2020-02-26, 10:14
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att skriva på det vis som LW här gör till HD är ju rent förfärligt! Det är inte bara elakt, det är 'pure evil'!
LW tycks berusas av den makt hon känner att hon har över HD.

Må vara att LW under en tid i livet kunde ha en församlings förtroende att kunna verka som pastor, men bra att hon fråntogs uppdraget.

LW var definitivt inte frisk och det framgår av allt det som nu i o m åtalet och FUPet kommit fram.
Borde vara lite skämmigt för dem i tråden som bländades och tjusades av LW:s "energi" och som hela tiden försvarade hennes höga aktivitetsnivå. Nu när dessa skribenter har fått se LW:s mörka och elaka sidor har de tystnat i hyllandet av LW som person. Nu fokuseras istället all uppmärksamhet mot SD och hur vidrigt han har betett sig och detta med all rätt, men vi skall för den sakens skull inte tappa bort det faktum att om LW i tid hade stoppats, hade hon idag varit i livet och hennes tre barn haft kvar sin mamma.

Gissar att det idag går omkring många i Örebro med stor omnejd som när de rannsakar sig, de landar i att de borde gjort mer för att stoppa LW. Deras "oförmåga" (läs: passivitet) har indirekt bidragit till att tre barn mist sin mor.
Så ser det ut.

Det är nog så att de flesta rannsakar sig att de inte larmade om SD i tid.
Du försöker skjuta skulden på LW och hennes vänner, direkt felaktigt och väldigt osmakligt.
Lena gjorde inget olagligt, det gjorde däremot SD flera gånger med ofredande och hot.
Mordet är enbart SDs ansvar, hans och möjligtvis HD.
Citera
2020-02-26, 10:15
Medlem
notknapparens avatar
forts NA, nerifrån och upp:

"Åhörarna lyssnar noga på samtalet som spelas upp i rättssalen. Med på åhörarplats är även Mikael Nyqvist, som var polisens spaningsledare i fallet.

för 10 minuter sedan
Samtalet som spelas upp är alltså inspelat av polisen på morgonen 15 maj, när Lena anmäldes försvunnen.

för 11 minuter sedan
Han berättar för polisen att han är orolig för den relation som Lena hade med 45-åringen. Han säger att det förekommit våld i relationen.

för 11 minuter sedan
Det är ett långt samtal som Lenas exman ringer till polisen,

för 12 minuter sedan
I samtalet med polisen berättar Lenas ex-man att ytterdörren stått på glänt, och att flera halvinslagna födelsedagspaket stod framme på bordet.

för 15 minuter sedan
Det blir väldigt nära och sorgligt när vi först får höra Lenas röst när hennes telefonsvarare går igång.

för 17 minuter sedan
Vi får också lyssna på nästa samtal till polisen.

för 17 minuter sedan
Ett av Lenas barn tog kontakt med 45-åringen på morgonen för att fråga om han visste var Lena var någonstans.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-en-sexuell-karleksrelation-folj-rattegangen-om-hjarstamordet-direkt-inifran-tingssalen
Citera
2020-02-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Tidslinje:

23:23 Lena går ut från bostaden, enligt Google Maps

23.30–23.33 Kvinnoskrik hörs enligt vittnen

00.07 Lenas mobiltelefon kopplar upp sig mot en mast vid Hjalmarbergmans väg i Baronbackarna.

01.41: Lenas mobil stängs av

Tack! Tidslinje är alltid intressant för att följa ett förlopp!!
Citera
2020-02-26, 10:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Efter någon förnyad analys av en tops från en tvättmaskin lyckades man tydligen få fram DNA från LW, men något blod på tvättmaskinen verkar man å andra sidan inte ha kunnat påvisa (se aktbil.160, s.110).

Sedan är jag lite skeptisk till det här med LW:s omtalade blod på SD:s sko också. På plösen hade tydligen polisen först fått indikation på blodförekomst med någon reagens/snabbtest, men sedan i svaret från NFC står inget om att blod sedan kunde påvisas. Dock påvisades väl DNA från LW.
(se aktbil.160, s.114)

Hur som helst, något blod från LW verkar man inte ha kunnat påvisa överhuvudtaget hemma hos SD om jag tolkar NFC rätt. Däremot kunde man alltså påvisa DNA från LW på både SD:s sko och på hans tvättmaskin.

Det var inte bra. DNA-förekomst från Lena i SD:s hem och på skor kan ha naturliga orsaker med tanke på deras intima relation.

Blodförekomst kan man däremot inte vifta bort så lätt.
Citera
2020-02-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell

22:05 "Hos dig om fem", skriver 45-åringen till en vän, som tidigare önskat att han skulle komma förbi och titta på ett trappbygge.

22:55 "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?", skriver Lena till 45-åringen.

23:00 "Kom precis. Svarar på jobbmejl. Har lite måsten", svarar 45-åringen Lena.

Ovanstående meddelande är den sista registrerade kontakten dom emellan. Exakt V A D H Ä N D E därefter? Gick Lena över till SD eftersom han svarade så flyktigt på hennes försök till en inbjudan? Eller kom SD över till Lena och så gick dom bort till planket för att inte väcka den yngsta sonen?

Enligt tidslinjen svarar inte Lena på fler chattmeddelanden från kl 23:22. 23:23 lämnar hon sin bostad. 23:33 hörs skriket.

Anmärkningsbart är oxå att SD fortsätter skicka sms till Lena efter midnatt... hur ISKALLT (?!?!).

00:02; "Fint. Blir för sent. Avslutar strax", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

00:29; "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs imorrn. skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

05:51; "Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

07:03; "Helluuu. NN ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu", skriver 45-åringen i ett meddelande till Lena.

Intressant med tidslinjen, tack!!
Citera
2020-02-26, 10:19
Medlem
Philomenas avatar
Har börjat på att läsa förhören med vittnen nu från FUP och finner de med barnen, kollegorna Jon*s Hå*rd och Kr*stin J*kobsson samt brodern som viktiga för att förstå hela tragedin.

Slås av att barnen framstår så kloka och lillvuxna mitt i mammas svårigheter. De verkar ha integritet och uttrycker sig så sakligt. Det är så ohyggligt synd om dem och det är hjärtskärande att tänka vad de gått/går genom både innan mordet med en mamma som inte mådde psykiskt bra med allt vad det innebar och efteråt sedan den hemska morgonen och framåt mot nu.

För mig framstår LW som en mamma som uppfostrat dem med värme och regler samt stor omtanke, – att de till exempel skulle ha trevliga födelsedagar trots skilda föräldrar. Men, om kollegors och broders vittnesmål stämmer, så har LW mest troligt lidit av bipolaritet vilket förklarar väldigt mycket i hennes destruktiva beteende som sedan gått ut över dem alla i en destruktiv spiral nedåt där hon tappat kontrollen. Maniska perioder med lite sömn då hon blivit gränslös i vad hon trott var möjligt med SD och inte fungerat förnuftigt utan svävat högt över HD utan att hon lyssnat till vänner och varningsklockor. Jag har i min bekantskapskrets/yrkessammanhang haft två fd väninnor med samma diagnos som LW kan ha haft (enligt vittnesmålen) och stämmer denna spekulation så förklarar det mycket. Att lämna en destruktiv relation med en manipulativ psykopat och narcissist är svårt för en driftig och stark person som är van att fixa saker, att därtill göra det om man förmodat själv lider av bipolaritet måste vara nästintill omöjligt svårt. Kan tänka mig att liksom hur LW svävat högt i maniska perioder kring hennes och SDs framtid tillsammans så har hon i depressiva svackor kraschat och blivit lätt manipulerad och hjärntvättad. Jag tycker att en del skribenter i tråden beter sig förskräckligt fult mot LW efter hennes död men ifall de är personligt kopplade till henne och råkat ut för hennes förmodade sjukdom så kan jag till viss del nu förstå, om än ej ursäkta, deras negativa bild och därpå eftermäle om henne. Att umgås med en bipolär kan vara rejält knepigt och själv blev jag så bränd på mina väninnor att jag efter några år bröt kontakten av självbevarelsedrift då så mycket energi gick åt att hantera deras draman. Min erfarenhet är att personer som lider av bipolaritet utan fungerande medicinering kan bli väldigt självupptagna och förblindade när de har en "hög" period till den grad att de ser saker svartvitt och i sin iver att lyckas med vad de företar sig kan bli hänsynslösa. Om LW led av detta och inte fick diagnos, stöd och medicin så är detta en förklaring till varför hon inte förmådde att som många klagat, ta ett eget vuxet ansvar och lämna SD. Ju mer man läser desto mer tragiskt känns alltihopa. Man önskar att hon sökt och fått hjälp tidigare och aldrig sedan råkat ut för en man som SD och hans Järngäng.

Ska tillägga att jag med detta bara spekulerar baserat på vittnens utsagor om LW och att inget, inget sjukdom eller ej gör de hånfulla frossande och flinande påhoppen mot henne i tråden ok. En del menar att hennes beteende motiverat mordet. Jag menar att vi kan hitta förklaringar och bidragande orsaker i LWs beteende och mående till varför hon utsatte sig för fara, ansvaret för hennes död ligger dock på förövaren som valde att passera gränsen att mörda vilket är helt oförlåtligt.
Citera
Bannlyst
Då var det äntligen dags för Stefan Davidsson att inför rätten förklara sig.
Skyldig eller inte vet vi först efter förhandlingen.
Som vi alla har sett så presenterade Åsa Hiding en fantastisk Stämningsansökan. Personligen har jag nog aldrig sett en mer välskriven. Och som vi nu alla också har sett så är det en FUP som väger över 70 kg och är ca 1,6 meter hög. Åsa Hiding har ett gediget material. Frågan är om det räcker ????

Teknisk bevisning - Var han verkligen på platsen den tidpunkten?, och var det verkligen han som slog dom dödande slagen? Eller är det bara en lång indicie-kedja och hur långt räcker den i så fall??

Hanna, borde inte hon ploppa in igen? Märkliga förhör med henne. I min värld är hon "inte helt oskyldig"
JG.... Vad tycker vi där ??

Till slut fick vi FUP i våra händer. Efter många mail till Örebro TR och efter mycket krångel så lyckades vi och nu har vi samma material som domstolen har.
Denna FUP fick vi genom ett otroligt samarbete när det är som bäst, och i slutändan så har FUP rest en bra bit över 200 mil och otaliga arbetstimmar har lagts ner för att vi nu tillslut har den i vår ägo.
Ett fantastiskt samarbete.
Insamlingen gav 6.930:- och dessa pengar har oavkortat gått till arbete med att få FUP offentlig. Pengarna har täckt köp av FUP, resor mm. Ingen har tjänat en enda krona utan allt har gått till kostnader.
Så ett stort TACK till alla er som bidrog med en slant och som gjorde detta möjligt.

Detta innebär att VI har försett all MEDIA med denna FUP. Våra stora dagstidningar och många många andra har laddat ner denna FUP helt gratis utan att ens ge oss ett Tack offentligt. Vad skulle dom snål-jåparna göra utan oss.

Allt arbete och ekonomiskt med denna FUP är nu avslutat och jag hoppas att alla är nöjda.
Nu följer vi denna rättegång med spänning och när detta är över så ses vi nog i andra trådar.

Ha en underbar dag

// Krmkr
Citera
Medlem
Förhandlingsschema

https://docdro.id/9CwGwFt

Om ni inte hittar den i tråden (den har lagts ut innan). Jag fick inte ut ett dagsschema dock.
Citera
2020-02-26, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
NA Live:

"för några sekunder sedan
Vissa delar av rättegången kommer att ske bakom stängda dörrar. Det är bland annat den delen där skadorna på kroppen gås igenom.

De första sex dagarna under rättegången kommer åklagaren att gå igenom fallet. Först efter det kommer vittnen att höras i rättssalen.

för 2 minuter sedan
Åklagaren fortsätter gå igenom händelserapporten och berättar om hur polisarbetet fortsatte vid brottsplatsen under dagen.

för 4 minuter sedan
Lena hittades på lördagen 14:33 den 19 maj. Tre syskon hittade kroppen "efter ett infall". De var på besök i Örebro och gick till baksidan av bullerplanket i Nya Hjärsta och hittade Lena livlös.

för 8 minuter sedan
En stor sökinsats drogs igång efter att Lena anmäldes försvunnen där på morgonen 15 maj.
– På lördagen den 19 maj hittade man Lena död bara ett hundratal meter från hennes hem, säger Åsa Hiding, åklagare.

för 9 minuter sedan
Nu går åklagaren igenom polisens händelserapport.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-en-sexuell-karleksrelation-folj-rattegangen-om-hjarstamordet-direkt-inifran-tingssalen

NA har två reportrar på plats, en i varje sal:

Stefan Hazianastasiou och
Christina Eriksson
Citera
2020-02-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Som vi alla har sett så presenterade Åsa Hiding en fantastisk Stämningsansökan. Personligen har jag nog aldrig sett en mer välskriven. Och som vi nu alla också har sett så är det en FUP som väger över 70 kg och är ca 1,6 meter hög. Åsa Hiding har ett gediget material. Frågan är om det räcker ????

Teknisk bevisning - Var han verkligen på platsen den tidpunkten?, och var det verkligen han som slog dom dödande slagen? Eller är det bara en lång indicie-kedja och hur långt räcker den i så fall??

Hanna, borde inte hon ploppa in igen? Märkliga förhör med henne. I min värld är hon "inte helt oskyldig"

Till slut fick vi FUP i våra händer. Efter många mail till Örebro TR och efter mycket krångel så lyckades vi och nu har vi samma material som domstolen har.
Denna FUP fick vi genom ett otroligt samarbete när det är som bäst, och i slutändan så har FUP rest en bra bit över 200 mil och otaliga arbetstimmar har lagts ner för att vi nu tillslut har den i vår ägo.
Insamlingen gav 6.930:- och dessa pengar har oavkortat gått till arbete med att få FUP offentlig. Pengarna har täckt köp av FUP, resor mm. Ingen har tjänat en enda krona utan allt har gått till kostnader.
Så ett stort TACK till alla er som bidrog med en slant och som gjorde detta möjligt.

Detta innebär att VI har försett all MEDIA med denna FUP. Våra stora dagstidningar och många många andra har laddat ner denna FUP helt gratis utan att ens ge oss ett Tack offentligt. Vad skulle dom snål-jåparna göra utan oss.

Allt arbete och ekonomiskt med denna FUP är nu avslutat och jag hoppas att alla är nöjda.
Nu följer vi denna rättegång med spänning och när detta är över så ses vi nog i andra trådar.

Ha en underbar dag

// Krmkr
Det är så man blir tårögd... tack för ditt idoga, envisa nattarbete. Hoppas du kommit ikapp med sömnen. Och tack till alla generösa medlemmar. Även ni andra som kom på efterlänten efter vi "stängt butiken". Det är tanken som räknas - vi fick tyvärr säga nej tack till vidare bidrag. Stort stort tack!
Citera
2020-02-26, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ha en underbar dag

// Krmkr

En stort tack till er alla för ett fantastiskt arbete!

Jag är tveksam till att Hanna kommer att lämna ett vittnesmål som är till nackdel för SD. Är väldigt kluven till hennes agerande både med städning av hus och hur hon agerar vid förhören. Är det medveten handling och försök till att dölja sanningen eller är hon så helt "hjärntvättad", manipulerad och färgad/präglad av SD att hon har slutat att tänka själv?

JG vet jag inte vad jag tänker om ännu heller.

Läste nyligen ett förhör med en av L*enas grannar som beskrev det "turmoil" som L*ena verkar har dragits in i de sista åren. Det som beskrivs kan liknas vid någon som drunknar, trots att man kan simma. Från att var en högpresterande och välfungerande kvinna , blev hon helt besatt av tankar på S*tefan på ett mycket destruktivt sätt och hade svårt att klara av sitt liv. Det verkade som att vännen uppfattade att L*enas förhållande med S*tefan som förstörde henne.

Kanske är det på samma sätt med andra som kommer S*tefan nära?
Citera
2020-02-26, 10:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ha en underbar dag

// Krmkr

Tiden är inne för den stora finalen på detta drama, den feta damen har ju inte sjungit än, allt ska ju upp en vända till HR oavsett utkomsten av denna förhandling.

Ett stort tack till dig och alla andra som varit inblandade i vår tillgång till FUP, det var ju självklart för en kriminalnörd som mig att åtminstone bidra med likvida medel till er.

Nu till det som är intressant, hur står det till med den tekniska bevisningen?

Kan MGM knytas till brottsplatsen?

MGK kan ju inte det enligt Hiding,s avskrivningsbeslut men kan MGM det?

Det långa förhållandet som BO och MGM har haft gör ju att DNA till viss mån blir försvagat om det inte går att tidsbestämma.

Frågorna är många och förhoppningsvis får vi ett tillfredsställande svar på de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in