2020-02-25, 14:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, så är det. Sveavägen gäller.

En sak - KP pratar i plural. Han säger "högintressanta spår". Bör betyda att de jobbar med flera spår parallellt. Eller mot flera personer i samma spår.
KP har tidigare varit tydlig med att skilja mellan de olika begreppen: avsnitt och spår. I ett avsnitt kan det finnas många spår. Det han säger nu betyder att de arbetar med ett avsnitt.
Citera
2020-02-25, 14:16
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Nu hittade jag TP/Filter-citatet. Det var i Expressen:

Journalisten Thomas Pettersson, som stod bakom reportaget, säger att han fått uppgifter om att Palmeutredningen intensivt jobbat vidare med spåret. Han är själv en av de personer som vittnat i utredningen om Engström, sedan utredarna inför publiceringen av hans reportage intresserat sig för de uppgifter han fått fram.

– Min bild är att det pågår en målmedveten utredning kring Engström och att nya förhör har hållits på senare tid.

Thomas Pettersson säger under tisdagen till Expressen att det inte är bekräftat att åklagarens besked gäller Skandiamannen.

- Jag vet bara att utredningen jobbat målmedvetet och intensivt med Skandiamannen den senaste tiden.

Vidare säger han:

- Nu får vi ett besked och det känns skönt oavsett om det är Skandiamannen eller inte som lyfts fram. Det känns bra att få ett avslut.

Tack. (Fick känslan av att det var något nytt dagsfärskt)
Citera
2020-02-25, 14:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
KP har tidigare varit tydlig med att skilja mellan de olika begreppen: avsnitt och spår. I ett avsnitt kan det finnas många spår. Det han säger nu betyder att de arbetar med ett avsnitt.

Okej, så AVSNITT är det övergripande begreppet. Sydafrika är med andra ord ett AVSNITT och Anthony White exempelvis är ett spår inom det avsnittet?

AVSNITT här kan då vara "mördaren står att finna i högerkretsar" och då är SE ett spår inom det avsnittet? Eller nazistpoliser? Eller EAP? Etc.

Typ.
Citera
2020-02-25, 14:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Okej, så AVSNITT är det övergripande begreppet. Sydafrika är med andra ord ett AVSNITT och Anthony White exempelvis är ett spår inom det avsnittet?

AVSNITT här kan då vara "mördaren står att finna i högerkretsar" och då är SE ett spår inom det avsnittet? Eller nazistpoliser? Eller EAP? Etc.

Typ.
Ja, helt riktigt. Hur det definieras exakt vet jag inte (syftar på ditt andra stycke).
Citera
2020-02-25, 14:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, helt riktigt. Hur det definieras exakt vet jag inte (syftar på ditt andra stycke).

Ja, det var bara ett exempel för att förstå upplägget. Nu när du säger det minns jag att det i GRK talas just om avsnitt och inte om spår.

Ett avsnitt är väl "Ensamagerande gärningsmän" och där finns bland andra CA. Polisen tog ju fram sin "GMP-lista" som innehöll många namn. Och varje namn var då ett spår.
Citera
2020-02-25, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror det är två högintressanta spår och två personer, nu i slutfasen.

Men KP har ju sagt att han redan vet om han kommer åtala eller lägga ner EN förundersökning.

Då kan det ju omöjligt handla om två olika spår och personer.
Citera
2020-02-25, 14:37
Medlem
Är det aldrig nån som har försökt gräva fram namnet på de ansvariga för närradiosändningen? Borgnäs
t ex. Jag tänker mig dom som rabiata ungmoderater men det vore intressant med några namn.
Någon?
Citera
2020-02-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men KP har ju sagt att han redan vet om han kommer åtala eller lägga ner EN förundersökning.

Då kan det ju omöjligt handla om två olika spår och personer.

En förundersökning kan innehålla hur många misstänka och hur många "spår" som helst. Spår som begreppet används när man talar om PU kan ju närmast översättas med "(konspirations)teori". Ett "spår" är ju normalt sett något högst konkret. Ett fingeravtryck, ett skoavtryck, en upphittad kula m.m. Det var väl HH som populariserade spår i bemärkelsen PKK-spåret, Sydafrika-spåret etc.

Om det nu är fler personer misstänkta för att exempelvis ha genomfört ett visst brott gemensamt på något sätt, är det vanliga att de handläggs inom ramen för en FUP, ett åtal och en HUF.
Citera
2020-02-25, 14:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
PU verkar ha prioriterat vilka vittnesuppgifter man kan slå fast. Sen har man utgått från dessa och har hittat ett delvis nytt händelseförlopp. Jag tror att flera personer i denna tråd har föreslagit samma händelseförlopp, men det har tagit stopp för att vi inte kan uteda vidare. PU har andra möjligheter kolla upp sina misstankar.

Sen förstörs ju vårt tänkande i tråden också av alla som håller fast vid uppgifter som kommer från ett enstaka, osäkert, vittne.

När du säger "händelseförlopp". Tänker du på det vi diskuterat på senare tid, dvs de sista 10-15 sekunderna före mordet. Det som AD säger om tre personer i samtal, AB:s sällskap etc?

Kanske stärkt av vittnesmål vi inte känner till? Personer nära mordplatsen som tidigare inte framträtt?

Det behöver ju inte vara identiskt med Gunnar Walls mötesscenario utan ett slags möte mellan Palme och GM kort före skotten. GM kan ha sagt eller gjort något som fick Palme att känna sig besvärad och tänja på stegen varpå GM bara följde med (=spekulation eftersom vi som du säger inte har alla uppgifter).

I så fall bör det vara omöjligt att LP inte upptäckte detta. Hon kanske gjorde det, men polisen ville hålla det hemligt eftersom det inte stämde med åtalet mot CP? Vi har ju sett att flera vittnen vid Grand inte kallades till tingsrätten för att de pekade ut en annan man än CP.
Citera
2020-02-25, 14:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
En förundersökning kan innehålla hur många misstänka och hur många "spår" som helst. Spår som begreppet används när man talar om PU kan ju närmast översättas med "(konspirations)teori". Ett "spår" är ju normalt sett något högst konkret. Ett fingeravtryck, ett skoavtryck, en upphittad kula m.m. Det var väl HH som populariserade spår i bemärkelsen PKK-spåret, Sydafrika-spåret etc.

Om det nu är fler personer misstänkta för att exempelvis ha genomfört ett visst brott gemensamt på något sätt, är det vanliga att de handläggs inom ramen för en FUP, ett åtal och en HUF.

Det var inte den diskussionen jag kommenterade. Det var detta att PU jobbar med två vitt skilda möjliga GM.

Det går inte ihop med vad KP sagt
Citera
2020-02-25, 14:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
När du säger "händelseförlopp". Tänker du på det vi diskuterat på senare tid, dvs de sista 10-15 sekunderna före mordet. Det som AD säger om tre personer i samtal, AB:s sällskap etc?

Kanske stärkt av vittnesmål vi inte känner till? Personer nära mordplatsen som tidigare inte framträtt?

Det behöver ju inte vara identiskt med Gunnar Walls mötesscenario utan ett slags möte mellan Palme och GM kort före skotten. GM kan ha sagt eller gjort något som fick Palme att känna sig besvärad och tänja på stegen varpå GM bara följde med (=spekulation eftersom vi som du säger inte har alla uppgifter).

I så fall bör det vara omöjligt att LP inte upptäckte detta. Hon kanske gjorde det, men polisen ville hålla det hemligt eftersom det inte stämde med åtalet mot CP? Vi har ju sett att flera vittnen vid Grand inte kallades till tingsrätten för att de pekade ut en annan man än CP.

Jag menar från uppbrottet vid grand till att GM eventuellt rör sig på David Bagares gata.

Det kan innefatta kontaktförsök av GM, men jag tror inte på något samtal. Det borde LP ha nämnt redan på natten i så fall. Men LP har sagt hon stänger av lite när hon rör sig på stan med Olof. För det är många som gör kontaktförsök.

Sen första början har jag sett framför mig hur Olof märker en person och skyndar på eller förflyttar sig i sidled på trottoaren. Antingen en Dekorima-man eller en Grandman. Jag är också övertygad om att han märker av mördaren, det kan va därför Lisbet uppfattas som nån meter framför.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-25 kl. 15:00.
Citera
2020-02-25, 14:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Säg att det finns ett mordvittne som sa att GM såg gammal ut, lite tunnhårig och plufsig i ansiktet. Då hade ju åklagaren valt att inte ta med vittnet på rättegång, och vi hade aldrig fått reda på personen och dennes förhörsutsaga.

Eller?

Tolkar det som att det hade varit upp till försvararen att lyfta detta vittne. Och jag tycker försvararen gör en del konstiga val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in