Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Potentiellt oviktig detalj, men skummade igenom den tidslinje som NA publicerade i morse. Det mesta redan känt, men la märke till att SD satt på jobbet på mordkvällen och tittade på en karta över Nya Hjärsta i Google Maps. (Det är det sista han gör på kontoret för dagen, kl. 19.57, och tre minuter senare messar han Lena att han packar ihop.)
Kämpar mig febrilt igenom textmassorna här, men ni som läser i ljusets hastighet, har det framkommit något mer om detta i FUP? Varför han studerar en karta över sitt eget närområde timmarna innan mordet; kan det visa på planering? De flesta av oss har ju haft svårt att få ihop just planering med valet av brottsplats, och en karta över området är väl det närmsta en indikation vi kommer isf?
Oj! Det har jag missat helt (inte kommit till SDs förhör i fup ännu).
Nya Hjärsta borde han kunna utan och innan, kan bara tänka mig en rimlig förklaring till detta och det är att han ser på kartan när han går igenom i huvudet en sista gång hur han ska förflytta sig för att inte bli upptäckt. Han har ju varit ute och rekat och vet precis vilka platser och tidpunkter han bör undvika pga andra människors rutiner (tex att han frågar grannen med hunden om han brukar rasta hunden vid den här tidpunkten samt var de isåfall brukar gå).
Och sen ett meddelande till LW precis efter detta. Karta över Nya Hjärsta+LW. Hjärnan tenderar ju att få uppslag till nästa steg (eller hur man ska uttrycka det) via associationer. Stor sannolikhet med andra ord att kartan och LW är sammankopplade i SDs hjärna.