Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-02-15, 19:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var är källan till att tiden bekräftats till 23:19? Jag har haft svårt hitta nåt officiellt.

Är det inte konstigt att stämpelklockan gick exakt en minut före? Tyder på att man inte kollade så noggrant. Om man vid kollen med fröken ur får tiden 00:00:00 och samtidigt ser att stämpelklockan visar 00:01 så kan stämpelklockan faktiskt vara 00:01:59.

Då får man det till att SE KAN ha stämplat ut 23:18:01. Promenad genom entrén 30 s och prat 90 s ger att han kliver ut 23:20.

Där finns luckan.

Jag kan naturligtvis inte räkna utifrån andra förutsättningar än de givna. PeoFallmo redovisade ett scenario som bygger på att SE lämnade byggnaden 23.19.

Om SE stämplade ut 23.18 eller 23.17 eller ännu tidigare så ändras givetvis hela scenariot. Då kan ju SE ha befunnit sig lite varstans närsomhelst så att säga.

Det jag vänder mig emot, vilket jag menar bygger på vanlig hederlig matematik, är följande:

1) OM utstämplingstiden är 23.19. Då betyder det 23.19-23.19.59 eftersom klockan endast visade hela minuter. Okej?

2) OM SE mycket hastigt förflyttade sig från stämpelklockan till entréväktaren så kan han ha varit där tidigast typ 23.19.10. Okej?

3) OM Henry O inte blåljuger utan verkligen samtalade med SE om de saker han säger att han samtalade med SE om under ungefär den tidsrymd han anger så rör vi oss mot 23.21. Okej?

Vi kan sedan ändra scenariot enligt följande:

1) Utstämplingen skedde istället 23.19.30, dvs vi bestämmer oss för ett medelvärde mellan 23.19.00-23.19.59.

2) Vanlig vandringstakt till entréväktaren= 23.19.45.

3) Samtal med Henry O 1 minut och 15 sekunder istället för angivna 2 minuter = 23.21.

4) SE är ute på Sveavägens östra trottoar ca 23.21.05-10.

Det tar aldrig 0 sekunder för någonting att hända. För att det SE-scenario som hittills presenterats ska vara möjligt måste i så fall utstämplingstiden tidigareläggas precis som du säger.

Varken du eller jag vet ju när saker hände, exempelvis om den angivna utstämplingstiden var 23.19. Det var "utstämplingstidsansvarige person" på Skandia som angav den tiden efter koll med Fröken Ur.

På klockan stod det 23.20 men rätt tid skulle vara 23.19, enligt denne man. Om klockan istället verkligen var 23.20 så kraschar ju alltihop ordentligt. Men låt oss acceptera 23.19 för att vara generösa mot SE-scenariot.

Jag räknar endast utifrån angivna värden.

Dessutom finns då en annan mätstation och det är SE:s påstående att han såg LJ i gränden. Det kan han tidigast ha gjort 23.22.15. Cirka.

OM SE ljuger om att han såg LJ i gränden så ändras förutsättningarna. Det är självklart. Men utifrån givna värden kan inte SE ha mördat Palme.
Citera
20-02-15, 19:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hur kan du tänka dig det att det ligger hyfsat nära?

Jag kan inte säga att det är SE som är GM. Tror dock att det kommer röra sig om en ensamagerande GM med kort händelseförlopp.
Citera
20-02-15, 19:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man ska inte ta väktarna ordagrant.

Jag påstår inte att jag anser att SE är GM, men, jag kan tänka mig att detta ligger hyfsat nära det som kommer presenteras som en lösning.

Nej, ingen kan tas ordagrant. Vittnen svajar, jag vet.

Jag räknar endast utifrån de värden du angav. Se mitt svar till enough is enough.

Om ingångsvärdena är andra än de angivna ändras schemat.

Men tesen här var ju att SE lämnade byggnaden 23.19.00 efter att ha stämplat ut 23.19.00 Och att Henry O ljuger. Och att SE inte såg LJ i gränden.

Om allt det ändras så är det omöjligt att göra beräkningar. Då gissar vi alla.
Senast redigerad av Basfakta 20-02-15 kl. 19:32.
Citera
20-02-15, 19:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är också min tro. Men bara till viss del, kanske 70-80 %. Det är något som skaver och som hindrat en trovärdig upplösning på detta svenska nationella trauma. Vad det är kommer att sysselsätta många oavsett om en mördare presenteras. Detta tar inte slut på långa vägar än.
Citat:

Jag påstår inte att jag anser att SE är GM, men, jag kan tänka mig att detta ligger hyfsat nära det som kommer presenteras som en lösning.
Citera
20-02-15, 19:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
LP tyckte GM såg ut som en kroat, därav Ustasja

I sin bok "Nirvana kan vänta" skriver statssekreterare Ulf Dahlsten "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (sida 180)

Bara några veckor innan MOP hade regeringen nekat ambassadmördaren Miro Baresic nåd. Den kroatiske mördaren var förbannad över detta. Olof Palme blev några veckor före MOP mäkta förgrymmad när han fick höra att MB under en permission befunnit säg i våningen under statsministerns kontor, dvs inne på Rosenbad.

Till skillnad från vad många av hans belackare påstod var OP inte mjuk mot terrorister. Det visade han vid utvisningen av Siegfried Hausner och behandlingen av MB. Det är också belagt att han och Lisbeth Palme diskuterade just MB och Ustaja i februari 1986. Därav LPs koppling mellan Ustaja och de två män hon iakttog vid bostaden och i närheten Dekorimahörnan .
Citera
20-02-15, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kan naturligtvis inte räkna utifrån andra förutsättningar än de givna. PeoFallmo redovisade ett scenario som bygger på att SE lämnade byggnaden 23.19.

Om SE stämplade ut 23.18 eller 23.17 eller ännu tidigare så ändras givetvis hela scenariot. Då kan ju SE ha befunnit sig lite varstans närsomhelst så att säga.

Det jag vänder mig emot, vilket jag menar bygger på vanlig hederlig matematik, är följande:

1) OM utstämplingstiden är 23.19. Då betyder det 23.19-23.19.59 eftersom klockan endast visade hela minuter. Okej?

2) OM SE mycket hastigt förflyttade sig från stämpelklockan till entréväktaren så kan han ha varit där tidigast typ 23.19.10. Okej?

3) OM Henry O inte blåljuger utan verkligen samtalade med SE om de saker han säger att han samtalade med SE om under ungefär den tidsrymd han anger så rör vi oss mot 23.21. Okej?

Vi kan sedan ändra scenariot enligt följande:

1) Utstämplingen skedde istället 23.19.30, dvs vi bestämmer oss för ett medelvärde mellan 23.19.00-23.19.59.

2) Vanlig vandringstakt till entréväktaren= 23.19.45.

3) Samtal med Henry O 1 minut och 15 sekunder istället för angivna 2 minuter = 23.21.

4) SE är ute på Sveavägens östra trottoar ca 23.21.05-10.

Det tar aldrig 0 sekunder för någonting att hända. För att det SE-scenario som hittills presenterats ska vara möjligt måste i så fall utstämplingstiden tidigareläggas precis som du säger.

Varken du eller jag vet ju när saker hände, exempelvis om den angivna utstämplingstiden var 23.19. Det var "utstämplingstidsansvarige person" på Skandia som angav den tiden efter koll med Fröken Ur.

På klockan stod det 23.20 men rätt tid skulle vara 23.19, enligt denne man. Om klockan istället verkligen var 23.20 så kraschar ju alltihop ordentligt. Men låt oss acceptera 23.19 för att vara generösa mot SE-scenariot.

Jag räknar endast utifrån angivna värden.

Dessutom finns då en annan mätstation och det är SE:s påstående att han såg LJ i gränden. Det kan han tidigast ha gjort 23.22.15. Cirka.

OM SE ljuger om att han såg LJ i gränden så ändras förutsättningarna. Det är självklart. Men utifrån givna värden kan inte SE ha mördat Palme.

Problemet är att det saknas värden.

Hans uppgifter om LJ ger oss inte nånting egentligen. LJ förhördes på mpl efter snurren på David Bagares gata. SE kan ha snappat upp LJ då. Eller, om han är mördaren, då såg han ju LJ när han själv var i gränden eller trappan.

Du sätter tiden till 23:19:30 för att det är ett medeltal. Du tror det är mest sannolikt. Men nu säger ju all sannolikhetlära att tiden lika gärna kan vara 23:19:00, 23:19:30 som 23:19:59 om man går på att en sekundlös klocka säger 23:19. Ska du räkna på det så ska du göra det som en mintid och en maxtid, enligt mig.

SE är inte mördaren. Men tidsluckan finns
Senast redigerad av enough-is-enough 20-02-15 kl. 19:42.
Citera
20-02-15, 19:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Om den där teckningen av en misstänkt man, som såg utländsk ut, svart hår och lång rak näsa, om den beskrev rätt man, då får vi tankar på t. ex. en man från Mellanöstern.
Det talades inte mycket om mörka män, bara om europeiska män.
Varför ?

Vittnet John Wiklund beskriver en man med Turkiskt alt kurdiskt utseende . Hans Holmer drog mycket stora växlar på detta enda vittnesmål som inte backade upp av andra vittnen från samma tid&plats
Citera
20-02-15, 19:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Problemet är att det saknas värden.

Hans uppgifter om LJ ger oss inte nånting egentligen. LJ förhördes på mpl efter snurren på David Bagares gata. SE kan ha snappat upp LJ då. Eller, om han är mördaren, då såg han ju LJ när han själv var i gränden eller trappan.

SE är inte mördaren. Men tidsluckan finns

Ja, det saknas ju inte värden i meningen att vi inte vet någonting.

Utstämplingskillen på Skandia angav ju 23.19 och berättade att klockan endast visade hela minuter.

Men om även han hade fel, Henry O ljög och SE inte såg LJ i gränden så fladdrar vi runt i cyberspace.

Notera att jag säger att jag endast räknar på det scenario som PeoFallmo föreslog, nämligen att SE var ute på trottoaren 23.19. Därifrån kan han räkna fram att SE hade möjlighet att knäppa Palme.

Men det bygger som sagt på att ingångsvärdena är andra än de som angivits hittills.

Det här var också anledningen till att jag invände mot Filters resonemang. De angav också att SE var ute på trottoaren 23.19.
Citera
20-02-15, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det saknas ju inte värden i meningen att vi inte vet någonting.

Utstämplingskillen på Skandia angav ju 23.19 och berättade att klockan endast visade hela minuter.

Men om även han hade fel, Henry O ljög och SE inte såg LJ i gränden så fladdrar vi runt i cyberspace.

Notera att jag säger att jag endast räknar på det scenario som PeoFallmo föreslog, nämligen att SE var ute på trottoaren 23.19. Därifrån kan han räkna fram att SE hade möjlighet att knäppa Palme.

Men det bygger som sagt på att ingångsvärdena är andra än de som angivits hittills.

Det här var också anledningen till att jag invände mot Filters resonemang. De angav också att SE var ute på trottoaren 23.19.

Jag säger inte att väktaren ljuger. Jag säger att han kan ha fel. Stor skillnad.

SE säger att han inte pratade med väktaren.

Flera månader efter mordet förhörs väktaren, han säger de pratade i två minuter. Är det omöjligt att han minns fel? Samtalet han hade efter 23:40 borde sudda ut ganska mycket av deras möte 20 minuter tidigare. De brukade prata ibland, kan han blandat ihop dagar? Som sagt så var väktarens stora grej den dagen att han pratade med SE 23:40, allt annat måste ha kommit i skuggan, även SE:s utpassage.

Man kan se det framför sig hur väktaren under månaderna som går innan han förhörs berättar för familj och vänner 30-40-50 gånger hur han efter mordet pratat med ett vittne. "Vem han är? Jo vi pratar ibland när han ska gå. Ja vi måste ha pratat den kvällen också, han skulle ju på resa". Något som SE kan ha sagt efter 23:40
Citera
20-02-15, 19:58
Medlem
Jag såg en som hade gjort en hemsida med utgångspunnkt att det var Skandiamannen som mördade OP.

Från hans förslag:

Han spekulerar att Skandimannen stämplar ut 23,19,35 ooch han lägger en minuts samtal med Henry O,
så att han är ute på gatan 23,20,35.
Vill man pussla in Skandiamannen som gm blir man tvungen att hålla samtalstiden med HO kort

Han tror att Skandiamannen kommer upp bakom paret Palme men att han går förbi paret Palme
Sedan tror han att följande hände:

"23.21.05. SE stannar vid ett fönster till Dekorimas varuinlämning ca 15 m norr om mordplatsen. Han började svänga in när han var någon meter norr om den södra annonspelare

23.21.15. MP når fram till SE som står stilla vid Dekorima.
SE försöker kontakta OP. Han får negativ respons av OP som fortsätter att gå och vänder ryggen åt SE.

SE blir ursinnig och plockar upp revolvern ur innerfickan
23.21.30. SE hinner ifatt OP och lägger vänstra handen på OP:s högra axel för att stoppa honom och avlossar det första skottet."

http://tunnelgatan.se/skyldig.htm
Citera
20-02-15, 20:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag säger inte att väktaren ljuger. Jag säger att han kan ha fel. Stor skillnad.

SE säger att han inte pratade med väktaren.

Flera månader efter mordet förhörs väktaren, han säger de pratade i två minuter. Är det omöjligt att han minns fel? Samtalet han hade efter 23:40 borde sudda ut ganska mycket av deras möte 20 minuter tidigare. De brukade prata ibland, kan han blandat ihop dagar? Som sagt så var väktarens stora grej den dagen att han pratade med SE 23:40, allt annat måste ha kommit i skuggan, även SE:s utpassage.

Man kan se det framför sig hur väktaren under månaderna som går innan han förhörs berättar för familj och vänner 30-40-50 gånger hur han efter mordet pratat med ett vittne. "Vem han är? Jo vi pratar ibland när han ska gå. Ja vi måste ha pratat den kvällen också, han skulle ju på resa". Något som SE kan ha sagt efter 23:40

Återigen, om vi utifrån egna spekulationer dramatiskt förändrar alla ingångsvärden så kan vi inte göra analyser.
Citera
20-02-15, 20:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Finns det någon uppgift som ens antyder att Stig Engström gått omkring med ett skarpladdat vapen? Det är ett stort steg att göra detta . Jag har trots idogt letande aldrig sett sådana uppgifter. Det närmaste är uttalandet om ”vapenfett o dylikt” i det märkliga samtalet mellan Per Häggström & Erik Skoglund som Sven Anér fick ta del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in