2020-02-29, 15:46
Medlem
Kan bekräfta att den " 30åriga mannen" med arbetsplats i Mölndal bor i Lerum utanför Göteborg. På kommunens sida finns obekräftade rykten från kommuninvånare att han besökt vårdcentralen. Om det stämmer vet jag ej men att han bor i Lerum kan jag bekräfta!
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Håller fullständigt med.

De ansvariga kommer att ha blod på sina händer.
Inte för att de hanterade det dåligt utan för att de inte ens genomförde de mest uppenbara åtgärderna.

De ansvariga misstänker jag kommer tyvärr indirekt att döda många pensionärer.

Håller med. De kunde stängt gränserna förlängesen, förbjuda flyg från iran och italien såfort vi märkte att det löpte amok där.

Löfvén och company bör dömmas till ansvar för mord alternativt vållande till annans död såfort första pensionären dör.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag håller med att det var oundvikligt, men du missar fortfarande poängen.

Det här är bara början. Den kommer sannolikt dyka betydligt mer innan viruset ens kommit igång på riktigt. Halva jorden kommer ligga hemma sjuka inom kort, vi kan nog räkna med minst ett 50%:igt fall till de närmaste veckorna, vilket kommer få en tsunamieffekt, där hälften av alla företag i världen kommer gå i konkurs. När vi är klara är vi "tillbaka i stenåldern".

Det är inte att folk dör som är den största faran, utan alla ripple-effekter det får när företag går i konkurs, varor tar slut, folk svälter osv.

Ja om halva jorden ligger hemma sjuka kommer det nog bli ett 50%igt fall. Det har du rätt i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur kan man lita på att folk lyder och isolerar sig hemma?

Att vårda smittade på sjukhus då de bara har milda symtom är nog för dyrt. Vet inte om man kan tvingas till karantän hemma om man är smittad, enligt lag alltså?
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 29/2 kl. 15.45:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4. Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5. Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda mån den 24 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig då hon har hög feber. Insjuknade 27 feb, testades positivt 28 feb.

Fall 13- Person i Västra Götaland som rest från Iran, bekräftad smittad 29/2 kl. 14. Oklart om personen är på sjukhus eller har hemkarantän.

Avfärdade fall:
- 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i februari har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Citera
2020-02-29, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Trams-Maja,

Bidra nu till tråden med lite fakta, och lite mindre av hysteri. Jag förstår att du är rädd, och det är rätt att ha respekt för viruset och ta detta på allvar. Men googla lite och läs på lite fakta, så är jag säker på att du (och en del andra i tråden) känner sig lite lugnare, kan slappna av under helgen och kanske också göra ett bidrag istället för att vara en negativ influens som underbygger hysteri och motverkar rationella handlingar.

Har bidragit tillräckligt. Gå igenom tråden istället din latmask.

Kan meddela att jag inte är ett dugg rädd, det här var både både väntat och delvis välförtjänt. Vi är för många människor på den här planeten. Stryker man med själv i det här så får man acceptera det också.
Citera
2020-02-29, 15:48
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Varför? Man blir inte immun. Plus att det muterar. Bättre att försöka hålla sig frisk.

Nej, du har fel. Många doktorer och forskare jag har lyssnat på YouTube säger att det inte finns några bevis för att det muterar och att den genetiska uppsättningen av viruset är stabilt och kommer nog inte göra det precis som SARS och MERS inte gjort det på tio år.

Så det här kan inte understrykas tillräckligt men faktum med att du faktiskt vill ha viruset NU innan sjukhusen blivit överbelastade och du inte kan få bra vård.

Man får tänka utanför boxen. Själv kollar jag på resor till Milano nu och saker som går att slicka i tunnelbanan där.
Citera
2020-02-29, 15:48
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippez
Vad tror ni händer om ungefär tre-fyra veckor? Om det fortsätter som det gör nu.
Borde vi börja att bunkra?
Nej ta det lugnt och undvik ris. Den här influensan är snart över.
Citera
2020-02-29, 15:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Indien bara 3, hmm....

Ja, totalt fake är allt detta. Allt för att få igång en rejäl nedgång på aktiebörsen.

Ge mig siffror som visar på att COVID-19 är minst lika eller dödligare än Spanska sjukan och jag sätter på mig min Subdströms helmask.

Någon?

Nej, trodde inte det heller.

Titta på videon där en ”enligt” nyheterna pappa med sin dotter precis kommit ut ur karantän: https://youtu.be/gY4mRTXmgF4

”Crisis actor” så fake det bara kan bli.
Allt för att skrämma folk och krascha ekonomin.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-02-29 kl. 16:17.
Citera
2020-02-29, 15:50
Medlem
magpests avatar
De genmutationer i FUT2 som gör att man blir immun mot vinterkräksjukan kan vara en stor nackdel när det kommer till SARS-CoV-2. Man löper stor risk att vara en "nonsecretors" och därmed sakna blodantigener i sitt sekret. Troligen utgör dessa blodantigener ett visst skydd mot SARS-CoV-2 när viruset fyller dina lungor med sekret.

I en studie från 2010: Higher frequency of secretor phenotype in O blood group – its benefits in prevention and/or treatment of some diseases, var 23.9% i den studerade populationen nonsecretors och enligt den officiella datan i nuläget, har vi allvarliga och kritiska COVID-19 fall på ungefär 19.1%.

I en annan studie om SARS framgick att blodgrupp 0 löpte mindre risk att bli smittade (sjuka), men det kan ju delvis beror på att blodgrupp 0 sannolikt har en större frekvens secretors än alla andra blodgrupper. I studien från 2010 hade blodgrupp 0 - 88.3% secretors, blodgrupp A -70.1% secretors, blodgrupp AB - 67.9% secretors, blodgrupp B - 67.8% secretors.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Håller med. De kunde stängt gränserna förlängesen, förbjuda flyg från iran och italien såfort vi märkte att det löpte amok där.

Löfvén och company bör dömmas till ansvar för mord alternativt vållande till annans död såfort första pensionären dör.

Håller fullständigt med.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
En viktig sak.

Spanska sjukan kan inte jämföras med carona virus.

Då när spanska sjukan eller influensan härjade så kunde man inte erbjuda människor avancerad medicinisk sjukvård.
Det kan man nog inte nu heller, mer än till ett litet fåtal.

1918 och fram till 1950 fanns inte vare sig metoder eller mediciner så jämförelsen är inte ens möjlig att göra. Därtill kommer att medellivslängden 1930 var 60 år och nu är den över 80 år. Det innebär att människor i sig själva är oerhört mycket bättre rustade rent fysiskt nu.

Den som jämför med spanska sjukan har en skruv lös. Jag har en skruvmejsel över om någon vill låna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in