Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 22:41
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tvärt om. Base expansion beror på kultyp, laddning, piplängd mm. Tyvärr är det något som inte händer alltid vid varje skott i samma grad. Avsaknad av base expansion behöver inte betyda att det inte är kort pipa och det kan uppstå under vissa betingelser med 4" pipa

Palmekolorna uppvisar sådana skillnader men det kan ej utläsas helt pga materialförlust vid anslag under tumling. Därmed handlar det om 4" eller mindre och inte 6 tum vilket utesluter vissa vapen.
Jag har läst att just de upphittade kulorna är skjutna med ett vapen med lång pipa just för att de hade "base expansion". Men det kan naturligtvis var fel som så mycket annat i Palmeutredningen. Man är inte heller 100% på att det är rätt kulor som man har hittat även om det finns mycket som tyder på det. De är tvättade därför kan man inte se om de har DNA från offren. Detta kanske inte stämmer heller?
Citera
2020-03-04, 22:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Varför ljög han i TR: 23.21?

Om han nu ljög. Han kanske talade sanning. Han hade till slut insett att de två minuternas samtal med vakten behövde räknas in i tiden?

Man behöver ju inte utgå från att SE ljuger. Han kan tala sanning också. Det är TP som misstänker att nästan allt SE säger är lögner. Men så behöver det inte alls vara.

Tänk om SE talade sanning och bara var en svammelpelle vilket orsakade honom själv problem.

Vi kan lika gärna granska alla andra vittnenas utsagor och konstatera att de inte heller är konsekventa. De ändrar sig också. Varför är just SE så misstänkt. Är det för att TP säger det?
Citera
2020-03-04, 22:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror medias (speciellt Expressens) fixering vid SE har sin grund i KP:s första optimistiska uttalanden som tidsmässigt råkade någorlunda sammanfalla med Filters. Därav drog man den förmodligen felaktiga slutsatsen att det handlade om samma spår.

Ja, det tror jag också. En mediasanning.
Citera
2020-03-04, 22:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om telefonen var avlyssnad..
-Hej lyckades få tag i akterna som försvann.
- Oki.. Jag tar gärna emot dessa utanför? Ska ändå gå på bion ikväll. (behövs inte nämnas till L.P) tänker Olof, behöver ändå sträcka på benen. Eftersom det där tyngde Olof, mycket.
En möjlig teori som är liten.. Men..

Varför skulle Olof Palme vilja ha akterna som redan fanns hos hans advokat Bertil Södermark?. Raderingen på länsrätten skedde 1823, finns inget som styrker att någon ringt hem till Palmes om detta.
Citera
2020-03-04, 22:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slutsatsen att förföljande skett från Gamla stan via Grand fram till Mordplatsen är intressant och det måste vara o
För allmänheten okända iakttagelser som ligger till grund. Frågan är om det är iakttagelser gjorda av polisspanare t ex.

Frågetecknen hopar sig när vi känner till att området borde vimla av knarkspanare i spaningar som avbröts strax före mordet. Var det bara tur att de gav sig av och öppnade dörren för GM?

En del av iakttagelserna kommer säkert från hittills okända vittnen , andra ligger inbäddade bland det vi redan vet men inte får ihop på grund av bristande överblick över materialet. Min tro har alltid varit att en hel del av de WT-män som ses runt Sveavägen vid 20-21 tiden är just knarkspanare.

Sen finns Sten Anderssons SÄPO-grupp som jag fasligt gärna skulle vilja ha namnen på. Även om PU sagt att det inte är någon mördargrupp. Dels vill jag göra den bedömningen själv och sedan gärna veta varför spaningen genomdfördes och vad dom fick ut av densamma.
Citera
2020-03-04, 22:59
Medlem
Man ser hur svårt mop är.

Till exempel om man bestämmer sig för VG som gm kan man hitta saker och vittnesmål som stödjer det
Samma sak gäller CP, CA, SE och walkietalkie personerna, piketen 3230 osv

Om man skulle komma fram till att gm hade keps innebär det inte per automatik att SE är gm
Om man skulle komma fram till att gm var barhuvad innebär det inte per automatik att CP är gm osv

Hans Holmer testade VG tills åklagarna tröttnade och sedan PKK tills han blev tvungen att avgå
Ölvebro testade CP så långt man kunde.
Dag A kämpade ett tag avgick sedan och klagade på bristande resurser

Och nu har KP lovat en lösning senast 30 juni 2020,
Citera
2020-03-04, 23:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Hur konkluderar man att denna övervakning skulle avslutas med ett mord på Palme!?
Kan inte gruppen genomfört en övervakning, med antingen bara avsikt just övervaka, eller ev
med den onda avsikten, men att för gruppen ngt oväntat skett med en ensam galning som kom
undan!? Suspekt med den olagliga övervakningen, därtill ett "oväntat" mord, som tagit gruppen
på sängen...?

Vad än avsikten varit med övervakning av Olof Palme bör anledningen komma fram. Likaså bör vi få veta vilka som irreguljärt övervakat sveriges statsminister, detta oavsett om detta skett i samband med MOP eller ej.
Citera
2020-03-04, 23:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man ser hur svårt mop är.

Till exempel om man bestämmer sig för VG som gm kan man hitta saker och vittnesmål som stödjer det
Samma sak gäller CP, CA, SE och walkietalkie personerna, piketen 3230 osv

Om man skulle komma fram till att gm hade keps innebär det inte per automatik att SE är gm
Om man skulle komma fram till att gm var barhuvad innebär det inte per automatik att CP är gm osv

Hans Holmer testade VG tills åklagarna tröttnade och sedan PKK tills han blev tvungen att avgå
Ölvebro testade CP så långt man kunde.
Dag A kämpade ett tag avgick sedan och klagade på bristande resurser

Och nu har KP lovat en lösning senast 30 juni 2020,

Vill man nå sanningen om MOP gäller det att försöka skjuta sina egna teorier i sank. Detta missar nästan alla privatspanar och riktigt illa blir det när PU inte begagnade sig av denna metod. Christer Pettersson är ett talande exempel, där dåvarande åklagare bortsåg från fakta som talade till CPs fördel.
Citera
2020-03-04, 23:23
Medlem
Bacchus94s avatar
CP sa i sin bekännelse till fästmön att det blev något fel på ANDRA skottet. Så om det nu var så att det första skottet snuddade Lisbet, vilket Borgnäs hävdar, så kan vi nog avskriva CP.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21pmdq/jag-skot-palme
Senast redigerad av Bacchus94 2020-03-04 kl. 23:30.
Citera
2020-03-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Men herregud. Han får reda på att tiden är 23.19 av ansvarig på skandia. Han säger 23.21 istället i TR. Så gör inget "duktigt vittne".

Varför vill SE flytta fram tiden?

Det kanske är intressant att höra AB nämna signalementet "mössa" ca 2 minuter efter mordet - knappast SE. Här det klassiska LAC-bandet (nämner det 3.07)
https://youtu.be/BcyP-QFyT64
Citera
2020-03-04, 23:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är underligt att det inte finns en egen tråd om Anders Christer Henning Andersson.
Jag får se om jag ids..:-)

Finns ingen tråd om honom eftersom det är en "ensam GM-teori" vilket utesluter all möjlig form för konspiratorisk spekulation, vilket foliehattarna på flashback älskar att gotta sig i.

Starta gärna en sådan tråd, så hoppas jag att vi kan hålla en sansad, faktabaserad och saklig debatt där utan att flyga iväg med massa vilda spekulationer som i andra teorier.

EDIT:
Nu har jag startat en separat tråd om CA:
(FB) Tråden om Christer Andersson
Senast redigerad av kato85 2020-03-04 kl. 23:48.
Citera
2020-03-04, 23:42
Medlem
JSelwyns avatar
Angående att SE skulle ha varit vid Grand vid 23-tiden, som om man läser förhören med Flygledaren som säger sig ha varit vid Grand från 22.50 fram till 23:30, så säger beskriver han en man som inte har några likheter med SE o då tänker jag främst på iakttagelser vad gäller glasögon...dvs den man som flygledaren observerar hade inga glasögon. Han beskriver mer någon, om han nu skulle ha varit vid Grand, Pettersson eller någon snarlik person.

Ovanstående talar isf emot att SE skulle ha varit utanför Grand den där kvällen.

Visserligen ser flygledaren en Man som stirrar in i foajén på biografen, såsom att han tittar efter någon. O visst kan det vara så att SE tog då av sig glasögonen när han gjorde det, och därför nämner inte flygledaren någonting om det.

Dock kan det ju fortfarande vara så att SE såg paret Palme tidigare på kvällen. Utanför Grand eller i dess närhet. Men det kanske var allt. Han tänkte inte mer på det. Men sen runt 23:19 så får han då syn på dem, rusar ut, något sägs, SE exploderar och någon sekund senare så kan han titulera sig som den som knäppte OP.

Om man skall se till det större perspektivet så är brottsgärningar där offret och gm inte har någon relation, bland de svåraste att lösa. Det här fallet torde vara ett av dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in