Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Föreläggande är det inte delgivning, så återkom när du är insatt och det rör detta mål alltså ett föreläggande till advokat Thoren vilken då är aktiv i detta mål som försvarare åt sekretess D. Är du inte med ännu, så får du inga fler svar av mig. Åklagaren har uttalat sig i artikel om åtalet och där framgår det att åtalet rör Billy. 08 lade in dagboksbladets sista anteckning om föreläggande sekretess D. Är du helt slut i kolan eller?
Jag bara undrar lite. Ställer frågor för att förstå det här kring Sekretess D och vem som är avskriven. Och vad sekretess D nu skulle vara skyldig till. Vissa i tråden har menat att det skulle vara narkotika i samband med att någon gripits för skjutningen. Så man blir ju lite förvirrad när det inte går att läsa svart på vitt och vissa experter kommer med ”sanningar” som är lite svåra att bekräfta.
Hoppa på Rotesau istället som skriver underrättelse, delgivning OCH föreläggande om samma sak i inlägg efter inlägg...
Jag har inte sett dagboksbladet ännu. Sen vet jag att man i sammanhang kan bli delgiven ett föreläggande. Ett föreläggande kan man få från domstolen om man t.ex inte betalat ansökningsavgiften för en stämningsansökan och andra liknande grejer. Kan tänka mig att man får ett föreläggande om man inte inkommit med bevisuppgifter eller liknade som har deadline.
Man kan även bli delgiven ett betalningsföreläggande om man nu inte tror att delgivning och föreläggande kan användas i samma mening. Jag har läst delgivningslagen lite här av nyfikenhet också. Blir inte klokare av det vad gäller Sekretess D så vi får nog avvakta tills någon nosar fram ett vettigare diskussionsunderlag än alla dessa påståenden.
Sen har jag lärt mig att det är skillnad på föreläggande och strafföreläggande. Det senare skickar åklagaren ut. Och polisen va?
”Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser.”
Källa:
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande/
Föreläggande skickar domstolen ut till ombudet eller den tilltalade av olika skäl om jag förstått det hela rätt. T.ex att inkomma med uppgift precis som andra myndigheter förelägger.
Föreläggande, inte strafföreläggande, är det enda ord som använts här av dig och andra så det är lite svårt att göra en bedömning vad som faktiskt skett och vad skrivelsen från domstolen innebär.
Inte konstigt det snurrar i kolan.