2020-03-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Jag har haft problem med koncentration och impulser i hela mitt liv. Även ångest.
Har kallats ADHD, psykbrytet, myran och alla möjliga saker i mitt liv av kompisar och andra.
Jag har gjort många klassiker som jag hört att ADHD-personer gör, tex störde i skolan, krånglig med förhållanden och går ofta över gränser, tex.
Jag är inte alls säker på att jag har ADHD men folk i min omgivning har tjatat på mig i många år om att jag behöver göra en utredning. Dom säger att jag även kan ja andra diagnoser.
OM det nu vore så...
Skulle det verkligen hjälpa mig att få en diagnos som 34-åring? Jag tycker att jag funkar och sköter mig hyffsat. Tycker att jag lärt mig hantera mig själv och mår rätt bra förutom lite ångest ibland.

Är det nån här som har fått diagnosen i senare ålder och tycker att det GAV nåt? Eller tog det mer än det gav?
Borde finnas många med erfarenhet här så snälla bomba mig med era tankar!

Hur fungerar jobb och sånt för dig? Hur funkar de vardagliga sakerna och sånt.

Psykologer jag träffat säger att anser man att livet fungerar och man inte har problem av sin personlighet och inte får något att fungera kan de vara bra att söka.

Men lever man ett liv där allt fungerar och de är inget som hindrar en från att få dagarna att fungera så anses de onödigt att begära en utredning för att andra tycker man borde göra de. Är bättre att man själv ser eller känner att de kan nog vara bra att göra en utredning.

Sen kommer frågan vad vill du få ut av en utredning? Vad tror du kommer hjälpa genom att få utredningen klar? Hur kommer dina vänner och de ställa sig ifall de visar sig att du inte har ADHD.
Och att tro att bara för att man får en ADHD diagnos och får medicin på en gång kan man inte förvänta sig finns de som får diagnosen och får vänta länge med att få medicin och sen ska man hitta en som fungerar och i rätt dos.
Citera
2020-03-05, 18:03
Medlem
Citat:
Jag har haft problem med koncentration och impulser i hela mitt liv. Även ångest.
Har kallats ADHD, psykbrytet, myran och alla möjliga saker i mitt liv av kompisar och andra.
Jag har gjort många klassiker som jag hört att ADHD-personer gör, tex störde i skolan, krånglig med förhållanden och går ofta över gränser, tex.
Jag är inte alls säker på att jag har ADHD men folk i min omgivning har tjatat på mig i många år om att jag behöver göra en utredning. Dom säger att jag även kan ja andra diagnoser.
OM det nu vore så...
Skulle det verkligen hjälpa mig att få en diagnos som 34-åring? Jag tycker att jag funkar och sköter mig hyffsat. Tycker att jag lärt mig hantera mig själv och mår rätt bra förutom lite ångest ibland.

Är det nån här som har fått diagnosen i senare ålder och tycker att det GAV nåt? Eller tog det mer än det gav?
Borde finnas många med erfarenhet här så snälla bomba mig med era tankar!

Jag fick diagnos ADD 2011 då var jag plus fyrtio och det gjorde mitt liv bättre, eller rättare sagt medicineringen med Concerta hjälpte mig en hel del. Att göra utredningen tycker jag är självklart om man får chansen. Om det blir bättre för dig kan ingen annan än du själv svara på.
Citera
2020-03-05, 18:45
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organiism
Oavsett vad många säger så finns hjälp till för de som behöver hjälp. Anser du att du kan förbättra ditt liv så varför inte, och behöver du hjälp med detta i form av utredning så varför inte - vad skadar det? Med det sagt så förespråkar jag inte alls att man skall ta till vården för att dämpa sina besvär med diverse piller utan tvärt om, de kan ge dig de verktyg du själv behöver som du saknat även fast du inte är medveten om det. På samma sätt som en deprimerad person inte ens kanske vet om att denne är deprimerad och tycker det funkar alldeles utmärkt och leva sitt "värdelösa" liv och förhöja det med en fylla efter jobbet 6 av 7 dagar..
Men sen skriver du som om att du är felfri och det bara är dina vänner som tycker du är jobbig etc, det kan ju ha o göra med hur dina vänner är kanske, eller ett tecken på hur du själv är, men fråga dig själv; vad skadar det att ge sig in i vården för att öka sin egna livskvalité? Oavsett ålder. Finns det något som du behöver hjälp med så kan du ju alltid be om den hjälpen där, för att få verktygen för att hantera det. Och med det sagt så vill jag igen säga; att du inte ska vara ute efter diverse piller, utan verkligen ta tag i kärnan på problemet och jobba med det - finns mängder med verktyg för alla problem! Sluta stigmatisera det hela, give it a try - värsta som händer är att du får en dålig läkare som säger att du är felfri, och anser du själv då att så är inte fallet så ber du bara om en ny läkare tills du fått hjälp med det som behövts.

Ja det kan hända att jag låter lite hård mot människorna omkring mig bara för att jag är trött på tjatet. Jag vet att jag inte är felfri men när man får höra hela livet att man är en jobbig jävel så börjar man väl bygga upp ett försvar tillslut och börjar mena att det tvärtom är dom som är jobbiga jävlar och inte jag?
Men jag fattar ju innerst inne att det är dom som har rätt för så många människor jag haft runt mig i 30 år kan inte bara råka tycka samma sak allihop.
Citera
2020-03-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Du har förmodligen redan genomlevt det värsta och lärt dig hantera det, så det kan ses ganska onödigt att du ska börja medicineras nu(om du ändå inte lider av det). Sen det där om diagnos på pappret så är alla nöjda har jag hört förut, sannolikt så behöver du inte medicineras. Vad och vem den där diagnosen är bra för är oklart.

Däremot så kanske jag ska påpeka att folk som börjat medicinera har märkt en positiv förändring själva, och några som inte märkt någon större förändring har ändå folk i deras närhet märkt en positiv förändring på.

Jag tänker precis samma. "Ska jag skriva ner en diagnos för andras skull eller min?"
Jag är inte emot mediciner och jag har aldrig hört att nån reagerat dåligt på sin ADHD-medicin heller. Inte medicinering som är problemet. Jag sväljer gärna piller. Men en jäkla utredning?
Jag har lyckats tagga ner rejält på senaste tiden och jag har en sjyst utbildning och ett sjyst jobb som jag klarat av felfritt i många år.
Nu börjar jag dock bli trött i huvet av att jag startade den här tråden. Det går hur bra som helst att starta och diskutera andra trådar men det här ämnet gör kaos.
Ska försöka samla mig innan jag fortsätter svara..
Citera
2020-03-05, 19:59
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ja är det så enkelt så ska jag självklart prova. Gör det så fort jag kan!
Det är tyvärr helt fel att man skulle kunna testa om man har ADHD genom att ta en tablett ADHD-medicin.

Alla reagerar olika på olika mediciner och olika doser.
Citera
2020-03-05, 20:52
Medlem
Fick diagnos add som 45 åring. Har inte provat medicin utan är under utredning för det. Jag är grymt nyfiken på om motivation och lust att göra saker komer tillbaka. Eller är det ”bara” koncentrationen som kommer tillbaka för er på medicinen?
Citera
2020-03-05, 20:57
Ni med adhd diagnos eller som misstänker att ni har det. Äter någon av sertralin idag?
Återkom i så fall.
Citera
2020-03-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Är du behandlad idag eller kör du på som vanligt?

Jag har efter noggrant övervägande beslutat mig för att inte ha någon medicinsk behandling, i mitt fall tror jag inte det skulle ha någon positiv effekt. Men det är olika för alla så jag rekommenderar att ta diskussion om det med behandlingsansvarig.
Citera
2020-03-05, 22:25
Medlem
Finns inga evidens för att ADHD som medfödd diagnos/avvikelse ens existerar. Alla är olika som personer, vissa är mer impulsiva än andra. Koncentrationsproblem har 9 av 10 personer om du frågar dom. Ångest har varenda jävel ibland.
Får du en diagnos kan du få centralstimulerande mediciner. Du blir med andra ord en liten hora till stora pharma som förskriver lagligt amfetamin med en rad biverkningar. Ofta får man sömnproblem och måste behandla dom också. En del blir deprimerade och vips så har du ett SSRI också.
Är det vägen du vill gå, go ahead. Annars är det bättre du jobbar på dig själv istället. Alla kan förändras.
Citera
2020-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Om du inte har några problem så behöver du inte och får nog inte ens en diagnos. Ett kriterium är att det ger en hel del problem både på jobbet och privat.

Själv blev jag utredd och fick diagnos förra året och är nästan 10 år äldre än dig. För mig var det guld värt som nu kan fungera mycket bättre på jobbet där varje dag inte är en plåga.

Jag har inga direkta problem med jobbet. Iallafall inte socialt. Men om det blir för långrandiga kontorssittningar så glider jag ofta över till mobilen och tex flashback (haha) med jämna mellanrum.
Jag har möjlighet att flexa lite som jag vill på jobbet, alla sköter sitt och lägger sig inte i.
I privatlivet märks det väl mer och det är där folk klagar.
Skönt att höra ändå att det kan ge nåt trots man är äldre. Ifall jag skulle få för mig att det är dags.
Tack för svar!
Citera
2020-03-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
ADHD utredningar går ut på att identifiera om du har problem, och om dessa problem förstör för dig i din vardag. Sen pratar ni om huruvida medicin eller bara stöd/terapi (utbildning) är rätt väg att gå. Jag är nära att gå dit själv och göra en men har såklart skjutit upp det i flera år. Frågan är om du lider av dina problem? eller om du bara känner att ditt liv är piss för du inte kommer någon vart?

Kan du beskriva varför du börjat tänka i de här banorna?

Jag bidrar först genom att säga att jag har gjort rätt pinsamma misstag i min vardag och kännt att jag inte fungerar socialt ibland, p.g.a att jag blir så sjukt jävla uttråkad av vissa människor. Sen har jag koncentrationssvårigheter i vissa ämnen jag ogillar men har tvärtom en näst intill autistisk fascination av andra ämnen (som jag är bra på, och lär mig fortare än andra). Vad jag fattat (om jag har ADHD eller ADD), så kan centralstimulanta mediciner göra så man istället kan fokusera på, eller få förmågan att fokusera den tråkiga skiten. Men biverkningarna kan vara att man tappar kreativitet eftersom man inte blir lika impulsiv.

Jag tycker inte att jag lider av det. Isåfall skulle jag snarare säga att jag "lider" av det pga människor i mitt liv lider av det.
Alltså visst är det jobbigt ibland men inte så pass att jag känner ett behov av att söka hjälp. Det är andra som tycker att jag ska söka hjälp, och det är därför jag skrivit här för jag undrar om jag verkligen borde det för andras skull?
Jag tycker att jag har hittat strategier för att undvika att det blir allt för jobbigt för mig men min omgivning håller inte med. Dom tycker att jag tar energi...
Jag känner igen mig i det du beskriver om dig själv. Att bli uttråkad av människor och kontrasten mellan att vara sämst på det man tycker är tråkigt och bäst på det man tycker är roligt.
Och jag har också tänkt på det där med att man kan bli dämpad av cs och är rädd att förlora mitt "flow". Men det kan ju bara vara fördomar. Jag är absolut inte rädd för att testa piller. Är ju bara att sluta om man känner att man förlorar sina bättre egenskaper.
Citera
2020-03-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticdoll
Skulle säga att det beror på hur mycket problem du upplever att du har att klara av vardagen. Jag känner flera som har diverse npf-diagnoser, några utredda andra inte, men som inte har problem att klara sin vardag. Själv gjorde jag utredning och fick diagnos när jag var runt 35, behövde ha det på papper av jobbrelaterade skäl.
Personligen är jag lite trött på folk som tjatar på andra att ”skaffa” en diagnos, folk är olika och att man inte beter sig som den stora massan måste inte vara dåligt.

Håller med. Så fort man är lite speciell så måste man ha en diagnos
Men jag försöker ändå ta det seriöst eftersom det är nåt som folk tjatat om enda sen jag var barn.
Mina föräldrar tyckte inte att det var någon större fara. Dom tyckte att jag skulle få vara som jag var och sa alltid till mig att det är absolut inget fel på mig. Men nu när jag blivit vuxen så har även dom börjat grubbla på om jag kanske borde utreda. Dom trodde förmodligen att det var något som skulle "växa bort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in