2020-03-05, 21:34
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Jon Dos Passos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Kan det vara en ryss? Drar till med Gorkij...

Festliga gissningar, men inte direkt nära. Vet inte om jag ska säga att Ungar eller Gorkij är närmast hittills.

Vi tar en bit till:

"Tomasso, iklädd sin älskade musgrå, sitter vid skrivbordet och bringar lavoarmasken sin litterära hyllning. Hans hustru, som för tillfället lider av eterisk förstoppning, och kanske också av fysisk, har gått till apoteket för att köpa Zimmermanns magbalsam. Hennes intima vän, tant Sofia, som kommit och hälsat på för några dagar, spinner kokonger för medellösa extremiteter. Hon sitter i en av salongens välgödda stolar, själv en välgöddhet. Och tänker vänligt om sina medmänniskor. Hon har haft med sig i present åt värdfolket en ofantlig ostkupa av glas. Till formen påminnande om en lök. Till volymen ett akvarium i miniatyr. I dess inre som en sällsynt guldfisk en dyr ost av okänt fabrikat."
Citera
2020-03-05, 21:41
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Festliga gissningar, men inte direkt nära. Vet inte om jag ska säga att Ungar eller Gorkij är närmast hittills.

Vi tar en bit till:

"Tomasso, iklädd sin älskade musgrå, sitter vid skrivbordet och bringar lavoarmasken sin litterära hyllning. Hans hustru, som för tillfället lider av eterisk förstoppning, och kanske också av fysisk, har gått till apoteket för att köpa Zimmermanns magbalsam. Hennes intima vän, tant Sofia, som kommit och hälsat på för några dagar, spinner kokonger för medellösa extremiteter. Hon sitter i en av salongens välgödda stolar, själv en välgöddhet. Och tänker vänligt om sina medmänniskor. Hon har haft med sig i present åt värdfolket en ofantlig ostkupa av glas. Till formen påminnande om en lök. Till volymen ett akvarium i miniatyr. I dess inre som en sällsynt guldfisk en dyr ost av okänt fabrikat."

Alfred Jarry?
Citera
2020-03-05, 21:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Alfred Jarry?

Nix. Vi är inte i rätt språkområde än. Och författaren är ingen celebritet i klass med de nämnda.
Citera
2020-03-05, 22:12
Medlem
Citat:
Nix. Vi är inte i rätt språkområde än. Och författaren är ingen celebritet i klass med de nämnda.

Är det nåt slags Southern Gothic? Flannery O’ Connor.
Citera
2020-03-05, 22:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Är det nåt slags Southern Gothic? Flannery O’ Connor.

Nu tror jag vi får börja styra upp det här. Vi börjar såhär: det är ingen översättning. (Om författarens berättarförmåga hade varit i klass med den språkliga vitaliteten hade h-n möjligen kunnat vara mer känd än vad som nu är fallet. Men jag tycker nog man kan läsa böckerna bara för att avnjuta språket.)
Citera
2020-03-05, 22:38
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Nu tror jag vi får börja styra upp det här. Vi börjar såhär: det är ingen översättning. (Om författarens berättarförmåga hade varit i klass med den språkliga vitaliteten hade h-n möjligen kunnat vara mer känd än vad som nu är fallet. Men jag tycker nog man kan läsa böckerna bara för att avnjuta språket.)

Nej nu drar jag till med Hjalmar Bergman.
Citera
2020-03-05, 23:16
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Nej nu drar jag till med Hjalmar Bergman.

Ingen celebritet i den klassen heller. Författaren insåg nog också själv att den egna berättarförmågan var begränsad, och ägnade sig huvudsakligen åt lyrik. Men för egen del föredrar jag nog prosaböckerna. Vi kör ett citat till innan vi tar paus för kvällen:

"Ute på udden stod tre män. Eller var det pingviner. Solen strödde små silvervita infusorier över viken. Och skäggiga karlar stal väldiga sockerbitar som lyste sår i näthinnan.
Han går med Ruth nere vid stranden och de provar om isen håller. Snödrivorna ser maskätna ut. De leder ofrivilligt tanken till tant Warzbarts berättelse om myrorna på Bali. Som en vacker dag äter opp stolsbenens innandöme. Att stolarna plötsligt ramlar sönder till vitt mjöl under en."
Citera
2020-03-06, 12:10
Medlem
iters avatar
Då gissar jag på Erik Beckman.
Citera
2020-03-06, 12:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Då gissar jag på Erik Beckman.

Nej, det här är skrivet innan Beckman var född.
Citera
2020-03-06, 15:23
Medlem
Citat:
Nej, det här är skrivet innan Beckman var född.

Sjukt marigt detta här ... Ola Hansson?
Citera
2020-03-06, 19:48
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Sjukt marigt detta här ... Ola Hansson?

Det kanske var en lite väl svår nöt den här gången. Men ni har ju klarat knepiga farbröder tidigare i ungefär samma klass, så jag tänkte att jag skulle prova. Och jag ser det som en bonuseffekt med tråden att kunna tipsa om roliga saker som kan ha gått folk förbi. Hansson är det alltså inte. X hade en del andra författare i släkten, och var även verksam som översättare. Ingen av hans egna böcker har återutgivits efter hans död (åtminstone inte i pappersform), däremot har framför allt en av översättningarna varit framgångsrik och kommit i täta nyutgåvor, senast för ett par år sedan.

Nytt citat, ur samma bok men dekadentare miljö:
"Man drack cocktail och rökte cigarr. Slutligen var B full. Han påstod att C, ja, överhuvud alla kvinnor, inte begrep ett dyft av litteraturen. Inte ett dyft! Han, B, kunde ta deras sammanlagda insikter och stoppa dem i västfickan, ja just i västfickan. Och det skulle finnas åtskilligt med plats kvar. Ja, ja, så var det. Tyvärr. En man hade det svårt bland idel analfabetiska monster. Ty vad annat kunde man väl kalla det där dimhuvade schalfolket."
Senast redigerad av Saltkatt 2020-03-06 kl. 19:53.
Citera
2020-03-06, 21:29
Medlem
Einar Heckscher ?
Han var i alla fall känd som översättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in