2020-09-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Jag har ändrat mig helt och hållet!

Håller med om att den mediecirkus detta har utvecklats till, totalt har ändrat riktning från att vilja stärka barns rättigheter till trygghet och anknytning, till en ensidig folkdomstol med kända profiler och politiker i släptåg.

Det hela känns djupt oroväckande och jag blir bara mer och mer misstänksam mot hela förfarandet:/

Jag är även besviken på mig själv som lät mig ryckas med så kraftigt enbart pga känslor och med egentligen noll kunskap om lagar och regler eller insikt i de olika berörda parternas situation.

Nu är jag ju inte direkt ensam om att ha gjort det, och jag må vara långsam i att få mitt egentliga intellekt under kontroll, men nu när jag sansat mig gör jag som jag brukar; när alla springer tillsammans åt vänster, går jag själv och undersöker vad som finns åt höger.

Jag önskar att fler vill följa med!🌝⚖️🌚

Du ska inte vara besviken på dig själv, utan va istället nöjd med att du kanske kom till insikt ändå. Kan också hänga upp mig på saker ibland!

Upplever att media försöker utnyttja situationen till sin fördel. Oavsett om man råkar dras med i något eller inte så ska man alltid veta att 99% av medierna gör precis vad som helst för att få läsare.
Citera
2020-09-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Jag har ändrat mig helt och hållet!

Håller med om att den mediecirkus detta har utvecklats till, totalt har ändrat riktning från att vilja stärka barns rättigheter till trygghet och anknytning, till en ensidig folkdomstol med kända profiler och politiker i släptåg.

Det hela känns djupt oroväckande och jag blir bara mer och mer misstänksam mot hela förfarandet:/

Jag är även besviken på mig själv som lät mig ryckas med så kraftigt enbart pga känslor och med egentligen noll kunskap om lagar och regler eller insikt i de olika berörda parternas situation.

Nu är jag ju inte direkt ensam om att ha gjort det, och jag må vara långsam i att få mitt egentliga intellekt under kontroll, men nu när jag sansat mig gör jag som jag brukar; när alla springer tillsammans åt vänster, går jag själv och undersöker vad som finns åt höger.

Jag önskar att fler vill följa med!🌝⚖️🌚

Jag följer med! Är också lite besviken på mig själv. Det här har utvecklats till något helt galet.
Citera
2020-09-06, 16:10
Medlem
Som jag ser det är felet kammarrättens från början. Mamman har brustit i vården av sina barn på många plan och framförallt genom att skydda sina barn från P.
Hon låter faktiskt som en typisk kvinna som lider av psykisk ohälsa/ känner sig emotionellt bunden till mannen/ inte inser hur sjukt de beter sig och tror att allt är bra. Hon har levt i förnekelse och fastnat i ett drogmissbruk som tar över allting. Hon har ju verkat sjukt passiv enligt alla vittnen i princip. Skumt också att hon börjat med mediciner efter att hon gick in rekreationen med P.
P är uppenbarligen helt oförmögen till det mesta, aggressiv och farlig. Myndigheterna har agerat som marionetter kring honom och inte haft något lagrum att ingripa mer än de gjort. Tragiskt!! Hoppas att de andra barnen kan gå vidare med sina liv. Vad som faktiskt hände lilltjejen får vi antagligen aldrig veta. Lilla hjärtat, så sorgligt ❤️❤️
Melinda gjorde ett bra jobb med henne. Alla tankar till dem 💖
Citera
2020-09-08, 14:17
Avslutad
Hon borde ha livstids fängelse och aldrig mer få träffa något av sina barn. Man direkt orsakar inte sitt barns död, plågar det som hon har gjort. Borde vara mord och livstids fängelse som sagt.

I Sverige daltas det däremot så hon har inget kvar att avtjäna typ och ska ha rätt till sina barn.
Citera
2020-09-08, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet vi ju inte ännu. Målet är överklagat till hovrätten. Men JA, jag tyvärr tror också att det kommer att bli ungefär samma straff där. I hovrätten är det ännu mer juridik och ännu mindre känslor än i Tingsrätten, och i det här fallet går det helt enkelt inte att juridiskt bevisa att mamman är skyldig till någonting annat än likgiltighet. Det finns ju inga vittnen, inga bevis som knyter henne till mord eller fysisk misshandel.

Kommer osökt att tänka på fallet med flickan i Enköping. Mamman och styvpappan misshandlade och torterade henne med iskalla bad och duschar. Den flickan överlevde tack vare läkar och sjukhusvård.
Där friade först tingsrätten men efter ett tillkommande vittnesmål eller om det var utlåtande av en läkare som inte hade vittnat i TR men i hovrätten samt att flickan började berätta. Då blev det en helt annan dom, 5 år för båda plus utvisning av styvpappan som ej var svensk medborgare.
Så jag hoppas på hovrätten men oddsen känns ju sådär faktiskt
Citera
2020-09-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vet att detta har skrivits i tråden tidigare, men nu när vi är på ämnet igen... Ur wikipedias beskrivning av handlingen i filmen:

”Gothel stjäl därför den lilla prinsessan och flyr in i skogen, där hon gömmer sig i ett högt torn och uppfostrar flickan som om hon var hennes egen. Då Gothel använt håret för att hålla sig ung lät hon det växa till ofantliga längder.”

Detta är för mig en tydlig koppling till R och P’s syn på M och ett tecken på hur deras hat mot henne tog över - det gick så långt att E blev en avbild av henne och en förlängning av deras hat, eftersom E och M älskade varandra. Dessutom gav den sista meningen mig en klump i magen. E’s fina hår som blev tunnare och tunnare under tiden hos R och P, till och med kala fläckar. Kan dom ha luggat henne/dragit i håret och velat beröva henne känslan att vara fin? Som Rapunzel? Ett sätt att bryta ned och förminska, att kapa alla kopplingar till M.

Jag tycker också det är obehagligt att de kallade Esmeralda för Göthel. Jag kan inte se det som något annat än att de såg henne som Melinda. I deras neddrogade hjärnor kanske de fick för sig att de fick tillbaka Rapunzel om håret försvann, och därav försökte dra bort det. Esmeralda ju tjockt och långt hår.
Hos sin fosterfamilj blev hon kallad för vacker, hade fina klänningar som hon älskade att dansa runt i. Hon verkar ha älskat dans och musik. Hade mycket livslust.
Hos sina biologiska föräldrar verkar det ha varit det omvända. De ville inte att hon skulle känna sig fin. Melinda tar ju hand om sitt yttre så hon påminde för mycket om Melinda då.

De biologiska föräldrarna ville inte att hon skulle ha en egen vilja och livslust. De försökte bryta ned Esmeralda. Men trots att Esmeralda var 3 år så var hon vad jag tror en stark person som visste att hon betydde något. Hon hade hela sitt liv fått höra attt hon var älskad och viktig. Det är inte så lätt att tro det omvända direkt då. De försökte förmodligen först bryta ned henne genom att inte trösta när hon grät, sedan tror jag de slängde bort hennes napp direkt, när hon inte bröts ner gick det över till att försöka mobba henne. Trycka ned henne med ord, när det inte funkade så blev det slag/ inlåsning i skamvrån i köket/ droga ner henne..tyvärr så slutade det inte förrän hon dog.

Jag tror att Esmeralda skulle ha kunnat få en fin relation med de biologiska om de förstod hennes sorg över sin fosterfamilj, och försökte älska och stötta henne i sorgen. Få henne att känna sig älskad av dem. Men de verkar ha gjort det omvända och ju mer de behandlade Esmeralda dåligt desto mer ville hon bort därifrån. När hon ville bort hatade de henne ännu mer och behandlade henne sämre.

Vila i frid söta, vackra flicka ❣
Det du fick gå igenom önskar jag ingen i världen. Jag kunde bli ledsen när jag sov över hos en kompis som liten trots att jag visste att jag skulle se min familj dagen efter. Jag kunde gråta av det. Du var nog väldigt ledsen. Och jag vill komma och krama dig, trösta dig och rädda dig från situationen men det är tyvärr för sent 💔💔💔💔
Citera
2020-09-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Jag tycker också det är obehagligt att de kallade Esmeralda för Göthel. Jag kan inte se det som något annat än att de såg henne som Melinda. I deras neddrogade hjärnor kanske de fick för sig att de fick tillbaka Rapunzel om håret försvann, och därav försökte dra bort det. Esmeralda ju tjockt och långt hår.
Hos sin fosterfamilj blev hon kallad för vacker, hade fina klänningar som hon älskade att dansa runt i. Hon verkar ha älskat dans och musik. Hade mycket livslust.
Hos sina biologiska föräldrar verkar det ha varit det omvända. De ville inte att hon skulle känna sig fin. Melinda tar ju hand om sitt yttre så hon påminde för mycket om Melinda då.

De biologiska föräldrarna ville inte att hon skulle ha en egen vilja och livslust. De försökte bryta ned Esmeralda. Men trots att Esmeralda var 3 år så var hon vad jag tror en stark person som visste att hon betydde något. Hon hade hela sitt liv fått höra attt hon var älskad och viktig. Det är inte så lätt att tro det omvända direkt då. De försökte förmodligen först bryta ned henne genom att inte trösta när hon grät, sedan tror jag de slängde bort hennes napp direkt, när hon inte bröts ner gick det över till att försöka mobba henne. Trycka ned henne med ord, när det inte funkade så blev det slag/ inlåsning i skamvrån i köket/ droga ner henne..tyvärr så slutade det inte förrän hon dog.

Jag tror att Esmeralda skulle ha kunnat få en fin relation med de biologiska om de förstod hennes sorg över sin fosterfamilj, och försökte älska och stötta henne i sorgen. Få henne att känna sig älskad av dem. Men de verkar ha gjort det omvända och ju mer de behandlade Esmeralda dåligt desto mer ville hon bort därifrån. När hon ville bort hatade de henne ännu mer och behandlade henne sämre.

Det du fick gå igenom önskar jag ingen i världen. Jag kunde bli ledsen när jag sov över hos en kompis som liten trots att jag visste att jag skulle se min familj dagen efter. Jag kunde gråta av det. Du var nog väldigt ledsen. Och jag vill komma och krama dig, trösta dig och rädda dig från situationen men det är tyvärr för sent 💔💔💔💔

Vad har du för källor på detta?
Citera
2020-09-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Vad har du för källor på detta?

Jag beskrev hur jag tror det gick till.
Vissa saker vet vi. Som det med Göthel.
Att E älskade dans och musik. Helst med en fin klänning på sig (enl. Fostermamman). Att hon var lik fostermamman i sättet vilket de biologiska störde sig på.
Att henned pappa tyckte hon fått lära sig att få grejer genom att gråta, så nu fick ingen trösta henne när hon grät.
Misshandeln syndes på kroppen, drogerna likaså. Hpret har hon ju tappat. Underviktig var hon. Hon fick sova i köket i någon vrå osv osv.
Min tomkning av det hela var detta
Citera
2020-09-10, 00:33
Avslutad
Såg avsnittet om det här fallet i Sofias Änglar på femman. Tycker synd om familjehemsmamman och dom andra flickorna i familjen som såg Esmeralda som sitt barn och sin syster då hon var så liten när hon kom och ändå var där så pass länge. Oerhört hemskt det som hänt. En skam för Sverige att man låter små barn misshandlas och drabbas av missbrukares livsutveckling. Dom skulle alldeles självklart inte få ha några barn hos sig. När det går så lång tid ska barnen definitivt hamna hos den nya familjen för alltid och det ska vara oåterkalleligt.
Citera
2020-09-10, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt

Jag har också tolkat det som jag har läst i FUP på samma sätt som du.
Citera
2020-09-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissungen49
Nej inte just vi. Men samma bekanta.
och du reagerade inte?
det är ett litet barn som dog pga totalt olämpliga föräldrar
Citera
2020-09-10, 12:54
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
och du reagerade inte?
det är ett litet barn som dog pga totalt olämpliga föräldrar

Hur tänker du att han skulle reagera?
Han umgicks i samma kretsar som föräldrarna för flera år sedan, när E var lvu:ad, om jag förstått det rätt.
Skulle han känna på sig det typ 2016 och räddat E då - och isf hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in