Citat:
Ursprungligen postat av
firemire
Tror du missat att LKG är målsägande i den delen och ej medtilltalad. LKGs utsaga spelar självklart roll vid bedömningen. För det första krävs det att han känt sig hotad. För det andra så kan en utsaga ge stöd för ett visst händelseförlopp, medtilltalad eller ej, såvida det stödjs av annan bevisning. Med lite lösryckta bevis kan det vara svårt att förstå vad som faktiskt hänt, vilket kan förklaras av tilltalade. Förklaringsbörda har samtliga.
Uppenbarligen har det tolkats som ett hot, som en person med diagnos bör du liksom jag veta att något som sägs kan tolkas på flera olika sätt. Faktum kvarstår att VG kringgick restriktioner för att kontakta en person som han själv påstår han aldrig träffat.
1. I det här målet spelar ju inte utsagor någon större roll eftersom åklagaren inte tagit fram all bevisning som påkallats. Det vore anmärkningsvärt om domstolen skulle resonera som du gör nu trots att åklagarna varit jäviga. All bevisning som skulle kunna tala för fam. Gustafssons fördel har åklagarna ständigt valt bort och det saboterar ju hela målet, även denna del. Domstolen kan ju inte sitta o avgöra ett mål baserat på vad folk säger när förundersökningen uppenbarligen är ofullständig.
2. Bara för att han är målsägande i just den delen kan inte spela någon roll eftersom det föreligger väldigt starka skäl för honom att anpassa sin utsaga. Föreligger sådana skäl så gör det ju det, då spelar det ingen roll hur trovärdig och tillförlitlig LKG uppfattas. Att någon är duktig på att prata har ju inte med någon annans skuld att göra.
I det här målet finns det dessutom frågor som rör mycket pengar. Det finns enligt min uppfattning människor som skulle kunna tänka sig att mörda någon för en ersättning i den storleken, men att någon skulle ljuga i domstol är helt uteslutet? Nae, så tänker man nog inte om man arbetar i domstol. Bara för att något verkar trovärdigt så kan man ju inte tro på det under sådana förhållanden.
Edit: Klart man kan tro på utsagan, men det kan inte läggas till grund för någon annans skuld.
3. Det spelar ingen roll om han känt sig hotad eftersom det objektivt sätt inte förekommit något hot. Jag har också känt mig hotad när jag satt i häktet, det är troligtvis helt mänskliga reaktioner i en sådan situation. Det finns dessutom ingenting som talar för att VG haft något brottsligt uppsåt. I vart fall ingenting som jag kan se. Åklagarna väckte åtalet för att de vill rikta fokuset mot VG och fam. G och för att de ville ha stor uppmärksamhet i media.
4. Att kringgå restriktioner är inte olagligt. Jag själv hade stor respekt för restriktionerna och häktningen eftersom det teoretiskt sätt var fördelaktigt för mig. Jag förväntade mig att åklagarna arbetade ständigt med att utföra alla kontrollåtgärder som behövdes så jag skulle bli frisläppt så fort som möjligt precis enligt den överenskommelse som fanns. Den respekten och den överenskommelsen kastade man dock rakt i soptunnan och jag förväntar mig att EBM ser till att det blir löst. Om de fortsätter jävlas med mig så kommer jag jävlas tillbaka och då kommer jag lägga mig på deras fullständigt hänsynslösa nivå.
Så till er åklagare och utredare som läser detta och som utgår från att någon är grovt kriminell, ställer massa snärjande frågor, ljuger om hur processer går till, ljuger om vad andra sagt i förhör, förvränger förhörsutsagor och lovar misstänkta en massa fördelar, ge fan i det i framtiden, det är olagligt. Poliser och statstjänstemän ska inte medvetet begå brott.
Hittills är det bara en av utredarna som i efterhand, mer eller mindre självmant, bett om ursäkt och medgett att man gjort fel. Det var starkt gjort och den ursäkten är sedan tidigare godtagen!
Citat:
23 kap. 12 § RB
Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila.
Jag vill också framföra följande till åklagarna:
KIK är en chatt som
inte är krypterad. Polisen har resurser för att läsa av dessa meddelanden genom hemliga tvångsmedel som idag är tillgängliga.
Till detta vill jag också tillägga att det inte är tillåtet att utföra en provokation innan dess att alla andra utredningsåtgärder är vidtagna. Man kanske då ska börja med att läsa av de misstänktas nätverkstrafik för att undersöka om det förekommer chattar, eller om det över huvud taget förekommer någon nätverkstrafik till exempelvis countermail.
Countermail är för övrigt inte heller en 100% krypterad mailtjänst som åklagarna gärna påstår, faktum är att de absolut flesta mailen som skickas från en sådan mailtjänst
inte är krypterade. Detta framgår av countermails egna hemsida.
Ett mail kan bara vara krypterat om det, enkelt förklarat, skickas mellan två krypterade mailadresser. Exempelvis två countermail-adresser.
Ett mail mellan countermail och gmail blir inte automatiskt krypterat och det är därmed möjligt för polisen att i hemlighet läsa av denna trafik.
Det är ungefär som att domstolarna påstår sig skicka krypterade meddelanden via mail till exempelvis advokater. Det är inte riktigt hela sanningen men det kanske jag inte behöver skriva mer om öppet på Flashback. Där kanske domstolsverket ska fixa en internutbildning istället så att alla är införstådda med hur deras teknik fungerar.
Att man dessutom inför nya lagar för att få skicka ut trojaner till höger och vänster är ju rena katastrofen när man inte ens använder sig av den teknik som finns idag för att läsa av icke-krypterad information. Hur ska polisen då hantera sådana cybervapen?
Som misstänkt orkar man inte bemöta alla dessa felaktigheter i domstolen. Jag vill heller inte, i den mån det är möjligt, förklara dessa omständigheter för domstolen eftersom det är fördelaktigt för samhället att kriminella tror att de använder sig av krypterad kommunikation fast de egentligen inte gör det. Detta är ett mycket uppmärksammat mål och jag vill inte vara den som ger gratis vägledning för hur kriminella ska undvika polisens arbetsmetoder.
Gör om och gör rätt.