Citat:
Är man pigg och rask om man skriver inlägg på Flashback? Det var något nytt.Det är ju lite kul att du här nedan påpekar hur diagnosen kan påverka människors insikt men i den här frågan verkar du ganska lost. Att skriva en text när man är utvilad är en helt annan sak än att prata muntligt efter 10 dagars domstolsförhandling. För någon som har en normal hjärnkapacitet men som inte kan tänka och prata samtidigt så blir det ganska frustrerande i både en förundersökning och i en domstol. Att skriva och att prata är inte samma sak

Det är dessutom alldeles för mycket att säga om den här förundersökningen att man inte orkar ta upp allt i domstolen, det är ju en anledning till varför åklagarna kanske skulle satt sig ned med de misstänkta och deras förvarare och gå igenom alla oklarheter innan man går till domstol. Det finns till och med lagar som uppmuntrar till detta.
Citat:
Vad skulle jag tjäna på att jävlas med dem? Det handlar inte om att tjäna någonting, det handlar om principer, moral och vad som är rätt och fel. Jag struntar fullständigt i vad som är fördelaktigt eller inte.
Beror så klart på att du tror du tjänar på att jävlas med dem. Verkar som du ser det som nån får av lek?
Jag tog det på allvar från början men när det hela bara handlar om att få någon dömd och inte att få rätt person dömd för rätt brott så ledsnar man. Först en mycket oseriös förundersökning där ingen fått tydliga besked för vad misstankarna avser och varför folk över huvud taget sitter häktade. Sedan blir man lovad att man ska få bli frisläppt så man kan lämna in viktig bevisning, sina nära och kära tar ledigt från jobbet och sedan skiter åklagaren i det och förlänger häktningen och ser till så att bevisningen aldrig tas fram. Sedan får man vara med i en huvudförhandling där man blir utskälld för att det kostar så mycket pengar att hålla huvudförhandlingen. Det går till och med så långt att domaren själv avgränsar vad de tilltalade får prata om och inte, för att de sedan ska kunna hugga de misstänkta i ryggen och döma dem fullt ut. (Och nu sitter man i en ny huvudförhandling och spelar upp dessa förhör?!?) Sedan dömer man folk till fängelse i flera år utan att över huvud taget ge någon som helst motivering till det. Den förra domen är så fruktansvärt dålig. Jag vet redan att man anser att fusk är fel men det jag vill veta är vad jag gjort som var brottsligt. Jag vill få en motivering till mitt 5-åriga fängelsestraff och jag vill att de som jävlats med mig under 2 års tid ska skärpa sig och öppna ögonen.
Citat:
Exakt, varför tror du att jag är så upprörd för? Varför tror du att jag är så mån om att förundersökningen skulle fortsätta? Varför tror du jag vill att förundersökningen ska vara så robust som möjligt? Varför tror du jag ringt och pratat med utredarna och föreslagit utredningsåtgärder? Varför tror du jag bett om att få lämna in massa material från datorer, internet och telefon?
5års fä är inget att leka med, men det är väl mänskligt försvar som kopplas på.
Tycker du det är normalt att misstänkta själva begär att man ska göra fler husrannsakningar i sitt eget hem?
Självklart är jag upprörd eftersom jag inte får försvara mig och åklagarna ger blanka fan i det. Tycker inte du att förundersökningar ska gå ut på att utreda vad som hänt? Det tycker i alla fall jag. Det är också ganska provocerande att det under förundersökning och huvudförhandling lämnas så mycket felaktig information.
Du som tycker att allt jag gör är fel kan väl göra det enda rätta och berätta för mig hur jag ska göra?
Citat:
Det gör jag också så det kan bli ett slut på detta någon gång. Det tar på krafterna!
Ser fram emot domen och hoppas verkligen den utdelas rättvist.
Citat:
Jag ger blanka fan någons skuld i det som skett, jag bryr mig om den skuld som rör ett eventuellt brott.
Nä jag tycker inte 6,5 och 3,5 är rättvist för brottets art, tro inget annat. Men det stör mig verkligen att du anser att du inte har en uns av skuld i det som skett.
Brotten som jag suttit häktad för är skatt- och bokföringsbrott och där får du gärna förklara hur fan jag blev indragen i det.
Åklagaren vill att jag ska dömas för ett bokföringsbrott i en verksamhet som enligt lag inte är bokföringspliktig, hur skulle jag kunna ha någon skuld i det? De har ju själva ingen aning om vad det är för brott de utreder.
Om allt är rätt så finns det ju liksom inga fel och utan fel så har inget brott begåtts.
Citat:
De fall där domstolen dömt till psykiatrisk vård bygger troligtvis på en förundersökning gjord av polisen, inte Ekobrottsmyndigheten. Det är en väldigt stor skillnad på förundersökning och förundersökning. Du kan inte jämföra vårt mål med ett mål som polisen handlagt.
Men man kan aldrig skylla på eller gömma sig bakom några bokstäver. De som har gjort det i andra brottmål o fått det bekräftat har i stället fått psykiatrisk vård. På den nivån verkar du inte vara.
Jag har aldrig gömt mig bakom några diagnoser? Jag har kämpat under hela förundersökningen med att få lämna in motbevis men det fick jag ju inte. Eller du kanske menar på att min förra advokat satt och ljög om det i förra tingsrättsförhandlingen? Du får gärna förklara hur någon, med eller utan diagnos, ska göra i en sådan situation. Då ska du också tänka på att det var den jäviga domaren som häktade oss och höll i hela målet från början till slut.
Förklara gärna för oss andra så vi får förståelse för hur ni tänker!

Citat:
Nu påstår du ju själv att det finns många som inte ser sin egen del i det som sker, alltså påstår du ju att det finns av större chans att något uppsåt inte förelegat. Hur ska du ha det egentligen? I ena stunden anser du att jag är skyldig och i andra stunden konstaterar du att jag efter två års tid fortfarande inte ser min del i det hela, hur kan du då påstå att jag skulle sett min del i brotten under den tid de begicks?
Att se sin egen del i det som sker är iof en brist som brukar följa din diagnos.
Nu är det ju liksom du själv som säger att jag på grund av en diagnos eventuellt ska bli friad. Har man inte insett vad man gjort så har man inte något brottsligt uppsåt
Citat:
Förklara för mig vilket brott som jag ska ta ansvar för. Jag struntar fullständigt i allt annat, jag sitter i domstolen för att jag är åtalad för brott och då vill jag bemöta det. Jag har inte energi till att sitta och snacka skit i en hel månad.
Ta ditt ansvar i det du varit delaktig i så får väl VG och LKG ta sitt.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-07 kl. 22:14.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-07 kl. 22:14.