2020-02-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är en lång väg att gå från tanke och hot till handling. Det är många som tänkt någon gång i sitt liv att de vill döda någon men inte gör vi det.

Var ska SD ha dödshotat HD och sina barn? Om du pratar om när SD och HD gemensamt bestämde familicide när hon och bebisen var sjuk så är det inte riktigt samma sak. De levde under en mycket psykiskt pressande livssituation då. Fullständigt normalt att man får sådana sjuka tankar då. Det viktiga är att de inte gjorde slag i saken.

Om SD verkligen var mördartypen som du beskriver kunde han lätt dödat HD där och då. Att kunna hejda sig under sådana omständigheter visar på stor självkontroll.

Det är väl snarare du som inte kan vara objektiv med tanke på dina personliga kopplingar. Jag utgår bara från det jag får veta här, PM och FUP.

Tycker inte det slätar över alla faktum ändå. Det är en lång väg från tanke till att sätta ord på sina tankar också. Speciellt till andra människor. Bara där gick SD mycket längre än vad normalt funtade människor gör. Ja det är en tuff situation de befann sig i men knappast unik.

Om HD ryker så är det nog väldigt uträknat det också. Är övertygad att hon legat i farozonen om inte LW funnits. Eller någon annan utav hans prospects.
Citera
2020-02-26, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, delar nog inte din uppfattning om honom, för mig verkar han vara den där självupptagna typen som endast har en person i skallen och det är han själv.

Sådana människor ger mig inget, de kan inte bjuda på sig själva på det sätt som jag känner ger en kontakt som betyder något.

Så jag skippar nog att hänga med honom och föredrar mer äkta personligheter det är min åsikt om MGM.

Tråkigt nog har jag samma uppfattning om BO, ingen kvinna jag skulle vilja ha nära mig, varken som vän eller partner, alldeles för egocentrerad enligt mig, klart jobbig som det framkommer i FUP.

Men jag drar gärna en bärs med dig, du verkar ju bjuda på dig själv vilket gillas

Ja, hänger du med mig, så lovar jag att du inte kommer få "torr-sprickor" i läpparna i alla fall....he he he

Jag tycker att dom är rätt märkliga karaktärer hela bunten som ingår i detta fall, och även en del runt omkring.
Dom enda vettiga är ju alla barnen och UW.

Får lite konstiga Knutby vibbar i denna "Geo-gruppen" med Stefan ´Helge´Davidsson i spetsen.

Ja ja, skit samma. Nu blir det 20 dagars spännande rättegång .
Citera
2020-02-26, 11:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är tveksam till att Hanna kommer att lämna ett vittnesmål som är till nackdel för SD. Är väldigt kluven till hennes agerande både med städning av hus och hur hon agerar vid förhören. Är det medveten handling och försök till att dölja sanningen eller är hon så helt "hjärntvättad", manipulerad och färgad/präglad av SD att hon har slutat att tänka själv?
Om man som du utgår ifrån att SD är gärningsmannen så blir ju allting skumt, kanske också den här storstädningen man hade med släkt och vänner. Det här var alltså efter att polisen hade avslutat de tekniska undersökningarna av bostaden och efter att avspärrningen hade hävts. Och visst, givet att SD är gärningsmannen blir naturligtvis HD ett väldigt mysterium. Men prova någon gång också att se det ur perspektivet att SD kanske inte har något med LW:s död att göra, då kanske allting faller bättre på plats.

Citat:
JG vet jag inte vad jag tänker om ännu heller.
Samma när det gäller JG, inget märkligt alls där om betraktar det här utan att på förhand ha bestämt sig i skuldfrågan. Min intryck av JG efter att ha läst chattar och förhör i fupen är att han förhåller sig påfallande objektiv till det här. Precis en sådan vän som jag själv skulle vilja vara, om en polare till mig pekades ut som mördare av div. slaskmedia och en åklagare på så här oklara grunder.

Citat:
Läste nyligen ett förhör med en av L*enas grannar som beskrev det "turmoil" som L*ena verkar har dragits in i de sista åren. Det som beskrivs kan liknas vid någon som drunknar, trots att man kan simma. Från att var en högpresterande och välfungerande kvinna , blev hon helt besatt av tankar på S*tefan på ett mycket destruktivt sätt och hade svårt att klara av sitt liv. Det verkade som att vännen uppfattade att L*enas förhållande med S*tefan som förstörde henne.

Kanske är det på samma sätt med andra som kommer S*tefan nära?
Det kan ha varit ett misstag att fokusera så hårt på just SD, det verkar ju nästan ha blivit som en besatthet. Man bör försöka ha i åtanke att han kanske inte hade någonting alls med LW:s försvinnande och död att göra.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-26 kl. 11:45.
Citera
2020-02-26, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
"Två tops. Vä frontslda på tvättmaskin i källare
Forums materia/nr: 201801008141
Vid en fö yad analys av den tops som gav indikation på blodförekomst påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer ån en nära släkting."

Lenas blod på fronten av SW's tvättmaskin. Hamnade högst troligt där när han adrelainstinn hafsade in sina med Lenas blod dränkta kläder så fort han kom hem den natten.

GRAVERANDE.

Ja.

Varje spår för sig, inte så mycket att komma med.
Men tillsammans.

Det var det jag sa från början.
Hur lätt är det att ta sig in i et hus, nerblodad utan att ta på något, droppa på något och lämna spår som du kanske inte ens uppmärksammar?

Förklaringen med att L*ena blött vid sex, vem köper denna om det är blod lite "överallt"? Och dessutom kommer andra personer som L*ena har haft intimt förhållande med att vittna att så var inte fallet. Även barnmorska och VC.
Citera
2020-02-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lenas blod på SD:s tvättmaskin och skor är ganska graverande. Lägg därtill hans DNA på hennes ring och kjol.

Men hur var det med kjolen: fanns det inte dna från 4 olika pers på den?

Ligger c:a 13 950 s efter i fup så har inte den bästa kollen.
Citera
2020-02-26, 11:42
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 148 – Förhör, Stefans anhöriga och kollegor s 100, förhör med E*il W fd kollega till Stefan.

Kontakter i samband med Lenas försvinnande Då Lena försvunnit ringde L*sen B*ck till E*il. Hon sa att Lena var försvunnen och att den som var misstänkt var Stefan som E*il är vän med på Facebook. E*il tyckte att det var obehagligt men han blev inte alls förvånad. L*sen sa att "Stefan hållit på länge mot Lena". E*il pratade med G*stav C*rlsson, sin nuvarande chef, som tidigare arbetat med Stefan om det. Han delade E*ils bild av Stefan och berättade hur Stefan inför ledningsgruppen berättat han ljugit i sitt CV och på så sätt kunnat få jobb.
Citera
2020-02-26, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
NA, Live:

"Åklagaren fortsätter att gå igenom spår av blod på kläder och skor.

för 3 minuter sedan
Jag ser att vi får många frågor om privatpersoner får delta. Det får man. Rättegången är öppen för allmänheten. Men vissa delar kommer att vara bakom, som det heter, stängda dörrar, men då talar domaren om det.

för 5 minuter sedan
Blod har skickats på analys till Nederländerna.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-vant-pa-kroppen-for-att-ga-igenom-fickorna-folj-rattegangen-om-hjarstamordet-direkt-inifran- tingssalen
Citera
2020-02-26, 11:46
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi skall hålla detta i huvudet också:

..att en mängd personer som SD känner och är bekant
med i olika grad, beskrivit honom som manipulativ, märklig, farlig och till och med psykopatisk och mycket farlig.

Ur fupen.

Stämmer, det är inte till SDs fördel i detta. Även brodern M*rtin har ju i vittnesförhör berättat hur SD misshandlat honom i yngre dar.
Citera
2020-02-26, 11:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, hänger du med mig, så lovar jag att du inte kommer få "torr-sprickor" i läpparna i alla fall....he he he

Jag tycker att dom är rätt märkliga karaktärer hela bunten som ingår i detta fall, och även en del runt omkring.
Dom enda vettiga är ju alla barnen och UW.

Får lite konstiga Knutby vibbar i denna "Geo-gruppen" med Stefan ´Helge´Davidsson i spetsen.

Ja ja, skit samma. Nu blir det 20 dagars spännande rättegång .

Vi får lösa det på något sätt

Jag får också lite Knutbyvibbar av fallet, verkar vara lite av en sekt de där som håller på med Geo, status och annat i gruppen verkar vara skitviktigt av någon anledning.

En djävligt knepig samling av människor enligt mig och de mest knepiga är ju MGM, MGK och BO där verkar ju galenskapet ha sprungit i full galopp för jämnan.

En hobby eller rekreation som utvecklats till en mani känns det som.
Citera
2020-02-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har börjat på att läsa förhören med vittnen nu från FUP och finner de med barnen, kollegorna Jon*s Hå*rd och Kr*stin J*kobsson samt brodern som viktiga för att förstå hela tragedin.

Slås av att barnen framstår så kloka och lillvuxna mitt i mammas svårigheter. De verkar ha integritet och uttrycker sig så sakligt. Det är så ohyggligt synd om dem och det är hjärtskärande att tänka vad de gått/går genom både innan mordet med en mamma som inte mådde psykiskt bra med allt vad det innebar och efteråt sedan den hemska morgonen och framåt mot nu.

För mig framstår LW som en mamma som uppfostrat dem med värme och regler samt stor omtanke, – att de till exempel skulle ha trevliga födelsedagar trots skilda föräldrar. Men, om kollegors och broders vittnesmål stämmer, så har LW mest troligt lidit av bipolaritet vilket förklarar väldigt mycket i hennes destruktiva beteende som sedan gått ut över dem alla i en destruktiv spiral nedåt där hon tappat kontrollen. Maniska perioder med lite sömn då hon blivit gränslös i vad hon trott var möjligt med SD och inte fungerat förnuftigt utan svävat högt över HD utan att hon lyssnat till vänner och varningsklockor. Jag har i min bekantskapskrets/yrkessammanhang haft två fd väninnor med samma diagnos som LW kan ha haft (enligt vittnesmålen) och stämmer denna spekulation så förklarar det mycket. Att lämna en destruktiv relation med en manipulativ psykopat och narcissist är svårt för en driftig och stark person som är van att fixa saker, att därtill göra det om man förmodat själv lider av bipolaritet måste vara nästintill omöjligt svårt. Kan tänka mig att liksom hur LW svävat högt i maniska perioder kring hennes och SDs framtid tillsammans så har hon i depressiva svackor kraschat och blivit lätt manipulerad och hjärntvättad. Jag tycker att en del skribenter i tråden beter sig förskräckligt fult mot LW efter hennes död men ifall de är personligt kopplade till henne och råkat ut för hennes förmodade sjukdom så kan jag till viss del nu förstå, om än ej ursäkta, deras negativa bild och därpå eftermäle om henne. Att umgås med en bipolär kan vara rejält knepigt och själv blev jag så bränd på mina väninnor att jag efter några år bröt kontakten av självbevarelsedrift då så mycket energi gick åt att hantera deras draman. Min erfarenhet är att personer som lider av bipolaritet utan fungerande medicinering kan bli väldigt självupptagna och förblindade när de har en "hög" period till den grad att de ser saker svartvitt och i sin iver att lyckas med vad de företar sig kan bli hänsynslösa. Om LW led av detta och inte fick diagnos, stöd och medicin så är detta en förklaring till varför hon inte förmådde att som många klagat, ta ett eget vuxet ansvar och lämna SD. Ju mer man läser desto mer tragiskt känns alltihopa. Man önskar att hon sökt och fått hjälp tidigare och aldrig sedan råkat ut för en man som SD och hans Järngäng.

Ska tillägga att jag med detta bara spekulerar baserat på vittnens utsagor om LW och att inget, inget sjukdom eller ej gör de hånfulla frossande och flinande påhoppen mot henne i tråden ok. En del menar att hennes beteende motiverat mordet. Jag menar att vi kan hitta förklaringar och bidragande orsaker i LWs beteende och mående till varför hon utsatte sig för fara, ansvaret för hennes död ligger dock på förövaren som valde att passera gränsen att mörda vilket är helt oförlåtligt.

STORT TACK! Ja, det förklarar en hel del av hennes beteende. Tänkte på det jag läst om Lena innan SD kom in i bilden.
Citera
2020-02-26, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
"En av ringarna skickades till Holland för djupare undersökning.

Här är en bild som Lena tidigare tagit på sin hand, där ringarna syns.

Nu går åklagaren igenom vilka spår som hittades på ringarna som Lena bar på sina händer vid mordet. Här är en bild på en av ringarna

Cathrine: Ja, rättegången är öppen för allmänheten. Det är stort intresse så alla får inte plats i huvudsalen. Det finns även en extra sal där åhörarna kan följa rättegången via tv-skärmar. Det är ändock begränsade platser, så det är först till kvarn som gäller.

för 3 minuter sedan
Åklagaren går nu igenom analysen av de smycken och klocka som Lena bar.

för 5 minuter sedan
Polisen har säkrat DNA från 45-åringen på kjolen.

för 6 minuter sedan

Här är kjolen som Lena bar när hon hittades. Åklagaren går nu igenom vad analysen gav.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-vant-pa-kroppen-for-att-ga-igenom-fickorna-folj-rattegangen-om-hjarstamordet-direkt-inifran- tingssalen
Citera
2020-02-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lätt att sätta sig till doms. Eller hur?

Hade SD helt enkelt inte själv upprätthållit relationen på sina egna villkor, så hade allt varit frid och fröjd. Då hade hon så småningom tröttnat själv. En stalker och en narcissist är inte någon bra blandning. De var två som dansade.

Håller verkligen med. Jag personligen har inte haft tid/hunnit grotta ned mig i FUPen utan försöker hänga med i det som skrivs här och jag kommer tyvärr inte ha så mkt tid ännu på ett tag, men vill iaf ha sagt att jag tror de flesta försöker förstå, få en än större helhetsbild, tror samtliga är överens om att det är "sjukare" än vad vi kunde föreställa oss -- t ex.
Däremot blir det också tydligare att se de nick som fortfarande koncentrerar sig på Lena, inte beblandar sig i övriga inlägg, diskussioner kring andra personer, utan bara fokuserar på Lena, hittar utdrag ur FUPen där Lena pickas på och ibland känner jag rena föraktet och hatet stänka från dessa inlägg. Det känns alltså som att det inte längre är "neutralt" (om det nu nånsin varit det), eller "bara för att förstå motivet" och det blir jag på riktigt väldigt ställd inför - förstår inte alls hur man kan ha det behovet. Ser att många väljer att inte svara på dessa inlägg då det inte finns vilja till nyansering.
Och när några är så fokuserade på Lenas brister och "delaktighet" så faller det sig naturligt att vi andra pratar om det andra vi ser, det tror jag iaf.

Känner dock stor sorg över barnen som kanske läser detta en dag, eller redan har kännedom. Det gäller även SDs barn förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in