Citat:
Var är källan till att tiden bekräftats till 23:19? Jag har haft svårt hitta nåt officiellt.
Är det inte konstigt att stämpelklockan gick exakt en minut före? Tyder på att man inte kollade så noggrant. Om man vid kollen med fröken ur får tiden 00:00:00 och samtidigt ser att stämpelklockan visar 00:01 så kan stämpelklockan faktiskt vara 00:01:59.
Då får man det till att SE KAN ha stämplat ut 23:18:01. Promenad genom entrén 30 s och prat 90 s ger att han kliver ut 23:20.
Där finns luckan.
Är det inte konstigt att stämpelklockan gick exakt en minut före? Tyder på att man inte kollade så noggrant. Om man vid kollen med fröken ur får tiden 00:00:00 och samtidigt ser att stämpelklockan visar 00:01 så kan stämpelklockan faktiskt vara 00:01:59.
Då får man det till att SE KAN ha stämplat ut 23:18:01. Promenad genom entrén 30 s och prat 90 s ger att han kliver ut 23:20.
Där finns luckan.
Jag kan naturligtvis inte räkna utifrån andra förutsättningar än de givna. PeoFallmo redovisade ett scenario som bygger på att SE lämnade byggnaden 23.19.
Om SE stämplade ut 23.18 eller 23.17 eller ännu tidigare så ändras givetvis hela scenariot. Då kan ju SE ha befunnit sig lite varstans närsomhelst så att säga.
Det jag vänder mig emot, vilket jag menar bygger på vanlig hederlig matematik, är följande:
1) OM utstämplingstiden är 23.19. Då betyder det 23.19-23.19.59 eftersom klockan endast visade hela minuter. Okej?
2) OM SE mycket hastigt förflyttade sig från stämpelklockan till entréväktaren så kan han ha varit där tidigast typ 23.19.10. Okej?
3) OM Henry O inte blåljuger utan verkligen samtalade med SE om de saker han säger att han samtalade med SE om under ungefär den tidsrymd han anger så rör vi oss mot 23.21. Okej?
Vi kan sedan ändra scenariot enligt följande:
1) Utstämplingen skedde istället 23.19.30, dvs vi bestämmer oss för ett medelvärde mellan 23.19.00-23.19.59.
2) Vanlig vandringstakt till entréväktaren= 23.19.45.
3) Samtal med Henry O 1 minut och 15 sekunder istället för angivna 2 minuter = 23.21.
4) SE är ute på Sveavägens östra trottoar ca 23.21.05-10.
Det tar aldrig 0 sekunder för någonting att hända. För att det SE-scenario som hittills presenterats ska vara möjligt måste i så fall utstämplingstiden tidigareläggas precis som du säger.
Varken du eller jag vet ju när saker hände, exempelvis om den angivna utstämplingstiden var 23.19. Det var "utstämplingstidsansvarige person" på Skandia som angav den tiden efter koll med Fröken Ur.
På klockan stod det 23.20 men rätt tid skulle vara 23.19, enligt denne man. Om klockan istället verkligen var 23.20 så kraschar ju alltihop ordentligt. Men låt oss acceptera 23.19 för att vara generösa mot SE-scenariot.
Jag räknar endast utifrån angivna värden.
Dessutom finns då en annan mätstation och det är SE:s påstående att han såg LJ i gränden. Det kan han tidigast ha gjort 23.22.15. Cirka.
OM SE ljuger om att han såg LJ i gränden så ändras förutsättningarna. Det är självklart. Men utifrån givna värden kan inte SE ha mördat Palme.