2020-03-03, 15:32
Medlem
Läste att grannen med hundarna hade stött på HD i SKOGEN den 15 maj.
Att hon verkade besvärad och försökte gömma sig.
Kan det vara så att HD skulle se MED EGNA ÖGON ifall det verkligen var sant att SD
mördat LW. SD informerade om platsen och sen gick HD för att se det med egna ögon.
Hon blev nervös, stirrig men samtidigt så tacksam, eftersom handlingen visade henne att SD
verkligen hade valt HENNE (HD). Därav de nya förälskelsekänslorna som vi ser i chattarna...
Citera
2020-03-03, 15:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så brukar det vara. Åklagaren har begärt en kvart med henne och försvaret 2 timmar. Det gäller ju alla vittnen som försvaret begärt att få höra. Men de där två timmarna hittar jag inte någonstans i åklagarens tidsschema - undrar var jag läste det nånstans.
Allt hänger väl nu på hur HD och JG kommer att beskriva SD i sina vittnesmål. Går de på åklagarens linje så är han rökt.
Citera
2020-03-03, 15:34
Medlem
T34Panzers avatar
Polisens händelserapport anger adressen för mötet med Stefan när han är ute och jagar busar till
Hjärstavägen 35, Baronbackarna

Jag har på kartan märkt ut ställen som är intressanta:

Hjärstavägen 35 där polisen stötte på Stefan

Hjalmar Bergmansväg där Lenas mobil sist vistades och stängdes av.

Svarta krysset är fyndplatsen.

https://forumbilder.com/i/roqY
Citera
2020-03-03, 15:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Du har tjatat om det nu ett par månader. Det är fortfarande inte ok att lägga en hand på en kvinna, eller slå ihjäl någon. Jag tvivlar starkt på att Lena slog på SD därute i byn, INNAN han slog ihjäl henne. Hon var 1,58 typ, vägde inte ens 60 kilo. Även om hon var i trim så hade hon inte en chans mot honom. Rena rama slakten. Och DET FÖRSVARAR DU. Helt fantastiskt. Trollen har nått en ny nivå än vad som är brukligt i Flashback.

Hon slaktades. Begriper du inte det så kommer du inte begripa någonting. Det spelar ingen roll vad hon gjort, det finns ingen ursäkt. SD kunde, om han velat, anmäla henne för trakasserier, fått besöksförbud och hela biddevitten. Men det ville han inte, han ville ha en extrasäng att värma sig i när HD knep ihop knäna och vände ryggen till.

Han gjorde ett medvetet planerat val - och för det skall han ta konsekvenserna för.

Jag reagerar också på Snoris med fleras hat.mot denna kvinnan. Att mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem är tyvärr inte svårt att förstå när man ser vilket hat det finns bara så här skriftligt, i den här tråden, och då är det bara en rutten tråd, inte ens verkligheten. Många här inne spyr sitt hat över Lena och tycker hon själv orsakade sin död när hon inte släppte SD. Många tycker SD hade rätt att döda henne verkar det som. Skrämmande!!
Senast redigerad av flixa81 2020-03-03 kl. 15:48.
Citera
2020-03-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Läste att grannen med hundarna hade stött på HD i SKOGEN den 15 maj.
Att hon verkade besvärad och försökte gömma sig.
Kan det vara så att HD skulle se MED EGNA ÖGON ifall det verkligen var sant att SD
mördat LW. SD informerade om platsen och sen gick HD för att se det med egna ögon.
Hon blev nervös, stirrig men samtidigt så tacksam, eftersom handlingen visade henne att SD
verkligen hade valt HENNE (HD). Därav de nya förälskelsekänslorna som vi ser i chattarna...

16.38 skriver HD till SD: "Har klarat allt utom lösning på Janis myst" och då hade hon ju setts i skogen av en granne mellan 16-17
Man kan ju undra om det var något kodspråk....?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-03 kl. 16:02.
Citera
2020-03-03, 15:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Svartsjuka.

Mitt svar på det är lite bredare:

1) Avund för att HD hade det som inte LW hade; ett fast förhållande med SD med allt vad det innebär.

3) Att förmå HD att lämna SD, så att LW kunde få möjlighet att få en mer vettig framtid med SD.

4) Att berätta om just detaljer, då HD aldrig lämnade SD efter att HD avslöjat dom tidigare. Att hon kände att den sanningsenliga bilden då skulle få HD att förstå omfattningen och vidden av relationen.

5) Att visa för HD att det som SD berättat för henne inte är hela sanningen; i hopp om att få henne att inse att hon inte kan lita på SD överhuvudtaget.

5) Att visa HD att SD och LW hade något som HD och SD saknade; ett ohämmat passionerat sexliv, även att för sig själv belysa att det LW och SD hade var mer speciellt än det HD och SD hade.

6) Att helt enkelt göra HD illa för att hon såg henne som sin fiende och att hon därav ville försvaga henne.

7) Om man tänker utifrån de känslor som LW levt med under många år, så ter det sig även som en ordentlig urladdning av vad hon burit inom sig under en längre tid. Brevet blev för LW ett tillfälle för henne att få utlopp för en rad av dessa undertryckta känslor, och hon lät dessa känslor ta över i den stund hon författade orden.
Senast redigerad av Netherworld 2020-03-03 kl. 15:53.
Citera
2020-03-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Polisens händelserapport anger adressen för mötet med Stefan när han är ute och jagar busar till

Kanon!
Du har ingen möjlighet att lägga till adresserna där de tre i "triangeldramat" huserar?
Jag har försökt kolla lite med Google Earth, men jag är inte nöjd med min egna insats.
Citera
2020-03-03, 15:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Du har tjatat om det nu ett par månader. Det är fortfarande inte ok att lägga en hand på en kvinna, eller slå ihjäl någon. Jag tvivlar starkt på att Lena slog på SD därute i byn, INNAN han slog ihjäl henne. Hon var 1,58 typ, vägde inte ens 60 kilo. Även om hon var i trim så hade hon inte en chans mot honom. Rena rama slakten. Och DET FÖRSVARAR DU. Helt fantastiskt. Trollen har nått en ny nivå än vad som är brukligt i Flashback.

Hon slaktades. Begriper du inte det så kommer du inte begripa någonting. Det spelar ingen roll vad hon gjort, det finns ingen ursäkt. SD kunde, om han velat, anmäla henne för trakasserier, fått besöksförbud och hela biddevitten. Men det ville han inte, han ville ha en extrasäng att värma sig i när HD knep ihop knäna och vände ryggen till.

Han gjorde ett medvetet planerat val - och för det skall han ta konsekvenserna för.

Du hade öppet sinne från början men har nu trampat ner i samma trångsynta genusträsk om hur utsatt LW var vilket i detta lika tragiska som ovanliga mordfall bli missvisande eftersom det för ovanlighetens skull var BO som var den som utsatte andra.

Absolut ska han om det är han ta konsekvenserna av det. Om det ska vi vara tydliga. Är han gärningsman och mordet gjordes i affekt skulle han varit man nog och själv kontaktat polisen och anmält det inträffade. Nu tyder en del på att det ändå är planerat och då faller det. Kan Åkl leda i bevis att mordet är planerat så kommer säkert straffsatsen påverkas till nackdel för den MT.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-03 kl. 15:56.
Citera
2020-03-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Angående det sista om att nära vänskap ibland kräver aktiv handling. Jag har läst många olika förhör med väninnor till Lena och för det första berättar hon olika saker till olika väninnor. Vissa känner inte till destuktiviteten utan uppfattar Lena som en stark, självständig och fri kvinna som inte ens vill ha ett seriöst familjeliv med en man.

Om vi nu talar om de sista fyra åren i Lws liv. Andra ber henne flytta in och bryta med S, men L vill inte bryta. Ännu någon konstarerar att eftersom de redan gett Lena råd i ärendet med S, medan hon väljer att stanna kvar och fortsätta den destruktiva relationen, ber de henne att vidare slippa bli informerade. Någon tipsar om att hon ska gå till polisen när hon känner sig utsatt för ett brott etc.

Centrum för våld i nära relationer avbryter kontakten och behandlingen av L eftersom hon inte vill avsluta relationen med S osv. Så vad förväntar du dig att hennes väninnor borde ha gjort? Vad hade du själv gjort?
Det jag fetat, där nere i ditt inlägg:
Tack för frågan! Trevligt att nån önskar höra mina tankar.

Om jag hade haft insyn i bara en [bråk-]del av hur LW valde att leva sitt liv/ ofrivilligt hamnat i denna förfärliga röra (välj själv fot att stå på), så hade jag haft öppna och väl strukturerade samtal med henne, dock inte nödvändigtvis bara baserade på kristen grund och grundsyn. Jag hade förklarat min oro för henne och jag hade även frontat henne med min, fullt berättigade, oro för hennes barn.

Jag hade tagit kontakt med UW och jag hade också berättat om detta i förväg till henne. Med UW hade jag förklarat att jag kommer att göra en orosanmälan till Soc och frågat om hans synpunkter. Inte för att han hade fått mig att ändra inriktning, utan för att kanske få ännu mer underlag när jag orosanmäler.

Även LW skulle givetvis i förväg blivit informerad om mina planer och i det hade ingått att göra det helt klart för henne VARFÖR EN VÄL UNDERBYGGD OROSANMÄLAN NU VAR OUNDVIKLIGT.

Förklarat för LW att alla mina åtgärder och planer utgick från kärlek och omsorg om henne och hennes barn och att allt var utgående från medmänsklighet. Och lite civilkurage därtill.

Jag vet att det sägs att vägen till Helvetet är kantad med en mängd goda föresatser.
Fast jag hade inte låtit bli att försöka på mitt sätt. Jag hade dessutom tidigt sökt upp LW:s vänner och väninnor och försökt bilda allians med dem. Men hade det inte lyckats att göra gemensam sak, så hade jag på egen hand orosanmält.
Det hade varit ett första, kraftfullt steg i att försöka få loss LW ur SD:s klor (och henne själv ur sitt oerhörda självskadebeteende, gissningsvis baserad på en usel självkänsla -low self esteem).
LW hade givetvis också behövt potent farmakabehandling kopplad till villkorslös samtalsterapi.

Det där är lite av vad jag hade gjort. Ellet åtminstone försökt göra.
Och du själv? Vill du delge tråden vilka mått och steg du hade vidtagit?
På förhand: Tack!
Citera
2020-03-03, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Och då är det här intressant också:

Aktbil 151, sid 13

"F*ilip bor i Hjärsta och går varje dag över en cykel- och gångbro som leder över E 18/E20
mellan Rättarevägen och Hjalmar Bergmansväg. Han går den vägen för att komma till
busshållplatsen.
F*ilip är inte helt säker men han tror det var i onsdags 16/5, förmiddag/lunch som han gick
över bron i riktning mot Hjärsta. I höjd med det södra brofästet på Hjärstasidan såg han en
mansperson som stod ca 3 m utanför gångbanan på gräset (södra sidan). Han stod och tittade
ner mot slänten (på den södra sidan av bron) som leder ner till motorvägen. Filip beskriver
som om han letade efter något.

När Fi*lip var ungefär 10 m från mannen så tittade manspersonen upp mot Fi*lip men fortsatte
sedan sitt letande/tittande.
Som närmast så passerade F*ilip med ett avstånd på 10 m. Fi*lip reagerade först på mannens
position men kom sedan på att han någon dag tidigare sett en lapp som satt på brofästet om en
försvunnen katt. F*ilip lade därför inte så mycket notis om mannen.
"

Det finns en kartbild i FUP, sid 20, där vittnet ritat ut platsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.290203,15.188558&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0]]}

Tyvärr verkar vittnet inte kunna peka ut mannen.

Kanske SD var där och letade efter något?
Mobilen?????
Och krattningarna får en ännu tydligare begriplighet.
Citera
2020-03-03, 16:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiorinarullgardina
Kanon!
Du har ingen möjlighet att lägga till adresserna där de tre i "triangeldramat" huserar?
Jag har försökt kolla lite med Google Earth, men jag är inte nöjd med min egna insats.

Stefan bor på Betesvägen 14B HÄR
Hanna bor på Färdemansgatan 45 HÄR
Lenna bodde på Byalagsgatan 4a, HÄR
Citera
2020-03-03, 16:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du hade öppet sinne från början men har nu trampat ner i samma trångsynta genusträsk om hur utsatt LW var vilket i detta lika tragiska som ovanliga mordfall bli missvisande eftersom det för ovanlighetens skull var BO som var den som utsatte andra.

Absolut ska han om det är han ta konsekvenserna av det. Om det ska vi vara tydliga. Är han gärningsman och mordet gjordes i affekt skulle han varit man nog och själv kontaktat polisen och anmält det inträffade. Nu tyder en del på att det ändå är planerat och då faller det. Kan Åkl leda i bevis att mordet är planerat så kommer säkert straffsatsen påverkas till nackdel för den MT.

Jag börjar tro att du lider av samma mentala problematik som SD gör. Kan knappt finnas någon annan förklaring till hur du annars helt kan undgå få insikt i hur ordentligt utsatt LW var. På väldigt många plan, av just SD.

Är SD månne någon du lätt kan relatera till..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in