2020-03-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Tjena!

Jag är sjukskriven från jobbet på grund av vantrivsel, ångest och depression och får min första sjukpenning nu i veckan. Det är hälften av min lön så jag måste börja snåla rejält på allt jag köper men det är svårt när man är alkis.

I morgon planerar jag att ha min sista fylla för att spara pengar då alkoholen tar en stor del av min inkomst.

Så jag söker lite tips på hur man ska klara sig utan alkohol, speciellt när man är sjukskriven och sitter hemma dag ut och dag in. Har provat att vara nykter ibland men efter en dag så är jag så uttråkad så jag drar iväg till systemet och, enligt mig, räddar kvällen.

På sommaren har jag en del intressen men den här dystra årstiden har jag absolut ingenting att göra, varesig ute eller inne.

Antar att första dagarna som nykter är värst så jag tar gärna emot massa tips på vad fan man ska göra om dagarna. Gångerna jag försökte bli nykter så köpte jag massa chips för att ha något att längta till på dagarna men det är ju inte hälsosamt alls

Hälsosamt är ju inte alkoholen heller men chips är väl bättre. Inte riktigt samma sak som alkoholen dock. Är svårt att ge tips med tycker jag förutom de jag skrivit redan. Är själv dålig på att göra det jag tipsat om. =/

Att bara sitta hemma o glo är nog inget bra. I synnerhet inte i en lght. Har du ingen du kan hälsa på?

Det som får mig att hålla mig nykter är som jag nog tidigare nämnt mitt barn men har ju inte honom jämt. Lämnade i lördags, idag sitter jag här med "Sjukommatvåan" och amfetamin jag nog tagit lite för mkt av då jag blev vansinnigt slö nyss.
Jag är också sjukskriven pga ungefär samma som du. Ser till att försöka ha nåt att göra på dagarna men inte alltid man orkar det heller o har man vart vaken ett tag så kan det bli en hel dag i soffan även efter en natts sömn.

Har du druckit länge?
Citera
2020-03-03, 19:36
Avstängd
Alkoholen har ju varit din vän och sällskap, nu måste du fylla tiden med andra saker.
Svårt till en början, men man vänjer sig. Ge det några nyktra veckor och stå ut med tristessen till en början. Det är ju alkoholen som varit livbojen, dags att klara sig utan och kliva ut ur dimman.
Citera
2020-03-03, 22:17
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Tjena!

Jag är sjukskriven från jobbet på grund av vantrivsel, ångest och depression och får min första sjukpenning nu i veckan. Det är hälften av min lön så jag måste börja snåla rejält på allt jag köper men det är svårt när man är alkis.

I morgon planerar jag att ha min sista fylla för att spara pengar då alkoholen tar en stor del av min inkomst.

Så jag söker lite tips på hur man ska klara sig utan alkohol, speciellt när man är sjukskriven och sitter hemma dag ut och dag in. Har provat att vara nykter ibland men efter en dag så är jag så uttråkad så jag drar iväg till systemet och, enligt mig, räddar kvällen.

På sommaren har jag en del intressen men den här dystra årstiden har jag absolut ingenting att göra, varesig ute eller inne.

Antar att första dagarna som nykter är värst så jag tar gärna emot massa tips på vad fan man ska göra om dagarna. Gångerna jag försökte bli nykter så köpte jag massa chips för att ha något att längta till på dagarna men det är ju inte hälsosamt alls
Vad gillar du att göra? Antar att det vore bra om du fick röra på dig, och många skulle nog föreslå gym. Annars kan dataspel hjälpa dig att få tiden att gå. De är också ganska beroendeframkallande, men hälsosammare än alkohol.
Citera
2020-03-06, 18:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Vad gillar du att göra? Antar att det vore bra om du fick röra på dig, och många skulle nog föreslå gym. Annars kan dataspel hjälpa dig att få tiden att gå. De är också ganska beroendeframkallande, men hälsosammare än alkohol.

Många klagar över tristessen när dom slutar dricka alkohol.
Enligt mig så är det ju en del av processen som man måste genomlida om man vill leva nyktert.
Varför kämpa emot, stå ut.. Det blir bättre med tiden!
Jag tror man upplever livet som tråkigt just för att man haft alkoholen som livboj alldeles för länge.
Att våga ha tråkigt är en del av steget till att bli nykter.
Senast redigerad av DinMama 2020-03-06 kl. 18:38.
Citera
2020-03-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Många klagar över tristessen när dom slutar dricka alkohol.
Enligt mig så är det ju en del av processen som man måste genomlida om man vill leva nyktert.
Varför kämpa emot, stå ut.. Det blir bättre med tiden!
Jag tror man upplever livet som tråkigt just för att man haft alkoholen som livboj alldeles för länge.
Att våga ha tråkigt är en del av steget till att bli nykter.
Du har nog rätt men är fan inte lätt när man är där första gången.
Förstår att du även vet att det inte är lätt alltså.

Är du där med? Kände inte igen din signatur.

Tror att man måste även inse att man kan misslyckas. Inte att man ska ha det som ursäkt utan att man inte ska vara för hård mot sig själv. Att man ska fokusera på det man gjort bra istället för att tycka man är dålig för att man misslyckas.
Citera
2020-03-08, 05:43
Medlem
Mars 2020 milsten, aldrig mer alkohol, gg al-kuhl!

Ordet ”alkohol” kommer från det arabiska ordet ”al-kuhl” som betyder kroppsätande själ, och det är ursprunget till det engelska ordet ”Ghoul”, enligt Mellanöstern folklore är en ghoul en ond demon som tros äta mänskliga kroppar.
Citera
2020-03-08, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eel
Mars 2020 milsten, aldrig mer alkohol, gg al-kuhl!

Ordet ”alkohol” kommer från det arabiska ordet ”al-kuhl” som betyder kroppsätande själ, och det är ursprunget till det engelska ordet ”Ghoul”, enligt Mellanöstern folklore är en ghoul en ond demon som tros äta mänskliga kroppar.
Och?
Citera
2020-03-08, 06:26
Medlem
Citat:
Tjena!

Kontakta beroendecentrum eller motsvarande. Lägg in dig på avgiftning i en vecka, så har du en lite bättre grund att stå på, du får träffa läkare som kanske kan hjälpa dig med någon form av medicinering.

Jag har nu varit nykter i sex veckor och allt är piss, men det är det ju när jag dricker också.
Citera
2020-03-08, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Kontakta beroendecentrum eller motsvarande. Lägg in dig på avgiftning i en vecka, så har du en lite bättre grund att stå på, du får träffa läkare som kanske kan hjälpa dig med någon form av medicinering.

Jag har nu varit nykter i sex veckor och allt är piss, men det är det ju när jag dricker också.
Ja och vänder gör det ju till slut så allt kan ju bara bli bättre...
Citera
2020-03-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarn5818
Och?
Din själ lämnar kroppen vid intag av tillräckligt mycket alkohol vilket möjliggör för andra entiteter att inta din kropp. God anledning att undvika de till alla kostnader!
Citera
2020-03-08, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarn5818
Du har nog rätt men är fan inte lätt när man är där första gången.
Förstår att du även vet att det inte är lätt alltså.

Är du där med? Kände inte igen din signatur.

Tror att man måste även inse att man kan misslyckas. Inte att man ska ha det som ursäkt utan att man inte ska vara för hård mot sig själv. Att man ska fokusera på det man gjort bra istället för att tycka man är dålig för att man misslyckas.

Jag har varit där..Helgalkis.
Dricka på fredag, vakna upp full på lördag. Tycka att det är lika bra att fortsätta dricka eftersom lördagen ändå är förstörd. Sen försöka nyktra till på söndag så man är skaplig till jobbet på måndag.
Gå till jobbet på måndag, fortfarande bakis.. svettningar, darrningar.. Tänker efter varje gång att aldrig igen..Sen kommer fredagen igen.. Vad ska man nu hitta på egentligen? Fan vad tråkigt.. Sen började det om igen.. och igen.. och igen. Något hände i hjärnan efter jobbet varje fredag som styrde mig till systemet. Aldrig druckit i veckorna som tur är..
Till slut så lyckades jag stå emot och bryta den där onda cirkeln. Tror det mest var mentalt för min del... Alkohol hörde till fredagen liksom. Sen kunde jag aldrig dricka med måtta och vaknade jag upp full på lördagen för jag druckit för mycket var omdömet borta och jag bara fortsatte dricka.
Nuförtiden hag jag bättre kontroll, dricker aldrig två dagar i rad.. Och köper aldrig hem mer än jag vet att jag tål. Har många vita helger emellanåt.. Mera som en "normal svensson"..
Tristessen som kan uppstå en nykter helg har jag lyckats hantera genom att helt enkelt vänja mig .. Efter ett tag inser man att det inte är så jäkla tråkigt egentligen. Gör en massa saker jag aldrig kunde göra när jag var full varje helg.
Tänker jag efter hur många år och helger jag kastat bort pg av alkohol, missade relationer, missade chanser att göra saker så blir man lätt deprimerad. Men försöker se framåt..
Senast redigerad av DinMama 2020-03-08 kl. 18:21.
Citera
2020-03-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eel
Din själ lämnar kroppen vid intag av tillräckligt mycket alkohol vilket möjliggör för andra entiteter att inta din kropp. God anledning att undvika de till alla kostnader!
Jo men så är det säkert...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in