2020-03-06, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Finns inga evidens för att ADHD som medfödd diagnos/avvikelse ens existerar. Alla är olika som personer, vissa är mer impulsiva än andra. Koncentrationsproblem har 9 av 10 personer om du frågar dom. Ångest har varenda jävel ibland.
Får du en diagnos kan du få centralstimulerande mediciner. Du blir med andra ord en liten hora till stora pharma som förskriver lagligt amfetamin med en rad biverkningar. Ofta får man sömnproblem och måste behandla dom också. En del blir deprimerade och vips så har du ett SSRI också.
Är det vägen du vill gå, go ahead. Annars är det bättre du jobbar på dig själv istället. Alla kan förändras.

ADHD existerar, det ändrar inte dina åsikter på.
Citera
2020-03-06, 03:10
Medlem
Som du skriver så lider inte du av dina problem, så jag ser ingen anledning att vänta länge på en utredning isåfall.
Dessutom finns det andra som lider av sin diagnos som behöver utredningen mer och tycker därför att om man kommit så långt i livet utan problem och inte ”lider” i vardagen så är det meningslöst att göra en utredning. Man får ju en medicin som ska hjälpa till i vardagen, men varför försöka ändra en vardag som redan fungerar genom att trycka i sig tabletter varje dag?

Vi som levt lång tid med diagnosen är ju experter på att hitta strategier för att fungera på jobb och i vardagen. En medicin kommer inte hjälpa oss att ta bort post-it lappar för att komma ihåg saker, motion och träning hjälper mot rastlösheten och förbättrad kost kan hjälpa mot koncentrationen. Finns många sätt (bara att googla) för att underlätta vardagen om man har ADHD.
Citera
2020-03-06, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Finns inga evidens för att ADHD som medfödd diagnos/avvikelse ens existerar. Alla är olika som personer, vissa är mer impulsiva än andra. Koncentrationsproblem har 9 av 10 personer om du frågar dom. Ångest har varenda jävel ibland.
Får du en diagnos kan du få centralstimulerande mediciner. Du blir med andra ord en liten hora till stora pharma som förskriver lagligt amfetamin med en rad biverkningar. Ofta får man sömnproblem och måste behandla dom också. En del blir deprimerade och vips så har du ett SSRI också.
Är det vägen du vill gå, go ahead. Annars är det bättre du jobbar på dig själv istället. Alla kan förändras.

Fy fan för personer som dig som ska spela så jävla smart, men istället visar vilken okunskap du har genom att provocera på FB..
Jag skulle kunna ta ett lån på flera miljoner för att betala så jag skulle slippa leva med ADHD. Alla har nog upplevt koncentrationssvårigheter någon gång under sitt liv, men dessa koncentrationssvårigheter går inte alls att jämföra med att ha ADHD, vi som lever med dessa svårigheter varje sekund hela livet.
Förminska aldrig personer med diagnoser igen.. Vi blir påminda varje dag om svårigheterna som diagnoserna bär med sig och som varje dag jobbar dubbelt så hårt som du på att smälta in i ”det normala samhället”
Citera
2020-03-06, 03:36
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Ni med adhd diagnos eller som misstänker att ni har det. Äter någon av sertralin idag?
Återkom i så fall.

Avbröt självmant utskriven sertralin efter 1.5 månader. Fuck piller blev bara sömnig. Har ingen formell diagnos. Vet inte hur eller om jag skulle fortsätta eller påbörja nytt i framtiden.
Citera
2020-03-06, 10:10
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Hur fungerar jobb och sånt för dig? Hur funkar de vardagliga sakerna och sånt.

Psykologer jag träffat säger att anser man att livet fungerar och man inte har problem av sin personlighet och inte får något att fungera kan de vara bra att söka.

Men lever man ett liv där allt fungerar och de är inget som hindrar en från att få dagarna att fungera så anses de onödigt att begära en utredning för att andra tycker man borde göra de. Är bättre att man själv ser eller känner att de kan nog vara bra att göra en utredning.

Sen kommer frågan vad vill du få ut av en utredning? Vad tror du kommer hjälpa genom att få utredningen klar? Hur kommer dina vänner och de ställa sig ifall de visar sig att du inte har ADHD.
Och att tro att bara för att man får en ADHD diagnos och får medicin på en gång kan man inte förvänta sig finns de som får diagnosen och får vänta länge med att få medicin och sen ska man hitta en som fungerar och i rätt dos.

Jobbet funkar bra, jag har ett jobb där jag kan flexa både tider och uppgifter lite som jag vill. Det blir jobbigt ibland ändå men jag kan hantera det och det är sällan nåt som stör mina kollegor eftersom alla sköter sitt och sällan lägger sig i varandras jobb.
Ibland måste jag lämna jobbet och gå till gymmet för en paus. Ibland sjunker jag in i flashback istället
Men som sagt jag har lärt mig att balansera riktigt sjysst och på mitt jobb är det okej att man gör lite som man vill bara allt blir gjort! Och det blir det eftersom jag tycker mitt jobb är så himla kul så jag kan lätt jobba undan det jag missat under dagen på en kvart på kvällen.

I privatlivet är det värre. Där är det fler människor jag måste "samarbeta" med hela tiden.
Jag bor själv och har undvikit att skaffa förhållande och familj för kag tror inte det skulle funka. Jag har haft många förhållanden men brukar bryta efter ett halvår ungefär...
Jag behöver va själv mycket men samtidigt tackar jag Ja till massa umgänge hela tiden för jag blir rastlös.
Det går bra att umgås på fest/ute och typ aktiviteter/sporter (där uppskattar folk min personlighet). Men jag har svårt för att gå på bio, restaurang mm..

De klassiska bråken som uppstår (oftast med flickvänner/pojkvänner) är om man ska se film eller TV och det inte är tillräckligt intressant så går jag iväg och städar eller nåt istället. Kan va vad som helst jag får för mig jag vill göra istället och liksom "glömmer bort" personen jag är med. Det uppskattas inte kan jag ju säga
En gång gick jag iväg och handlade mitt i en film utan att säga till. Då fick jag stryk när jag kom hem.

Låter värre än det är kanske, för jag tycker inte jag är ett problem. Det är alla andra som tjatar om att jag har problem. Dom säger också att jag kanske inte ens har ADHD utan nåt värre. Vet inte om det bara är för att dom är arga eller om dom verkligen tror det..

Vad jag vill få ut av en utredning? Egentligen inget mer än att få tyst på min tjatiga omgivning
Jag tror att dom har lite övertro på utredning/behandling. Att jag ska bli som en ny människa bara jag får ett papper på mina "brister".
Finns risk att dom blir besvikna när det inte händer...

Nu skenade jag iväg här och jag kanske missade nån fråga trots att jag skrivit en hel bibel till dig. Du får gärna ställa fråga igen om det var nåt jag missade.
Tack för allt du skrev iallafall! 😘
Citera
2020-03-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Jag fick diagnos ADD 2011 då var jag plus fyrtio och det gjorde mitt liv bättre, eller rättare sagt medicineringen med Concerta hjälpte mig en hel del. Att göra utredningen tycker jag är självklart om man får chansen. Om det blir bättre för dig kan ingen annan än du själv svara på.

Tack för svar. Skönt att det hjälpte dig. Känns bra att höra när det hjälpte folk för då blir jag mer positiv till utredning själv. Men ADD får man inte längre har jag hört. Togs bort typ nyss. Men det är nog inte aktuellt för mig ändå, för jag har verkligen ett H i in diagnos om jag har en, haha!
Ja jag kanske ska ta tag i det här då.. Kan väl inte skada egentligen...
Citera
2020-03-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YsiKasi
Som du skriver så lider inte du av dina problem, så jag ser ingen anledning att vänta länge på en utredning isåfall.
Dessutom finns det andra som lider av sin diagnos som behöver utredningen mer och tycker därför att om man kommit så långt i livet utan problem och inte ”lider” i vardagen så är det meningslöst att göra en utredning. Man får ju en medicin som ska hjälpa till i vardagen, men varför försöka ändra en vardag som redan fungerar genom att trycka i sig tabletter varje dag?

Vi som levt lång tid med diagnosen är ju experter på att hitta strategier för att fungera på jobb och i vardagen. En medicin kommer inte hjälpa oss att ta bort post-it lappar för att komma ihåg saker, motion och träning hjälper mot rastlösheten och förbättrad kost kan hjälpa mot koncentrationen. Finns många sätt (bara att googla) för att underlätta vardagen om man har ADHD.

Jag håller med! Jag har byggt upp massor med strategier för att slingra mig igenom vardagen. Tar träningspass på jobbet ibland när jag kokar i huvet, äter jävligt bra, undviker situationer jag vet att jag inte kommer fungera i osv. Det enda jag inte klarar av att hantera själv är ångesten så den har jag fått "behandla" med benzo i perioder...
Citera
2020-03-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Tack för svar. Skönt att det hjälpte dig. Känns bra att höra när det hjälpte folk för då blir jag mer positiv till utredning själv. Men ADD får man inte längre har jag hört. Togs bort typ nyss. Men det är nog inte aktuellt för mig ändå, för jag har verkligen ett H i in diagnos om jag har en, haha!
Ja jag kanske ska ta tag i det här då.. Kan väl inte skada egentligen...

Nej det stämmer inte, ADD är en form av ADHD där inte hyperaktiviteten finns och även om man inte skriver ADD specifikt när man gjort utredningen så står det att man har ADHD/ADD om det visar sig att man har den problematiken. Jag jobbar som mentalskötare sedan drygt tjugo år och just Neuropsykologiska diagnoser har jag koll på.
Citera
2020-03-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Nej det stämmer inte, ADD är en form av ADHD där inte hyperaktiviteten finns och även om man inte skriver ADD specifikt när man gjort utredningen så står det att man har ADHD/ADD om det visar sig att man har den problematiken. Jag jobbar som mentalskötare sedan drygt tjugo år och just Neuropsykologiska diagnoser har jag koll på.

Haha förlåt mig men säger man verkligen mentalskötare idag? Är inte det ett gammalt ord?
Okej jag förstår, jag har bara hört att vissa diagnoser skulle tas bort, bla ADD och Asperger. Men jag är ju ingen läkare så....
Citera
2020-03-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Jag håller med! Jag har byggt upp massor med strategier för att slingra mig igenom vardagen. Tar träningspass på jobbet ibland när jag kokar i huvet, äter jävligt bra, undviker situationer jag vet att jag inte kommer fungera i osv. Det enda jag inte klarar av att hantera själv är ångesten så den har jag fått "behandla" med benzo i perioder...

Ja, tror inte att en person utan diagnos känner sig själv lika bra som vi gör eftersom vi får tänka oss för hela tiden. Livet har gått ut på att göra strategier i allt vi gör..
Tråkigt med ångest, vet ju inte bakgrunden till den men den är ju mer värt att försöka få hjälp med. Lycka till, jag tror på dig!
Citera
2020-03-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ja, tror inte att en person utan diagnos känner sig själv lika bra som vi gör eftersom vi får tänka oss för hela tiden. Livet har gått ut på att göra strategier i allt vi gör..
Tråkigt med ångest, vet ju inte bakgrunden till den men den är ju mer värt att försöka få hjälp med. Lycka till, jag tror på dig!

Fattar precis vad du menar. Man har tvingats lära känna sig själv på djupet. Så långt inom sig som dom flesta vanliga människor aldrig nånsin vågat dyka.
Ibland tycker jag att jag har bättre kontroll än dom flesta omkring mig. Känner att många andra har ingen aning om vilka dom själva är ens...
Tack 🖤 jag tror också på mig.
Citera
2020-03-06, 12:22
Medlem
Citat:
Fy fan för personer som dig som ska spela så jävla smart, men istället visar vilken okunskap du har genom att provocera på FB..
Jag skulle kunna ta ett lån på flera miljoner för att betala så jag skulle slippa leva med ADHD. Alla har nog upplevt koncentrationssvårigheter någon gång under sitt liv, men dessa koncentrationssvårigheter går inte alls att jämföra med att ha ADHD, vi som lever med dessa svårigheter varje sekund hela livet.
Förminska aldrig personer med diagnoser igen.. Vi blir påminda varje dag om svårigheterna som diagnoserna bär med sig och som varje dag jobbar dubbelt så hårt som du på att smälta in i ”det normala samhället”

Jag har själv en ADHD-diagnos och kriterierna är ett skämt. Symptomen existerar men inte diagnosen. Symptomen beror alltid på andra saker och är inte ett medfött fel i hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in