2020-03-07, 15:01
Medlem
Var är artiklarna och vetenskapsdokumenten från 70-talet om att forskarna förutspådde en varmare framtid?

Jag hittar ingenting.
Citera
2020-03-07, 15:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Om det hade inte varit för den cencuren i MSM skulle alla som är intresserade kunnat få ta del av en otroligt stor och seriös forskning som innefattar över tusen forskare runt om i världen, men istället tystas deras resultat ner och ges inget utrymme i media. Istället försöker MSM få dom att framstå som knäppskallar och konspiratoriska. Samtidigt som MSM vänder sig till sina forskare som står bakom klimatalarmismen för deras forskningsresultat ger MSM rätt i frågan om klimathotet.

Det har sedan visat sig att de forskningsresultat som MSM hänvisar till inte är tillförlitliga, och några av dessa forskare har lämnat sina uppdrag för IPCC. Istället har de anslutit sig till den gruppen forskare som säger att det inte finns något klimatalarm att tala om med tanke på hur klimatet är idag och har varit under väldigt många år.
Nedan ett dokument (från 2008) jag föreslår att du läser igenom, där finns väldigt mycket intressant att läsa även för dig som redan bildat dig en uppfattning om klimathotet. Vem vet det kanske ringer en klocka?

U. S. Senate Minority Report

Mer än 650 internationella forskare är oeniga med klimatalarmisterna om människans gjorda globala uppvärmningsanspråk Forskare fortsätter att debunkera "konsensus" 2008.

Ytterligare 59 forskare från hela världen har lagts till i den amerikanska senatens minoritetsrapport om oliktänkande forskare, som nu uppgår till över 700 skeptiska internationella forskare - en dramatisk ökning från de ursprungliga 650 forskarna som presenterades den 11 december 2008.
De 59 ytterligare forskarna som lagts till i den 255-sidiga senatminoritetsrapporten sedan den första utgivningen för 13 ½ veckor sedan representerar i genomsnitt över fyra skeptiska forskare i veckan. Denna uppdaterade rapport - som numera inkluderar ännu en tidigare FN: s IPCC-forskare - och representerar ytterligare 300 (och växande) forskare och klimatforskare sedan den första rapporten släpptes i december 2007.

De över 700 oliktänkande forskarna är nu mer än 13 fler än antalet FN-forskare (52) som författade den mediahypade IPCC 2007-sammanfattningen för lagstiftare. De 59 ytterligare forskarna kommer från hela världen, inklusive Japan, Italien, Storbritannien, Tjeckien, Kanada, Nederländerna, USA och många är anslutna till prestigefyllda institutioner, inklusive, NASA, US Navy, US Defense Department, Energy Department, US Air Force, Philosophical Society of Washington (det äldsta vetenskapliga samhället i Washington), Princeton University, Tulane University, American University, Oregon State University, US Naval Academy och EPA.

Källa U. S. Senate Minority Report 2008 (se Länk)
https://k3d5n3e2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2015/02/US-Senate-Minority-Report-650-Int-Scientists-Dissent-Over-ManMade-Global-Warming-Claims.pdf

GOP-dokumentet från 2008
Jag har sett det där dokumentet tidigare och är ganska säker på att det varit uppe tidigare i tråden.

Jag hoppas du inser att det är en politisk inlaga, som gjordes av en minoritetsgupp i ett utskott i senaten 2008.

Dokumentet är fullt av GOP-retorik men jag saknar i hög grad fakta.

Många som uttalat sig är geologer eller astronomer, men få (om någon?) är klimatvetare.

Sakfel travas på varandra.

Kanske kan du hjälpa mig att hitta någon relevant faktauppgift i dokumentet som beskriver minst någon del av sambanden mellan förbränning av fossila bränslen, CO₂, förstärkt växthuseffekt och den globala uppvärmningen?

Eller, som du kanske skulle föredra, peka på ett bevis för att det inte finns samband mellan dessa.
Eller att dom samband som beräknats och verifierats ändå inte stämmer.

Jag utgår från att du inte betraktar den här typen av uppgifter som fakta:
– "MSM ingår alla i en global konspiration."
– "Al Gore har fel."

Uppgifter som "alarmister säger att Jorden kommer att gå under om tio år" eller "MSM ingår alla i en global konspiration" hoppas jag att vi är överens om att dom kan tjäna ett syfte i retorik, men knappast motsvaras av något som existerar i sinnevärlden?

Allt som tas upp som för en okunnig kan framstå som vetenskap är lätt att avfärda. Här är några exempel på sådant som i dokumenten beskrivs vara "den verkliga orsaken" till den globala uppvärmningen:
– Kosmisk strålning.
– Solen.

Ett annat intressant påstående i dokumentet:
"warming is naturally caused and shows no human influence"
Ett exceptionellt okunnigt påstående som självfallet inte kan verifieras.

Fler liknande påståenden, ibland luddiga, men ofta vilseledande och präglade av okunnighet:
"Long-term climate change is driven by solar insolation changes."

"the rise in atmospheric CO2 is much smaller (by about 50%) than that expected from the anthropogenic activity"

"the accelerating warming of the Earth is not caused by man but by the regularities of the planets' circulation around the Sun"

"As a general rule, all life on Earth does better when it's hotter"

Det sista är intressant på flera sätt. Låt mig testa om jag förstått argumentationen rätt:
"Det pågår ingen global uppvärmning som människor har bidragit till, men om det ändå gör det så är det bara bra!"

Man slås också ofta av att i ett kort stycke hinner ofta samma person klämma in flera motsägelser. Är det förvirrade personer som citeras eller är det GOP-sammanställningen som är förvirrad?

Som ett exempel på en välrenommerad vetenskapsman och humanist som var klimatförnekare tas Norman Borlaug upp. Så, GOP har hittat ett exempel där Norman Borlaug hade fel. Det gäller nog dom flesta att det finns sådana exempel. Einstein är ett annat exempel.

Ett tema som återkommer från GOP i USA och extremhögern i Europa
För mig är det uppanbart att energi på sikt måste produceras förnybart. Varför är GOP i USA och extremhögern i Europa så kategoriskt fientligt inställda till förnybar energi?
Fientligheten är sällan baserad på sakargument, men den artikuleras ofta tydligt.
Kan du eller någon annan förklara varför?

Det finns inga nya eller värdefulla argument i dokumentet!
Dokumentet är fullt av retorik, men också av felaktiga påståenden om klimatet och den pågående globala uppvärmningen. Jag kan inte hitta något sådant påstående som inte redan debunkats i tråden.

Citera
2020-03-07, 15:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Var är artiklarna och vetenskapsdokumenten från 70-talet om att forskarna förutspådde en varmare framtid?

Jag hittar ingenting.

En faktor är att det finns mycket mer kunskap nu än vad som fanns för 50 år sedan.

Jag googlade och det var ändå lätt att hitta dokument från t.ex. 1960, 1970 och 1980-talen om CO₂ och global uppvärmning. Här är några exempel från just 1970-talet.

Man-made Carbon Dioxide and the "Greenhouse" effect (1972)
https://sites.fas.harvard.edu/~eps5/writing_assignment/CLIMATE_BKGD/Sawyer_Nature_1972.pdf

The Effects of Doubling the CO2 Concentration on the climate (1975)
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/1520-0469%281975%29032%3C0003%3ATEODTC%3E2.0.CO%3B2

Climatic change: are we on the brink of a pronounced global warming? (1975)
https://www.semanticscholar.org/paper/Climatic-change%3A-are-we-on-the-brink-of-a-global-Broecker/d9a8e1e762c0fbe3d2f72e85def7c6df7882723b

Kanske ska man väga in att www föddes ca 1990? Om internet/www funnits på 1970-talet så hade det säkert varit enklare att hitta vetenskapliga artiklar som publicerades då om CO₂ och global uppvärmning.

Citera
2020-03-07, 15:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tänk dig att du ska köpa en liten rätt billig bil som familjen kan köra barnen i till olika aktiviteter.

Försäljaren föreslår en Lancia Ypsilon som kan levereras direkt och har ett bra pris.
Du blir förtjust i bilen och frågar om det är en säker bil och får svar att den är lika bra som andra bilar i klassen.

Nöjer du dig med säljarens besked eller vill du veta hur bilen klarat EuroNCAP:s krocktester.

Tittar du på testerna kommer får du reda på att bilen har två stjärnor av fem möjliga och att skaderisken i baksätet är extra dåligt.

Köper du bilen ändå?
Lyssnar du på "forskarna" eller försäljaren?

Kanske hör du och jag till dom faktaorienterade?

Design och färg har stor betydelse när det gäller t.ex. försäljning av bilar, datorer och smartphones.

Alla är inte lika faktaorienterade.

Det kan man också se i den här tråden.

När jag ska köpa ny bil irriterar jag mig alltid på att det är svårt att få fram faktauppgifter, som t.ex. förbrukning, som i hög grad påverkar ekonomin.

Jag önskar att alla som intresserar sig för klimatet, ur vetenskaplig synpunkt (t.ex. i den här tråden), var mer fokuserade på fakta och mindre på t.ex. politik, retorik och livsstil.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-07 kl. 16:01. Anledning: korr. +...
Citera
2020-03-07, 15:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Jag försöker säga att "klimatpolitik" och "koldioxidpolitik" är inte samma sak.

Koldioxid är inte enda sättet att påverka temperatur

Koldioxid påverkar inte enbart temperatur utan också mycket annat.

Att jag nämner 70-talet beror på att det då förekom många diskussioner om olika sätt att påverka temperatur.

Som jag ser det är det ointressant vilka spådomar man kan hitta. Frågan är om vi kan hitta några användbara ideer. Kanske bland de möjligheter till temperaturpåverkan som diskuterades på 70-talet. Vi skall ju inte utse vinnare i en profettävling. Vi skall vidta åtgärder som ger en bättre vardag för sju eller kanske tio miljarder människor.
Självklart finns fler faktorer som påverkar klimatet. Vi har ju exempelvis haft upp statosfäriska sulfatinjektioner tidigare i tråden. Men vilka "spådomar" syftar du på?
Citera
2020-03-07, 16:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag hittar ingenting.

AGW-historia
Om du (eller någon annan) är intresserad av den nu pågående globala uppvärmningens historia så finns en bra sammanfattning här.

https://history.aip.org/climate/timeline.htm

American Institute of Physics har gjort sammanställningen.

Citera
2020-03-07, 16:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men snälla du! Det blir inte en sanning för att många här på FB påpekar något som inte är faktaunderbyggt.

Den kommande istiden var till största delen en tidningsanka.
Du vet dagstidningar, veckotidningar, bloggar, Youtube, Flashback, mm är inte forskning idag och var det inte heller på 70-talet.

Den övervägande majoriteten av den referensgranskade forskningen på 60- och 70-talen förutspådde redan då en uppvärmning p.g.a. en ökning av CO2. På den tiden var det inte tusentals publicerade forskningasrtiklar som skrevs om global uppvärmning som idag, men uppvärmning övervägde kraftigt.
http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2008BAMS2370.1

Men snälla du. På den tiden var det artiklar skrivna utan miljonstöd. Du verkar ju inte ha historisk kunskap men hela 'global warming' rörelsen fick sin idé från denna kommande istid där en Svensk vetenskapsman kom på idén att man kunde bränna CO2 för att kompensera den kommande istiden. Där startade allt, men istiden kom inte.. Thatcher behövde stoppa kolstrejkerna startade IPCC resten är historia. Och snart läggs den på historiens skräphög.

Idag har vi 5-år av sjunkande temperaturer globalt och parallellt mycket lukrativa anslag och karriärmöjligheter till de "klimatforskare" som skriver något som snuddar vid jordens snara undergång. Det blir allt svårare att hävda uppvärmning när temperaturerna i alla världsdelar utom Europa och Australien faktiskt sjunker.
Citera
2020-03-07, 16:49
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
GOP-dokumentet från 2008
Jag har sett det där dokumentet tidigare och är ganska säker på att det varit uppe tidigare i tråden.

Jag hoppas du inser att det är en politisk inlaga, som gjordes av en minoritetsgupp i ett utskott i senaten 2008.

Dokumentet är fullt av GOP-retorik men jag saknar i hög grad fakta.

Många som uttalat sig är geologer eller astronomer, men få (om någon?) är klimatvetare.

Sakfel travas på varandra.

Kanske kan du hjälpa mig att hitta någon relevant faktauppgift i dokumentet som beskriver minst någon del av sambanden mellan förbränning av fossila bränslen, CO₂, förstärkt växthuseffekt och den globala uppvärmningen?

Eller, som du kanske skulle föredra, peka på ett bevis för att det inte finns samband mellan dessa.
Eller att dom samband som beräknats och verifierats ändå inte stämmer.

Jag utgår från att du inte betraktar den här typen av uppgifter som fakta:
– "MSM ingår alla i en global konspiration."
– "Al Gore har fel."

Uppgifter som "alarmister säger att Jorden kommer att gå under om tio år" eller "MSM ingår alla i en global konspiration" hoppas jag att vi är överens om att dom kan tjäna ett syfte i retorik, men knappast motsvaras av något som existerar i sinnevärlden?

Allt som tas upp som för en okunnig kan framstå som vetenskap är lätt att avfärda. Här är några exempel på sådant som i dokumenten beskrivs vara "den verkliga orsaken" till den globala uppvärmningen:
– Kosmisk strålning.
– Solen.

Ett annat intressant påstående i dokumentet:
"warming is naturally caused and shows no human influence"
Ett exceptionellt okunnigt påstående som självfallet inte kan verifieras.

Fler liknande påståenden, ibland luddiga, men ofta vilseledande och präglade av okunnighet:
"Long-term climate change is driven by solar insolation changes."

"the rise in atmospheric CO2 is much smaller (by about 50%) than that expected from the anthropogenic activity"

"the accelerating warming of the Earth is not caused by man but by the regularities of the planets' circulation around the Sun"

"As a general rule, all life on Earth does better when it's hotter"

Det sista är intressant på flera sätt. Låt mig testa om jag förstått argumentationen rätt:
"Det pågår ingen global uppvärmning som människor har bidragit till, men om det ändå gör det så är det bara bra!"

Man slås också ofta av att i ett kort stycke hinner ofta samma person klämma in flera motsägelser. Är det förvirrade personer som citeras eller är det GOP-sammanställningen som är förvirrad?

Som ett exempel på en välrenommerad vetenskapsman och humanist som var klimatförnekare tas Norman Borlaug upp. Så, GOP har hittat ett exempel där Norman Borlaug hade fel. Det gäller nog dom flesta att det finns sådana exempel. Einstein är ett annat exempel.

Ett tema som återkommer från GOP i USA och extremhögern i Europa
För mig är det uppanbart att energi på sikt måste produceras förnybart. Varför är GOP i USA och extremhögern i Europa så kategoriskt fientligt inställda till förnybar energi?
Fientligheten är sällan baserad på sakargument, men den artikuleras ofta tydligt.
Kan du eller någon annan förklara varför?

Det finns inga nya eller värdefulla argument i dokumentet!
Dokumentet är fullt av retorik, men också av felaktiga påståenden om klimatet och den pågående globala uppvärmningen. Jag kan inte hitta något sådant påstående som inte redan debunkats i tråden.

En aning lustigt att du kräver källhänvisning när du redan fått den, men det dög inte utan var ju trams om jag förstår dig rätt. Dina källhänvisningar kan likväl betraktas som trams, om du är så kunnig som du vill påskina borde du ta och förklara varför det jag hänvisade till inte dök då det dög alldeles utmärkt åt us senaten.
Men dom kanske inte heller förstår något, eller ingen kanske förstår något mer än dig? suck...
700 forskare inom olika områden med klimat som gemensam nämnare måste ju ha fel eftersom du tror på klimathysterin eller?
Senast redigerad av petnomi 2020-03-07 kl. 16:52.
Citera
2020-03-07, 16:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
AGW-historia
Om du (eller någon annan) är intresserad av den nu pågående globala uppvärmningens historia så finns en bra sammanfattning här.

https://history.aip.org/climate/timeline.htm

American Institute of Physics har gjort sammanställningen.

Tänk, 200 år av påhitt om en global uppvärmning och ingen har hittills lyckats avslöja vem eller vilka som ligger bakom denna två sekel långa vilseledningskampanj. En mycket skicklig manöver må jag säga, för det kan väl inte vara så att det ligger någon sanning bakom AGW och koldioxidens påverkan på klimatet.

Det är nog bäst att jag påpekar att det jag skrivit är ironi. Som ni ser ovan finns det personer som faktiskt tror att det är som jag beskriver det.
Senast redigerad av Surtruten 2020-03-07 kl. 16:55.
Citera
2020-03-07, 16:53
Medlem
Citat:

Jag hittar ingenting.
Har du letat? Här har du en referens med artiklar mellan 1965 och 1979:
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2008BAMS2370.1
Citera
2020-03-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Källa U. S. Senate Minority Report 2008 (se Länk)
https://k3d5n3e2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2015/02/US-Senate-Minority-Report-650-Int-Scientists-Dissent-Over-ManMade-Global-Warming-Claims.pdf
Skall du nu gå till republikanska politiker är John Shimkus inlägg mer kärnfullt:
https://www.youtube.com/watch?v=_7h08RDYA5E
Citera
2020-03-07, 16:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag hittar ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du letat? Här har du en referens med artiklar mellan 1965 och 1979:
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2008BAMS2370.1
Det är alltid svårt att leta efter sådant man inte vill hitta!
Nu har du fått hjälp, så nu kan du Alibabbla kanske trolla fram lite artiklar som stödjer det du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in