Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående knarkspaningen tycker jag motiveringen att man avbröt för att det var så lugnt känns konstig,
knarklangare brukar väl inte kvälla vid 22 -tiden på fredagkvällar.
Sigge C var ju på Oxen efter kl 22 och körde senare bil.
Christer P var och handlade amfetamin på Oxen, det måste ju också varit ganska sent på kvällen.
Sedan har jag sett rykten i omlopp att man hade indikationer på någon sorts kriminell uppgörelse på kvällen/natten den 28 feb 1986,

Avbröt man knarkspaningen för något annat uppdrag?
Fanns det någon/några spanare som fortsatte med något eget initiativ för att man råkat se paret Palme på stan och märkte att han saknade livvakter?
Antigen det eller så kontakter som kunde beordra att spaningen avbröts för att det krockade med något annat. T ex krockar mellan Säpo SSI och span och uniformer som hände.

Dvs omständigheter som inte kunde yppas.

Att ensamma GM eller utländska kortkommandon skulle kunna göra det får vi väl se som mer eller mindre uteslutet.
Citera
2020-03-04, 19:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående knarkspaningen tycker jag motiveringen att man avbröt för att det var så lugnt känns konstig,
knarklangare brukar väl inte kvälla vid 22 -tiden på fredagkvällar.
Sigge C var ju på Oxen efter kl 22 och körde senare bil.
Christer P var och handlade amfetamin på Oxen, det måste ju också varit ganska sent på kvällen.
Sedan har jag sett rykten i omlopp att man hade indikationer på någon sorts kriminell uppgörelse på kvällen/natten den 28 feb 1986,

Avbröt man knarkspaningen för något annat uppdrag?
Fanns det någon/några spanare som fortsatte med något eget initiativ för att man råkat se paret Palme på stan och märkte att han saknade livvakter?

Poliser är liksom de flesta andra inte överdrivet sugna på att ligga och trycka i en spaningsholk en sen fredagskväll för att hålla koll på lite kranar när de kan vara hemma med familjen eller ha kul ute på krogen med polarna. Allt är inte konspirationer.
Citera
2020-03-04, 19:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Poliser är liksom de flesta andra inte överdrivet sugna på att ligga och trycka i en spaningsholk en sen fredagskväll för att hålla koll på lite kranar när de kan vara hemma med familjen eller ha kul ute på krogen med polarna. Allt är inte konspirationer.
Faktumet att spaningen avbröts vid märklig tidpunkt måste ställas i relation till att OP mördades i samma område en timma senare.
Citera
2020-03-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Du ser inget problem med att poliser som skulle jobbat fredagkvällar eller lördagnätter åker hem till frugan .
Lämnar man inte lite väl stora fördelar till kriminella personer då?
Brukar du lämna jobbet och åka hem när du tycker det blir tråkigt på jobbet?
Citera
2020-03-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Känner en vapenexpert som jag diskuterat mordet lite med; han säger att det är bullshit med vapen
mindre än 4 tum oavsett skottordningen. Jag själv total novis på området, men är det inte vittnen
som påstår pipan är lång..?
Jo, läste det häromdagen men kommer inte ihåg vem som sa det. Ett annat vittne säger också att det såg ut som vapnet hade ljuddämpare vilket också tyder på lång pipa.
Citera
2020-03-04, 20:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tack, jag har läst tråden. Och jag har läst vittnesförhören. Visa gärna det förhör, det första och ofärgade, som visar att SE var på mordplatsen precis efter skotten.

Jag säger inte att SE är mördaren, jag säger att av de vi har att spela med så är han den minst otänkbara. Det är ju inte så att vi har ett överflöd av människor som är tänkbara GM.

Det finns mängder av tänkbara gärningsmän. Det finns ju inget krav på att GM var ett vittne, eller hur?

Förhör som är bra att läsa är förhören med SE. Han berättar vad han gjorde. Komplettera med förhören med Skandias vakter.

Det finns ingen anledning för dem att ljuga.

SE säger att han såg LJ i gränden från mordplatsen. Det kan han ha gjort tidigast 23.22.15.

Etc. I tråden har vi analyserat varenda detalj. Där finns svaret på varför SE inte var GM.
Citera
2020-03-04, 20:19
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det finns mängder av tänkbara gärningsmän. Det finns ju inget krav på att GM var ett vittne, eller hur?

Förhör som är bra att läsa är förhören med SE. Han berättar vad han gjorde. Komplettera med förhören med Skandias vakter.

Det finns ingen anledning för dem att ljuga.

SE säger att han såg LJ i gränden från mordplatsen. Det kan han ha gjort tidigast 23.22.15.

Etc. I tråden har vi analyserat varenda detalj. Där finns svaret på varför SE inte var GM.

Okej, svaret är alltså att vi ska lita på SE:s utsagor. Och läsa vad någon väktare säger (som f ö är kryptisk, och går emot SE:s utsaga om tid).

Jag ser gärna att vi avskriver SE, totalt och för alltid. Men hittills har ingen lyckats.
Citera
2020-03-04, 20:23
Medlem
Finns det några foton på CA ifrån 80-talet? Eller är det enda fotot som existerar på honom det ifrån 1994?
(Svart kostym och slips)
Citera
2020-03-04, 20:27
Medlem
Citat:
Tack, jag har läst tråden. Och jag har läst vittnesförhören. Visa gärna det förhör, det första och ofärgade, som visar att SE var på mordplatsen precis efter skotten.

Jag säger inte att SE är mördaren, jag säger att av de vi har att spela med så är han den minst otänkbara. Det är ju inte så att vi har ett överflöd av människor som är tänkbara GM.
Attt SE sett en man i 20 års åldern med blå täckjacka i silhuett mot en vägg som inte var synlig från mördarens perspektiv uppifrån trappen, utan enbart från brottsplatsen för de som tittade åt det hållet?

Att Lars J 25 år stod där när mördaren befann sig i trappen bekräftar han själv.
SE identifierade också silhuetten som E-15, vilket betyder Lars J.
En av flera gåtor i som väntar på en trovärdig förklaring, annars kommer inte SE hypotesen vidare.

Det är f.ö inget krav att lita på SE:s övriga utsagor, men en bra förklaring till varför han i detta fall inte är tillförlitlig vill jag gärna ha. Kan den inte presenteras så kan han inte vara mördare.

Det första och ofärgade förhöret 86 03 01. Kl 12.20.
Citera
2020-03-04, 20:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Okej, svaret är alltså att vi ska lita på SE:s utsagor. Och läsa vad någon väktare säger (som f ö är kryptisk, och går emot SE:s utsaga om tid).

Jag ser gärna att vi avskriver SE, totalt och för alltid. Men hittills har ingen lyckats.
Ingen har sagt att SE är trovärdig.

Igår när vi diskuterade väktarens trovärdighet var det ju du som litade på SE. Förutsättningslöst måste man ta det steg för steg. Det första steget leder till att väktaren med största sannolikhet har rätt. Osv.
Citera
2020-03-04, 20:33
Medlem
p.norths avatar
Om telefonen var avlyssnad..
-Hej lyckades få tag i akterna som försvann.
- Oki.. Jag tar gärna emot dessa utanför? Ska ändå gå på bion ikväll. (behövs inte nämnas till L.P) tänker Olof, behöver ändå sträcka på benen. Eftersom det där tyngde Olof, mycket.
En möjlig teori som är liten.. Men..
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Harwards akterna försvann ju 4 timmar innan mordet, holmers bord? Men han satte väl på i borlänge/solna
Citera
2020-03-04, 20:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om telefonen var avlyssnad..
-Hej lyckades få tag i akterna som försvann.
- Oki.. Jag tar gärna emot dessa utanför? Ska ändå gå på bion ikväll. (behövs inte nämnas till L.P) tänker Olof, behöver ändå sträcka på benen. Eftersom det där tyngde Olof, mycket.
En möjlig teori som är liten.. Men..

Förutom att man upptäckte att de var borta först efter mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in