2020-02-27, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det är kötid på flera år i vilken stad du än vänder dig till. Visst, det är inga minst 10år det handlar om däremot är det förmodligen minst 3år i en liten stad som halmstad. Och i Göteborg är det minst 5-7år. Och då är det i ett getto men då har man trots allt en bostad.
Ja fast i sthlm kan du få köa i 30 år för att få bo i innerstaden. Och den som ställer sig sist nu kommer förmodligen aldrig att kunna hyra en bostad i sthlm city iom att köerna ökar exponentiellt.

Citat:
Nej andra hand är inte en permanent bostad med ockerhyror, alltid dyrare alternativ med sämre standard än om du skulle ha ett 1a kontrakt som kostar mycket mindre plus att standarden är mycket bättre. Lägg där till att det är stressande att aldrig kunna ha en fast punkt att bo på utan att tvingas flytta runt som en zigenare från lägenhet till lägenhet. Det är alltså en dålig deal på alla sett och vis.
Trots allt är det en bostad. Men visst är det synd att de inte kan bo i första hand. Jag har personligen flera vänner som behållt sina kontrakt trots att de inte bott i dessa lgh på flera år. Man lämnar inte ett hyreskontrakt vind för våg givet rådande system eftersom de är värda hundratusentals kronor. Och att det blir brist på kontrakt har inte så mkt med bostadsbrist att göra, utan hur kontrakten prissätts.

Citat:
Varför det ser ut på det sättet är för att det byggs för få bostäder. Folk varken har råd eller får låna till dom priser som råder på marknaden. Många har lågbetalda jobb där dom ligger brutto på 20k i månaden där det inte finns kapital för att låna. Och det är sjukt att skuldsätta sig hela livet att bli tvingad till det. Är vi ett välfärdsland eller u-land?
Det är för att marknaden för nya hr är extremt begränsad. De som har råd med nya hyresrätter kan lika gärna köpa en BR och spara åtskilliga tusenlappar varje månad. Det är bara lönt om man ska bo en kortare period isf.

Vad som är riktigt korkat är att hyra ett helt arbetsliv och betala av på någon annans skulder istället. Det är där klyftorna skapas idag och det är inte så lyckat.

Citat:
Men varför ge bort 30k isåfall? Varför inte ge 10-15k i månaden istället så kan personen i fråga hyra ett vettigt boende i andra hand? Det är tusen gånger bättre än att bo på ett vandrarhem och framförallt billigare, uppenbarligen. Och högre standard. Idioter inom det sociala. Att ingen reporter nämner det i reportaget är idiotiskt.
Varför inte prioritera denna grupp och bygga riktiga bostäder istället? Om du syftar på UG, så var det ju en i övrigt frisk familj som behövde en tillfällig lösning. Det är ju inte meningen att de ska ha hjälp om de kan klarar sig själv senare om pappan får jobb osv..

Citat:
Det är väl en halv miljon i Stockholm som står i kö för hyresrätt i Bara stockhom. Det har jag färskt i minnet eftersom ni endast pratar Stockholm i den här tråden.
Det är snarare närmare 700 k. Men under 100 k som är aktivt sökande om jag inte minns fel, vilket tyder på att "bristen" är ganska överdriven då 600 k förmodligen redan har en bostad.

Citat:
Lägg till bristen i övriga landet. Och en invandring årligen med ett netto på ca 100k människor. Räkna på den ekvationen så är 100k nya hyresrätter årligen i underkant.
Vilken brist? Menar du att den tilltagit genom årens lopp? Visste du att vi har exakt samma bostäder per capita som 1990? Finns inte så mkt som tyder på så mkt brist. Du kan även själv gå in på hemnet och titta. Så fort du lämnar de större städerna så skänks bostäderna nästan bort. Finns inte mkt som tyder på nån brist.

Citat:
För var ska dom bo annars tänkte du?
Om hyrorna avregleras kan de bo i det begagnade beståndet. Det är billigare än nyproduktion.

Citat:
Och var ska resten av alla ungvuxna som också ska bo fixa ett boende?
Det billigaste de kan göra är att köpa en bostadsrätt. Och om inte det går hoppas jag på att hyrorna avregleras så att den begagnade marknaden öppnas upp.

Citat:
Det kostar inte för mycket att bygga. Det handlar om prioriteringar.
JO det kostar vansinnigt mkt att bygga och de som inte har råd bör inte bo i den dyraste boendelösningen av alla. Helt orimligt!

Citat:
Det byggs inte alls på tekordnivåer när det gäller hyresrätter. Borätter byggs men det är bara för en liten klick som har råd därför ingen brist.
Jo då det gör det så visst, men det byggs inga billiga nya hyresrätter.

Citat:
Berätta för mig var det byggs "som fan" nånstans. Isåfall ska jag tipsa alla jag känner att dom kan skaffa en hyresrätt med inflyttning imorgon. Säg nu inte ormträsk eller något långt upp i lapphelvetet med i bästa fall en närlivs och en befolkning på 50 pers...

Ja kolla runt i sthlm ska du få se på byggkranar. Sedan tror jag inte att det behövs byggas så vansinnigt mkt som vissa debattörer menar. Efterfrågan saknas.
Citera
2020-02-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Hur ska marknaden kunna fungera om politiker aktivt förstör den? Det är som att säga att man inte kan ta bort käppen ur hjulet förrän cykeln rullar som den ska.

Finns massor med bostäder att hyra. Här som överalltannars
Citera
2020-02-27, 14:57
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast i sthlm kan du få köa i 30 år för att få bo i innerstaden. Och den som ställer sig sist nu kommer förmodligen aldrig att kunna hyra en bostad i sthlm city iom att köerna ökar exponentiellt.

Trots allt är det en bostad. Men visst är det synd att de inte kan bo i första hand. Jag har personligen flera vänner som behållt sina kontrakt trots att de inte bott i dessa lgh på flera år. Man lämnar inte ett hyreskontrakt vind för våg givet rådande system eftersom de är värda hundratusentals kronor. Och att det blir brist på kontrakt har inte så mkt med bostadsbrist att göra, utan hur kontrakten prissätts.

Det är för att marknaden för nya hr är extremt begränsad. De som har råd med nya hyresrätter kan lika gärna köpa en BR och spara åtskilliga tusenlappar varje månad. Det är bara lönt om man ska bo en kortare period isf.

Vad som är riktigt korkat är att hyra ett helt arbetsliv och betala av på någon annans skulder istället. Det är där klyftorna skapas idag och det är inte så lyckat.

Varför inte prioritera denna grupp och bygga riktiga bostäder istället? Om du syftar på UG, så var det ju en i övrigt frisk familj som behövde en tillfällig lösning. Det är ju inte meningen att de ska ha hjälp om de kan klarar sig själv senare om pappan får jobb osv..

Det är snarare närmare 700 k. Men under 100 k som är aktivt sökande om jag inte minns fel, vilket tyder på att "bristen" är ganska överdriven då 600 k förmodligen redan har en bostad.

Vilken brist? Menar du att den tilltagit genom årens lopp? Visste du att vi har exakt samma bostäder per capita som 1990? Finns inte så mkt som tyder på så mkt brist. Du kan även själv gå in på hemnet och titta. Så fort du lämnar de större städerna så skänks bostäderna nästan bort. Finns inte mkt som tyder på nån brist.

Om hyrorna avregleras kan de bo i det begagnade beståndet. Det är billigare än nyproduktion.

Det billigaste de kan göra är att köpa en bostadsrätt. Och om inte det går hoppas jag på att hyrorna avregleras så att den begagnade marknaden öppnas upp.

JO det kostar vansinnigt mkt att bygga och de som inte har råd bör inte bo i den dyraste boendelösningen av alla. Helt orimligt!

Jo då det gör det så visst, men det byggs inga billiga nya hyresrätter.

Ja kolla runt i sthlm ska du få se på byggkranar. Sedan tror jag inte att det behövs byggas så vansinnigt mkt som vissa debattörer menar. Efterfrågan saknas.

Ja men det finns inga jobb där det är billigt att bo. De lägenheterna du pratar om som är billiga som du nämner, det finns ingen möjlighet för egen försörjning där. Eller tänkte du att folk ska pendla 40 mil totalt tur och retur till jobbet varje dag? Det är bostäder i och runt större städer vi talar om som behövs.

Det är ett moment 22. Efterfrågas arbetskraft i en större stad men det finns inga lediga bostäder. I mindre städer finns det inga jobbtillfällen men istället har dom flesta råd att bo där men det går inte ihop för det finns inget jobb där.

På 90-talet var kötiden minst den halva tiden som var nu. Så något har ju hänt eller? Befolkningen när jag var en liten grabb var 8 miljoner. Nu är vi 10 miljoner. Ser du något samband där eller? 2 miljoner människor till som ska dela på samma geografiska yta.

Vi kan ju börja där helt enkelt. Att det inte ska vara lagligt att äga/hyra två lägenheter. Det skulle frigöra massor med lägenheter. Samma sak borde gälla året runt hus, har man ett sådant hus och har ett jobb i närheten så borde man inte få ha en lägenhet. För då kan det inte anses vara en sommarstuga utan då ska lägenheten förpassas till någon annan utan eget boende.

Det ska alltså vara uppenbart att huset är ett fritidsboende för att man ska få äga det. Att liksom trycka på ett hus utanför stadskärnan samtidigt som man tar upp en hyresrätt det borde vara bannlyst. I detta fallet får villaägaren så snällt köpa en borätt om nu det är för trångt i sin 300 kvm villa med swimingpool.

Jag håller inte med dig. Det var uppenbart i reportaget att han invandraren som bott i Sverige i 6år som bodde på vandrarhemmet inte kan få någon bostad för det är brist. Han som hade en son på 8 år. Sjukt att en vuxen man med ett barn på 8 år efter 6 år i Sverige fortfarande inte har ett eget boende för sig och sin son.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-02-27 kl. 14:59.
Citera
2020-02-27, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja men det finns inga jobb där det är billigt att bo. De lägenheterna du pratar om som är billiga som du nämner, det finns ingen möjlighet för egen försörjning där. Eller tänkte du att folk ska pendla 40 mil totalt tur och retur till jobbet varje dag? Det är bostäder i och runt större städer vi talar om som behövs.
Jag jobbar själv i en bransch där många arbetspendlar. Det går alldeles utmärkt och de trivs med det. Sedan bör vi nog styra om politiken mot att satsa mer på arbetstillfällen utanför storstäderna. Är galet trött på storstadshetsen. Bättre om folk kan leva utanför storstäderna där bostäder finns och kan hitta jobb där.

Citat:
Det är ett moment 22. Efterfrågas arbetskraft i en större stad men det finns inga lediga bostäder. I mindre städer finns det inga jobbtillfällen men istället har dom flesta råd att bo där men det går inte ihop för det finns inget jobb där.
Nja det behöver inte vara så. Politikerna skulle kunna satsa mer på skapa jobb runt om i landet istället för att lägga alla statliga tjänster i sthlm.

Citat:
På 90-talet var kötiden minst den halva tiden som var nu. Så något har ju hänt eller? Befolkningen när jag var en liten grabb var 8 miljoner. Nu är vi 10 miljoner. Ser du något samband där eller? 2 miljoner människor till som ska dela på samma geografiska yta.
Det har skett en enorm urbanisering som nu börjar att brytas och det är bra. Ändå finns det ungefär lika mkt bostäder per capita och m2 per capita som 1990, så det har faktiskt hållit status quo egentligen. Vi borde bli bättre på att använda de bostäder som redan finns än att börja bygga nya som sliter på miljön och kostar enorma summor.

Citat:
Vi kan ju börja där helt enkelt. Att det inte ska vara lagligt att äga/hyra två lägenheter. Det skulle frigöra massor med lägenheter. Samma sak borde gälla året runt hus, har man ett sådant hus och har ett jobb i närheten så borde man inte få ha en lägenhet. För då kan det inte anses vara en sommarstuga utan då ska lägenheten förpassas till någon annan utan eget boende.
Det håller jag inte med om. Man borde få ha exakt hur många hyreskontrakt man vill precis som man får äga hur många villor och bostadsrätter man vill. Men de borde prissättas efter marknadens villkor. Då kommer folk inte att överanvända hyresrätterna och trixa med svartuthyrning osv.

Citat:
Det ska alltså vara uppenbart att huset är ett fritidsboende för att man ska få äga det. Att liksom trycka på ett hus utanför stadskärnan samtidigt som man tar upp en hyresrätt det borde vara bannlyst. I detta fallet får villaägaren så snällt köpa en borätt om nu det är för trångt i sin 300 kvm villa med swimingpool.
Det har jag också bekanta som har ett hus och ett extra hyreskontrakt i sthlm city som de har som sin ägodel. Glöm att de lämnar ifrån sig det kontraktet. Skulle det vara marknadshyror hade det nog varit en annan femma.

Citat:
Jag håller inte med dig. Det var uppenbart i reportaget att han invandraren som bott i Sverige i 6år som bodde på vandrarhemmet inte kan få någon bostad för det är brist. Han som hade en son på 8 år. Sjukt att en vuxen man med ett barn på 8 år efter 6 år i Sverige fortfarande inte har ett eget boende för sig och sin son.
Det är mer en jobb och pengafråga än att det är bostadsbrist. Om du inte har en fast lön får du ingen bostad oavsett om det hyres eller bostadsrätt.
Citera
2020-02-28, 14:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Bara en massa snack om Stockholm. Kan ni i tråden sluta prata om Stockholm hela tiden, allt kretsar inte kring den staden om ni trodde det, större delen av Sveriges befolkning bor trots allt inte i Stockholm. Det är bostadsbrist i hela landet. Allt från relativt små städer som Halmstad har brist likaså större städer som tex Västerås.

Jag bor inte i Stockholm, jag känner ingen i Stockholm, har ingen som helst koppling med Stockholm men jag har flera vänner som inte har någon bostad och flyttar runt i 2a hand. Vet inte en enda person som går i tankarna om att flytta till Stockholm heller. Så kan vi en gång för alla ta bort den myten om att alla människor står i kö för att skaffa en bostad i Stockholm.
Jag hade ingen aning om att det var så illa. Åtminstone Norrlands inland trodde man var rena avfolkningsbygden, där bostäder står tomma överallt. Jag har en bekant som flyttade till Sundsvall och bodde där några år p g a jobbet, och det var inga problem att få en hyresrätt med några månaders varsel. Visserligen i en förort, men ändå. Och sen köpte han hus där, villor fanns från ca 500.000 och uppåt. Rena paradiset för en stockholmare som är van att priserna börjar på 5 miljoner.
Citera
2020-02-29, 10:50
Medlem
Inte lätt att bli gammal.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/l1bMBo/en-73-aring-utan-hem-ar-inget-vard

Så den som inte har "råd att flytta" på gamla dar befinner sig ändå på sätt och vis i
en gynnad position.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3jWEVX/nekas-lan-fran-banken--for-att-hon-ar-pensionar
Inte lätt såvida man inte är ekonomiskt oberoende. Vilket man aldrig blir med väl
inlåsta pengar.
Senast redigerad av litesliten 2020-02-29 kl. 10:53.
Citera
2020-02-29, 10:57
Medlem
De (äldre) som har hus o br o låga eller måttliga inkomster kan få seniorlån*

Men många äldre har bott i samma hyresOrätt i 30 år eller mer o tvingas på renoveringar
som dubblar hyrorna - vilket de inte kommer att klara av. O systemet är något jävulskt
eftersom de tar inte ut hela hyreshöjnigen på en gång utan gör trappstegshöjningar.dock
är sluthyran fastställd - precis som nyprod o hyreshöjda lokaler (= marknadshyrorna pressas
uppåt på ett mygelförrädiskt sätt)

Det behövs seniorlån till dessa också - vilka kapitalstarka ställer upp - det finns snart inga
bostäder till rimliga kostnader i de tre största städerna - i städer utan jobb renoverar man
inte på samma sätt eftersom det inte finns marknad att höja hyrorna på detta sätt.

* lån som dödsboet löser med både ränta o kapital - inget betalas löpande
Citera
2020-02-29, 13:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag jobbar själv i en bransch där många arbetspendlar. Det går alldeles utmärkt och de trivs med det. Sedan bör vi nog styra om politiken mot att satsa mer på arbetstillfällen utanför storstäderna. Är galet trött på storstadshetsen. Bättre om folk kan leva utanför storstäderna där bostäder finns och kan hitta jobb där.

Känns mer vettigt att folk bor och arbetar på samma plats, åtminstone så länge vi inte har supereffektiva transportmedel som både är miljövänliga och snabba.
Citera
2020-02-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Gick förbi löpsedlarna precis. Aftonbladet säger att Greta (?), 84 (?) inte har råd att flytta
eftersom hon inte får lån av banken.

Det byggs för få (kanske t o m inga) hyresrätter och nu börjar snart utförsäljningarna
av allmännyttan i Stockholms stad. Varför skall en gammal människa tvingas sätta
sig i skuld ?
Därför att lösningen på bostadsbristen, som inom parentes sagt inte existerar, är enligt ekonomieliten här inne att alla ska befinna sig i Gretas situation.

Råder det brist på idiotprissatta bostadsrätter? Var då? Inte i Stockholm i alla fall, snarare finns det ett överutbud, lösningen för vissa skribenter här inne är att alla som befinner sig i Gretas situation lika gärna kan ta livet av sig och lämna plats för någon annan.

Vad är det de vill ha en lösning på? Fan vet, någon brist på bostäder kan jag knappast se.

Det råder ingen bostadsbrist. Det råder brist på billiga hyresrätter. Lösningen för dessa skribenter är att skrota alla billiga hyresrätter helt och hållet.

Att folk tycker att det är idiotiskt att ta miljonlån på patetiska nybyggen med usel standard är inte samma sak som brist på bostäder.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-02-29 kl. 13:42.
Citera
2020-02-29, 13:42
Medlem
piggypiggys avatar
när jag var 24 år gammal och fick ett förstahands kontrakt hos allmännyttan i Sthlm, var minimikravet en tillsvidare/fast anställning.
Idag är det väl försörjningsstöd/socbidrag som krävs för en lägenhet?
Citera
2020-02-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Känns mer vettigt att folk bor och arbetar på samma plats, åtminstone så länge vi inte har supereffektiva transportmedel som både är miljövänliga och snabba.
Eller så kan man, som jag och många med mig som lever i 2000-talet, jobba hemifrån 95 procent av tiden. Möten kan också ordnas via länk. Att du har svårt att tänka dig något sådant förvånar väl ingen.
Citera
2020-02-29, 13:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eller så kan man, som jag och många med mig som lever i 2000-talet, jobba hemifrån 95 procent av tiden. Möten kan också ordnas via länk. Att du har svårt att tänka dig något sådant förvånar väl ingen.

Försök att samla dig och tänka igenom vad du vill ha sagt för det du skrev nyss var så spretigt och osammanhängande att det saknade mening. Kanske bäst om du nyktrar till först dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in