2012-12-22, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Det enda jag har att invända är angående prefixet stats-. Det är en rest från Vasas machiavelliska realpolitik. Kyrkan är, eller bör vara, samhället och samtidigt den integral som ger form och innehåll åt hela den organiska gemenskapen. Detta illustreras tydligt i den roll kyrkan traditionellt har haft vad gäller bildning, social omsorg, andlig och kroppslig vård etc.
Ja, Svenska Kyrkan behöver inte heta statskyrka, bara den är det i allt väsentligt. Det är min uppfattning att inget samhälle kan i längden fungera sammanhållet om det saknas grundläggande världsåskådning, och i vårt samhälle har det i 1000 år varit vår variant av kristendomen som utgjort denna åskådning.
Citat:
Motsvarande är det kronans egna tillgångar som skall tillfalla folket via utvecklande och omvårdande projekt. Inte tvärtom, som sker idag. Ett kungahus torde finna tillräcklig kompetens för att förvärva och förvalta större ekonomiska tillgångar, inte leva på folket. Skatter i traditionell mening var inte en omfördelning av resurser som idag, utan ett jämnt flöde som cirkulerade mellan samhällssegmenten; präster och adel fick resurser av bönderna för att kunna utföra uppgifter i helhetens tjänst. Det är när denna cirkulation bryts som reciprociteten urholkas och motsättningar växer. Vilket också leder till vikten av dygd och rätt, som i högre grad gäller för ett samhälles "högre" skikt.
Jag kan hålla med om att det delvis är ett annat problemkomplex, givet Svenska Kyrkans totala urspårning, men frågeställningarna hör ändå ihop. Det är ju trots allt av Gud som konungen får sin krona.
Jag kan hålla med om att det delvis är ett annat problemkomplex, givet Svenska Kyrkans totala urspårning, men frågeställningarna hör ändå ihop. Det är ju trots allt av Gud som konungen får sin krona.
Jo, jag skulle kunna tänka mig att man delar upp finansieringen av det gemensamma på ett annat sätt, beroende på vad som är syftet. Krona, Kyrka och fiskal ordning har varit avgörande framgångsfaktorer, vilka måste återupprättas om Sverige skall kunna stå starkt igen.