Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Läs detta sakta och klart.
Man United hade inte varit ngt stabilt topplag sedan 50-talet och hade i de sista 25-30 åren härvat mitten/botten av engelska högstadivisionen (de hade ramlat ner och spelat två år i 2 divisionen) när Ferguson tillträde i 1986, de var långt ifrån att vara ngt topplag. Ferguson ändrade sakta men säkert på detta (förövrigt så tackade SAF nej till att ta över Liverpool både i 1984 och 1985) och det var Ferguson som etablerade Man Utd som en toppklubb, om det inte vore för Ferguson så är chansen stor för att MU hade varit lika stora som det tex Sheffield Wednesday är i dag. MU var aldrig ngn dominerande klubb innan eran med Ferguson - därför medelmåttor.
Man Utd har sedan 2013 varit tillbaka på den nivån som de var på innan den röda whiskeynäsan blev deras manager i 1986. Arsenal har haft 3 säsonger på 23 år där vi har hamnat utanför topp4, inte direkt vad jag klassa som "ett jävligt mediokert lag som har varit dåliga i nästan 20 år".. och det är bara en tidsfråga innan vi är tillbaka på toppen igen. Man United kommer givetvis också att komma tillbaka förr eller senare men det ser dåligare ut för de än vad det gör med Arsenal.
Först en rättelse. United spelade EN (1) säsong i 2:a divisionen och inte två som du skriver.
Sen vet jag inte riktigt vad dina mått gällande mitten och bottenplaceringar är. Men under de 30 åren innan Ferguson så slutade man på undre halvan fem gånger (inräknat året i div 2.) medans man slutade topp 4 14 gånger med tre ligatitlar. Så jag skulle snarare kalla United under den tiden för ett lag strax under toppen till ett mittenlag snarare än ett mitten/bottenlag. Och under 80-talet innan Ferguson tog över så slutade man topp 4 alla år utom 80-81 då man slutade 8:a. Lägg därtill två FA-Cup titlar.
Ja du har väl rätt i att de inte var ett stabilt topplag under den perioden, men på samma sätt kan du inte heller kalla Arsenal något stabilt topplag under tiden mellan 2:a världskriget fram tills George Graham tog över.
För att få en riktig helhetsbild så tittade jag på de senaste 100 åren. Dvs under de åren Arsenal aldrig har åkt ur och sedan har jag räknat topp 4 resultat som ett mått på vad ett "topplag" skulle vara.
Under dessa 100 år så har Arsenal varit topp 4 45 gånger. och United har slutat topp 4 47 gånger. Så det Arsenal varit bättre på är att inte åka ut ur ligan under dessa 100 år. Men tittar man på titlar och topplaceringar så är United bättre än vad Arsenal är. Likt att United har tagit sina flesta titlar under Busby och Ferguson så är Arsenals största framgångar under 30-talet, George Graham och Arsene Wenger.
Så man kan väl sammanfatta det såhär. Uniteds toppar (fler titlar) är högre men samtidigt är dalarna (nedflyttning) djupare.