2020-03-02, 07:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SE stod kanske inte vid Dekorima, IM kan ha sett fel, SE stod kanske vid reklampelaren och gick upp bakom LOP när de passerade?

SE hävdar inledningsvis att han gick direkt ut efter utstämpling, senare heter det att han pratade med HO ett par minuter, på något vis känns det som att man blev tvungen att trolla bort tiden mellan 23:19 och 23:21:20.
Dekorima, reklampelare; det kvittar lika.
Frågan är hur GM visste att han skulle vara där c:a 23:20 när LOP såvitt vi vet bestämmer sig för att korsa gatan bara 2-3 minuter tidigare?

Där ser jag nyckeln till alltihop.
Citera
2020-03-02, 07:53
Medlem
p.norths avatar
Finns 3 alternativ som jag skulle uppskatta till:
# slumpen 5% risk (pga revolvern)
# Att GM (mördarna) följde efter från grand. 80% risk
# mötes scenario 15% risk
Alltså S. E som GM ser jag som 5% och om han var inblandad 25% det var jag tror på.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan är hur GM visste att han skulle vara där c:a 23:20 när LOP såvitt vi vet bestämmer sig för att korsa gatan bara 2-3 minuter tidigare?

Citera
2020-03-02, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag avfärdar inte den teorin. Men det som framförallt pekar för SE är att han var på mordplatsen vid rätt tidpunkt. Om han nu bara är ett vittne, vad gjorde han efter att försökt rädda Palme och informerat Polisen vilket håll mördaren sprang? Förklara gärna för mig ett troligt händelseförlopp. Vad gjorde SE mellan 23:19-23:40?
Han gjorde inte så mycket mer än någon annan som befann sig på platsen.
Kom ut på gatan strax efter 23.21, efter att ha talat med väktaren i drygt en minut, kom fram till mordplatsen strax efter 23.22, och resten berättar han själv, dock med en viss knorr på historien.
Han kan nog ha varit tillbaka inne på Skandia några minuter före 23.40 också.

Det är inte mer mystiskt än att ingen sett Bengt Palm som berättar:

”Även en ung kvinna och en man hade kommit fram till platsen där mannen låg, och kvinnan, och mannen hade gemensamt satt in upplivningsförsök. Palm påpekar härvid att återuppliv* ningsförsöket satts in en stund efter att han kommit fram
till platsen. Palm hade varit den förste, eller åtminstone en av de första som kom fram till mannen som senare visade sig vara Palme”

”Efter det ambulansen kommit och hämtat Palme så hade Palm stannat kvar en stund, och han hade därvid samtalat med
en person som var klädd i blå arbetarkläder samt jacka med pälskrage, pälsfoder eller liknande. Som Palm har uppfattat det så är det den mannen som har figurerat som vittnet som anlänt i en firmabil”.

Det finns alltså fler som upplever att de var först, eller bland de första framme vid Palme, och stannat kvar till en stund efter 23.30, men inte ”synts av någon”.

Vad kan detta bero på?

Kan man klura ut svaret på den frågan, kan man möjligen hitta en mer närliggande förklaring även på fenomenet SE, utan att spåra ur i fantasier som går ut på att han på något magiskt sätt förflyttar sig över tid och rum, och växlar mellan att i ena stunden vara feg reumatisk halvfull grafiker till att i nästa stund bli en blandning av Mr Hyde och stålmannen?
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-02 kl. 08:19.
Citera
2020-03-02, 08:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Finns tre alternativ;

1.Mötesscenario, förutbestämd tid och plats.(Reklampelaren?)

2.Radiokommunikation, spanare ger SE klartecken att gå ut.(Någon i maskopi i Skandiahuset?)

3.Hjälp inifrån, SE var redan ute på gatan och förföljde LOP, eller rörde sig framför paret, någon annan stämplade ut SE.

Frågan är vem som gick genom dörren på baksidan av Skandiahuset 22:35? Det har pratats om La Carterie, men hördes någon från butiken i den frågan? Förhörsledaren drar en slutsats att någon måste ha passerat dörren men vet inte vem, varför tog man inte reda på det? Den som eventuellt kan veta är AK, hon bör ha suttit i receptionen 22:35.
Citera
2020-03-02, 08:37
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag avfärdar inte den teorin. Men det som framförallt pekar för SE är att han var på mordplatsen vid rätt tidpunkt. Om han nu bara är ett vittne, vad gjorde han efter att försökt rädda Palme och informerat Polisen vilket håll mördaren sprang? Förklara gärna för mig ett troligt händelseförlopp. Vad gjorde SE mellan 23:19-23:40?

Stod och kollade på uppståndelsen, inte olikt de tusentals svenskar som timmarna och dagarna efter mordet sökte sig till platsen?

Vi talar om 20 minuter. Hade det handlat om timmar skulle jag också bli nyfiken.
Citera
2020-03-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
S. E åldersmässigt närmare 60 års ålder än 40 års ålder. SE var alltså 52 år 1986, ser dessutom äldre ut. 50+ skulle jag då uppskatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
I denna expressen artikel står det att väktaren påstår att SE varit berusad när han återvända till Skandiahuset vid 21 tiden

https://www.expressen.se/nyheter/minut-for-minut-paret-palme-och-engstrom/
Hur många felaktiga uppgifter har Expressen meddelat genom åren. Backade t ex upp vilken galen CP skröna dom helst.
Citera
2020-03-02, 08:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
På tal om signalement.

Förstår att SE stämmer in på vissa yttre attribut som lyfts fram av vissa vittnen. Rock, glasögon, mössa, handledsväska osv.

Men om man zoomar ut är SE en mycket särpräglad person. Det räcker med att se TV-reportaget där han springer flyktvägen på ett mycket lustigt och speciellt sätt. SE var väl 51 år gammal vid mordet och såg verkligen ut som en gubbe.

CP var knarkare med en mycket utmärkande gångstil. Även om en del vittnen beskrev mördaren som klumpig tror jag att betydligt fler vittnen hade gett signalementet att en knarkare/pundare/missbrukare mördat Palme om CP varit gärningsmannen.

Samma borde gälla för SE. Även om vissa yttre attribut stämmer borde betydligt fler vittnen ha pratat om att det var en “konstig gubbe” eller åtminstone “en äldre man med keps” som mördat Palme om det var SE som var gärningsmannen.

Trots det förekommer inga sådana uppgifter. CA däremot stämmer bättre in på många av vittnesuppgifterna kring både Grandmannen och gärningsmannen, inte minst kring de fysiska attributen. Han var också i rätt ålder. Det räcker också med att kolla på den enda bild som finns av honom på nätet för att förstå att han hade en stirrande blick.

Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Jag instämmer med att LP bör ha sett 2 GM på platsen. Rimborn trovärdig eftersom hans uppgifter går emot den officiella bilden av mordet. Frågan är bara vad GM gjorde och vilka det var?
Kan LP ha uppfattat vittnet AB så som varande i maskopi med GM?
Citera
2020-03-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Många som intresserar sig för Palmemordet spekulerar fritt, bland annat du.

Det hjälper inte hur många gånger du påstår att systematiskt arbete utifrån fakta och analys är lika mycket fria spekulationer dom rena avslöjade skrönor. Det blir inte mer sant för att du upprepar det.

Saklighet finns uppenbarligen inte i din värld. Jag undrar bara varifrån du får din behöriga strävan att styra bort från faktiska uppgifter kring spanare och övervakning av OP.

Sådan feber att det skall prioriteras hörsägen till varje pris.
Citera
2020-03-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Är det inte totalt 5 utredare?

Krister Petersson förundersökningsledare

Hans Melander spaningsledare

Utredare X

Utredare Y

Utredare Z

Kollade mitt mail nu från palmegruppen o de är 3 utredare o en chef o alla jobbar heltid. Jag frågade när folk undrade här. Melander är ju både chef o spaningsledare men jag såg nånstans att åklagaren kallades chef med men han jobbar ju inte heltid med PU. Innan iaf.
Peter Steude
Blombergson
Jonas Englund
Senast redigerad av Cianneli 2020-03-02 kl. 09:45.
Citera
2020-03-02, 09:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm, jag tror det är tidningsuppgifter dagarna efter mordet. AB eller Expressen. Minns inte på rak arm, men vittnesmålet finns.
tips till Olle A
Citera
2020-03-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det hjälper inte hur många gånger du påstår att systematiskt arbete utifrån fakta och analys är lika mycket fria spekulationer dom rena avslöjade skrönor. Det blir inte mer sant för att du upprepar det.

Saklighet finns uppenbarligen inte i din värld. Jag undrar bara varifrån du får din behöriga strävan att styra bort från faktiska uppgifter kring spanare och övervakning av OP.

Sådan feber att det skall prioriteras hörsägen till varje pris.

I ett 10-årigt inlägg av en som kallade sig uddis(s) låter det: "Däremot visar mönstret kring mordet upp synnerligen oroande bilder där politiskt extrema intressen förekommer inne i hjärtat av både den hemligaste underrättelsetjänsten, polisen och nära den politiska makten inklusive det socialdemokratiska partiets kärna. (#8677 sid 724)

Delar du denna uppfattning och menar du att PU med KP i spetsen nu har lyckats tränga in i detta moln?
Citera
2020-03-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag tror det ligger till såhär. Lisbeth Palme vet vem som sköt men har av okänd anledning inte kunnat berätta det föränn på dödsbädden.. När hon visste att slutet närmade sig så tala hon helt enkelt om sanningen för Petersson och utredarna.. Det stämmer väl överens med tiden för åklagarens optimism osv senaste åren.

Denna info tror jag dom kommer presentera innan sommaren. Samt en del annan bevisning.
Jag har känslan av att Lisbeth nästan instruerade eller åtminstone inte ville ge mer info än nödvändigt. Men då har hon samtidigt med brått mod låtit en oskyldig CP genomgå en lång rättsprocess och tillslut frikännas. Är man beredd att offra någon pga sin egen rädsla så måste den verkliga GM ha mäktiga vänner som kunde hota henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in