https://m.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
Åke Rimborn var allt annat än förvirrad under mordnatten. Förutom att lyckas upprätta dialog med
Lisbeth Palme ser han till att Sabbatsberg får bevakning och att rikslarm går. Det är han som personligen rapporterar till polischeferna om
Olof Palmes död.
Som du ser i länken är han lika säker nu som 1986 på att Lisbeth Palme på Sabb talade om två gärningsmän. Om det förhållit sig så att han är den ende som hävdat dessa uppgifter, kunde jag trott på förvirring eller missförstånd. Men nu är det så att han inte är ensam om detta.
LP kallar under natten tillbaka ÅR till Sabb. Hon ber honom ordna så att regerings och partiföreträdare kommer till Sabb. Anledningen är att hon vill
delge dom info om MOP. Sunt förnuft säger att
Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lundström och
Ulf Dahlsten frågar LP om hon kan säga något om vem sköt. Det är ju därför hon kallat dom till sig .
ÖB
Lennart Ljung träffar försvarsminister
Roine Carlsson vid sextiden på morgonen. RC informerar då LL om att man söker två personer för MOP. RC har fått denna info vid regeringsmötet som börjar 0307. Det är naturligt att tänka sig att just frågan om vem som mördat statsministern måste stått väldigt högt på dagordningen.
Högsta polisbefäl denna ödesdigra natt var
Gösta Welander. Han tar det ifrågasatta beslutet att lämna ledningscentralen och istället bege sig till Sabbatsberg för att få ett bättre signalement på GM av just LP, och han pratar också med henne. När han återkommer till SBC tar han bort Ustaja ur Rimborns rikslarm men uppgiften om
två GM kvarstår.
Om Nu Rimborn är förvirrad så har denna förvirring smittat till Sveriges regering och GW. Jag har frågat åtskilliga poliser om Rimborn och alla är samstämmiga att han var ett mycket dugligt polisbefäl. En kvinnlig polis sa ”
När Rimborn höll i en utsättning visste man att saker och ting skulle fungera”.
Med tanke på att Rimborns uppgifter backas upp av statsrådens och Vice polismästarnas handlingar under natten tror jag på detta. Även om ÅR inte varit specifik om var den andre GM uppehöll sig vid skotten. Helhetsbedömningen jag gör är att LPs inledande uppgift har tilltro av samtliga fram tills den plockas bort av
Hans Holmér vid lunch.
Det har påståtts att ÅR missuppfattat vad LP sagt ,men aldrig redovisats hur denna missuppfattning gått till.Nattens händelser visar att fler än ÅR Missuppfattat LP. Det som stärker mig i uppfattningen att Rimborns samtal med LP anses besvärande är att hans uppgifter mot all praxis inte tas med i FUP mot
Christer Pettersson . Det är också frapperande den polis som talat med LP på mordnatten inte hörs av PU förrän 1991.