2020-02-25, 13:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, så är det. Sveavägen gäller.

En sak - KP pratar i plural. Han säger "högintressanta spår". Bör betyda att de jobbar med flera spår parallellt. Eller mot flera personer i samma spår.

Jag tror det är två högintressanta spår och två personer, nu i slutfasen.
Citera
2020-02-25, 13:59
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
...

Jag såg att TP/Filter inte längre är så säkra på att KP ska peka ut SE. De är nöjda med vem det än är. Hoppsan.

Hmmm, kan du länka till det? Tack.
Citera
2020-02-25, 13:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller flera spår mot samma person.

Jo, men borde han inte säga att "vi har ett högintressant spår som vi arbetar med på flera sätt" ?

Eller nåt.

Spår är för mig något substantiellt, du vet Sydafrika-spåret, polisspåret, landsförrädarspåret etc.
Citera
2020-02-25, 14:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Hmmm, kan du länka till det? Tack.

Hm, du behöver bara läsa det senaste. Dvs när KP häromdagen gick ut med sin nya info. I en eller flera av de artiklarna kommenterar TP/Filter och säger det jag nyss beskrev.
Citera
2020-02-25, 14:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Okej, vad får dig att säga det? Har du en teori om vilka de båda spåren är? Att SE är ett kan jag gissa, men det andra?
Citera
2020-02-25, 14:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Vilka?
Citera
2020-02-25, 14:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Exempelvis.

I tråden har de kända vittnesmålen analyserats sönder. Utan att det leder någonstans. Förutom skottordningen.

Okända vittnesmål för oss och nya vittnen kan naturligtvis vara det som leder vidare till en lösning. Utan att vi har en susning om innehållet.

Jag tror, utan att veta, att om tråden haft tillgång till allt material i PU hade vi kommit längre än 34 års utredande av desamma.

PU verkar ha prioriterat vilka vittnesuppgifter man kan slå fast. Sen har man utgått från dessa och har hittat ett delvis nytt händelseförlopp. Jag tror att flera personer i denna tråd har föreslagit samma händelseförlopp, men det har tagit stopp för att vi inte kan uteda vidare. PU har andra möjligheter kolla upp sina misstankar.

Sen förstörs ju vårt tänkande i tråden också av alla som håller fast vid uppgifter som kommer från ett enstaka, osäkert, vittne.
Citera
2020-02-25, 14:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De kanske blivit hörda om sina källor. Meddelarskyddet är ju orsaken att uderrättelsevärldens odlande av journalister...

Ja, kanske det. I sin boken redovisar ju TP flera intervjuer han gjort med personer kring SE. Men det finns säkert fler källor som du säger.

Jag fäste mig vid KP:s plural. För mig är SE ett spår bland andra spår i så fall. Spår är för mig något större än att leta bevis i ett enda spår.
Citera
2020-02-25, 14:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja det där är ju mycket anmärkningsvärt. Om man är så vek kan man ju omöjligt ha mördat Palme. Dessutom ointresserad av vapen.

Om CP hette det att han var ointresserad av skjutvapen. Ölvebro fortsatte ändå med känt resultat.

Jag hoppas innerligt att det inte blir samma visa igen. KP måste kunna bevisa att den han pekar ut verkligen var GM. Med betoning på bevisa. Annars sitter vi här för alltid.

Jag såg att TP/Filter inte längre är så säkra på att KP ska peka ut SE. De är nöjda med vem det än är. Hoppsan.
Inte konstigt att TP och Filter är nöjda med en lösning eftersom de själva inte kunde komma med en.

Ett rent under att de inte blivit stämda för förtal av avliden från två håll. Hade jag varit efterlevande till SE eller den anonyme vapensamlaren hade jag stämt direkt. Utslaget mot Proletären och Flamman tidigare visar att det är ett klockrent case.
Citera
2020-02-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jag tror att många misstar antalet som var med i Stay-Behind, det var betydligt fler än så, det många "ser" eller "vill se" är att det ska vara en viss, ska vi säga, klass, på medlemmarna.
Jag vet av egen erfarenhet att det inte var på det viset, många som var medlemmar hade betydligt lägre betydelse än höga militärbefattningar, fotfolk är fotfolk även inom organisationer. Sedan kan vissa ha mer och vissa mindre betydelser, en del med mindre betydelser ville säkert se sig själva som mer betydande än de de facto var.
Jag vet åtminstone EN medlem som till det yttre var from som ett nyfött lamm, kroppshydda av modell större. Men stark som en uroxe och de få gånger han tappade fattningen, riktigt otäck att ha att göra med. Smart, ja, djupt involverad? Troligen inte, dock vet jag att denna person på uppdrag fotograferade, dokumenterade och skickade in desamma, objekten var främst utländska fordon, "tavelförsäljare" och liknande. Vid eventuellt skarpt läge fanns vapen i huset. Orden vet jag var att fördröja lede fi vid diverse flygbaser/vägflygbaser, eventuellt även sabotera dessa så de inte kom Lede-fi till nytta.
Vi lever i ett långt land där vi hade mängder med landsvägar med mera som i nöd skulle användas av försvarets flygplan. Så dra inte för stora växlar på att det skulle vara någon James Bondliknande filur (vilket du inte sagt) utan verkligheten är betydligt enklare än så. Dock har de som valdes till S-B andra egenskaper som kanske inte gemene Svensson eller ens hemvärnsmän hade.

Precis. Väldigt få känner till vad det var för folk och vad de hade för konkreta uppdrag. Där fanns folk med kunskap oc logistik och kommunikation samt finansiella tjänster. Dolda vapenlagar etc. En ledande person jag träffat var en kulmagad liten gubbe med keps oc bandportfölj. I en lucka i golvet på sitt lilla egna hem hade han vapenkasun med vapen och annan utrustning. Uppdrag var inhämtning, stickning och sabotage. Andra grupper idet du krigsib var ren kader.

Vid tiden för OP rådde viss upplösning och enskilda celler kan ha agerat tämligen självständigt.
Citera
2020-02-25, 14:11
Medlem
Basfaktas avatar
Nu hittade jag TP/Filter-citatet. Det var i Expressen:

Journalisten Thomas Pettersson, som stod bakom reportaget, säger att han fått uppgifter om att Palmeutredningen intensivt jobbat vidare med spåret. Han är själv en av de personer som vittnat i utredningen om Engström, sedan utredarna inför publiceringen av hans reportage intresserat sig för de uppgifter han fått fram.

– Min bild är att det pågår en målmedveten utredning kring Engström och att nya förhör har hållits på senare tid.

Thomas Pettersson säger under tisdagen till Expressen att det inte är bekräftat att åklagarens besked gäller Skandiamannen.

- Jag vet bara att utredningen jobbat målmedvetet och intensivt med Skandiamannen den senaste tiden.

Vidare säger han:

- Nu får vi ett besked och det känns skönt oavsett om det är Skandiamannen eller inte som lyfts fram. Det känns bra att få ett avslut.
Citera
2020-02-25, 14:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Inte konstigt att TP och Filter är nöjda med en lösning eftersom de själva inte kunde komma med en.

Ett rent under att de inte blivit stämda för förtal av avliden från två håll. Hade jag varit efterlevande till SE eller den anonyme vapensamlaren hade jag stämt direkt. Utslaget mot Proletären och Flamman tidigare visar att det är ett klockrent case.

Om det visar sig att de varit ute i ogjort väder är väl risken överhängande att de får dingla i rätten ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in