2020-02-29, 21:48
Medlem
klempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Intressant att inte fler fall än ett enstaka konstaterats i Sverige idag.
Trodde verkligen det skulle blåsa på efter att de första fallen konstaterats.

Läget klart under kontroll.

Det är helg , på måndag ska de fortsätta jaga smittade
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Intressant att inte fler fall än ett enstaka konstaterats i Sverige idag.
Trodde verkligen det skulle blåsa på efter att de första fallen konstaterats.

Läget klart under kontroll.

7 igår och 13 idag... en fördubbling. Precis som det började i Italien. Dubblar vi varje dag tom nästa helg så har vi en situation!
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hade gärna sett att alla haft samma mätmetod o redovisat allt. Positiva test, antal sjuka, antal respirator, syrgas mm

antal positivt testade är förmodligen bara toppen på ett isberg
forskare i taiwan tror att bara 2-3 % av dom som är smittade testas positivt resten får så
milda eller inga symtom alls dom vet inte om att dom haft viruset.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det skrivs mycket i tråden om att flera olika länder inkl Sverige mörkar, ljuger och vilseleder ang corona.

Är det verkligen så? Och varför i så fall? Varför ger man inte ut fullständig information så att människor förstår allvaret och kan skydda sig?

Det handlar ju inte om utomjordingar eller hemliga agenter. Varför ljuga om ett virus?

Ett ord:

Världsekonomin (eller den inhemska)

Om folk börjar få panik och sluta resa, konsumera, sjukskriver sig, beter sig irrationellt, länsar mataffärer så kommer det bli riktigt illa.

Dock tycker jag att man definitivt kan ta till med åtgärder såsom stoppa flyg från riskzoner och liknande.
Citera
2020-02-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du en källa på det?

Idag ulbildades ambulanspersonal på Huddinge för att kunna utföra tester hemma hos folk.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Tack. Undra hur många svenskar som reser till norra Italien i jan - mars varje år, mer än vad jag trodde. Måste vara medelklassen i större städerna?

I min hembygd med 25000 inv är det inte så här frebilt resande iaf.

Jag hade ingen aning att det var så populärt. Och jag undrar hur viruset kom till Italien från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan man inte, och då blir det riktigt farligt, panikslagna flyktingar är troligen inte lätta att stoppa med skyltar och uppmaning.

Blir det många svårt sjuka bland flyktingarna så vill de sannolikt fly även ifrån läger och hur stoppar man sådant?

Exakt. Jag tror det måste upp till bordet och diskuteras om scenariot blir realt.

Kan inte se ett enda land skulle vilja avvara sjukhus platser samt alla militär sjukhus lär vara upptagna.

Det är väl om USA åker ditt med ett hangarfartyg med bihang
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Tyckte Trump sa att USA har 22 fall, men sajten visar 68 fall och 7 friskförklarade, hörde jag fel. eller?
Citera
2020-02-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, kineserna vet vad som behöver göras för att minska spridningen. Tyvärr fattar inte Corona-Bob det så kan bli värre här

Kan. Ja det kan det.
Eller inte.
Vem vet?

Att Kina går tillbaka till jobb säger fortfarande väldigt mycket om farligheten runt allt.
Det är ju inte så att Kina eliminerat det direkt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
South Korea 3,150 17
Italy 1,128 29

Syd Korea testar mest av alla tror jag så man kan anta de hittar flest smittade. Borde inte förhållandet mellan smittade/döda vara hyffsat lika i Italien o Syd Korea? Kan det vara så att Italien har 5-6 tusen smittade men testar för lite för att hitta dem?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det skrivs mycket i tråden om att flera olika länder inkl Sverige mörkar, ljuger och vilseleder ang corona.

Är det verkligen så? Och varför i så fall? Varför ger man inte ut fullständig information så att människor förstår allvaret och kan skydda sig?

Det handlar ju inte om utomjordingar eller hemliga agenter. Varför ljuga om ett virus?

Bland annat för att vi styrs av karriärist-politiker. För dem är det knappast viktigast att ge allmänheten korrekt information, som skulle kunna orsaka panik och oreda i samhället samt få dem att förlora politiska poäng.

Dessutom vet de förmodligen att vi inget kan göra då vi är otroligt dåligt rustade för det här. Därför kör de med mörkning och försök att förminska allvaret så mycket som möjligt. För att köpa tid och få folk att fortsätta som vanligt. De stoppar huvudet i sanden och låtsas som det regnar, ingen vågar ta ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja stanna inne du för fan. Jag har hört att det smittar via internet också så passa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nästa vecka åker jag till Italien.

Stanna där, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här