden hos R och P, till och med kala fläckar. Kan dom ha luggat henne/dragit i håret och velat beröva henne känslan att vara fin? Som Rapunzel? Ett sätt att bryta ned och förminska, att kapa alla kopplingar till M.
Jag tycker också det är obehagligt att de kallade Esmeralda för Göthel. Jag kan inte se det som något annat än att de såg henne som Melinda. I deras neddrogade hjärnor kanske de fick för sig att de fick tillbaka Rapunzel om håret försvann, och därav försökte dra bort det. Esmeralda ju tjockt och långt hår.
Hos sin fosterfamilj blev hon kallad för vacker, hade fina klänningar som hon älskade att dansa runt i. Hon verkar ha älskat dans och musik. Hade mycket livslust.
Hos sina biologiska föräldrar verkar det ha varit det omvända. De ville inte att hon skulle känna sig fin. Melinda tar ju hand om sitt yttre så hon påminde för mycket om Melinda då.
De biologiska föräldrarna ville inte att hon skulle ha en egen vilja och livslust. De försökte bryta ned Esmeralda. Men trots att Esmeralda var 3 år så var hon vad jag tror en stark person som visste att hon betydde något. Hon hade hela sitt liv fått höra attt hon var älskad och viktig. Det är inte så lätt att tro det omvända direkt då. De försökte förmodligen först bryta ned henne genom att inte trösta när hon grät, sedan tror jag de slängde bort hennes napp direkt, när hon inte bröts ner gick det över till att försöka mobba henne. Trycka ned henne med ord, när det inte funkade så blev det slag/ inlåsning i skamvrån i köket/ droga ner henne..tyvärr så slutade det inte förrän hon dog.
Jag tror att Esmeralda skulle ha kunnat få en fin relation med de biologiska om de förstod hennes sorg över sin fosterfamilj, och försökte älska och stötta henne i sorgen. Få henne att känna sig älskad av dem. Men de verkar ha gjort det omvända och ju mer de behandlade Esmeralda dåligt desto mer ville hon bort därifrån. När hon ville bort hatade de henne ännu mer och behandlade henne sämre.
Vila i frid söta, vackra flicka ❣
Det du fick gå igenom önskar jag ingen i världen. Jag kunde bli ledsen när jag sov över hos en kompis som liten trots att jag visste att jag skulle se min familj dagen efter. Jag kunde gråta av det. Du var nog väldigt ledsen. Och jag vill komma och krama dig, trösta dig och rädda dig från situationen men det är tyvärr för sent 💔💔💔💔