2020-03-06, 22:49
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Einar Heckscher ?
Han var i alla fall känd som översättare.

Om Hermann Ungar var mest rätt hittills tidsmässigt kan det inte vara Einar Heckscher...
(Blev tvungen att googla Hermann Ungar, aldrig hört namnet dessvärre).

Blev det sagt att det är en svensk?
Citera
2020-03-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Om Hermann Ungar var mest rätt hittills tidsmässigt kan det inte vara Einar Heckscher...
(Blev tvungen att googla Hermann Ungar, aldrig hört namnet dessvärre).

Blev det sagt att det är en svensk?

Ja du har rätt. En ledtråd har varit att citaten är på originalspråket.
Citera
2020-03-07, 02:21
Medlem
Saltkatts avatar
Citaten är på originalspråket, ja. Däremot skulle jag inte sätta min själs salighet i pant på att svenska var författarens förstaspråk.
Ungar var närmare i tiden än Tocarczuk, sa jag där i början, men kanske inte närmast av alla gissningar som har framförts i tråden sedan dess.
Citera
2020-03-07, 06:44
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Citaten är på originalspråket, ja. Däremot skulle jag inte sätta min själs salighet i pant på att svenska var författarens förstaspråk.

Någon finne, då? Henry Parland?
Citera
2020-03-07, 10:24
Medlem
Elmer Diktonius?
Citera
2020-03-07, 10:58
Medlem
Slottsherres avatar
Fast en ledtråd var att inga egna verk av X hade tryckts om efter hans död, däremot en hyllad översättning. Det stämmer ju inte på Henry Parland och Diktonius.
Här står det helt stilla, tros att jag ögnat bland de finlandssvenska.
Jag är nyfiken, för citaten lockar till läsning.
Citera
2020-03-07, 14:27
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Fast en ledtråd var att inga egna verk av X hade tryckts om efter hans död, däremot en hyllad översättning. Det stämmer ju inte på Henry Parland och Diktonius.
Här står det helt stilla, tros att jag ögnat bland de finlandssvenska.
Jag är nyfiken, för citaten lockar till läsning.

En originell herre troligen född vid slutet av 1800-talet, skrev på svenska (men hade eventuellt någon form av utrikisk bakgrund), är mest känd för en översättning.
Mycket svårt. Det här citatet tydde på någon form av samhällssatir.

Citat:
Hans hustru, som för tillfället lider av eterisk förstoppning, och kanske också av fysisk, har gått till apoteket för att köpa Zimmermanns magbalsam. Hennes intima vän, tant Sofia, som kommit och hälsat på för några dagar, spinner kokonger för medellösa extremiteter.
Citera
2020-03-07, 16:48
Medlem
Slottsherres avatar
Har letat lite bland de finlandssvenska flanörerna och dagdrivarna och den enda som verkar möjlig är Emil Zilliacus. Han har översatt klassiska verk och skrivit poesi. Men det är magert med prosa. Två novellsamlingar enbart. Kan det vara ur någon av dessa?
Citera
2020-03-07, 19:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Någon finne, då? Henry Parland?

Nu är du mycket, mycket nära. Men inte riktigt framme.
Citera
2020-03-07, 19:37
Medlem
iters avatar
Citat:
Nu är du mycket, mycket nära. Men inte riktigt framme.

Då googlar jag och finner att mannen hade ett par bröder, bl.a. en Ralf som översatt bl.a. Goethe och Musil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ralf_Parland

Citat:
Parland debuterade 1934 med Dusch, ett antal prosanoveller som präglas av fantasteri och språklig förtjusning.

Det blir min gissning.
Citera
2020-03-07, 19:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Då googlar jag och finner att mannen hade ett par bröder, bl.a. en Ralf som översatt bl.a. Goethe och Musil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ralf_Parland

Det blir min gissning.

Absolut! Du prickade rätt bok också. Samtliga citat var ur debuten Dusch från 1934. Och RP:s översättning av Goethes Den unge Werthers lidanden återutgavs på Norstedts så sent som 2017.

Tålmodigt kämpat, allesammans! Ordet över till iter.
Citera
2020-03-07, 21:13
Medlem
iters avatar
Citat:
Absolut! Du prickade rätt bok också. Samtliga citat var ur debuten Dusch från 1934. Och RP:s översättning av Goethes Den unge Werthers lidanden återutgavs på Norstedts så sent som 2017.

Tålmodigt kämpat, allesammans! Ordet över till iter.

Ralf Parland är faktiskt ett namn jag hört. Intressanta citat, jag tror egentligen inte i min smak. Tematiken påminner om James Joyce, biologiskt, organiskt, fuktigt. Men bra och folkbildande val.

Ralf har bara en träff i index till Den svenska litteraturen, V 161, där han citeras dråpligt:

Citat:
Henry Parland, engelsk- och tyskättad, kom från Ryssland. Brodern Ralf har berättat om hur tyskan blev hemspråk sedan mormor "förbjudit ryska språket och deklarerat en ny wilhelminsk era med en Bismarckstaty på skåpet - det hade hänt 1918 just på tröskeln till alla wilhelminska erors upphörande".

Det får tjäna som övergång till nästa citat:

Citat:
Sedan började de viska med varandra och han upprepade "Vous comprenez! Vous comprenez!," hötte med fingret och rynkade bistert på ögonbrynen. Jag såg att hon var mycket rädd för honom.
- Jag kommer tillbaka, och för dig är det bäst att sova ut, sade han till mig med ett leende och tog sin hatt.
- Mais vous n'avez pas dormi du tout, Maurice! utropade Alphonsine patetiskt.
- Taisez-vous, je dormirai après, sade han och gick.
- Sauvée! viskade hon patetiskt med en gest efter honom med handen. Monsieur, monsieur! började hon genast deklamera efter att intagit en dramatisk pose mitt i tummet, jamais homme ne fut si cruel, si Bismarck, que cet être, qui regarde une femme comme une saleté de hasard. Une femme, qu'est-ce que ça dans notre époque? "Tue-la!" - voilà le dernier mot de l'Académie française!...

Vad är det för en författare som skriver på det här sättet?
Senast redigerad av iter 2020-03-07 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in