2020-02-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
ebola har en 70 % dödlighet i länder med dålig sjukvård.

detta virus har extremt låg dödlighet i jämförelse

Och detta virus är mycket mer farligt för samhället och har exempelvis redan orsakat mer skada än Ebola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Google translate ger jag inte ett skit för som källa... Så jag frågar igen.
Vilken källa har du till detta?
Song Tie, vice director of the local disease control center in southern China’s Guangdong province, told a media briefing on Wednesday that as many as 14% of discharged patients in the province have tested positive again and had returned to hospitals for observation.

https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer/explainer-coronavirus-reappears-in-discharged-patients-raising-questions-in-containment-fight-idUSKC N20M124
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sydkorea har 0,5% dödlighet ju nu.

Sydkorea har bara 41 avslutade fall.

Döda: 17 st
Återställda: 27 st

Dom resterande ca 3000 pågående fallen vet vi inte hur dom slutar. Men du utgår alltså ifrån att samtliga sjuka tillfrisknar?

Optimistiskt, men det finns ingen täckning för det antagandet.
Citera
2020-02-29, 21:21
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock är det inhumant, den politiska majoriteten i EU begår självmord om man helt plötsligt byter uppfattning. Man har investerat allt i humanistkortet, så det blir intressant att få höra Löfven försöka övertyga övriga EU länder att vi alla måste ta ett gemensamt ansvar för de coronasmittade MENA-flyktingarna, vi måste fördela de smittade jämnt, alla måste hjälpa till.

Bra att vi får en flyktingkatastrof på toppen av det här. Det otrevliga med en pandemi är att man inte kan fly någonstans om man inte är jävligt rik. Man skulle kunna åka till Påskön några månader, dom har säkert stäng karantän, en liten flygplats och 7 000 invånare, samt ligger 386 mil från Sydamerika. Och inte en enda som söker asyl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast Kina har än så länge bara haft stor smittspridning i en provins än. Det är ju de extremt kraftfulla åtgärderna som har begränsat smittspridningen i Kina och jag misstänker att många här i väst är fullt medvetna om att vi inte kommer att kunna vidta samma åtgärder. Se bara på oss i Sverige. Det görs i praktiken ingenting för att verkligen stoppa smittspridningen.

Jo men då skulle Wuhan ha en miljon patienter. staden är som Sverige.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har du för belägg för dina påståenden?

Kan du ange källa som styrker det du påstår?

14%, var finns den statistiken, vem har räknat ut det, på vilket underlag?

Nu är inte jag den som du frågar. Men enligt nå högsta doktor på Trump's presskonferans enligt honom så finns det inga indikationer att man ska återsjunka. Han antog den beter sig som virus normalt gör och bör därför inte återsjunka. Personligen vet jag inte men bara addera lite kontext.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Jasså? Vad spelar det för roll om du har föjlt utveckligen hela året? Jag frågade vad det kallas om man tror på allt som skrivs i media.

Jag har följt hela resan, jag har pratat med min släkting som arbetat 30 år inom läkemedel branschen på hög nationell nivå och internationell nivå

Du kan ju börja med att lyssna på Björn Olsen överläkare i infektionssjukdomar och professor, som sagt förnekelse är en vanlig försvarsmekanism.
Citera
2020-02-29, 21:22
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
men snälla jag har fått uppfattning att du är hyfsat välutbildad/informerad ?

Influensa A(H3N2) sedan -80 talet har skördat i snitt ett 1000 tal dödsoffer per år i sverige utan
att en enda person brytt sig, dom äldre får årets vaccin. ett helt normalt scenario.

skall vi slå vad ?
hur många kommer att dö i sverige av detta virus ?
jag säger FÄRRE än ett vanligt " hongkong/asiaten" virus som vi har haft alla år sedan -80 talet.

Vad får du 1000 ifrån? alla källor jag ser säger 200 dödsfall i Sverige per år.
Citera
2020-02-29, 21:23
Medlem
Citat:
men snälla jag har fått uppfattning att du är hyfsat välutbildad/informerad ?

Influensa A(H3N2) sedan -80 talet har skördat i snitt ett 1000 tal dödsoffer per år i sverige utan
att en enda person brytt sig, dom äldre får årets vaccin. ett helt normalt scenario.

skall vi slå vad ?
hur många kommer att dö i sverige av detta virus ?
jag säger FÄRRE än ett vanligt " hongkong/asiaten" virus som vi har haft alla år sedan -80 talet.
Ja men jag menar hur lätt olika virus smittar.

Ebola har ett R0 på två, som mest. SARS-CoV-2 har ett R0 på minst tre.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Håller med föregående talare. Jag har kört 3k på torrvaror och protein. Batteri osv...

Varför skulle man inte preppa???
För att man är sosse och lyssnar på folkhälsomyndigheten..
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det fungerar säkert däremot är det ju en eftersläntringseffekt. Bara för man sätter folk i karantän innebär inte det att fallen slutar blossa upp. Folk kanske inte inser att de är sjuka på några veckor, eller så smittar de andra i hemmet etc. Men begränsa takten på det hela det skulle säkert karantän och begränsad rörelsefrihet göra.
Det är väl så de gjort i Kina? Men där har de också spärrat av bostadsområden, som bevakats av lokala och lojala medborgare, vilket naturligtvis är helt omöjligt i det individualistiska och anti-patriotiska Sverige. Får vi en större spridning i Sverige, kommer det bli väldigt jobbigt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Man testar hemma nu eftersom sjukhusen nu är fulla.

Har du en källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in