2020-02-20, 20:01
Medlem
På tal om signalement.

Förstår att SE stämmer in på vissa yttre attribut som lyfts fram av vissa vittnen. Rock, glasögon, mössa, handledsväska osv.

Men om man zoomar ut är SE en mycket särpräglad person. Det räcker med att se TV-reportaget där han springer flyktvägen på ett mycket lustigt och speciellt sätt. SE var väl 51 år gammal vid mordet och såg verkligen ut som en gubbe.

CP var knarkare med en mycket utmärkande gångstil. Även om en del vittnen beskrev mördaren som klumpig tror jag att betydligt fler vittnen hade gett signalementet att en knarkare/pundare/missbrukare mördat Palme om CP varit gärningsmannen.

Samma borde gälla för SE. Även om vissa yttre attribut stämmer borde betydligt fler vittnen ha pratat om att det var en “konstig gubbe” eller åtminstone “en äldre man med keps” som mördat Palme om det var SE som var gärningsmannen.

Trots det förekommer inga sådana uppgifter. CA däremot stämmer bättre in på många av vittnesuppgifterna kring både Grandmannen och gärningsmannen, inte minst kring de fysiska attributen. Han var också i rätt ålder. Det räcker också med att kolla på den enda bild som finns av honom på nätet för att förstå att han hade en stirrande blick.
Citera
2020-02-20, 20:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kallelserna till provskjutning var i början av 90-talet. Förhören, kontrollerna och storyn om vapenförsäljning härstammar från mitten av 90-talet. Självmordet skedde 2008. Att kräva daglig koll av CA från 1995 till 2008 vore världsunikt

Jag vet inte riktigt vad du snöar in dig på. Det är ingen som sagt att man borde ha övervakat honom i 13 år. Han var på ett tidigt stadium i PU en intressant person, ser du själv inga problem med en person som konsekvent undviker all kontakt med polisen i ett sån viktig utredning men polisen gör ingenting åt det?
Varningsklockorna borde ha ringt redan i mitten av 90-talet för varje sunt tänkande brottsutredare.
Citera
2020-02-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Om det inte är SE vem tror du då att polisen funnit skyldig? I filters repotage framgick det att Petersson och hans utredare intresserad sig mycket för SE.
Det är inte den förste skojare som låtsats att Pu är intresserade av deras spår. Det framgår i klartext att Peterson inte ställer upp på det.

Tidigare skojare har varit Dansken Paul S med CA spåret som var i hamn redan. FLYGARE MED Sydafrika, Utredaren med sina spår osv osv.
Citera
2020-02-20, 20:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Som vapenägare har man sina fetischer... Har själv många sorter specialammo till mina vapen, fast jag bara skjuter mot papptavlor. Vet att många av klubbkompisarna har allt från skallerormsammo till dragons breath 😀.

Om ammunitionen som användes till detta mord var förbjuden tvivlar jag på, det verkar vara en helmantlad kula och så länge det inte är armour piercing så borde den inte vara förbjuden.

Kanske är så, men ponera att det var SE som avlossade skotten, var fick han ammunitionen ifrån, han var väl inte en aktiv skytt?

Vapensamlaren, samlade han ammunition också i så fall?
Citera
2020-02-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
https://m.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik

Åke Rimborn var allt annat än förvirrad under mordnatten. Förutom att lyckas upprätta dialog med Lisbeth Palme ser han till att Sabbatsberg får bevakning och att rikslarm går. Det är han som personligen rapporterar till polischeferna om Olof Palmes död.

Som du ser i länken är han lika säker nu som 1986 på att Lisbeth Palme på Sabb talade om två gärningsmän. Om det förhållit sig så att han är den ende som hävdat dessa uppgifter, kunde jag trott på förvirring eller missförstånd. Men nu är det så att han inte är ensam om detta.

LP kallar under natten tillbaka ÅR till Sabb. Hon ber honom ordna så att regerings och partiföreträdare kommer till Sabb. Anledningen är att hon vill delge dom info om MOP. Sunt förnuft säger att Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lundström och Ulf Dahlsten frågar LP om hon kan säga något om vem sköt. Det är ju därför hon kallat dom till sig .

ÖB Lennart Ljung träffar försvarsminister Roine Carlsson vid sextiden på morgonen. RC informerar då LL om att man söker två personer för MOP. RC har fått denna info vid regeringsmötet som börjar 0307. Det är naturligt att tänka sig att just frågan om vem som mördat statsministern måste stått väldigt högt på dagordningen.

Högsta polisbefäl denna ödesdigra natt var Gösta Welander. Han tar det ifrågasatta beslutet att lämna ledningscentralen och istället bege sig till Sabbatsberg för att få ett bättre signalement på GM av just LP, och han pratar också med henne. När han återkommer till SBC tar han bort Ustaja ur Rimborns rikslarm men uppgiften om två GM kvarstår.

Om Nu Rimborn är förvirrad så har denna förvirring smittat till Sveriges regering och GW. Jag har frågat åtskilliga poliser om Rimborn och alla är samstämmiga att han var ett mycket dugligt polisbefäl. En kvinnlig polis sa ”När Rimborn höll i en utsättning visste man att saker och ting skulle fungera”.

Med tanke på att Rimborns uppgifter backas upp av statsrådens och Vice polismästarnas handlingar under natten tror jag på detta. Även om ÅR inte varit specifik om var den andre GM uppehöll sig vid skotten. Helhetsbedömningen jag gör är att LPs inledande uppgift har tilltro av samtliga fram tills den plockas bort av Hans Holmér vid lunch.

Det har påståtts att ÅR missuppfattat vad LP sagt ,men aldrig redovisats hur denna missuppfattning gått till.Nattens händelser visar att fler än ÅR Missuppfattat LP. Det som stärker mig i uppfattningen att Rimborns samtal med LP anses besvärande är att hans uppgifter mot all praxis inte tas med i FUP mot Christer Pettersson . Det är också frapperande den polis som talat med LP på mordnatten inte hörs av PU förrän 1991.

Jag instämmer med att LP bör ha sett 2 GM på platsen. Rimborn trovärdig eftersom hans uppgifter går emot den officiella bilden av mordet. Frågan är bara vad GM gjorde och vilka det var?
Citera
2020-02-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tänker så här. Uttalanden KP gjort de senaste dagarna handlar en hel del om att man har en ny bild av vad som hände på mordplatsen, utifrån omtolkningar av vittnesutsagor. Detta ska vara en stor del i lösningen.

Kan inte detta tyda på att mördaren finna bland någon som bevisligen var på mpl? Man kan ju knappast tolka om de släppta förhörsprotokollen och få ihop det så man tänker "Aha, det var CA som gjorde det".

Därför lutar det lite åt SE, även om jag själv inte tror på honom som mördare. Om nu inte nåt annat vittne hamnat under lupp...

Min förhoppning är ju att de presenterar CA. Binder honom via kulorna eller vapnet, har fått någon från Grand att säga de sett honom, bevisar att mördaren skuggar LOP till Dekorima, att de kan rada upp iakttagelser av en man med CA:s signalemente på flera ställen mellan mål och Hälsingegatan. Att CA:s alibi är spräckt. Att man kan binda honom till Svea konditori på mordkvällen.

Nej det här gjorde de för länge sedan att göra om analysen och det pekade mot just en mindre konspiration. Betänk t ex att det finns drygt 20 knarkspanare i farten som vi inte vet något om egentligen men som Pu vet en del om.

CA är utesluten liksom alla andra ensamma GM. Läser man PUs formuleringar framgår det tydligt.
Citera
2020-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vi har två olika frågeställningar här.
1. Är SE gärningsmannen?
2. Är det SE som KP kommer att presentera som gärningsman?
Om KP presenterar SE som gärningsman betyder det inte per automatik att han är det.

Ingen kan vara helt säker på något men efter att ha läst en stor mängd material har jag kommit fram till att det är mycket osannolikt att SE är gärningsman.
Om det är SE som kommer att presenteras har jag ingen åsikt om för tillfället. Personer här i tråden som är mer insatta och har andra kontakter menar att det inte är det. Vi får se.

Nej och nej.PUs lösning är en helt annan med flera deltagare kring mordplatsen och teknisk förnyad analys som inte behöver betyda att man hittat vapnet utan identifierat det på ett annat sätt.
Citera
2020-02-20, 20:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag vet inte riktigt vad du snöar in dig på. Det är ingen som sagt att man borde ha övervakat honom i 13 år. Han var på ett tidigt stadium i PU en intressant person, ser du själv inga problem med en person som konsekvent undviker all kontakt med polisen i ett sån viktig utredning men polisen gör ingenting åt det?
Varningsklockorna borde ha ringt redan i mitten av 90-talet för varje sunt tänkande brottsutredare.

Sorry. Tyckte det var konstigt du tyckte det var så självklart att man skulle haft daglig koll på CA 2008. Det kändes lite verklighetsfrånvänt
Citera
2020-02-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Som vapenägare har man sina fetischer... Har själv många sorter specialammo till mina vapen, fast jag bara skjuter mot papptavlor. Vet att många av klubbkompisarna har allt från skallerormsammo till dragons breath 😀.

Om ammunitionen som användes till detta mord var förbjuden tvivlar jag på, det verkar vara en helmantlad kula och så länge det inte är armour piercing så borde den inte vara förbjuden.
Den var tillåten men hade inget prickskyttesyfte. Nicname copkiller.
Citera
2020-02-20, 20:22
Medlem
Det absolut märkligaste beslutet i den här utredningen (och då finns det en hel del andra också) måste ju vara att inte ta med SE vid rekonstruktionen eftersom hans vittnesmål inte stämde överens med övriga vittnens...

Till och med en amatör inser ju att det är just den personen som är den allra viktigaste att höra... Jag är inte konspiratoriskt lagd men ett så korkat beslut som detta kan man väl inte fatta annat än om man vill sabotera utredningen?
Citera
2020-02-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej och nej.PUs lösning är en helt annan med flera deltagare kring mordplatsen och teknisk förnyad analys som inte behöver betyda att man hittat vapnet utan identifierat det på ett annat sätt.

Det var just dig jag syftade på när jag skrev kunniga personer. Då utgår jag tills vidare från att det är riktigt och det är ju synnerligen glädjande.
Citera
2020-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Utifrån KP:s höga svansföring i media häromdagen är jag övertygad om att det är något mer än bara filters case plus något litet extra. Om det bara är något litet extra hade han aldrig sagt att han kommer kunna presentera vad som hänt och vem eller vilka som är skyldiga. Då hade han istället legat lågt. GW och andra har ju sagt att de har starkt förtroende för KP. Det ger ytterligare skäl att hysa tilltro till att 2 är en stark indikator av 1.
Läs noga. Det är samma som innan Filter kom i n och störde. Alltså inget med det att göra. SE tipset kommer från Barbrogruppen som Donald svor fria. Tycker att KP är väldigt tydlig där som han var tidigt med CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in