Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Ännu en dålig dag för VAR i PL.
Callum Wilson knuffar Gomez i ryggen, vinner boll och Bournemouth gör mål i efterföljande läge. VAR godkänner.
Sedan tar bollen på handen i uppbyggnaden till Burnleys 1-0 mot Spurs - VAR släpper det. Jag avskyr regeln, men jag avskyr ännu mer hur jäkla inkonsekvent det är. Hur kan det bli fel så ofta?
Det kan ju bero på hur man valt att implementera VAR i PL. Vad jag förstått så är det ordinarie matchdomare som roterar som ansvariga VAR-domare,det borgar för att det kommer vara inkonsekventa bedömningar eftersom bedömningsnivån och regeltolkningen kommer att variera från en match till en annan. Det innebär ju också att det kan bli kontroversiellt om en yngre domare i VAR-rummet skulle tala om för en senior matchdomare att denne missat en regelbrott.
Lägg därtill till att riktlinjerna i PL från början inte gjorde det möjligt för matchdomaren att själv kontrollera repriser på en skärm vid plan, så som det fungerar i andra länder som infört systemet och så som det fungerade under EM.
Adderar man till detta den millimeterrättvisa som man försöker uppnå vid offside istället för att tillämpa riktlinjen som säger "Clear and obvious" så har man bäddat för hur det har blivit i PL