2020-03-03, 16:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiorinarullgardina
Kanon!
Du har ingen möjlighet att lägga till adresserna där de tre i "triangeldramat" huserar?
Jag har försökt kolla lite med Google Earth, men jag är inte nöjd med min egna insats.

klicka på markör 2-4:

https://kartor.eniro.se/?c=59.289948,15.184358&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0],[59.289496,15.184554,%22L*ena%22,0],[59.292331,15.181603,%22SD%22,0],[59.290212,15.184417,%22HD%22,0]]}
Citera
2020-03-03, 16:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och då är det här intressant också:

Aktbil 151, sid 13

"F*ilip bor i Hjärsta och går varje dag över en cykel- och gångbro som leder över E 18/E20
mellan Rättarevägen och Hjalmar Bergmansväg. Han går den vägen för att komma till
busshållplatsen.
F*ilip är inte helt säker men han tror det var i onsdags 16/5, förmiddag/lunch som han gick
över bron i riktning mot Hjärsta. I höjd med det södra brofästet på Hjärstasidan såg han en
mansperson som stod ca 3 m utanför gångbanan på gräset (södra sidan). Han stod och tittade
ner mot slänten (på den södra sidan av bron) som leder ner till motorvägen. Filip beskriver
som om han letade efter något.

När Fi*lip var ungefär 10 m från mannen så tittade manspersonen upp mot Fi*lip men fortsatte
sedan sitt letande/tittande.
Som närmast så passerade F*ilip med ett avstånd på 10 m. Fi*lip reagerade först på mannens
position men kom sedan på att han någon dag tidigare sett en lapp som satt på brofästet om en
försvunnen katt. F*ilip lade därför inte så mycket notis om mannen.
"

Det finns en kartbild i FUP, sid 20, där vittnet ritat ut platsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.290203,15.188558&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0]]}

Tyvärr verkar vittnet inte kunna peka ut mannen.

Kanske SD var där och letade efter något?
Mobilen?????
Och krattningarna får en ännu tydligare begriplighet.

Ja möjligheten är stor att det kan ha varit Stefan.
Det borde ju vara i detta området han rört sig.
Och då spanat bort mot mordplatsen slänt och utmed vägrenen där han troligtvis gått
Ja krattningarna kan absolut här få sin förklaring.

Bild över området: https://forumbilder.com/i/roq1
Citera
2020-03-03, 16:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Så länge inte SD har ett stärkt alibi under tidsrymden som krävs för att utföra mordet, så är det han hävdar inte värt någonting därför att han kan ljuga i förhör helt lagligt. Hans ord tar inte bort att det finns en möjlighet för honom att utföra mordet. Så enkelt är det. Inga av IT-undersökningarna ger honom alibi. Så det där att han skulle suttit framför datorn 23.34 är ju bara bullshit. Google-konton med tillhörande programvara/appar utför fullt med automatiska åtgärder i många olika slags varianter. Vilket handhavande som SD gjort själv 23.34, är det du syftar på?

Hmm, det är Hiding som ska bevisa att inte MGM satt vid datorn och har hon ingen it-forensiker som är beredd att svära på vid sin mors grav att det är omöjligt att aktiviteten beror på MGM, s göranden så är det ju eventuellt rimligt tvivel.

Eller tänkte du som så att det är MGM,s sak att bevisa att han höll på med datorn vid den tiden?

Omvänd bevisbörda?
Citera
2020-03-03, 16:15
Medlem
En senkommen fundering, riktad till modsen:
Hade det inte varit bra om själva rättegången och disk kring den hade kunnat få en egen tråd?
Så har ju skett i andra krimtrådar. Då har man kunnat fortsätta att diskutera t ex samhällets möjligheter att hjälpa drabbade personer och inte behövt varva den typen av viktiga diskussioner med, som nu, återkommande rapporter från rättegången.
Bara en tanke.
Borde tänkt den långt tidigare.
Citera
2020-03-03, 16:19
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Hade det inte varit bra om själva rättegången och disk kring den hade kunnat få en egen tråd?
Så har ju skett i andra krimtrådar. Då har man kunnat fortsätta att diskutera t ex samhällets möjligheter att hjälpa drabbade personer och inte behövt varva den typen av viktiga diskussioner med, som nu, återkommande rapporter från rättegången.
Bara en tanke.
Dylika frågor tas i PM eller i Flashbackdelen, men jag kan svara här. Önskas fortsatta diskussioner får det ske på annat sätt.

Vill man diskutera hur man ska kunna hjälpa drabbade personer är inte Aktuella brott det lämpliga delforumet. Här diskuteras brott. Det blir alltså OT att sväva ut i sådana diskussioner i denna tråd.

/Mod
Citera
2020-03-03, 16:20
Medlem
Att LW följde med bakom planket tyder på att GM var någon hon kände. Hon hade aldrig följt med någon helt främmande dit mitt i natten. Att hon lämnade ytterdörren öppen tyder på att hon bara tänkt sig vara ute en kort stund. Vem som tog initiativet till att gå bakom planket är omöjligt att veta men platsen är nära och bra om man vill mötas utan att någon lyssnar eller ser på.

Inget framkommer i FUPen som gör det rimligt att misstänka att någon annan, än de två andra hörnen i triangeln, skulle ha anledning att besöka henne den tiden på dygnet, för att sedan mörda henne på det här sättet. Det stora antalet slag tyder på ett starkt hat eller en total desperation.

Det finns inget som binder GM till platsen. Sannolikt kommer inte någon att dömas för brottet heller, åtminstone inte i HR.

Jag har inte sett något som redogör för MGKs göranden och låtanden dagarna närmast mordet. Finns någon tidslinje för henne i tråden?
Citera
2020-03-03, 16:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det jag fetat, där nere i ditt inlägg:
Tack för frågan! Trevligt att nån önskar höra mina tankar.

Om jag hade haft insyn i bara en [bråk-]del av hur LW valde att leva sitt liv/ ofrivilligt hamnat i denna förfärliga röra (välj själv fot att stå på), så hade jag haft öppna och väl strukturerade samtal med henne, dock inte nödvändigtvis bara baserade på kristen grund och grundsyn. Jag hade förklarat min oro för henne och jag hade även frontat henne med min, fullt berättigade, oro för hennes barn.

Jag hade tagit kontakt med UW och jag hade också berättat om detta i förväg till henne. Med UW hade jag förklarat att jag kommer att göra en orosanmälan till Soc och frågat om hans synpunkter. Inte för att han hade fått mig att ändra inriktning, utan för att kanske få ännu mer underlag när jag orosanmäler.

Även LW skulle givetvis i förväg blivit informerad om mina planer och i det hade ingått att göra det helt klart för henne VARFÖR EN VÄL UNDERBYGGD OROSANMÄLAN NU VAR OUNDVIKLIGT.

Förklarat för LW att alla mina åtgärder och planer utgick från kärlek och omsorg om henne och hennes barn och att allt var utgående från medmänsklighet. Och lite civilkurage därtill.

Jag vet att det sägs att vägen till Helvetet är kantad med en mängd goda föresatser.
Fast jag hade inte låtit bli att försöka på mitt sätt. Jag hade dessutom tidigt sökt upp LW:s vänner och väninnor och försökt bilda allians med dem. Men hade det inte lyckats att göra gemensam sak, så hade jag på egen hand orosanmält.
Det hade varit ett första, kraftfullt steg i att försöka få loss LW ur SD:s klor (och henne själv ur sitt oerhörda självskadebeteende, gissningsvis baserad på en usel självkänsla -low self esteem).
LW hade givetvis också behövt potent farmakabehandling kopplad till villkorslös samtalsterapi.

Det där är lite av vad jag hade gjort. Ellet åtminstone försökt göra.
Och du själv? Vill du delge tråden vilka mått och steg du hade vidtagit?
På förhand: Tack!
Exakt vad jag hade gjort. Med den skillnaden att jag tagit SD i nackskinnet och släpat honom hem till HD och gjort klart att är han inte man nog att berätta så berättar jag. SD hade inte kommit undan mig om jag vetat om detta.

Tyvärr fanns allt för många som fann större nöje av att skvallra om henne istället för att agera. Vet jag.
Kommer osökt att tänka på stollarna som filmar olyckor istället för att hjälpa till.
Heder till alla dom som ändå försökte.

Låt oss därför ta Carinah78,as mycket kloka ord om vår absoluta skyldighet att agera till lärdom av Lenas tragiska öde.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-03 kl. 16:27.
Citera
2020-03-03, 16:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Och då är det här intressant också:

Aktbil 151, sid 13

"F*ilip bor i Hjärsta och går varje dag över en cykel- och gångbro som leder över E 18/E20
mellan Rättarevägen och Hjalmar Bergmansväg. Han går den vägen för att komma till
busshållplatsen.
F*ilip är inte helt säker men han tror det var i onsdags 16/5, förmiddag/lunch som han gick
över bron i riktning mot Hjärsta. I höjd med det södra brofästet på Hjärstasidan såg han en
mansperson som stod ca 3 m utanför gångbanan på gräset (södra sidan). Han stod och tittade
ner mot slänten (på den södra sidan av bron) som leder ner till motorvägen. Filip beskriver
som om han letade efter något.

När Fi*lip var ungefär 10 m från mannen så tittade manspersonen upp mot Fi*lip men fortsatte
sedan sitt letande/tittande.
Som närmast så passerade F*ilip med ett avstånd på 10 m. Fi*lip reagerade först på mannens
position men kom sedan på att han någon dag tidigare sett en lapp som satt på brofästet om en
försvunnen katt. F*ilip lade därför inte så mycket notis om mannen.
"

Det finns en kartbild i FUP, sid 20, där vittnet ritat ut platsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.290203,15.188558&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0]]}

Tyvärr verkar vittnet inte kunna peka ut mannen.

Kanske SD var där och letade efter något?
Mobilen?????
Och krattningarna får en ännu tydligare begriplighet.

Rätta mig om jag har fel, men var inte SD på väg till Arlanda den 16/5 runt förmiddag/lunchtid?
Citera
2020-03-03, 16:23
Medlem
Citat:
Bara en tanke.
Är det inte bättre att du startar en tråd "Samhällets möjligheter att hjälpa drabbade personer"?
För LW:s del är det redan försent och vi andra har läst till leda hur en del härinne vill "hjälpa andra kvinnor".
Bra att få nya läsare... inte bara vi som varit här i tråden ett par år snart (inte så många nytillkomna).
Citera
2020-03-03, 16:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Men vad menar du?

Att L*ena gick frivilligt in i en peverterad relation?
Den fula sidan visade han ingen utåt, den växte fram mellan dom.

Jag tycker att L*ena visar tydliga tecken på hur känslomässigt bunden hon är till honom, precis som man ser i liknande relationer där våld och kränkningar finns i en relation.

Om det var så enkelt att det bara är att gå, varför lämnar inte alla de 13-17 kvinnor som dödas varje år, bara sina relationer?

Det är helt klart för mig att L*ena har tappat sig själv helt. Hon vet att han är en psykopat, hon vet att han är farlig. Hon klarar inte av detta själv. Hon behöver hjälp.

Det är ju därför hon är död nu.

Undrar om det var viktigt för henne att en svårtillgänglig person ödslade tid och känslor på henne utifrån hennes separationsångest hon verkar ha fått när hon var liten utifrån sin situation då ?
Att om han visade henne uppmärksamhet så kände hon sig inte som en liten osynlig individ som hon kan ha gjort i sin barndom ?
Något som vi inte riktigt kan förstå utifrån att inte så många utav oss blivit övergivna och adopterade ,vad jag kan tro?
Men oftast brukar ju mammor som känner sig olyckliga ge sin omsorg till barnen och då känna sig behövda och okej-förklarade både inför andra och inför sig själva ...hmm !

(Spekulation)
Citera
2020-03-03, 16:24
Medlem
Citat:
Bara en tanke.

Samhällets möjligheter att hjälpa den mördade finns ju inte, så det bästa vore väl snarare att trådförbjuda den typen av diskussioner. Tråden handlar om mordet på LW och nu pågår rättegången. Högst aktuellt att diskutera.
Citera
2020-03-03, 16:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag reagerar också på Snoris med fleras hat.mot denna kvinnan. Att mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem är tyvärr inte svårt att förstå när man ser vilket hat det finns bara så här skriftligt, i den här tråden, och då är det bara en rutten tråd, inte ens verkligheten. Många här inne spyr sitt hat över Lena och tycker hon själv orsakade sin död när hon inte släppte SD. Många tycker SD hade rätt att döda henne verkar det som. Skrämmande!!

Ja, det är ytterst beklämmande. De lägger ju dessutom ut en ansenlig tid av sitt liv på detta.
Inte mycket till sundhetstecken där tycker jag, och det är ju lite skrämmande. Bra att bland annat du finns som en av de godhjärtade riddarna här. Ni behövs onekligen.

NW var ju exempelvis mördaren en tag. Sen så var LW en barnmisshandlare som lett till att socialen blivit inkopplat. Det hade de minsann bevis på. Från flera säkra källor. När vi ifrågasatte deras uppgifter, blev vissa av dom otroligt kränkta och blev både elaka och någon framställde sig själv som århundradets största offer.

En del har ju dessutom lagt sig till med sprida rena lögner här eller förvränga sanningen i syfte att smutskasta offret . Detta trots att facit i fup finns tillgängligt. Ett tecken på desperation är ju vad det utstrålar, då det är synnerligen ogenomtänkt och obegåvat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in