Citat:
Jag har haft problem med koncentration och impulser i hela mitt liv. Även ångest.
Har kallats ADHD, psykbrytet, myran och alla möjliga saker i mitt liv av kompisar och andra.
Jag har gjort många klassiker som jag hört att ADHD-personer gör, tex störde i skolan, krånglig med förhållanden och går ofta över gränser, tex.
Jag är inte alls säker på att jag har ADHD men folk i min omgivning har tjatat på mig i många år om att jag behöver göra en utredning. Dom säger att jag även kan ja andra diagnoser.
OM det nu vore så...
Skulle det verkligen hjälpa mig att få en diagnos som 34-åring? Jag tycker att jag funkar och sköter mig hyffsat. Tycker att jag lärt mig hantera mig själv och mår rätt bra förutom lite ångest ibland.
Är det nån här som har fått diagnosen i senare ålder och tycker att det GAV nåt? Eller tog det mer än det gav?
Borde finnas många med erfarenhet här så snälla bomba mig med era tankar!
Har kallats ADHD, psykbrytet, myran och alla möjliga saker i mitt liv av kompisar och andra.
Jag har gjort många klassiker som jag hört att ADHD-personer gör, tex störde i skolan, krånglig med förhållanden och går ofta över gränser, tex.
Jag är inte alls säker på att jag har ADHD men folk i min omgivning har tjatat på mig i många år om att jag behöver göra en utredning. Dom säger att jag även kan ja andra diagnoser.
OM det nu vore så...
Skulle det verkligen hjälpa mig att få en diagnos som 34-åring? Jag tycker att jag funkar och sköter mig hyffsat. Tycker att jag lärt mig hantera mig själv och mår rätt bra förutom lite ångest ibland.
Är det nån här som har fått diagnosen i senare ålder och tycker att det GAV nåt? Eller tog det mer än det gav?
Borde finnas många med erfarenhet här så snälla bomba mig med era tankar!
Hur fungerar jobb och sånt för dig? Hur funkar de vardagliga sakerna och sånt.
Psykologer jag träffat säger att anser man att livet fungerar och man inte har problem av sin personlighet och inte får något att fungera kan de vara bra att söka.
Men lever man ett liv där allt fungerar och de är inget som hindrar en från att få dagarna att fungera så anses de onödigt att begära en utredning för att andra tycker man borde göra de. Är bättre att man själv ser eller känner att de kan nog vara bra att göra en utredning.
Sen kommer frågan vad vill du få ut av en utredning? Vad tror du kommer hjälpa genom att få utredningen klar? Hur kommer dina vänner och de ställa sig ifall de visar sig att du inte har ADHD.
Och att tro att bara för att man får en ADHD diagnos och får medicin på en gång kan man inte förvänta sig finns de som får diagnosen och får vänta länge med att få medicin och sen ska man hitta en som fungerar och i rätt dos.